Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 16 apr 2024, 17:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2014, 14:39 
Een vraag, is een nokkenas van een 3.5/3.9 ook zo te gebruiken in een 4.6?

Mijn Piper nokkenasje zit net (3000km) in een 3.5 en rijdt heerlijk. Nu heb ik echter ook nog een 4.6 liggen die kriebelt om erin te gooien en de Piper nokkenas mee te verhuizen. Kan dit zomaar?
Ik begreep dat de cross bolted blokken (4.0/4.6) een soort locking plaatje hebben bij de nokkenas zodat deze beter in het blok blijft zitten.

Bedankt,
Tom


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2014, 15:44 
De nokken as van een 3,5/3,9 zit wel degelijk verschil in.
De nokkenas van een 3,5/3,9 is langer want het tandwiel voor de ontsteking zit op de nokkenas.
Bij de 4,0 en 4,6 zit dat niet meer omdat die een elektronische ontsteking heeft



Nokkenas 3,5



Nokkenas 4.0



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2014, 17:02 
Perfect, dit plaatje zocht ik ook.
Ik gebruik de verdeler nu alleen maar om de oliepomp aan te drijven, de auto rijdt nu met MegaSquirt verdelerloos.

Zit even te kijken of de nokkenas dan achter de timingcover van een 4.6 past. Of zal hij daar ergens tegenaan komen....

Ik begrijp dat het past met een oude type cover en dat je een spacer nodig hebt voor de 4.6 krukas tandwiel, anders zou de ketting niet goed onder de 3.5 nokkenas tandwiel staan.
Deze spacer zal je ook nodig hebben met een nieuwe cover lijkt me. Alleen past de 3.5 nokkenas achter een nieuwe 4,6 cover (distributieloos)?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2014, 20:25 
Als je er een 3.5 of 3.9 front cover opzet, dan moet je ook alle 3.5 extra's overzetten, aangezien de 4.6 standaard met een riem ipv v-snaren e.d. werkt. (dynamo, stuurbekrachtigingspomp, waterpomp etc.etc.)
Daarnaast erf je dan gelijk de oliepomp uit de 3.5; die een veel lagere opbrengst geeft als de 4.6 pomp die in het front cover zit.
Als je geen verdeler wilt, moet je ook gaan rommelen om de pomp aan te drijven; omdat die normaal gesproken via de verdeler aangedreven wordt.
Naast het lengteverschil van de nokkenas, zijn er ook twee versies van de oliegroef in het einde van de nokkenas; wat weer te maken heeft met de smering van deze delen. Bij een niet passende combi gaat dat fout.

Al met al veel dingen om rekening mee te houden. Gezien de verbeteringen die in de 4.6 cover zitten (betere oliepomp, betere smering, tandriem ipv v-snaar), zou ik de originele nokkenas gebruiken; of als deze krom is kijken voor een nieuwe.
Dan weet je zeker dat alles past en presteert zoals het hoort.

Een standaard originele LR 4.6 nokkenas heb je bij Turner al voor een 60 pond. (ERR5250)

[www.turnerengineering.co.uk]

Een set compleet met klepstoters voor ietsje meer. [www.rimmerbros.co.uk]





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/12/2014 18:28 door G-men (Gargamel).


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2014, 20:35 
Nog even hier de verschillen.



links de nokkenas van een 3,9 en rechts die van een 4,6.



het onderblok van een 3,5, waar dus geen bout gaten in zitten om het plaatje wat op de bovenste foto te zien is.



het onderblok van een 4,0 met de gaten voor de bevestiging van de nokkenas

dan is ook het timing cover anders, de 3,5 heeft een oliepomp via het tandwiel op de nokkenas en de 4,0 heeft een oliepomp die direct op de krukas is aangesloten

overigens is de timing cover van de 4,6 weer anders als de 4,0, daar zitten andere nokken in, maar dat zou te om zeilen zijn.

Als je het wil zien, ik heb het hier ondertussen allemaal liggen.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/12/2014 18:38 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2014, 21:38 
Ik zou wel altijd kiezen voor een modernere distributiecover met krukas aangedreven oliepomp, je hebt echt direct oliedruk, geen gedoe meer met oliedruk maken bij leeg gelopen systeem, de multiriem aandrijving is veel fijner. Tom, volgens mij komt er bij jullie binnenkort een 4.2 uit een softdash vrij?????..........


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2014, 23:05 
Zo Ben, die nokkenas van die 4.6 is goed versleten cool smiley

Gr. neef Henk


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2014, 23:47 
neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo Ben, die nokkenas van die 4.6 is goed versleten
> cool smiley
>
> Gr. neef Henk


Ik heb er een nieuwe in gedaan.

Filmpje


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2014, 00:17 
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zou wel altijd kiezen voor een modernere
> distributiecover met krukas aangedreven oliepomp,
> je hebt echt direct oliedruk, geen gedoe meer met
> oliedruk maken bij leeg gelopen systeem, de
> multiriem aandrijving is veel fijner. Tom, volgens
> mij komt er bij jullie binnenkort een 4.2 uit een
> softdash vrij?????..........

de cover van een 4,0 past niet op het 3,5 blok, er zit een nokje in de weg.
Die van een 4,6 wel.

Alleen heeft de 4,0 weer langere studs als de 4,6, maar dat kan ook met de leeftijd te maken hebben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2014, 02:48 
hoi,

ik heb een 4.6 motorblok(onderblok) met een nokkenas van een 3.9 erin, gaat prima, past er zonder aanpassingen in.

gr bertil


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2014, 09:05 
bertil Schreef:
-------------------------------------------------------
> hoi,
>
> ik heb een 4.6 motorblok(onderblok) met een
> nokkenas van een 3.9 erin, gaat prima, past er
> zonder aanpassingen in.
>
> gr bertil

Andersom past ook, alleen moet je dan iets maken om hem op zijn plaats te houden.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2014, 15:20 
Hoi Ben,

Bedankt. De plaatjes maken veel duidelijk.
Ik heb alle spullen ook hier liggen, moet gewoon het blok eens openmaken en zien of de 3.5 nokkenas past. Voor het onderblok ben ik niet zo bang, dat komt wel goed. Het grote probleem zit dan wel in de timing covers. Hier heb je blijkbaar 7 verschillende versies in en de 4.6 timing cover werkt niet samen met een standaard 3.5 nokkenas. Of je moet een stukje van de nokkenas af gaan zagen (en als je de fixing plate wilt, moet je ook hiervan de sleuf erin freezen).

Wellicht bouw ik voor mijn offroader de 4.6 met de 3.5 timing cover & oliepan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2014, 15:24 
De blokken zijn het probleem niet. Het probleem is de timing cover en dan specifiek de ruimte in de cover.
Daarnaast zijn de 4.6 krukas en de 3.5 nokkenas (of andersom natuurlijk) niet perfect alligned waardoor de ketting marginaal scheef staat. Hiervoor kan je natuurlijk een opvulring gebruiken, maar dan ben ik benieuwd hoe goed dit gaat met de krukas aangedreven oliepomp.

Het werkt in ieder geval zonder problemen als ik een oude type timing cover en de v-snaren gebruik. Denk dat dit de enige optie is.

Bedankt,
Tom


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2014, 15:28 
Die nieuwe timing cover is inderdaad veel beter, maar werkt niet zo goed samen met een 3.5/3.9 nokkenas sad smiley .
Nou ja, kijk wel even naar de andere opties.

Over de 4.2 weet ik verder niet wat de planning is. Wat heeft ons Ber met jou afgesproken?
Ik begreep van hem dat Rotterdam/Den Haag vanaf april 2015 diesels ouder dan 2000 wilt gaan weren. Schiet ook niet echt op.
Arch, je word toch helemaal gestoord van de regering op dit moment angry smiley .


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nokkenas 3.5 -> 4.6
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2014, 15:54 
Berry heeft groen licht gegeven, daar heb ik m'n planning ook op aangepast en ben reeds met demontage van de Disco aan de gang. Als het niet door zou gaan dan zou Berry uiteraard allang aan de bel getrokken hebben.

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 dec 2014, 11:29 
Goedemorgen allemaal,

Dan heb ik nog even een vraag ........hoe zit dit dan met de timing cover van de 3.9 met de Oliepomp op de krukas?
Is deze wel 1 op 1 over te zetten met bv een v-snaar pouli,waterpomp en dynamo te monteren ipv de belt aangedreven waterpompen en dynamo,s?
Ik weet dat er dan ook een andere carterpan onder moet.

Bedankt alvast,

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.