Zoek effe weer in de history.... SIII en ouder hebben gewoon olie, 90 en 110 weet ik niet Defenders hebben er vet in zitten. Maar ja vet is geen olie.. en olie wordt voorgeschreven. Nu weet ik ook het vershil niet tussen de swifels van een Defender en een SIII. Als er geen verschil is waarom er geen ver in doen? Ik heb wat lopen vervangen om de boel weer olie dicht te maken. Nadeel van vet is dat als het naar buiten wordt geslingert het niet echt veel smeert. De expert zeggen dat je er toch beter olie in kan doen zoals het hoort. Daar zit ook wel wat in. Hieronder een bloemlezing van wat history over olie en vet: (hoop dat je er wat aan hebt) zeg wie weet wat ik het beste in de fusee's van mijn defender kan doen bakolie of lagervet?? Daar zijn speciale tubes voor officieel landrover prijs licht rond de EUR15,- wielen helemaal uitdraaien vervolgens puntje d'r af(van de tube) en spuiten maar dikker minder lekage makkelijk aan te brengen en meestal bij ieder laro verkooppunt te krijgen. Groeten Theo Kaufmann/Disco Er is veel te zeggen voor dit vet, echter Rob (van Budget Parts) spreekt toch zijn voorkeur uit voor olie. En gisteren tijdens de marshal training is dit ook besproken en hier werd gezegd dat het af hing van de fusee keering, voor olie en vet heb je verschillende keeringen nodig dus het beste kan je er indoen wat er in zat. En als je er nieuwe keeringen in gaat zetten zal ik voor vet gaan, minder kans op lekkage. Groetjes Jorrit, LR 110" 2,5 D RHD hardtop "Annabel" Mijn standpunt is: Doe er in wat er in hoort. Ik had rechts een lekkende fusee-bol-keerring, hoorde her-en der dat je er ook vet ik kon doen, was je ook van't probleem af. De jongere Defenders (ik heb een 110) schijnen fabriek-af ook al vet te hebben. Ik de mijne hoort olie, en dat lijkt me niet voor niets, geeft toch een andere smering. Nu lekt de linkerbol...(gaat ÃÂe weer) Mainquestion: WAARVOOR ZIT ER EIGENLIJK OLIE IN??? Die zit er in voor de smering van de kruiskoppelingen van de steekas. Deze kruiskoppelingen zijn dezelfde als van de cardanassen met dit verschil dat ze (standaard) geen rubberen afdichtingen rond de naaldlagers hebben (om het vet op plaats te houden) omdat ze door de bakolie gesmeerd worden. Wanneer er geen olie meer in de fussees zit loop je het risico dat deze kruiskoppelingen drooglopen en hierdoor snel stuk gaan/verslijten. Het vet waar disco het over heeft is bedoeld voor de afdichting van de grote fusseekeerringen. Maar wanneer deze écht kappot is zal het spoedig weer beginnen te lekken. (maar blijft derhalve de eerste (goedkoopste) optie. vergeet niet het fussee weer te vullen met bakolie!). Wanneer het weer begint te lekken dient dient de keerring vervangen te worden en deze wordt ook weer gemonteerd met het speciale (dikke) vet (en weer opvullen met bakolie). In sommige gevallen zijn de kruiskoppelingen vervangen voor het type met rubberen afdichtingen waardoor het vet op zijn plaats blijft. Hierdoor zou het fussee niet opgevult hoeven worden met bakolie en dat maakt de fusseekeerring meer een veredelde stofkap... Enkel zouden de kruiskoppelingen om de tijd opniew doorgesmeerd moeten worden (net als een cardanas) en dat is dan een hele klus om daar bij te komen. In de praktijk gebeurd dit dus niet meer. Dit schijnt toch best lang goed te gaan... Nu eerst maar 1. fussee aftappen 2. de keerring losschoeven 3. keerring en fusseebol (zand&stof) vrij maken 4. Lip van de keerring met speciale LR vet insmeren 5. keerring weer monteren. 6. fussee vullen met bakolie. 7. hopen & bidden dat het niet meer gaat lekken haha Cheers, Ryan Om wat verwarring te voorkomen: Ryan schrijft over kruiskoppelingen, maar de vraagsteller (Erick) heeft een Defender, en die hebben (zoals alle permanent 4wd Land Rovers) Homokineten (CV-joints). Ter info: De LR vetpatronen bevatten 370 gram vet, dus de CV-joints of kruiskoppelingen (series) komen voor bijna de helft in het vet te draaien. Dennis B. (met vet in de 101 fc fusees). Je kunt het beste overschakelen op vet STC3435(ook alleen maar dit vet) omdat dat ten eerste het goedkoopste(10,25 ex btw per fusee) is want dit is een eenmalige behandeling alleen wel bij een beurt controleren of er nog genoeg in zit, het smeert beter(Land Rover is bij de nieuwere modellen niet voor niks overgeschakeld op dit vet), minder kans op lekkage van de fuseebol keerring. Bij sommige Series gaat het sturen zelfs soepeler. Frank Dus dat vet kan je ook in een fuseehuis van een Series kwijt? Vindt het wel vreemd omdat olie wel anders smeert dan vet. Of wordt het vloeibaarder als het warmer wordt? Groet, Martin Dit vet is speciaal voor de fusee ontwikkeld en ik ga er van uit(tenminste dat hoop ik dan toch!!!) dat ze daar in Solihull weten waar ze mee bezig zijn. Voor een Series vehicle is het zeker een goede oplossing want als de grote fuseekeerring al een beetje lekt als er olie in zit dan kun je de lekkage meestal weer stoppen door het vet er in te doen omdat het wat dikker is dan olie. We hebben er alleen maar goede ervaringen mee op alle types. greetz Frank Daams 4x4 service Holland Ah mooi zo...... dan ga ik denk ik dat vet eens proberen omdat mijn fuseehuis ook lekt... en wel aan de binnenzijde zo mijn remtrommel in. Er was 130 ml uit toen ik de lightweight kocht dat heb ik bijgevult en nu loopt de olie zo mijn rem in. Zal ik eens gaan zoeken waar ze het verkopen. In de toekomst wil ik toch ook de keerring vervangen. Bedankt voor de info, Martin
|