Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: thermostaat temperatuur
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 16:09 
Ik wil mijn thermostaat vervangen van de 67 er s 2a lpg/b ,nu zijn er 2 een 82 en 74 graden, wat te plaatsen , ?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 16:29 
De ene is een winter en de ander een zomer thermostaat.

In de winter zou er dus de 82 in moeten en in de zomer 74.

Ik zou er de 74 in plaatsen en dan eventueel in de winter de radiateur gedeeltelijk afdekken.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 16:32 
Oke duidelijk , heb er s winters altijd al een muff voor zitten , anders word ze nooit warm , vandaar ook een vernieuwing ,
Ga een 74 bestellen ,

Bedankt


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 19:05 
Ik zou er een 82 graden in houden.
De temperatuur op de thermostaat slaat op de temperatuur waarbij hij helemaal open staat.
Een 82 graden thermostaat begint bij ong 75/77 graden al open te gaan. Een 74 graden thermostaat begint al bij ong 67 graden te openen en dat is zeker bij deze buiten temperaturen veel te laag. Het blok blijft te koud en dus de olie ook.
Als het koelsysteem in orde is kan je zomers ook zat uit met een 82 graden thermostaat.

Betty heeft het hele jaar rond een 82 graden thermostaat en ik rij nu ook met een muff anders wordt het blok niet warmer dan 76/77 graden. Dan gaattie dus net open en mijn radiator werkt zo goed dat hij dan niet warmer wordt.
Met een gedeeltelijk gesloten muff kom ik dan wel op de 82 graden als ik vermogen vraag. Rij ik daarna weer rustig door de bebouwde kom dan zakt de temperatuur gelijk weer naar 79.
Gaat het hard vriezen dat gaat de muff helemaal dicht tijdens langzaam woon/werk verkeer. Pas als ik een snelweg rit ga maken gaat hij dan weer iets open.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 19:35 
Weet niet wat er nu in zit , maar blijft zeer laag , komt net ca een cm omhoog en niet voor bij het onderste witte vlak , met de muff er voor half open ong op een derde , kun ik zien wat voor thermostaat er nu inzit ? .


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 19:43 
Temperatuur staat op de thermostaat, je moet hem er dus wel even uithalen.
Thermostaathuis zal wel met een pakking zitten, dus zorg dat je die ook hebt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 20:00 
ronald39 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weet niet wat er nu in zit , maar blijft zeer laag
> , komt net ca een cm omhoog en niet voor bij het
> onderste witte vlak , met de muff er voor half
> open ong op een derde , kun ik zien wat voor
> thermostaat er nu inzit ? .

De temp staat op de thermostaat zoals Frans al aangeeft.

De temperatuur meter moet je niet op vertrouwen. Die serie meters zijn behoorlijk onnauwkeurig.
Ze worden gevoed door een mechanische spannings stabilisator die voor een erg ruwe 10V voeding voor de meters zorgt.
Het is simpel gezegd een relais dat heel snel schakeld en zo van 12V ongeveer 10V maakt. Die voeding spanning is ook van invloed op de waarde die de meter aangeeft.
Mijn meter staat bij 80 graden ook net op de bovenste rand van het onderste witte vlakje. Ik heb de meter geijkt met een losse temperatuur zender in een pannetje water op een gaspitje op de wing en dat langzaam aan de kook brengen met een vleesthermometer er in.
Bij 100 graden staat hij net een stukje onder de helft en daar heb ik een streepje op het glas geplakt.
Onderweg controleer ik de temperatuur regelmatig met een infrarood meter op de kachelmatrix. Dat kan nog met een serie 2a want daar zit de kachel binnen. grinning smiley

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2014, 11:18 
Bestel beide , met pakkingen , zie wel wat er in zit , ken ik altijd weer wisselen ,


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2014, 14:04 
Vergeet de o-ring van het thermostaathuis niet, die wordt standaard niet meegeleverd


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2014, 18:16 
Oke, heb ik er bij besteld , heb nu 2 bovenste en 2 onderste pakkingen , maar er is ook nog een achterste pakking , waar komt die ?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.