Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 09:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 08:53 
Goedemorgen allemaal,

In mijn eeuwige zoektocht naar informatie op het www kwam ik het volgende tegen.
De olie uit de swiffels en vet erin.
Lees in de link het 2e rode regeltje,
Even verder in het verhaal staat de procedure over hoe en wat.

swiffel

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/12/2014 06:54 door Michel WaZ.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 09:33 
hoi
daar zijn de meningen verschillend over

mijn mening, over een lekkende, of druppelende keerring.
over de weg geen probleem, voor het mechaniek,
maar
je gaat door een water bak, wat dan?

door het afkoelen krijg je een vacuum, waardoor er bij een lekkende keerring water naar binnen wordt gezogen?
dit is een fijt, alleen wil je dit dan?

ga je regelmatig offroad, hoe vervang je of controleer je het vet. hoe krijg je het eruit bij water emulsie.
olie is makkelijk 2 a 3 x verversen. en het euvel oplossen

in mijn 2 defenders zit dus olie,(ook in de 99 waar orgineel vet in zit) en kan ik zien of hij stuk is, drupt hij dan wordt deze gerepareerd,

swiffel speling, of keerring eruitblazen, schoonmaken en veer bij spannen, putjes in bol met tin en vlam dicht maken, helpt dit niet dan een nieuwe ( dat best veel werk is)

mvg pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 12:15 
Ook op de weg wil je m.i. geen druppels die onder je auto hangen. Dan blijf je bijvullen/controleren.
Vet is eigenlijk niet de juiste benaming voor dat swivel grease.smiling smiley Meeste mensen denken dan aan aan het spul dat je uit die tubes haalt.
Het "speciale" (er is niets speciaals aan) "one shot grease" is gewoon een bijzonder stroperige oliesoort. In koude toestand is het eerder een gel; waardoor het veel minder makkelijk "zweet" als de gewone olie.
Bij gebruik wordt het warmer in de as en wordt de gel meer een dikke oliesoort; en worden de delen op de normale manier gesmeerd.

Ik heb het bij de one-ten eigenlijk meteen nadat ik hem kreeg gedaan omdat ook deze wat zweette. Nooit geen problemen mee gehad; ook niet met water e.d.

Bij ernstige putting in de swivels of een echt lekkende seal helpt natuurlijk maar 1 ding en dat is een echte reparatie. Tegen het bekende zweten is het mi een prima oplossing.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 12:57 
Swivel grease is gewoon EP 0 vet en inderdaad niets speciaals.
Zoals Gerrit al zegt is het koud een dun vet en warm gedraagt het zich meer als olie.
Aftappen in warme toestand is ook totaal geen probleem Pascal. Het loopt redelijk vlot uit. Ook in koude toestand is het af te tappen maar dan duurt het wat langer zeker via dat kleine aftapgaatje in het swivelhuis.

Verder ben ik zelf wel een voorstander van olie in de swivels en zorgen dat alles dicht is.
Bij de modellen met een railko pen en bus als bovenste fusee lager geeft olie daar een betere smering.
En als de olie binnen blijft ben ik er ook gerust op dat het water buiten blijft. Lekkage/zweten maskeren door er een iets dikkere vloeistof in te doen helpt er niet tegen om de dunne vloeistof(water) buiten te houden.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 20:08 
Ik heb altijd one shot grease, al 15 jaar, nooit problemen gehad, nooit een kapotte homokineet gehad of andere trubbles. Als er een keerring lekt dan komt ook de grease eruit gelopen, alleen bij olie ligt alles er snel uit, dat zie ik als een nadeel. Dus voor mij de grease (vond de film ook al goed, die Olivia...mmmm......net Vera....lekker)

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 20:14 
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb altijd one shot grease, al 15 jaar, nooit
> problemen gehad, nooit een kapotte homokineet
> gehad of andere trubbles.

Dat klopt, dat is ook wat LR in het verleden meestal voorschreef, vet bij een homokineet en olie bij kruisjes.
Dit omdat kruisjes beter gesmeerd worden met olie. Is toch altijd nog iets dunner dan het vet.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 20:46 
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat klopt, dat is ook wat LR in het verleden
> meestal voorschreef, vet bij een homokineet en
> olie bij kruisjes.
> Dit omdat kruisjes beter gesmeerd worden met olie.
> Is toch altijd nog iets dunner dan het vet.


Zoals ik al eerder schreef zit het verschil in het bovenste fuseelager niet in kruisje of homokineet.
Railko pen en bus. Olie.
Conisch lager. EP 0 vet.

Ook bij de vroege 90/110 met railko pen en bus werd olie voorgeschreven en die hebben toch wel homokineten.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2014, 11:50 
Een kruisje verdringd vet en draaid dan in een hole vetlosse ruimte. Er word ook geen vet warm.

Ivm die railco bus. Mocht je vrijloop naven hebben. Doe deze dan een enkele keer aan om die bovenste railco bus te smeren.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2014, 12:55 
Anton (Rumble) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een kruisje verdringd vet en draaid dan in een
> hole vetlosse ruimte.

EP 0 vet is ook in koude toestand dusdanig dun en vloeibaar dat dat volgens mij niet echt een issue is.

Groet.
Eric.






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2014 20:02 door Eric&Betty Boop.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2014, 18:56 
toevallig had ik een met one-shot-swivelgrease gevulde swivel open laatst en die half vloeibare meuk zat werkelijk overal in die swivel winking smiley
Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2014, 19:32 
Eric&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anton (Rumble) Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Een kruisje verdringd vet en draaid dan in een
> > hole vetlosse ruimte. Er word ook geen vet
> warm.
>
> EP 0 vet is ook in koude toestand dusdanig dun en
> vloeibaar dat dat volgens mij niet echt een issue
> is.

Maar jij zegt dat het warm word? Smiley/veryconfused

Anyhow series is olie en defenders grease!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2014, 21:45 
Anton (Rumble) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eric&Betty Boop Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Anton (Rumble) Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Een kruisje verdringd vet en draaid dan in
> een
> > > hole vetlosse ruimte. Er word ook geen vet
> > warm.
> >
> > EP 0 vet is ook in koude toestand dusdanig dun
> en
> > vloeibaar dat dat volgens mij niet echt een
> issue
> > is.
>
> Maar jij zegt dat het warm word?
> Smiley/veryconfused
>
> Anyhow series is olie en defenders grease!

Jij zegt dat het kruisje het vet wegslaat en in een vetloze ruimte gaat draaien.Ik ze dat EP 0 vet zelfs koud dusdanig vloeibaar is dat dat niet het geval is.
Tijdens het rijden wordt het dan weldegelijk warm en nog dunner.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2014, 21:56 
Je valt in herhalingcool smiley Blijkbaar heeft diegene die het hardst roept gelijk.

Je moet trouwens vooral doen waar je je zelf goed bij voelt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.