Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 07:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2014, 15:08 
Hallo Allemaal,

Dit weekend remblokken voor en trommels achter vervangen en remolie vervangen, geen problemen. Ik dacht gelijk even de olie van de koppelingscilinder te doen. Nu is me dit uiteindelijk niet gelukt, omdat ik de ontluchtingsnippel van de koppelinscilinder (slave) niet open kreeg. Niet omdat hij vast zat (had hem na veel gemier 1 slagje gedaan) maar omdat ik onmogelijk met de sleutel een slag kon maken om de sleutel te verzetten. Ik heb steeksleutel, ringsleutel, dop, verlengstuk etc. geprobeerd, maar kreeg hem niet te pakken. Hoe doen jullie dit? de enige manier leek mij om een steeksleuteltje half door te zagen zodat hij zo kort wordt dat het wel lukt. Ik ben benieuwt.

Land Rover 110, 1984, (ombouw) 200tdi, RHD.

Groeten,

Barend


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2014, 17:55 
Ik zag laatst een oplossing.
Waar nu de ontluchtingsnippel zit plaats je een koperen leiding met aan het
Uiteinde een ontluchtingsnippel.
Wel even zelf een kraagje felsen enz. Je kan dan de nippel op iedere gewenste plek krijgen.
Is even werk maar je hebt er veel plezier van.

Groet Laurens


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2014, 19:43 
... door zagen, ahum 'op maat maken', is zo-ie-zo een fijne oplossing, ik heb een hele set wibabiba-kwaliteit sleutels 'doormidden' gejast en daar al veel plezier van gehad.

grt Martijn


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2014, 21:02 
Zo ben ik een paar weken geleden bezig geweest met de zelfde klus.


smileys with beerKreeg het lucht er niet uit, totdat ik begreep dat de "slave" een halve slag gedraaid zat.

Hoe nu: vermoedelijk heeft de vorig eigenaar de nippel van de leiding telkens los gedraaid, eigenlijk wel een hele slimme oplossing! smileys with beer

En ik heb het inderdaad uiteindelijk ook met een hoop geworstel voor elkaar gekregen nadat de cilinder juist om zat.
Maar eerst had ik de nippel er helemaal uit en schoongemaakt.

Dan kan je naderhand het vast/los met de hand, en vastzetten weer met je aangepaste sleuteltje.

Suc6

(Doen smilies het weer niet )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/12/2014 19:03 door RobSLaro.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2014, 21:29 
Haa Barend,

Ik doe het met een ingekorte ringsleutel. Werkt prima! O ja, ik ontlucht voortaan van 'onder naar boven'. Dus niet meer m.b.v. koppelingspedaal om zodoende vloeistof en lucht naar beneden te persen. Lucht wilt immers naar boven. Ik gebruik hiervoor de klassieke oliespuit en vul die met koppelingsvloeistof en pers hiermee de vloeistof van onder naar boven. Werkt als een tierelier én je kunt het makkelijk in je eentje!

Willem


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2014, 21:38 
nooit geen problemen mee gehad.

Ding zit op een ongemakkelijke plaats dat zeker maar met een slangetje op de nippel die uitkomt in een potje om de vloeistof op te vangen en een ringsleutel is het geheel te ontluchten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2014, 23:07 
Bedankt allemaal voor de tips!! Het lag dus niet helemaal aan mij :-) het is dus een rot klus. Ik zal een sleuteltje opofferen en het nog eens proberen. Ik heb zo'n eezibleed systeempje gekocht werkte voor de remmen prima. Trouwens nu we het daar toch over hebben , weet iemand hoeveel er in het totale remsysteem zit? Ik heb ruim een halve liter afgetapt. De oude olie was niet zo vuil dat ik duidelijk het verschil kon zien in het slangetje.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 dec 2014, 10:45 
bahco verkoopt mini doppen setjes met een heel klein rateltje
heb het ooit gekocht voor de schroefjes in de voorramen van series
ondertussen kan ik niet meer zonder dit setje, er zitten doppen en bitjes in
het rateltje heb ik nog niet stuk gekregen en dat verbaast me heel erg confused smiley
deze. klick klick
heb even snel een voorbeeld gevonden, volgens mij heb ik een paar jaar geleden iets van 18 euro betaald, als ik het nu zou kopen zou ik tegen 32 euro opzien maar als je het rond 25 euro vind is het zeker de moeite waard




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 dec 2014, 12:45 
Ik heb ook zo'n setje, maar dan Hier gekocht.
€15,- euro is niet super duur en ik gebruik hem heel vaak, lekker compact en redelijk sterk.



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 dec 2014, 13:43 
Mini-doppen hebben ook vaak een mini-hoogte. De nippel moet er wel inpassen incl moer-profiel, en met dop kan er geen slangetje op.
Heb zelf een setje open ratel-sleutels ooit bij de Lidl gekocht voor 17 euro ofzo, na al die tijd nog niet een kapot, kop is natuurlijk wel iets breder dan gewone ringsleutel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.