Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 09:37 
Beste Prikkers, het gaat er dan toch eindelijk (bijna) van komen, de aanschaf van mijn eerste Land Rover Series III 109. Ik heb volgende week een afspraak voor een proefrit gepland (omgeving Gouda). Na het lezen van een aantal boekwerkjes over de aanschaf van een Laro (oa van de LRCH) ben ik toch niet helemaal zeker van mijn technische kennis.
Is er iemand die zijn kennis en expertise kan delen en mee zou willen gaan met de proefrit? Uiteraard tegen een gepaste beloning en vergoeding van reiskosten?

Alvast bedankt!

Chris


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 11:44 
Sorry Chris voor mij net te ver,
maar wel wat tips waar ik zelf tegenaan ben gelopen.

schutbord: kijk of de hoeken(scharnieren) en bij de klepjes geen verf,plakband (had ik), plamuur of roest zit.
dit onderdeel vervang je niet zomaar en je ergert je je er jaren aan.
geld ook voor de voeten bakken, bij mij erg mooi afgewerkt met stevig plakband en verf, veel verf, er over.
sturen moet hij gewoon recht doen en het stuur moet ook terugkomen. heb zelf in meerdere proefgereden die dit niet deden, volgens de verkopers was dit gemakkelijk op te lossen of hoorde het zo.

chassis bij de ophang punten van de vering. Bij mij was dit vakkundig gerepareerd met blik,polyester en verf.
als je er op klopt klinkt het wel goed. mijn idee is nu dat als het chassis en schutbord erg goed in de dikke tectiel zitten zit er ook vaak ellende onder.

en uiteraard de normale dingetjes van de motor en versnellings- bak. moet het allemaal gewoon goed doen.

Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 14:05 
Hallo Chris

Series smileys with beerthumbs up
maar
Wat voor uitvoering is het?
Benzine 4, 6 of 8 cilinder of een diesel
een 2 deurs of een station

Je kunt hier heel veel info vinden en krijgen
maar dan is het wel zo handig als je aangeeft waarvan

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken

Alan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 15:12 
besef dat ze 30 jaar plus zijn en werkplaats uurtarief hoog is, berijd je maar voor op een flinke cursus auto techniek als je hem gekocht hebt
het is bijna onmogelijk om alle gebreken te vinden, zelf heb ik een keer een S3 uitgebreid bekeken en vond na het strippen veel gaten aan de bovenkant van het chassis, plaatsen waar je nooit bij komt
neem een magneetje en een hamertje mee om delen van chassis te controleren, goede zaklamp, met een 5 of 10 watt led komt ook van pas
in een motor kijken is niet vaak toegestaan, een compressie meting soms wel en verteld behoorlijk wat
veel strekte en wijsheid
o ja
zelfs de meest ervaren landrover kenner ziet dingen over het hoofd eye rolling smiley
gelukkig behoren de S3 onderdelen tot de goedkoopste van alle automerken grinning smiley




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 22:21 
Hey Sjaak, Alan en Jamaar, dank voor de tips en info.
Hierbij even kort wat detailinfo over de potentiële kandidaat: het is een SIII 109, Stawag, 4 cyl. diesel. Deze configuratie klopt volgens serienummer.

Bij eerste bezoek buiten-, binnen- en onderkant bekeken. De tips uit het 'Land Rover Kompas' van de LRCH en uit "The Essential Buyer's Guide Series III' van Veloce gebruikt om de auto te beoordelen. De auto gestart: motor klonk soepel, startte meteen, en vertoonde geen zwarte rook bij goed gas geven. Wel kwam er periodiek een blauw/witgrijs pufje rook uit de uitlaat. Proefrit volt komende week.

Paar bevindingen:
- De buitenkant ziet er goed uit, recentelijk gespoten. Deuren sluiten netjes op een achterdeurtje na. Onduidelijke of dit door roestvorming of door slecht scharnier komt.
- Het chassis ziet er netjes uit. Kan geen doorgerotte plekke zien). Aan 2 outriggers is gelast (plaatje opgezet, niet in geheel vervangen)
- Motor droog, aan onderzijde van versnellingsbak (weet niet zeker of het de bak is of iets anders, zover reikt mijn technische kennis niet) was olie zichtbaar.
- Fusees niet kunnen beoordelen omdat er een beschermingshoes omheen zat.
- Wat met het meeste zorgen maakt is dat er aan de rechterzijde aan de onderkant van het schutbord (direct onder het onderste scharnier van de voordeur) een gat door roest zit. Ik weet dat schutbord/voetenbak reparaties kostbaar kunnen zijn, maar dat er ook inzetstukken in te lassen zijn. Weten jullie of het rotte stuk op deze plek eenvoudig te repareren is?

Alles aanvullende tips voor de proefrit zijn uiteraard van harte welkom!

Chris


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 nov 2014, 00:41 
dat hij mooi geverfd is zegt niets. de mijne moest ik vorig jaar van de vrouw verven voor de vakantie anders ging ze niet mee.
dus 1 dag schuren 1 dag verven en hop op vakantie. en aan het aantal lagen verf te zien die ik tegen kwam, waren er nog meer vrouwen geweest die dat tegen hun man hadden gezegd.

deuren zijn meestal wel beetje gaar, soms kom je goede tegen (of veel verf) komt door het stalen frame met aluminium er op dat vreet mekaar op.
ook is de afwatering niet echt goed.

plaatjes opgelast ipv er in gelast is niet best.
toen ik net begon met landroveren, nu 5 jaar geleden, heb ik ook 2 plaatjes opgelast. daar werd ik later toch wel een beetje op aangesproken dat het niet best was. outriggers op zich zijn wel te vervangen. chassis is ook wel te repareren mits het niet de bovenkant is die verrot is.
er zijn inlas stukken voor de zijkant schutbord. kijk hier

maarrrrrrrrrr de wagens die ik in de loop van de jaren gezien heb, en ook mijn eigen 109, blijft het niet bij dat stukje.
kijk ook bij de klepjes (airco) en gluur met een zaklamp binnen boven het handschoenenplankje. je ziet dan gaas wat achter die klepjes zit.
kijk daar goed omheen. als daar roest zit wordt het een ander schutbord. ikzelf zit daar ook tegenaan te hikken.

ik hoop dat er iemand met je mee kan, het is net als bij een "echte" auto, je moet er niet al verliefd naar toe gaan.
trouwens je kunt er zowiezo beter niet aan beginnen, het is echt een virus.
zelfs in mijn omgeving willen of hebben ze er nu eentje.

die van mij was volgens ons (was iemand mee) keihard toen ik hem kocht.
na drie maand deden de remmen het eindelijk, had ik een las aparaat gekocht en leren lassen, kon ik remmen ontluchten, remclinders vervangen., servicebeurten geven. en had ik slapeloze nachten van het piekeren hoe ik zo dom had kunnen zijn.grinning smiley

maar ik rijd er bijna elke dag in en ik misbruik hem best wel nu al 5 jaar.maandag mag hij weer 8 cuub hout verstouwen

Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 nov 2014, 01:45 
Je zegt dat de auto in Gouda staat, maar waar kom je zelf (ongeveer) vandaan?
Misschien heb je al een autoverleden?
Als je nog nooit een Land Rover hebt gehad, is alles aan de auto zo ongewoon dat dat het moeilijk is om hem te beoordelen, omdat ie zo anders is dan alles wat je kent.
Misschien helpt het ook als je bij een prikker een avondje kan gaan buurten, en je ogen laten wennen aan een Series, liefst in gedeeltelijk gedemonteerde toestand.
Gouda is voor mij ook wat ver, maar als je interesse hebt om bij mij te komen kijken, ben je welkom in ZO Brabant, tussen Eindhoven en Weert (jij de gevulde koeken ikke de koffie).

Erik750SF
109 stationwagon 6-cilinder 1979
It isn't yours, till you fixed it.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2014, 14:44 
Chris

Verwijderd

enne nog effe je schreef------de aanschaf van mijn eerste Land Rover Series III 109.
heb je wel eens in een land rover series {mee} gereden ?
is heel wat anders dan een doorsnee auto ZEKER de diesel

Alan



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/12/2014 07:28 door Alan T.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2014, 23:08 
Alan,

Die bestaat helaas niet meer, is door privé omstandigheden gestopt. Al enige tijd geleden.
Je kan beter het berichtje even aanpassen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/12/2014 21:10 door Frans Bonnes.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.