Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 12:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 01:32 
Ik heb een vraag betreffende een 2.6 L 6 cilinder Series 3 109.
Deze is van een vriend van mij en ik heb daar vanavond de kleppen van gesteld, olie ververst, filters vervangen en we willen de nieuwe 123 verdeler monteren. Om deze in te stellen moeten we weten welke curve we moeten gebruiken. Iemand hier bekend mee?
Ook wil ik graag weten hoeveel graden voorontsteking deze motor moet hebben, in het boek kom ik er niet goed uit omdat ik het motornummer niet kan vinden zodat ik bijpassende compressieratio niet op kan zoeken.
Wie weet raad?

LR groet,
Boelo

LR Defender 130 Td5 2003


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 12:16 
Hoi Boelo,

Doordat ik de LPG installatie heb verwijderd , heb ik de curve ook opnieuw ingesteld , deze staat bij op het moment op 7 .
Op de site van vis landrovers staat een beschrijving van de gegevens van de 2.6 6 cilinder motor.
De poelie van de krukas heb ik op TDC gezet bij het afstellen.
Wel ben ik bezig om het benzineverbruik van de motor nog iets bij te stellen , maar dat wil nog niet erg lukken en met een defecte koppeling en de overgangsregeling zal dat ook nog wel even duren.

Groeten Henk-Jan Hiemstra


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 12:33 
Ah, dank je Henk-Jan.
Weet jij ook hoe ik er achter kom welke compressie verhouding deze motor heeft, motornummer heb ik inmiddels ook gevonden,
94111112B.
Want er zijn nogal wat verschillende instellingen:
Ontstekingstijdstip 7.0:1 6 graden NBDP (normale benzine)
Ontstekingstijdstip 7.0:1 2 graden VBDP (super benzine)
Ontstekingstijdstip 7.8:1 6 graden NBDP (normale benzine)
Ontstekingstijdstip 7.8:1 2 graden NBDP (super benzine)

Alvast bedankt,
Boelo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 13:53 
Hoi Boelo,

Over de compressieverhouding moet ik je het antwoord schuldig blijven en wat het ontstekingstijdstip betreft , ben ik uitgegaan van de handleiding van de 123 ontsteking en de poelie op de stand gezet met de eerste cilinder geheel omhoog.Ik ging er eigenlijk vanuit , dat de ingesteld curve het ontstekingstijdstip bepaald ,maar dat kan ik ook mis hebben.
Op zich draait de motor goed en pingelt niet bij deze curve.

Groeten Henk-Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 14:28 
Boelo,

Als je de originele verdeler nog hebt, kun je toch de hoekverdraaing van de mechanische vervroeging meten en dat omzetten naar graden vooronsteking bij maximaal toerental. Even wat pijltjes op de rotor en het huis zetten en dan de mechanische vervroeging in de aanslag draaien en heel secuur de verdraaing meten. Hetzelfde kun je ook met de vacuumvervroeging doen.
En voor de goede orde, goed lopen van een motor is iets anders dan optimaal lopen. Het helpt ontzettend als je de meetgegevens van je verdeler eens in een grafiek tekent en daarmee de curve visualiseert, want een statische afstelling bij stationair toerental bepaald geen curve. Je moet proberen te begrijpen welke vervroeging je bij diverse toerentallen wilt hebben, waarbij vervroeging de optelsom van statische vervroeging, mechanische vervroeging en vacuumvervroeging is. Fabriekscurves zijn over het algemeen heel veilig ingesteld en gericht op de toepassing van allerlei kwaliteiten brandstof. Denk hierbij ook aan het tijdperk van ontwikkeling. Als je de curve dan werkelijk begrijpt, zie je dat je vooral in het middengebied van je toerenbereik veel meer kunt vervroegen zonder dat de motor gaat pingelen. Het eindresultaat is een motor die veel fijner oppakt vanuit de lage toeren. Bij mijn V8 zat ik in het het middengebied met ca. 8 graden meer vervroeging dan de fabrieksinstellingen en was héééél goed voelbaar.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 21:28 
Boele ,

Ik moet ook kleppen stellen van mijn 6 cilinder maar heb gehoord dat dit best een lastige klus word ivm de zij kleppen?

Hoe heb jij deze gesteld met of zonder uitlaat spruitstuk of lukt dit zonder demontage ook

Ok ben ik benieuwd waar je de 123 ontsteking hebt gekocht

Ik wil juist lpg inbouwen en denk dat dit de afstelling van het geheel ten goede komt

groet Robert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 22:48 
opgelost, hier gevonden:
[www.seriesdiesellandrover.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 23:30 
Dank je Wim,
Ik ben (nog)niet zover dat ik de curves kan uittekenen, laat staan begrijpen, ik zou het wel graag willen.
Ik ben er uiteindelijk uitgekomen vandaag. De 6 cilinder van de S3 van een goede vriend loopt weer als een zonnetje, hij liet me net weten dat hij in de rit naar huis (van Friesland naar Arnhem) een stillere, soepeler en krachtiger motor had die een hogere topsnelheid haalde. Hij was superblij en dus ik ook.
groeten Boelo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 23:34 
Voor mij was het ook de eerste keer Robert, maar met hulp van handboek en internet durfde ik het wel aan en het viel me 100% mee.De voorbereiding duurde uiteindelijk vele malen langer dan het kleppen stellen zelf.
Inlaatkleppen stel je warm en de uitlaatkleppen koud, wel het uitlaatspruitstuk gedemonteerd, veel werk maar wel super toegankelijk op deze manier.
Zorg wel voor nieuwe pakkingen van klepdeksel-inlaat en -uitlaat, koperringen en O-ringen.
De 123 ignition GB-6 is door de eigenaar van de auto bij Imparts gekocht, maar de goede service en tips heb ik bij BCCP vandaan, Imparts had geen antwoord op mijn vragen.
Er zijn bij de GB-6 4 curves die in het toeren vervroegingsgebied van de six pot vallen, alle vier 2 keer ruim geprobeerd op verschillende snelheden en uiteindelijk heeft de eigenaar voor Curve A gekozen. [www.123ignition.nl]

Ik zou de 123 bij BCCP kopen.
Succes!
Groeten Boelo



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/11/2014 21:43 door Boelo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 23:36 
Wat een machtig mooie machine zeg zo'n 6 cilinder!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 00:03 
Ik ben tamelijk blond waar het om benzine-motoren en ontstekingen gaat, maar toevallig hoor ik wel eens wat (nu ja toevallig ... niet echt ... mijn broertje heeft "iets" met 123-ignition).
Wat ik zo begrepen heb is dat er nogal wat "slimmigheid" in de 123 zit ingebouwd, dus niks van de traditionele mechanische vervroeging maar een curve en daarbij ook nog de nodige controles en real-time correctie. De 123 houdt ook zelf het pingelen bij en zal bij beginnend pingelen bijregelen, althans zo heb ik begrepen, net als een "onbalans", ook die wordt (enigzins) bijgeregeld. Hoe dat allemaal werkt moet je mij niet vragen, als het eenvoudig was dan waren ze ook niet zo prijzig.
Anyway, een goed gekozen curve en montage met de 123 maakt van een oude motor iets "nieuws". Ik heb een 46 jarige Volvo gehoord ... je wist niet wat je hoorde ... dwz hij draaide zo mooi rustig dat je eigenlijk weinig hoorde.
O ja, de allerlaatste/nieuwste 123's hebben een interface-je waarmee je ook nog eens een en ander kunt uitlezen en kunt instellen, maar wellicht hebben ze dat (nog) niet op de 6 cilinder ontstekingen (die 6 cilinders zijn nu eenmaal niet de meest voorkomende motoren).

Maar om terug te komen op een en ander: Normaal zou de leverancier toch minstens de rudimentaire instructie moeten bijleveren.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 12:58 
Marc,

Ik weet dat je op een of andere manier een fervent liefhebber van 123 ignition bent, ondanks je blondheid op dit gebied, zoals jezelf schrijft. Ik heb me in mijn V8 periode behoorlijk verdiept in diverse ontstekingen en daarbij uiteraard ook naar 123 ignition gekeken en het zal best een goede ontsteking zijn, maar bij de uitleg over de werking tref ik toch wel een hoog fantasie niveau.

Jij schrijft nu weer "De 123 houdt ook zelf het pingelen bij en zal bij beginnend pingelen bijregelen". Hoe doet hij dat dan. Volgens mij heb je daar minimaal een klopsensor voor nodig.

Enkele citaten uit dit stukje [www.123ignition-conversions.com]

"Altijd op tijd en onderhoudsvrij. In de 123Ignition zijn alle mechanische delen zoals contactpuntjes, centrifugaal gewichtjes, veertjes, lagers en het vacuum diagram vervangen door slechts een onderdeel: de centrale as met rotor" Volgens mij draait die as toch nog steeds in lagers en zit er ook nog een rotor en verdelerkap op die slijten.

"De computer kijkt constant naar de hoeveelheid energie die wordt bijgedragen per cylinder. Stel je voor dat de compressie van één cylinder afwijkt ten opzichte van de andere cylinders, dan wordt de rotatie van de vliegwiel minder gelijkmatig." De rotatie van het vliegwiel wordt minder gelijkmatig!!! 123 meet dit via een wormwiel op de nokkenas en een gammele distributiekettingconfused smiley

"De 123Ignition meet de hoeveelheid energie die de bobine instroomt en stelt deze op zo’n manier af dat u een maximale vonk krijgt bij alle toerentallen" Hoe meet hij dat, met zijn verrekijker? En hoe stel je een bobine af?

Ik heb nooit ergens echt voor doorgestudeerd, maar moet het doen met mijn gezond boerenverstand. Maar volgens mij is de marketingstrategie van 123Ignition zeker zo goed als zijn elektronica.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 14:31 
Tja, ik heb wel doorgeleerd, maar in een verkeerd vak, en omdat ik van het dieselen ben ben ik meestal maar half bij de les als ik wat meekrijg mbt de 123-ignition.

(Even voor de goede orde: mijn broertje verkoopt die dingen, niet hier maar in Zweden, en hij is slechts een kleinschalige weder-verkoper. Ondanks het feit dat ie hier in NL geen klandizie heeft denk ik dat hij als je hem benadert wel info zal geven.)

Ik hoe het allemaal werkt weet ik ook niet, maar ik ben ervan overtuigd dat er meer metingen te doen zijn als alleen met een verrekijker.
Zo krijg je wanneer er een cilinder minder meedoet een terugkerende wisseling in de rotatie, ook van de verdeler (en als die verdeler zo gammel wordt aangestuurd als je suggereert ... dan ben ik bang dat niets helpt).

Anyway: Zelfs al was het hokus-pokus, het werkt (en daarbij ga ik niet af op alleen mijn broertje, die beslist niet geheel onafhankelijk is in deze materie). Zowel uit de 2CV wereld als ook zo hier en daar alhier heb ik lovende berichten opgepikt. (En bijv ook hier - wel commercieel - mbt Volvo's: [www.v-performance.com] )

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 16:32 
thumbs up


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.