Marc,
Ik weet dat je op een of andere manier een fervent liefhebber van 123 ignition bent, ondanks je blondheid op dit gebied, zoals jezelf schrijft. Ik heb me in mijn V8 periode behoorlijk verdiept in diverse ontstekingen en daarbij uiteraard ook naar 123 ignition gekeken en het zal best een goede ontsteking zijn, maar bij de uitleg over de werking tref ik toch wel een hoog fantasie niveau.
Jij schrijft nu weer "De 123 houdt ook zelf het pingelen bij en zal bij beginnend pingelen bijregelen". Hoe doet hij dat dan. Volgens mij heb je daar minimaal een klopsensor voor nodig.
Enkele citaten uit dit stukje [
www.123ignition-conversions.com]
"Altijd op tijd en onderhoudsvrij. In de 123Ignition zijn alle mechanische delen zoals contactpuntjes, centrifugaal gewichtjes, veertjes,
lagers en het vacuum diagram vervangen door slechts een onderdeel: de centrale as met rotor" Volgens mij draait die as toch nog steeds in lagers en zit er ook nog een rotor en verdelerkap op die slijten.
"De computer kijkt constant naar de hoeveelheid energie die wordt bijgedragen per cylinder. Stel je voor dat de compressie van één cylinder afwijkt ten opzichte van de andere cylinders, dan wordt de rotatie van de vliegwiel minder gelijkmatig." De rotatie van het vliegwiel wordt minder gelijkmatig!!! 123 meet dit via een wormwiel op de nokkenas en een gammele distributieketting
"De 123Ignition meet de hoeveelheid energie die de bobine instroomt en stelt deze op zo’n manier af dat u een maximale vonk krijgt bij alle toerentallen" Hoe meet hij dat, met zijn verrekijker? En hoe stel je een bobine af?
Ik heb nooit ergens echt voor doorgestudeerd, maar moet het doen met mijn gezond boerenverstand. Maar volgens mij is de marketingstrategie van 123Ignition zeker zo goed als zijn elektronica.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[
picasaweb.google.com]