Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 14:20 
Weer is een nieuwe motor in m´n RR gebouwd. 3.9 met SU´s. Na de eerste x starten super, sloeg meteen aan (blok heeft zeker 2 jaar stil gestaan). Liep echt heel mooi. Klom goed in toeren. Toen weer uit gezet. 3 dagen later wil ik hem even buiten zetten, maar het blok loopt als een zak wortels. Vlammen uit de uitlaat, knallen, op 3 a 4 poten lopen. Heel af en toe pakt ie hem wel ff als ie wat hoger in de toeren zit, als ik hem al op toeren krijg.

Wat heb ik al gecheckt:
- Nieuwe bougies (NKG BPR6ES)
- Andere bougiekabels (origineel Land Rover) (komen van mijn oude blok af, deed het super)
- Andere rotor en verdelerkap
- Andere bobine
- Andere zwartkastje aan de zijkant van de verdeler
- staat ca 14v op de bobine
- kan geen versmolten draden vinden
- massa aan de verdeler gemaakt
- massa kabel zit goed vast aan het blok
- carburateurs schoongemaakt
- komt voldoende benzine uit de benzine leiding naar de carb's
- Nog niet gekeken of ie op tijd staat, moet nog even een lamp regelen, maar daar het feit hij de eerste 25sec super liep, lijkt me dat niet het probleem
- vacuum potje zuigt vacuum
- alle vacuum aansluitingen op de inlaat afgedopt


Ik weet het niet meer.....Ik wil hem eigenlijk zaterdag meenemen naar Havelte. Dus hoop dat iemand nog een idee heeft.

Edit: misschien vieze benzine?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2014 12:55 door Victor.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 15:05 
hoi Victor,

knallen is meestal een teken dat e.e.a. niet op tijd staat.

weet je zeker dat er voldoende benzine komt? heb laatst hetzelfde gehad en bleek de pomp toch niet helemaal goed te werken.

gr bertil


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 15:35 
Pomp is nieuw. Vanavond even schone benzine tanken en dan de jerrycan via een reserve benzinepomp aansluiten op de carbs.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 16:00 
hoi

dat is een goed plan.

mocht dat niets opleveren, kan je terwijl de motor draait, de verdeler een beetje draaien en dan kijken of ie beter loopt, vervolgens met lamp verder afstellen, maar ik denk dat je dat zelf ook wel weet.

ben je van 3.5 naar 3.9 gegaan?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 16:55 
Ja dat ga ik ook nog ff proberen, ff markeren hoe die nu staat op de distributie cover en dan kijken wat het effect is.

Ben inderdaad naar een 3.9 (36D) blok gegaan. Hiervoor een P6 V8 gehad (10,5:1) daarvoor een 3.5efi uit een disco waar ik mijn SU's op had gezet en daarvoor het origineel 3,5 laagcompressie blok. En dat allemaal afgelopen 3 jaar .....smileys with beerhot smileyhot smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 17:55 
Hallo,

Nou dan ben ik niet de enige dus met luide knallen in de uitlaat. Ik heb dit sinds een week of 2 na mijn APK keuring.
Ik heb aan de mengsel schroefjes gezeten om de co omlaag te krijgen, ook in 1e instantie niks aan de hand en toen wilde hij niet eens meer aanslaan na een dag of wat.

Ik heb toen eerst de centrale stelschroef stationair weer wat ingedraaid en zo kwam hij pruttelend weer tot leven. Maar slecht lopen, overslaan en knallen( soms zeer harde ) in de uitlaat.
Ik heb nu ook de gehele onsteking, bougies, kabels enz vervangen, ook de condensator dat kan ook nog wel eens de boosdoener zijn. Ook heb ik de mengselstelschroef van de SU,s weer wat ingedraaid om wat meer benzine in het mengsel te krijgen.
Als ik deze schroef te ver indraai slaat hij af, draai ik hem weer te ver terug ook.

Hij loopt nu weer stationair, maar zodra je gaat rijden en het gas loslaat lijkt het wel oud en nieuw. Ik heb helaas geen stroboscooplamp dus ik rij even neer de garage om de ontsteking te checken of deze wel goed staat.
En dan toch maar even de SU,s uit elkaar halen denk ik.

Bij mijn vorige 3.5 heb ik dit ook gehad erg slecht lopen en niet op alle cilinders, daar was de nokkenas versleten en het tandwieltje onder op de ontsteking leken wel scheermesjes zo erg weggesleten. De hydraulische kleppenstoters waren mooi bol ingesleten en de kopjes van de klepstoter stangen waren plat.

Nog een vraagje, massa aan je verdeler? Die snap ik even niet.

Groet en succes, Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 18:04 
Hoi victor,

Je hebt toch wel de juiste pomp hè? En de tank aangepast, als je van efi naar carbs gegaan bent


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 18:20 
Ik heb nooit op efi gereden, altijd mijn SU carbs overgezet. Bij mij zit aan de verdeler een mogelijkheid om een kabelschoentje te monteren met een massa draad.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 18:37 
Ik heb ook SU carbs en elek.ontsteking op een 4.6 motor, maar geen massa aan verdeler.

Verdeler droog?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 18:40 
Verdeler is droger als een kurk....sad smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 19:37 
Dan eerst maar eens schone benzine erin en benzine filter nakijken

gr


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 20:11 
Bij mij zelfde probleem. Bleek uiteindelijk een draadbreukje te zijn van de draad tussen t contactslot en de bobine. Maar toen had ik wel de uitlaat vervangen sad smiley nieuwe bobine, nieuwe verdeler, nieuwe ontsteking geplaatst

groet, andre


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 22:05 
Victor heb je nog een punten ontsteking?
De symptomen doen me erg aan een kapotte condensator denken.
Groeten Huib


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 22:09 
Lees nu,zwart kastje aan zijkant verdeler dus zal electronische ontsteking zijn.
De gene met het kastje op de verdeler zijn gevoelig voor storing,vandaar dat ze verhuist zijn naar het binnenscherm.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 13:58 
Nieuwe benzine heeft weinig geholpen.

Ontsteking iets vervroegen hielp wel wat. Maar staat absoluut niet in de buurt van de graden op de poelie. Het is ook lastig om het blok met de handrond te draaien om het nul graden punt op te zoeken door hoogste punt van cilinder 1 op te zoeken. Wellicht moet ik dan alle bougies er even uit halen. Kan namelijk geen dop op m´n krukas kwijt.

Ik weet het echt niet meer. Iemand nog een idee?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 14:12 
Ik ben er niet zo in thuis, maar ik neem aan dat de 3,9 meer benzine nodig heft als de 3,5.
Is je benzenepomp wel sterk en groot genoeg, geeft hij wel genoeg benzine???

eye rolling smiley



Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2014 12:12 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 14:14 
Lijkt mij niet het probleem Ben, omdat ik de SU carbs erop heb gezet die ook op m'n 3.5 zaten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 14:39 
Zit je condensator wel op de + en is hij heel? Op ' 0 ' staan is niet goed je moet naar de 6 graden toe, maar dat snap je wel.
Ik weet dat het lastig af te lezen is met een stroboscooplamp maar probeer eens met vloeibare Typex op de poulimarkering een stipje aan te brengen.
Zit je rotorkap er wel goed op, dus in de uitsparing met het nokje wat op de kap zit. Als je een nieuwe ontstekingsmodule hebt geplaatst ( dat zwarte ding aan de zijkant ) is je ontsteking los geweest of gedraaid, toch? Dus is deze wel goed terug geplaatst? Niet een tandje verplaatst...........omdat je helemaal naar '0' gaat.......
Tik even op Google ' bougi kleur ' in en vergelijk jou bougies met deze foto,s. Je leert een hoop met deze info.

Als je echt cker weet dat het niet de ontsteking is, dan kan je de 2e verdachte gaan checken nml de carburatie.
In de sproeiers van de SU,s zit ook nog een klein filtertje is deze niet verstopt? Is de vlotterkamer schoon? Is het mengsel niet te rijk.
Haal de ellebogen eens los kijk een hoe hij dan loopt, kan je meteen de verneveling van het mengsel zien. Loopt hij beter dat is er wat met je lucht toevoer aan de hand.

RRC '86 V8



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2014 12:49 door Michel WaZ.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 18:37 
Victor Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lijkt mij niet het probleem Ben, omdat ik de SU
> carbs erop heb gezet die ook op m'n 3.5 zaten.

Ik kan mij een draadje van begin dit jaar herinneren van iemand die dat probleem wel had.

Ik vraag mij dan af of je niet meer benzine en lucht moet toevoegen, andere sproeiers?
Je heb een grotere cilinderinhoud, dus lijkt mij dat je meer mengsel moet inbrengen.

Maar ik kan het nog steeds mis hebben, ik teer op mijn ervaringen uit mijn brommertijdperk tig jaar geleden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2014 16:37 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2014, 20:40 
Bij hogere vermogens zul je idd wat meer brandstof moeten geven, omdat hij wat arm loopt. Maar in de basis moet hij prima stationair kunnen lopen op SU's die direct van een 3.5 komen.
Het feit dat hij eerst prima liep lijkt dit te bevestigen.
De versterker op de zijkant van de verdeler is niet het meest betrouwbare onderdeel; en het zal niet de eerste keer zijn dat een nieuwe heel snel defect raakt. maar dan loopt ie meestal helemaal niet meer.
Mijn eerste gedachte was eigenlijk heel simpel, je hebt natuurlijk alles al een paar keer los gehad. Weet je heel zeker dat de bougiekabels goed zijn aangesloten (allemaal 1 verschoven) ??? Het feit dat hij beter gaat lopen als je hem heel ver verdraaid en dat hij boven stationair dan beter loopt zou ook in die richting kunnen wijzen.....
Bij hogere toerentallen krijg je nl nog eens extra vervroeging via de vervroeger.

.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 02:17 
hoi

ik heb nog eens zitten denken, doen de carbs wel allebei mee?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 11:13 
Vlammen uit de uitlaat en knallen in het algemeen lijkt erg op een ontstekingsprobleem, mijn eerste gedachte is niet de carbs.

Heb je nog een oude puntenontsteking liggen dan zou je die kunnen monteren om te zien of'ie het dan wel goed doet, weet je meteen waar je het zoeken moet.

G-J.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 19:15 
Hallo Viktor,

Bij mij zijn de ploffen weg...........hij zoog valse lucht via de pasplaatjes die tussen het manifold en de carb,s zitten.
Op 1 of andere manier zijn alle 8 de moeren losser gaan zitten............kon ze allemaal bijna een have slag aandraaien.

Succes verder, Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 21:57 
Ik heb mij ook eens lelijk vergist toen ik perongeluk twee bougiekabels had omgewisseld, liep behoorlijk belabberd en ook harde knallen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 dec 2014, 14:00 
De moeren van de carbs zitten nog vast.

Heb geen contactpuntjes ontsteking meer.

BDP punt zit links boven en niet bovenop de poelie, echter zit de tds pointer wel boven op de poelie. Hoe kan dat? Vorige eigenaar het blok verkeerd inelkaar gezet?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/12/2014 12:02 door Victor.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014, 04:05 
hoi,

heb jij niets aan dat blok gedaan?

zou zomaar kunnen, dat de distributieketting een paar tandjes verschoven is, of inderdaad niet goed gemonteerd(maar dan zou die gelijk al niet mooi gelopen hebben denk ik)

ik zou toch maar even alles goed checken, frontcover eraf en dan kijken of alles in lijn staat.

gr


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2014, 12:47 
Heb je wel het bdp van de ingaande klep? Dus de 2e klep vanaf voorzijde auto? Zit er speling in de as van je ontsteking en zijn de tandwielen niet versleten ook diegene die op je nokkenas zit
Bougiekabels goed terug gezet, je bent niet de eerste die er van overtuigd is dat ze goed zitten. Ontsteking zelf op de juiste manier terug gezet, verdelerkap met het nokje in de uitsparing en is het koolstof staafje in de verdelerkap nog goed en is de verende werking hiervan er nog?

Versleten nokkenas.............

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014, 22:53 
Versleten nokkenas kan het haast niet zijn omdat ie eerst wel goed liep en dat niet zo snel gaat.

Versprongen distributieketting kan ik me ook haast niet voorstellen. Blok is al een keer open geweest aan de rode pakking te zien.

Bougiekabels zitten echt goed

Geen speling op de as van mn ontsteking


Wat gewoon het rare is van het hele verhaal is dat hij eerst wel super liep, de eerste 25 sec. 2x gestart (eerst 10sec gelopen daarna 15). Drie dagen later loopt ie als een zak wortels.

Bij het laatste proefritje rijd hij beroerd. Maar af en toe loopt ie wel ff goed. enkele seconden en daarna weer beroerd. als ie even goed loopt, geeft ie ook echt goed vermogen.

Lijkt mij nog steeds alsof iets in die carbs niet goed zit. Dus eerst het bcp bepalen via cilinder 1 en daarna als ie niet goed loopt, wat ik verwacht, toch de carbs maar laten reviseren....

Andere opties zie ik niet...

Wat is jullie gedachten hierover.

Alvast bedankt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2014, 00:19 
hoi,

knallen in de uitlaat, ontsteking staat te laat/ onverbrande benzine

op 3/4 cilinders lopen, 1 carb doet niet mee.

luchtfilter eraf

''elleboogjes'' eraf en dan kan je in de carb kijken en zien of er bij allebei verstuiving te zien is.

als dat niet zo is, carb eraf halen, open maken en kijken of alles oke is( bij mij was een schroef los waardoor er 1 carb niets deed,benzine werd niet aangezogen)
heel simpel gemaakt.

als alles er goed uitziet, weer monteren.

afstelschroef, helemaal in draaien(arm) , motor zal niet starten, en dan met halve slagen rijker draaien, net zolang tot ie wel aanslaat.

als je dan zover bent dat ie redelijk loopt, met een platte schroevendraaier, in de carb, het potje of demper(ik weet niet hoe dat heet) een cm omhoog doen, slaat de motor dan af, te arm afgesteld, maakt het niets uit, te rijk afgesteld.
de motor moet iets in toeren omlaag gaan en daarna weer herstellen, dan is het goed


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2014, 10:34 
Als je het mengsel ziet staat hij veel te rijk, luchtfilter is een goeie. Kijk ook eens naar je bougies en vergelijk de kleur met andere foto's op Google ofzo. Dit kan een hoop verklaren over het functioneren van de ontbranding.

Wat ook nog een euvel kan zijn is het rubberen o ringetje die op het inwendige messing cilindertje van je choke deze kan versleten of gebroken zijn en hier door komt er ook extra brandstof binnen. Of een stukje rubber/vuil verstopt de gaatjes in het gleufje hiervan.

Demonteer de stangen en voel eens of de beweging van de gasklep/vlinderklep soepeltjes gaat en doe dit ook bij het choke mechanisme.
Aan de zijkant van de carb,s zit een geveerd metalen pennetje, druk deze eens in, vlot loslaten en luister of de demper met sproeiernaald vlot retour komen en of je deze mooi op de ' brug ' van de carb hoort klappen. Hoor je dit niet dan is waarschijnlijk het vacuüm verstoord of is de olie in het voorraadpotje te dik.

Dan als je voor de auto staat, de rechter carb voorziet cilinder 2,3,5,8 van een mengsel en de linker 1,4,6,7

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 dec 2014, 12:29 
Met EPS / USA engines (ik sleutel daar op 300m afstand) de auto nog is ff bij langs gelopen. Ontsteking op tijd gezet via cilinder 1. Samen geconcludeerd dat de ontsteking goed is en dat het daar niet aan kan liggen. We vermoeden beiden toch dat het in de carbs zit. Volgende stap is een revisieset bestellen voor de SU's, carbs laten reviseren en dan is zien of het probleem is opgelost.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2014 10:29 door Victor.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 dec 2014, 13:52 
Als je in Kiel-Windeweer zit klop dan ook ff bij Roland Tonkes aan. Die weet heel veel van de V8.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 dec 2014, 14:06 
Ik ken Roland inderdaad. Reeds contact met hem gehad smileys with beer


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 03:10 
Ik heb een keer een nieuwe rotor geplaatst en had de zelfde problemen.
ik heb een andere gekocht en toen was het probleem weg


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 dec 2014, 01:20 
een 3.9, en wat voor benzinetank? heb je een hoge druk externe pomp gebruikt? hopelijk niet de tik tik tik pomp


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 dec 2014, 01:26 
Gewone externe electrische pomp. Is het probleem niet omdat ik ook op carburateurs rij en geen injectie.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 dec 2014, 18:47 
hoi Victor,

ff een vraagje, heb jij een retourslang{benzine} aan jou SU zitten.

de 1 zegt dat dat niet hoeft en iemand anders zegt van wel, word er een beetje gek van

gr bertil


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 dec 2014, 18:56 
Hallo Bertil,

Ja ik heb retour leiding op mijn carbs zitten en tevens overloopslangen.

Zelf zojuist een complete revisieset besteld bij Burlen LTD in de UK. Blijkt dat ik HIF6 carbs heb van een Rover SD1. Ook prima haha. Zijn iets groter als de HIF44. Ik was voor €150,- klaar.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 dec 2014, 21:49 
hoi,

jij hebt weer een mooi klusje dan, ben benieuwd

groet


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 dec 2014, 22:09 
Ga het laten doen door een kennis die het vaker doet. Carbs worden ultrasoon gereinigd.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.