Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 15:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: MMBS T5
BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2014, 23:32 
Kwam op facebook een filmpje tegen over het omkeuren van een 4x4 auto naar tractor. In het kort zijn de regels;

- moet 4x4 zijn
- moet op grof profiel banden staan
- moet een inrichting hebben om wisselbare stukken of aanhangers te kunnen vervoeren (trekhaak)

- hoeft niet mechanisch qua snelheid beperkt te worden
- mag alle banken en stoelen houden
- moet een oranje afgeknotte driehoek plaat achterop dragen
- heeft geen kenteken
- MRB is niet van toepassing
- mag rijden op de openbare weg
- enige beperking is geen toegang tot snelwegen (80km/h wel)
- geen rijbewijs nodig, bromfietscertificaat is voldoende (!!)

Kortom, MRB vrij rijden op alle wegen behalve snelwegen...

Voor mij nog onduidelijk;

- mag je in het buitenland rijden?
- kun je hem weer terug keuren naar personenauto

Voor sommige van ons zou dit een betere oplossing zijn dan af en toe met een sippe blik naar een geschorste land rover in de garage kijken..

Lease-auto 2010 Volvo V50 -- Speeltje 1 1994 Porsche 911 (993) -- Speeltje 2 1986 Land Rover 90 200 Tdi


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 08:25 
1 van de nadelen is de snelheid waarmee je mag rijden namelijk max. 25km per uur sad smiley



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 09:18 
Volgens de overlevering niet. Je mag gewoon 75 kmh

Op een 80 kmh weg nog mee te leven. Hij mag ook gewoon zijn huidige max snelheid kunnen rijden. Dus niet technisch gemaximeerd.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 10:12 
je gaat je net weer als destijds begeven aan iets, en ja ze zijn al bezig met het aanpassen van de wet voor tractoren, mn is het de transportwereld een doorn in het oog.
dus zal het niet al te lang meer duren.
gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 18:09 
Een handig overzicht: [www.rdw.nl]

David, heb je een linkje naar de Youtube video?

Groet,

Berry
beheerder [Landrover.startpagina.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 18:18 
Was een filmpje op Facebook. Volgens mij van powned oid. De kerel die zij spraken was van kiewiet auto's.

Maar zoek eens op mmbs t5


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 19:48 
Dit zal inderdaad niet lang gaan duren, als er hier een flink aantal van gaan rijden zal het een boel klachten opleveren denk ik.
Veel van dit soort voertuigen zal te hard gaan rijden, anderen houden zich aan de snelheid en houden daarmee dus juist het verkeer op. Er komen allemaal gevaarlijke ongekeurde wrakken op de weg met bestuurders zonder rijbewijs. Volgens mij geen wenselijk situatie al zou het voor mezelf goed functioneel zijn; ik rij maar een paar kilometer per dag, en alleen over kleine weggetjes tussen de echte tractors... Toch doen ik het maar niet.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 19:56 
Je mag trouwens niet harder rijden dan 45 km per uur ook al is de toegestane constructiesnelheid hoger. Op sommige websites wordt beweerd dat snelheden tot 80 km per uur worden gedoogd, maar dat is niet zo.
Zeker als er veel 'gewone' auto's als trekker gaan rijden kan je er op rekenen dat de politie zeer streng op de 45 km per uur grens zal gaan controleren!

Landbouw- of bosbouwtrekker
Volgens het huidige Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) is de geldende maximumsnelheid voor landbouw- of bosbouwtrekkers in het verkeer 25 km/u, ondanks de hoger liggende constructiesnelheden vermeld bij de voertuigcategorie in de Typegoedkeuringsrichtlijnen en de Regeling Voertuigen.
Zie: Reglement-verkeersregels-en-verkeersteke-Artikel22.html

Motorrijtuigen met Beperkte Snelheid (MMBS)

Voor de land of bosbouwtrekker houdt dit in:
T1: max. 40 km/u + 5 = 45 km/u
T2: max. 40 km/u + 5 = 45 km/u
max. 30 km/u + 5 = 35 km/u indien de waarde van de hoogte van het zwaartepunt gedeeld door het gemiddelde
van de minimum spoorbreedten van elke as, meer dan 0,90 bedraagt, de max. constructiesnelheid beperkt is tot
30 km/u.
T3: max. 40 km/u + 5 = 45 km/u
T4.1 max. 40 km/u + 5 = 45 km/u
of 30 km/u + 5 = 35 km/u om zelfde reden als bij T2
T4.2: max. 40 km/u + 5 = 45 km/u
T4.3: max. 40 km/u + 5 = 45 km/u
T5: Aan de hand van de maximum constructiesnelheid op de Typegoedkeuring.
Indien deze niet is vastgesteld wordt controle lastig en kan er verwezen worden naar bijvoorbeeld categorie T1.

Voor MMBS houdt dit in:
Maximaal 25 km/u + 5 = 30 km/u
Indien aantoonbaar met een goedkeuring waarin een maximum constructiesnelheid van 45 km/u vermeld staat,
maximaal 45 km/u + 5 = 50 km/u

Indien de gemeten maximale snelheid tijdens een rijproef de maximale grens overschreidt dan volgt er een boete.
Inbeslagname van het voertuig volgt wanneer een zelfde overtreding door de bestuurder voor de 3e keer binnen 2 jaar wordt begaan.





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2014 18:02 door Paul Stroink, One-Ten.nl.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 20:41 
Laten wij voorop stellen dat ik het ook een bijzonder vreemde regel vind. Ik ben er trouwens ook van overtuigd dat binnen nu een korte tijd dit ook niet meer kan.

Maar goed... Even een rekenvoorbeeldje

MRB voor een defender 90 op diesel EUR 2400,00
Parkeervergunning EUR 400,00
APK EUR 50,00
Totaal vaste lasten EUR 2850,00

Na omkeuren naar MMBS T5 is de som EUR 0,00

En dan kun je je zoon of dochter van 16 er ook nog mee op pad sturen.... Wereld op z'n kop!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 20:58 
Tja en als je dan als een malle ermee gaat rijden... (werd laatst, terwijl ik de maximaal toegestane snelheid reed, op een 60km/u gedrempeld dijkje ingehaald door een petje met zijn landbouw renault megane van een dorp verderop)... dan is mijn respect voor deze maas in de wet wel over. (Niets ten nadele van iemand die ik ken met een 109 als landbouw voertuig)

Fenna


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 21:01 
David Schreef:
-------------------------------------------------------
> Parkeervergunning EUR 400,00

> Na omkeuren naar MMBS T5 is de som EUR 0,00

Je kan dan geen pakeervergunning meer aanvragen omdat het voertuig geen kenteken meer heeft maar kijk eens goed in de apv van de plaats waar je woont.
Alle kans dat daar wel ergens in staat dat je geen landbouwvoertuig voor de deur mag parkeren.

De ongekentekende landbouwvoertuigen gaan bij ons in de nabije toekomst toch ook wel verdwijnen. In veel Europese landen hebben ze gewoon een kentekenplicht en dat wordt allemaal gelijk getrokken.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5 - filmpje
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 23:33 
video: [www.youtube.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5 - filmpje
BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2014, 23:48 
Je moet tevens je kenteken inleveren , wat gebeurd er als je erna het vervallen van deze regeling je er weer een auto met kenteken wilt van maken? Ik voorzie een probleem met het keuren en het krijgen van een datum eerste toelating .


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 00:23 
Alles goed en wel en chapeau voor de creatievelingen onder ons, maar zeg nu eerlijk, je rijd toch compleet voor lul met je LaRo met een oranje afgeknotte driehoek achterop.....

Afijn, das mijn mening.

Willem


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 00:50 
Ik vind het zelfs een belediging voor de Land Rover !!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 01:33 
heren,heren toch
Als wat is de Land Rover begonnen, waar werd de rear pto op een s1 vaak voor gebruikt!
Vergeet de AG Rover niet!





Jo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 11:49 
Ik heb een Discovery 300 tdi van '97 staan, door vorige eigenaar hier neer gezet, is nog apk gekeurd maar heeft wel veel roest op bekende plekken zoals dorpels en ophangpunten, mij een raadsel waarom ie is goed gekeurd, maar dat terzijde. Ik heb een boerderij in het agrarische gebied met paarden, kippen, ganzen, schapen etc etc. en wil deze Disco ombouwen naar MMBS T5 voertuig. Hier in het dorp wil ik wel voor lul rijden, ze kennen me gelukkigsmileys with beer Wordt er bij de RDW keuring gekeken naar de roest en andere bedenkelijke delen van deze auto?

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 18:05 
Dat de T5 regeling op de schop gaat lijkt mij duidelijk. De toestroom van 'gewone' personenwagens op winterbanden die nu als T5 op de weg komen wil men natuurlijk stoppen:

[www.parlementairemonitor.nl]

De vraag is of de T5 regeling ook net zoals de grijs kenteken en oldtimer regeling met terugwerkende kracht gewijzigd zal worden. Ook wordt het interessant om te zien hoe nieuwe eisen er uit zullen zien.

Met Land Rover groet,

Berry
beheerder [Landrover.startpagina.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 18:41 
Ik hoop dat ze de regeling idd aanscherpen, is nu gewoon absurd. Logisch dat half Nederland daar misbruik van maakt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 23:45 
Het is wel een oplossing voor de mensen bij wie door de RDW de papieren worden ingenomen winking smiley

Apke
Beheerder PrikkersWinkel


Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5 - filmpje
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 23:54 
Lekker om er ook een "gewone" gele kentekenplaat op te zetten. Daarmee krijg je dezelfde situatie als met met die 45 km micro auto's. In de verte zie je een auto met een gele kenteken plaat en even later kom je er achter dat dat ding maar 45 km/u rijd. Volgens mij zegt dat genoeg over deze handelaar ..... ziet alleen maar geld en neemt geen verantwoording voor de producten die hij creƫert.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel


Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 00:58 
lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je met een langzaam verkeer voertuig 80 oid mag rijden.
het kunnen is niet perse mogen.

wat het kenteken betreft; terug keuren kan altijd je krijgt dan je oude kenteken terug net als van vracht naar personen wagen.
mits je door de keuring komt uiteraard.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 14:33 
Neef Henk heeft wel gelijk!

Je mag max 25 km/u rijden, verplicht een afgeknotte driehoek achterop je auto. Niet op autowegen en snelwegen. Niet in het buitenland zonder GV kenteken.
Ik ben wijkagent in Brabant en door ons is de jacht geopend op de deze misbaksels. Sinds de "ontdekking" niets anders als zware aanrijdingen met 4x4 wagens welke de bocht uitvliegen of tegen bomen aan knallen.
Het gros wordt bestuurd door 16 jarige jongens zonder enige rijervaring. Ben ze afgelopen week al in een afgesloten natuurgebied tegengekomen, lekker voor de 4x4 clubs welke wel alles netjes doen.
Gelukkig is justitie ook wakker aan het worden en mogen we bij een overschrijding van meer dan 100% het voertuig in beslag nemen, waarna het verbeurd verklaard wordt.
Aangezien wij, politie in dit geval, aan de deur mogen om te vertellen dat zoon echt nooit meer thuis komt, ben ik er wel klaar mee.
Zo snel mogelijk van de weg. Ik begrijp dat sommigen dit doen om onder de belachelijke wegenbelasting uit te komen. Ik ben ook van 0 naar 195 euro per maand gegaan, maar een veilige weg is mij meer waard.

Groeten Robert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 14:46 
Goed verhaal Robert! Zet je idd aan het denken....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MMBS T5
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 22:21 
ben het met je eens, maar voor mensen die er een wagen voor de modder/trail bij hebben lijkt het mij wel een uitkomst.
met een trailer naar een event wagen eraf en rijden maar.

Jo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.