Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 18:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 sep 2014, 15:48 
Goedemiddag,

Met de TD5 110 uit 2004 met 265k km op de klok van mijn oom hebben we de volgende problemen:

- De auto heeft weinig power, alsof de turbo het niet doet. Dit is uitgelezen in Maka en het zou de luchtmassameter te zijn. Deze heb ik zojuist vervangen door een nieuwe van VDO maar er is geen verschil te merken.
Tevens heb ik net de kabelboom van de injectoren vervangen ivm olielekkage bij ECU, ook geen verschil.


- Daarnaast wil af en toe de auto niet starten, een paar keer proberen en dan doet hij het opeens wel. Heb het zelf nog niet meegemaakt maar lijkt ergens een slecht contact te zijn. Zou dit het startrelais van de startmotor kunnen zijn (zoals hier beschreven; http://timtrott.co.uk/defender-td5-starter-motor-removal/ ) of zijn er nog andere oorzaken?

Op het dashboard branden er geen motormanagement lampjes.


Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet, Tom


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2014, 02:59 
Jouw omschrijving doet me gelijk denken aan een versleten brandstofpomp, maakt de pomp een jankend geluid als je het contact aan zet??

ze horen slechts een heel licht gezoem te geven.

Lucht en brandstof zijn de vermoedelijke oorzaken, Laat evt de druk van de pomp meten deze moet 4 bar zijn aan de retour van de cilinderkop ( meet via de tempsensorgat ) en 6 bar aan de pomp.

Loop alle slangen na van lucht filter tot inlaatspruitstuk, via de grill kun je kijken of de Intercooler nog heel is, deze willen wel eens lek gaan, dit zie je goed omdat daar waar een lekkage is er ook vet/olie zal zijn een vette plek op de intercooler is mogelijk een lekkage plek.

als je twijfelt aan de lucht massa meter dan moet je deze loskoppelen, de ECU van de motor gaat dan uit van basis waarden in de ECU.

Ik wil er ook wel even naar kijken, maar zit wel in Limburg, niet dat dat vele anderen weerhoud om honderden KM te rijden om bij mij te komen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Fotos intercooler
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 02:14 
Beste Andrew,

Bedankt voor je reactie! De intercooler ziet er aardig uit, (wat ik ervan kan zien van boven en onder ivm airco) alleen aan de turbokant lijkt het alsof hij wat gezweet heeft, zie hier:





Ik weet niet of dit ernstig is of al veel verlies in vermogen kan betekenen?


De pomp maakt wel wat geluid, maar echt janken vind ik hem niet. Drukmeter heb ik wel, echter niet echt goede aansluiting, dus ga vrijdag even langs bij lokale garage om dat te checken.


Verder bij de EGR wel wat zweet, maar lijkt wel allemaal dicht te zitten;

Zou het verstandig zijn om de EGR weg te halen mbv de diverse kitjes hiervoor? (moet dit ook periodiek schoongemaakt worden, net zoals de intercooler?)




Bedankt voor het aanbod! wil echter eerst proberen zelf het probleem te vinden.


Groet, Tom
PS luchtmassameter losgekoppeld en geen verschil te merken; die is waarschijnlijk nog goed.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 02:16 
Ik heb verder het startmotor relais eruit gehaald en het koperen contact was helemaal ingebrand, dus dat is hoogstwaarschijnlijk het startprobleem waardoor hij slecht contact maakte.

Zie hier:




Groet, Tom


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 03:44 
Je intercooler lijkt redelijk schoon, maar die kun je pas echt goed beoordelen als je hem demonteerd.

Die EGR zou ik afdoppen, best kans dat die zo vuil is dat hier je turbo druk probleem zit. Ik haal altijd de klep en ventieltjes weg met alle vacuem slangen, Let wel dat je een 90 graden bochtje wer terug zet op de reb booster vacuem , hier draai ik RVS imbusjes in voor een goede afsluiting. Of je koopt de LHD ROW specificatie rembooster vacuem leiding.

Ook kan het zijn dat je een afdichting moet maken bij je lucht filter bak, hier loopt bij de latere modellen een slang heen. de egr koeler kun je afdoppen ( uitgebreide EGR kit ) of open laten.

Het startmotor verhaal is bekend, de gemiddelde dynamo/starter revisibedrijf kan je aan het setje helpen en anders de bekende adressen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 14:45 
Andrew, als de turbo vol wordt belast en het betreft een standaard turbo (td5 2004) , welke waarde mag ik aflezen op de Nanocom?
Is uit het getal af te leiden of een turbo "vermoeid "is ?


Groet! Paul


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotos intercooler
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 21:13 
Kan niet zo goed begrijpen, dat als je in het algemeen van iets geen verstand hebt, het toch zelf wil gaan proberen op te lossen. Het lijdt mijns inziens alleen maar tot onnodige hoge kosten. Je vervangt, schaft aan zonder te weten of je de juiste oplossing hebt gevonden.
Teleurstelling tot gevolg. Maar dit euvel kom ik op deze pagina wel meer tegen.
Peter & Linda


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotos intercooler
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 22:01 
Iedereen is ergens begonnen Peter winking smiley Snap het wel je wilt het toch zelf leren. Er zijn vele door schade en schande wijs geworden. Als jij toch met onze adviezen een klacht kan oplossen dan is dat toch mooi. Op de keper bekeken zijn hier op de prik maar een handje vol die beroeps matig aan landrovers sleutelen, wij de rest, zijn maar goed amateurs.

Groet Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 22:02 
Bij hogere waardes wordt ingegrepen door de electronica


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 22:02 
Paul, volgens mij rond de 1,2 bar


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotos intercooler
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 00:13 
Beste Jan,

Ben het met je eens elkaar adviseren is een goeduitgangspunt. Heb hier zelf ook weleens wat aan gehad, maar als ik dit probleem lees, dan is dat voor mij hogere wiskunde en dan zou ik direct richting een ter zake deskundige gaan.
Volgens mij heb je dan de zekerheid, dat het goed wordt opgelost.
Hoop dat het hem lukt het snel en goed op te lossen.
Groet,
Peter


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 04:34 
1.2 bar, met de oude nanocom lees je 220-225 kpa wij ademen 100 kpa op zee niveau.

Bij een waarde van 1.37 bar 237 kpa zal de ecu ingrijpen wegens overbodig, dit bij standaard Td5.

Zelfs met een kleine lekkage kun je toch 1.2 bar halen, je kunt aan de hand van de druk niet veel zeggen over de staat van de turbo.

Groetjes Andrew


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 11:35 
Dank voor jullie reacties.
Ik lees iets meer dan 1.1 af op de Nanocom bij volle belasting.
Ik verneem wel een kleine fluit bij een laag toerental, zeg maar stationair. Het geluid verneem ik dan uit de uitlaat.
Kan zomaar zijn dat de voering van de uitlaat er uitligt......

Groet! Paul


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 15:24 
Paul, als je de midden demper er tussen uit hebt dan fluit de uitlaat ook een beetje.

Groet Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 okt 2014, 02:23 
Het is vrij normaal dat je de turbo hoort in de uitlaat als deze stationair loopt en jij bij het eind stuk gaat luisteren, met de tussendemper gedemonteers en vervangen dooor de bekende tussen pijp wordt dit nog betere hoorbaar.

Je mag je turbo druk nog iets verhogen door het stangetje korter te maken, 1.1 is niet slecht mits het inlaat traject goed dicht is.

Mocht je het stangetje gaan inkorten di dit dan met kwart slagen, en zorg ervoor dat het stangetje niet draait, daar kan het membraan van stuk gaan. en boven de 1.3 bar loop je kans op overboost. 1.2 is normaal/gemiddeld voor een Td5.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotos intercooler
BerichtGeplaatst: za 04 okt 2014, 02:43 
De meeste mensen met een Landrover willen eerst zelf kijken, al dan niet middels hier gewonnen adviesen geheel op eigen risico, het zou zo maar kunnen dat er hier iets wordt aangekaart om na te kijken welk blijkt de oplossing te geven, en vaak lukt het op deze manier ook.

Zoals Jan schrijft zijn hier mensen hobby matig maar ook een aantal professionals/garage houders/ specialisten.

Ik deel hier mijn "Landrover/Td5" kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgebouwd met mijn bedrijfje, en leg uit hoe men het beste te werk gaat, wat eerst te controleren en wat mogelijk de oorzaak kan zijn ( zo werk ik zelf ook, al is het makkelijker met de auto voor je neus en uitlees apparatuur ) Ik zal zeer zelden adviseren dom weg iets te vervangen tenzei ik 100% zeker weet dat dat het probleem is.

Maar ik moet ook zeggen dat er veelen aan net iets te ingewikkelde Motoren werken zonder ze volledig te begrijpen, die lopen het risico hoge en onnodige kosten te maken als ze klakkeloos gaan vervangen.

Bij de meeste Landrovers moet je eerst kijken meten/ uitlezen en logica toepassen, dan kom je meestal uit bij de oorzaak van het oorspronkelijke probleem.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotos intercooler
BerichtGeplaatst: za 04 okt 2014, 12:43 
Denk als je je goed inleest en google goed gebruikt dan wordt het vaak wel helderder. Met dan advies van hier dan komt het vast wel goed. Had zelf ook nog nooit een koppakking gedaan en toch dat ding van onze 307 vervangen vorig jaar. Een goed wph, goed voorbereiden en doen.

Groeten Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 okt 2014, 13:16 
Hoi,

Je EGR klep via de vacuumslang ontkoppelen en afdoppen. Daarbij je wastegate van de turbo schoonmaken. Deze gaat vaak vastzitten door roetvorming dankzij de EGR klep. Dit veroorzaakt inhouden van de motor en wordt niet opgemerkt door uitlezen van de computer, omdat dit een mechanisch probleem is.

MVG

Adriaan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2014, 14:49 
Bedankt Andrew en andere voor de reacties! Wordt zeer gewaardeerd. smiling smiley

Ik ben ook zeker tegen klakkeloos vervangen en zeker nog lerend wat auto’s betreft(maar wil me ook zeker geen leek noemen). Met inlezen op internet zijn er best een aantal eenvoudige check ups te doen welke meer inzicht geven en ik interessant vind zodat je wat meer idee hebt hoe zo’n motor werkt en wat de zwakke punten zijn. Het vervangen van de Luchtmassa meter heb ik gedaan nadat dit vastgesteld was door een Landrover bedrijf.

Aangezien dit geen verbetering gaf ben ik naar een lokale garage geweest met Nanocom. Proefritje gemaakt en turbodruk bleek niet boven de 0,5 bar te komen. Daarnaast asje van de wastegate gangbaar gemaakt, deze loopt wat stroef. Ook wat speling op turbo te vinden met olie sporen, echter zou dat niet het probleem kunnen zijn. Verder geen lekkage te vinden in inlaattraject.
Ook bleek het luchtfilter erg vies te zijn, deze vervangen echter nog niet de power terug.

Nu heb ik nog geprobeerd te rijden met de stekker van de luchtmassameter los en lijkt het alsof het probleem is opgelost.(zodat de brandstofmap op default springt) Dit zou betekenen dat de nieuwe VDO Siemens Luchtmassameter die ik heb gekocht niet goed is of geschikt: (het leek me toch een gerenommeerd merk)
http://www.paddockspares.com/mhk100620g-sensor.html

Andere mensen ook slechte ervaringen met deze meter of moet deze nog ingelezen worden op de auto? Of moet ik de echte LR versie hebben?
http://www.paddockspares.com/mhk100620lr-sensor.html


Groet, Tom
(PS heb ook nog de MAP sensor schoongemaakt, en stekker los gehad tijdens het rijden, echter maakte dat geen verschil in vermogen)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2014, 16:36 
Met de nanocom kun je de luchtmassa ook zien/ lezen. Als je hem aankoppeld zie dat dat de luchtmassa toeneemt als je gas intrapt? Makkelijke manier om te kijken wat je luchtmassa meter doet.

Groet Jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014, 03:13 
thumbs up Yep, stationair +- 60 gr/m en onder vol last ( 3 en dan van onder af tot boven in laten trekken ) 650 + gr/m

Heb recent ook na 2 weken een defect gehad aan een nieuwe lucht massa meter , Dit wordt echter gewoon opgelost door mij en mijn leverancier.

VDO /siemens is origineel en wordt dan ook geleverd in een OE VDO doosje

Je schrijft dat je de MAP ( Manifold Absolute Pressure ) sensor hebt los gekoppeld ( op de inlaatspruitstuk )en geen verschil merkt?

Dan zou ik deze eens uitwisselen voor een waarvan je weet dat hij werkt. er is vast iemand in jouw omgeving met een Td5 die hem even wil uitlenen.

Weet je zeker dat er geen lek zit in je inlaat traject met maar 0.5 bar druk is een Td5 niet echt sterk nee.

Optie 1 er is een lek
Optie 2 je Map sensor is stuk
Optie 3 onvoldoende brandstof om uitlaatgas te maken en dus de turbo aan te jagen.

Is je EGR klep nog aanwezig? meest voorkomende lekage in het inlaat traject en niet uitleesbaar, bovendien kan de EGR met alle troep die deze trug stuurt ook je MAP sensor op zeep helpen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2014 01:15 door Andrew Colville.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: to be continued
BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2014, 23:55 
Bedankt nog Andrew voor je reactie!

Als het goed is is mijn oom bij de garage langs geweest, nog niet vernomen wat het was.


EGR is nog aanwezig en was inderdaad wat vies.
Wat betreft de MAP sensor had ik begrepen dat wanneer deze losgekoppeld wordt, de computer met standaard waarden gaat werken en er dus verbetering waarneembaar zou moeten zijn. (wat er niet was)


Groet, Tom


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: to be continued
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014, 03:31 
De MAF ( Mass Air Flow ) zal wanneer deze stuk is de motor slecht laten presteren, door hem af te koppelen gaat de ECU uit van basis waarden die hij vergelijkt met interne gegevens en overige sensor informatie.

De MAF is de sensor die wordt vast geklikt aan het luchtfilter huis.

De MAP ( Manifold Absolute Pressure ) zit op het inlaatspruitstuk, de motor zal lopen zonder deze sensor, maar niet naar behoren, de senor meet durbo druk in Kpa en inlaat lucht temperatuur.

EEn vervuilde EGR klep kan mogelijk een klein beetje open staan, hier door verliest je turbodruk. dit kan ook gebeuren bij de Wastegate op de turbo.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Verstopt roetfilter
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2014, 01:11 
Na even een laatste update; Het bleek een verstopt roetfilter te zijn!smileys with beer De auto is van 2004 en is een van de eerste jaren dat ze erop zittenthumbs down.... (volgens mij moeten deze ook om de x aantal KM's vervangen worden?)

Deze is vervangen door een buis en het schijnt opgelost te zijn. Heb er zelf echter nog niet in gereden dus benieuwd of al de power weer terug is.


Groet, Tom



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/12/2014 23:17 door TVR.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.