Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 19 mei 2024, 09:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 dec 2013, 22:57 
Afgelopen weekend op ebay in de UK een mooie 5x gelagerde 2.25 benzine motor op de kop getikt. Komt komende week deze kant op op een pallet.
Mijn plan is om hem in 2 dagen in m'n 110 te hangen en dan zsm langs de RDW voor een omkeuring. Gewoon direct op de bestaande lt77 bak.
Ben nu alles aan het uitdenken en voorbereiden zodat ik geen onverwachten verrassingen tegen het lijf loop, en alle onderdelen bij de hand heb. Heb nu het volgende checklistje, alle aanvullingen zijn meer dan welkom smiling smiley

Afbreken:
- accu los
- motorkap eraf
- koelvloeistof aftappen, slangen naar radiator los
- motorolie aftappen, slangen naar oliekoeler los
- koppeling aftappen, slangetje los
- brandstofslang los, filter van schutbord af, tank laten leeglopen.
- uitlaat los, aan de kant hangen
- kabelboom/kabel startmotor los
- massastrip los
- luchtfilter los en eruit
- stuurbekrachtigings pomp loshalen van blok (laat hem voor nu even aangesloten en 'parkeer' hem ergens tot ik de juiste beugel/poelie heb voor het nieuwe blok)
- krik onder versnellingsbak
- moeren van de voorste motorsteunen halen
- blok in motortakel hangen
- bouten vliegwielhuis los halen (moet even kijken of ik genoeg ruimte heb achter het blok / tussen het schutbord. Hoop dat de tunnel niet los hoeft.
- blok er uit tillen

De 200tdi heeft geen visco fan, dus heb tussen het blok en de radiator aardig wat ruimte. Ik hoop dat dit genoeg is om het blok er uit te kunnen takelen. Als het niet past haal ik alsnog het radiatorframe / voorpaneel weg.
Vooraf wil ik het nieuwe blok even snel inspecteren op lekkages. Eventueel voorzien van nieuwe pakkingen, keeringen etc. En natuurlijk nieuw oliefilter, brandstoffilter
Ontsteking doe ik voor nu niets aan, wil er later een elektrische ontsteking op

Opbouwen:
- nieuwe motorsteunen monteren (heb nu de te harde britparts..)
- kabelboom van 200tdi blok af, monteren op 2.25 (zit er niet bij) Evt nieuwe stekkertjes aanknijpen als het eea niet past.
- blok er in takelen
- vastmaken aan bak
- motorsteunen vast
- koppelings slangetje aansluiten + ontluchten
- radiator slangen aansluiten (hoop de bestaande te kunnen gebruiken, moet de diameters nog vergelijken)
- kabelboom + startmotor + massastrip aansluiten
- uitlaat aansluiten (hoop de 200tdi uitlaat pas te kunnen maken, moet nog bekijken of dit kan. Anders bestel ik een nieuwe)
- afdoppen oliekoeler + intercooler (niet in gebruik)
- afdoppen retourleiding diesel (niet nodig)
- schoonspoelen brandstofleiding en tank
- brandstofleiding aansluiten
- benzine erin, brandstofsysteem ontluchten
- nieuwe olie erin
- nieuwe koelvloeistof erin
- motorkap er weer op
- accu aansluiten

Luchtfilter hoef ik niet terug te plaatsen, nieuwe blok heeft een filter op de carb zitten zo te zien

En dan.. starten maar? smiling smiley
-


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 dec 2013, 23:13 
Ohjah, kleine dingetjes vergeten:
- gaskabel (+ even kijken of die van een 2.25 anders is)
- leidingen naar verwarming los / vast
- slangetje vacuum pomp los / vast


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 dec 2013, 00:21 
Vacuumpomp is niet meer nodig, slang zit op inlaatspruitstuk.
Bobine is ook erg handig.


succes, Ed


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 dec 2013, 21:01 
Uitlaat zit anders. Pas maken kan wel, maar ik denk dat je de 1e downpipe van een benzine moet bijkopen o.i.d. en dan inderdaad de boel passend maken. Of een stuk flexibele uitlaatslang winking smiley

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013, 22:44 
Hoi Sander,

Je hebt een privé bericht.

Gr. Robert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 dec 2013, 10:28 
effe de radiator en frame weg halen,

het is maar 10 min en je hebt er heel veel gemak van


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart 2015, 23:18 
Vol houden er komt wel wat meer bij kijken.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart 2015, 23:45 
Ik ben benieuwd of Sander al klaar is met zijn klus, heeft in ieder geval flink wat tijd gehad.....

Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2015, 00:37 
Als je naar de RDW gaat, neem dan de info mee van de herkomst van het blok.

Succes met de ombouw!

André

Truckie, 1974 swb 2.25 diesel




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2015, 01:53 
Ik denk dat Sander na bijna 1,5 jaar wel klaar is.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2015, 11:15 
Haha, ja de ombouw is idd al klaar, heb er vorig jaar al een heel tijdje mee rondgereden.

Herkomst blok was idd nodig, een emailtje van ebay op mn telefoon was niet genoeg. Heb de verkoper een briefje laten opstellen en ondertekenen, dat voldeed wel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.