Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 18:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 24 volt ontsteking kapot
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 00:27 
Hallo iedereen,

Ik heb van mijn lightweight de 24 volt ontsteking kapot.

Natuurlijk kan ik hiervoor geen andere vinden.
Kan iemand mij aan een andere helpen? Of kan iemand mij vertellen wat ik moet vervangen om er een 12 volt ontsteking in te bouwen?


Gr mike


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 00:57 
Hoi Mike,
die heb ik nog voor je liggen (een 24 volts).
Mail me maar op elliehtp (at) hotmail.com


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 01:02 
of een omvormer van 24/12 in bouwen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 01:11 
Hoe zit het met het inbouwen van een omvormer dan.

Moet ik dan de bobine vervangen en de voorschakelweerstand laten vervallen? of direct achter de bobine de omvormer plaatsen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 11:27 
Volgens mij werken alle ontstekingen met iets van 10Volt (weet vast wel iemand). De 24V versie heeft zo'n kastje op het kleppendeksel staan. Als je dat ertussenuit laat kan er een standaard ontsteking op.

Grtz. Erik



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 14:11 
Nee hoor, dat kastje is de ontstoring


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 14:14 
Hmm, volgens mij zit er een omvormertje in. Op de ex-abl was de 24V waterdichte ontsteking stuk en daar hebben we probleemloos een standaard/goedkoopste ontsteking van Paddock opgezet.

Grtz. Erik



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 14:21 
Dan kan best zijn Erik. Hij zal er wel op lopen.
Maar dan branden je punten wel veel sneller in, en je condensator zal het ook niet lekker vinden.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 14:28 
Oké. We hebben 2 gerestaureerde ex-abl's ermee rondrijden. Gaat voorlopig al jaren goed.

Grtz. Erik



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 maart 2014, 19:00 
Heb er ook gewoon een omvormer tussen gezet

Groet Richard Dries


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2014, 02:25 
Hallo Mike,

wat is het geworden 12V of vervangen?

Groet
Erik.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jul 2014, 21:23 
Als het goed is !
Is je ontsteking wel 12 volt !
Je auto is wel 24 volt maar je ontsteking blijft gewoon 12 volt
Tenminste zo is het bij mij lightweight


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2014, 11:10 
Hallo Sander,

Mijn vraag aan Mike was eigenlijk of hij de ontsteking/verdeler vervangen heeft voor een 12 volt systeem, maar jij geeft antwoord op een vraag die ik ook nog had.
wat jij dus zegt is dat bij 24 volt de bobine de spanning verhoogd van 24 naar pak weg 20.000 volt, ga je om naar 12 volt moet je de bobine vervangen om toch op die 20.000 volt uit te komen, anders heb je dus te weinig spanning voor een goede ontsteking ?
Alleen de verdeler vangen zou dus niet tot ingebrande puntjes kunnen leiden zoals hierboven beschreven ???
Van mijn S3 ex-abl 4x2 is 1 schroef waar de verdelerkap mee vast zit in de body dol gedraaid, als Mike zijn defecte ontsteking vervangen heeft kan ik misschien zijn body overnemen?

Groet
Erik
(L)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2014, 13:54 
Hallo Erik

Wat ik heb begrepen van de lightweight ex militair ,
Ik heb de mijne gekocht van rob stewart , die vertelde dat de boordspanning idd 24volt is
Maar de ontsteking gewoon 12volt is , er zit een omvormer tegen het schutbord die gewoon 12 volt maakt voor de ontsteking ! , dus je ontsteking is gewoon 12volt .
Verder heb ik me er nog niet in verdiept omdat ik nog niet bij mijn ontsteking ben aangekomen qua werkzaamheden
Maar wat rob mijn verteld heb is wel blijven hangen , verder weet ik het ook niet precies van de hoe en de rand ! .
Misschien is er verder nog iemand die er iets zinnigs over kan zeggen....?

Groetjes

Sander


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2014, 17:49 
Hallo Sander,

Mijn S3 4x2 ex-abl heeft geen "supressor"(volgens handboek soldaat heet die zo) voor de ontsteking wel ben ik zo,n ding tegen gekomen bij mijn ruitenwissermotor als je hem los haalt kun je zien dat er 2 dikke weerstanden in zitten, de motor is serie geschakeld met 1 weerstand ervoor en 1 weerstand erachter.
Ik heb zon supressor ook al eens gezien bij de kachel van een lightweight, ben er nog niet achter of deze dingen voor elk apparaat aangepaste weerstanden heeft.

Groet,

Erik


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jul 2014, 20:16 
Erik

Klopt helemaal zat bij mijn overleden kachel ook idd !
Daarom zei ik al ook weet niet of dit bij alle militaire Landrovers zo is....
Maar weer wt geleerd hoe zoiets heet :-)


Groetjes

sander

110 1984 2.7 nissan blok 300TDI ( Mr Green )
88. 1981 2,25 benzine serie3 voor tanja ( Little Misses )
88. 1980 2,25 benzine serie3 lightweight frr baor [in reparati](squirrel)

Lightweight is combi beheer samen met zwager



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2015, 00:19 
Hoe hebben jullie dit opgelost.bij mijn staat er gewoon 24 volt op de ontsteking .wil naar gewone ontsteking toe..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr 2015, 00:01 
Hallo Ron

Mijn probleem hiermee was niet zo urgent, als de versnellingsbak weer in elkaar zit ga ik aan het triggerwiel beginnen voor de megajolt ontsteking, de edis4 en toebehoren heb ik al liggen.
Alhoewel ik daar nog niet helemaal uit ben mbt 24/12V de edis4 met toebehoren komen uit een fiesta hebben even als de megajolt 12V nodig ik zal dus een omvormer moeten hebben maar weet nog niet met welke specificaties.

Inhakend op het gekibbel in het begin van dit draadje weet ik ook niet wat wijsheid is, maar als ik even hardop mag denken, de bobine is er voor om de 12 of 24v spanning te verhogen naar pak weg 20.000 volt, ik ga er dan niet vanuit de secundaire spanning bij 24v hoger is dan bij 12v. Als je dus een 12v voltsteking neemt en een bobine voor 24v zouden de puntjes precies de spanning krijgen waar ze voor gedacht zijn, alleen de condensator moet dan die 24v aankunnen maar dat is volgens mij geen probleem. Neem je ook een bobine voor 12v en je steekt er 24v in dan komt er een 2 keer zo hoge secundaire spanning uit waar de puntjes dus van in kunnen branden.
Mocht mijn gedachtegang niet kloppen hoor ik dat graag.

Groet,
Erik.
(L)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr 2015, 00:02 
Hallo Ron

Bericht nu op de juist plaats!!!

Mijn probleem hiermee was niet zo urgent, als de versnellingsbak weer in elkaar zit ga ik aan het triggerwiel beginnen voor de megajolt ontsteking, de edis4 en toebehoren heb ik al liggen.
Alhoewel ik daar nog niet helemaal uit ben mbt 24/12V de edis4 met toebehoren komen uit een fiesta hebben even als de megajolt 12V nodig ik zal dus een omvormer moeten hebben maar weet nog niet met welke specificaties.

Inhakend op het gekibbel in het begin van dit draadje weet ik ook niet wat wijsheid is, maar als ik even hardop mag denken, de bobine is er voor om de 12 of 24v spanning te verhogen naar pak weg 20.000 volt, ik ga er dan niet vanuit de secundaire spanning bij 24v hoger is dan bij 12v. Als je dus een 12v voltsteking neemt en een bobine voor 24v zouden de puntjes precies de spanning krijgen waar ze voor gedacht zijn, alleen de condensator moet dan die 24v aankunnen maar dat is volgens mij geen probleem. Neem je ook een bobine voor 12v en je steekt er 24v in dan komt er een 2 keer zo hoge secundaire spanning uit waar de puntjes dus van in kunnen branden.
Mocht mijn gedachtegang niet kloppen hoor ik dat graag.

Groet,
Erik.
(L)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 143 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.