Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 19:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 12:12 
Ik ben van plan 2e hands 8j 16" velgen aan te schaffen.
Of ik daar nu 255/85 of 265/75 op ga leggen weet ik nog niet. Maar past dat überhaupt?
Bandenkeuze is ook nog niet gemaakt, het wordt i.i.g. een GG, maar AT2 is uit productie dus waarschijnlijk AT, alleen kan ik daar geen terrein ervaringen van terugvinden, iemand?
Maar past dat überhaupt?
Volgens mij hoef ik bij beide keuzen geen veer-verhoging toe te passen, klopt dat?
Alvast bedankt!

LR groet,
Boelo

LR Defender 130 Td5 2003
LR Series 2A 1963 88" 2,25 petrol ex-BAOR



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2013 10:16 door Boelo.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 12:30 
Boelo,

Vlgs "de regel van 65" moeten er op 8 inch velgen banden van omstreeks 315 breedte, dus vanaf 285 t/m 345 (met wat rekkelijkheid).

255/85x16 banden passen ideaal op 6.5 velgen en 265 op 6.8 (dus 6.5 of 7). En 255/85 is "één maat" groter qua diameter als 265/75.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 12:38 
Dank je Marc, ik heb al heel wat gegoogled maar kom er niet uit. Daarom gister met een bandenbedrijf gebeld en een LandRover bedrijf, beiden zeiden dat 265/75 nog net op en 7J velg past maar mooier past op een 8J. Om echt zeker van mijn zaak te zijn daarom hier nog even de vraag, de velgen zijn best kostbaar namelijk..;-)

Wat is "de regel van 65"?

Boelo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 13:03 
Tja, ik ben kennelijk teveel van de broekriem (nee dus)
Hier: [us.coopertire.com] vind je een tabel van een van de concurrenten en die is overduidelijk wat ruimhartiger. In ieder geval geldt wel dat bij de "plattere" band de factor 65 beter naar 70 of 75 verhoogd kan.

Blijft de vraag of zulke brede banden en velgen wel mooi zijn en of ze een prettiger weggedrag geven.

Marc

PS De "regel van 65" is een vuistregel voor het berekenen van de "ideale" velgbed-breedte bij een band: 0,65 x bandbreedte in inch. De "regel van 65" geldt voor vierkante banden, bij lagere banden heb je iets minder ballon-wangen, dat stuurt dus strakker, maar veert ook stijver (en is in het terrein dus ook iets minder toegeeflijk). Let wel, als de band alleen relatief lager wordt maar absoluut even hoog blijft dan zijn de verschillen beperkt - dan blijft er vooral de winst van het iets strakker sturen, en het verlies van zwaarder rollen en sturen (en de gevoeligheid bij spoorvorming).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2013 11:54 door Marc-my-Words.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 13:24 
Ik weet dat 255/85 in diameter een maat groter is dan 265/75.
Ik weet ook dat jij een 'purist' bent als het gaat om originele bandenmaten ;-) Dat was ik tot voor kort ook, ik rij al zo'n 8 jaar (met verschillende auto's) rond op 7,5x16 Avon Rangemasters. Die bevallen prima, maar voor iets meer bodemvrijheid bij terreinrijden zou ik graag naar 255/85 gaan. Misschien naar 265/75 (= ongeveer zelfde hoogte als 7,5x16) als dat beter past bij de originele (lees: niet verhoogde) wielophanging van mijn 110.
Vraag is of het past op een 8J velg, volgens jouw linkje de 265-ers wel en de 255-ers niet.

Of het prettiger rijdt betwijfel ik, ik denk dat de originele set-up het beste compromis is tussen On- en Off road.
Ik wil nu wel eens zelf gaan ondervinden of een klein beetje comfort op de weg inleveren, winst oplevert in het terrein.
Boelo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 13:39 
Een "reguliere" AT-band is er bij mijn weten niet in 255/85. Alleen de cooper ST komt in de buurt van een AT-band (zit tussen AT en MT in). Als je dus een AT-band wilt, dan kun je 255/85 wegstrepen en daarmee ook min of meer de extra bodemvrijheid tov 7,5x16.

Hoe die bredere band op een brede velg in je wielkast past weet ik niet. de 255/85ers passen er prima in, in ieder geval. ook bij standaard vering. je moet hooguit een klein randje aan de binnenkant vd wenkbrouw wegsnijden.

gr, CamperChris


<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 14:03 
Voor de winst in het terrein: hoger en een adequater profiel is de Cooper Discoverer ST in 255/85x16 wellicht een interessante optie (maar dan wel op een niet te brede velg, en ook niet teveel offset of de wheelbrows heel te houden).
De Goodyear Duratrack is ook interessant maar daar is de banden-maten-keus in "Europe" erg klein.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 14:17 
De 255/85 keuze is niet reuze idd Camperchris..;-(
De Cooper ST in die maat kan ik dan ook niet zo snel vinden, bovendien wil ik toch graag bij mijn keuze voor GG, liefst AT2 blijven.
Wellicht ga ik dan toch maar voor 235/85R16 op nieuwe Wolf velgen en laat ik het 8J verhaal gaan... moet nu na een jaar van overdenken, goochelen, zoekmachine alhier uitpluizen, op Off-road evenementen je ogen de kost geven, toch maar eens een knoop doorhakken.
Boelo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 15:10 
dat klopt, momenteel is de cooper ST (practisch) niet te leveren in NL. alles is uitverkocht of zo iets, vertelde een Cooper-dealer mij...

in 255/85 kom je momenteel niet veel verder dan de BFG MT KM2 (en als je niet van dat nieuwe profiel houdt, een setje 2e hands..) en de Toyo Open Country, beiden MT-banden. Overigens ben ik nog steeds erg content met mijn 255ers MT. Ze worden wel eens de standart reifenmontage fur Overland Defenders genoemd, dus eigenlijk zou Marc ze ook wel moeten waarderen ;-)

gr, CamperChris


<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 20:20 
Marc vindt de 255/85x16 ook wel "smoelen", maar voor veel doelen is 235/85x16 en 7.5x16 ook prima (7.5x16 is inmiddels ook niet erg courant meer).


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 20:58 
ik heb BF Goodrich 235/85R16 op 7J mangels velgen en dat werkt gewoon goed
ik zou ook graag iets hogere banden hebben maar niet breder
helaas nog geen betaalbare band gevonden sad smiley




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 23:46 
9x16 is veel hoger en zelfs smaller meen ik, maarja ook weinig keuze.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2013, 23:54 
Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
> 9x16 is veel hoger en zelfs smaller meen ik,
> maarja ook weinig keuze.


9x16 = 230"vierkant" x 16, dus series smaller en altijd nog iets hoger als de 255/85x16.
9x16 is zo smal dat je je afvraagt of de auto er niet afrolt tongue sticking out smiley smiling smiley tongue sticking out smiley

255/85 komt qua omtrek dicht bij de 8.25x16 (maar die is ook niet op iedere straathoek te koop).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 00:29 
Even over het commentaar van geen ervaring gevonden over de AT van GG.

Ik het AT2 op Torretje zitten en AT op Vosje, wel andere maten natuurlijk. Ik ben erg tevreden over de AT. op de weg, modder, sneeuw of rots werken ze erg goed en hebben genoeg grip. Ik merk alleen dat op nat weer de grip ietsjes minder word maar niks ernstig. De AT heeft geen sneeuwvlokje erop staan maar doen het goed als winterbanden.

succes

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 02:04 
De GG AT is een heel erg goede band, en wordt door velen meer gewadeerd dan de bekende BF goodrich AT. het profiel is een betere mix ( wel even wennen om te zien ) dan de voorganger de AT2.

Ik wilde zelf net iets grover's hebben en heb om die reden gekozen voor Goodyear Duratrac voor mijn gevoel tussen een AT en een volle Mudband, deze komt ook met sneeuw vlokje ( iets dat mist op de nieuwe AT van general )

Ik heb 265/75-16 gekozen voor mijn Discovery 2, die is voor mijn namelijk gezinsauto, bedrijfsauto, vakantie auto, en natuurlijk ook offraod speeltje, dus de maat heb ik normaal gehouden en zo ook deze banden keus staat mijn auto mooi met +2 veren en een lierbumper.

Ik had deze banden oorspronkelijk op de standaard 7 J velgen gemonteerd, maar na een week of twee gauw overgestapt naar 8 J , de Goodyear duratrac is te breed voor de 7 J velg de auto gaat op zijn wangen rijden en drijft hierdoor op de banden, het stuurgedrag is daardoor niet wat het moet zijn, na de overstap op 8 J is het rijgedrag als vanouds met de standaard velgen en banden maat.

Landrover monteert 255/60-16 en 18 ovrigens enkel op 8 J velgen.

Ook vindt ik 255/85-16 beter rijden op 8 J velgen dan 7 J velgen. 285/75-16 op 7 J is helemaal afte raden, dan dwijlt je auto echt over de straat. ( been there done that )

Hoewel we allemaal bekend zijn met de standaard maten reeks varieeren deze nogal tussen de onderlinge producenten, als je 10 banden van verschillende producenten in de zelfde maat naast elkaar zet dan zul je versteld staan van het hoogte/breedte verschillen

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 08:16 
9.00 x 16 op 110:




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 12:17 
Helder Andrew,
De maten die ik voor ogen heb passen dus beiden op 8J.
Nu nog de keuze tussen AT2 en AT, ik denk dat ik toch maar kies voor de AT2.
Boelo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 12:18 
Ruig maar wat uit verhouding ;-)
Boelo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 15:20 
Heb beide banden gehad Boelo. Zowel de AT2 als nu de AT. Beiden in de maat 265/75 op 7J velgen.
AT is stiller op de weg en gevoelsmatig minstens even goed in het terrein. Nu is met name dat laatste moeilijk vast te stellen, want van een laboratoriumomgeving met goed vergelijkbare waarden is nu eenmaal geen sprake in het terrein...

Achteraf had ik wellicht nog liever de 285 op die 7J velgen gelegd. Ik dorst het toen niet goed aan, maar denk inmiddels dat dat gemakkelijk kan.
Andersom: 265 op een 7j velg lijkt me snel tot een 'ielig' bandje te leiden...



Teun met 'Mr Wilks', een 130 Crew Cab 2.2tdci


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2013, 16:37 
Ha Teun,
Bedankt voor je ervaringen met AT en AT2.
Bedoel jij met de laatste zin niet een 265-er op een 8J velg?
Dit is een voorbeeld van die combi:


Welke combi heb je onder de auto op de foto?
Boelo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 okt 2013, 01:41 
Hier een voorbeeld van banden met 7j ( smalle velg ) en 8j ( brede velg.



Dat is even de makkelijkste manier om te laten zien wat ik bedoel, ik heb er geen foto's van helaas.

Maar dat het profiel meer in het midden afsleet ( haartjes op de nieuwe banden waren in het midden van het loopvlak weg, maar aan de zijkanten waren de restanten nog zichtbaar)

Ik weet niet of je een setje AT2's nog kunt vinden, de AT wordt al ruime tijd gemaakt en de oude AT2 wordt niet langer gemaakt, je koop hoe dan ook ouder banden die al even liggen, houd daar ook rekening mee.

Mijn Vader heeft ruim 80.000 km gereden op de AT2's en heeft nu AT banden van general tire, hij vindt de nieuwe AT veel beter qua grip en rijgedrag dan de oude AT2 ook komt hij met de AT's beter door het veld dan met de AT2's.

als ik een AT zou kiezen dat is de keus heel makkelijk de AT.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 okt 2013, 02:33 
Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hier een voorbeeld van banden met 7j ( smalle velg
> ) en 8j ( brede velg.
>
>
>
> Dat is even de makkelijkste manier om te laten
> zien wat ik bedoel, ik heb er geen foto's van
> helaas.
>
> Maar dat het profiel meer in het midden afsleet (
> haartjes op de nieuwe banden waren in het midden
> van het loopvlak weg, maar aan de zijkanten waren
> de restanten nog zichtbaar)
>


Tja, da's wel een erg vereenvoudige blik op de wereld.
Hier een tabelletje van een bandenfabrikant
Eerste kolom is duidelijk
Tweede kolom is de aanbevolen velg-breedte-range
Derde kolom de gebruikte velgbreedte, en
Vierde kolom de daarbij horende bandbreedte

215/85R16 | 5.5-7 | 6 | 8.4
235/85R16 | 6–7 | 6.5 | 9.3
255/85R16 | 6.5-8 | 7 | 10.0
225/75R16 | 6–7 | 6 | 8.5
245/75R16 | 6.5-8 | 7 | 9.8
265/75R16 | 7–8 | 7.5 | 10.5
265/75R16 | 7–8 | 7.5 | 10.6
285/75R16 | 7.5-9 | 8 | 11.3
315/75R16 | 8–10 | 8.5 | 12.9
305/70R16 | 8-9.5 | 9 | 12.3

Hoe lager de band hoe minder bol de wangen en dus hoe dichter de velgbreedte bij de bandbreedte komt, maar steeds is de velgbreedte smaller als de band zelf. Anyway, uit dit tabelletje volgt eerder de "regel van 70" als die van 65, of te wel: 70% van de bandbreedte is de "ideale" velgbreedte.

Uit get vereenvoedigde "gardentractor" plaatje volgt ook dat een band op een erg brede velg geen wangen meer heeft en dus zich erg stug gaat gedragen, en ... niet echt realistisch: de bandenproducenten maken een loop-VLAK terwijl de band van binnen ± rond is, dat kan ook niet anders want er zit 2-3 atm in die band en de ronde vorm is de gunstigste om de druk binnen te houden.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 okt 2013, 11:42 
Helemaal gelijk Boelo. Iets te snelle vingertjes... eye rolling smiley
Ik heb 265-ers op 7J ZU velgen liggen.
Heb bij een vriend eens 255/85 op zo'n 8J velg gezien zoals op jouw foto. Dat zag er echt niet uit... Fietswieltjes leken het wel. Alhoewel ik moet bekennen dat die MT's op jouw plaatje wel een heel mooi beeld opleveren...


Teun met 'Mr Wilks', een 130 Crew Cab 2.2tdci


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 04:49 
Duusssss,

285/75 of 255/85 op m'n J7's???
Ik weet het nog steeds niet...!?

Chris


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 11:37 
chris Schreef:
-------------------------------------------------------
> 285/75 of 255/85 op m'n J7's??? Ik weet het nog steeds niet...!?

Ik heb beide, en hoewel ik de 285 iets beter vindt smoelen, vind ik het rij gedrag de weg van de 255 iets beter. In het terrein weinig verschil gemerkt !

Als ik weer banden ga kopen ik voor de 255x85x16.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 14:23 
Nadeel van die maat (255/85) is dat je heel beperkt bent in merk/type. In 285/75 is er heel veel keus, persoonlijk zou ik eerder voor 265/75 gaan vanwege het weggedrag.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 127 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.