Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 17:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013, 11:58 
Ik ben altijd over olie aan het brainstormen, de ATF heb ik ondertussen weggestreept, MTF is beter/veiliger maar vind ik te dik in koude toestand waardoor de syncromesh veel te lijden heeft, op het www kwam ik dit tegen: [www.landy-reisen.de] Ze adviseren dus de vol-syntheet MT75D voor de R380, Borg Warner tussenbak en zelfs voor de ZF automaatbak. De ATF olie is niet meer van deze tijd (de adviezen op diverse olie-sites zijn eigenlijk erg achterhaald) dat is ondertussen wel duidelijk als je even aan het surfen bent op diverse forums. Iemand een mening of ervaring over MT75D??

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013, 12:14 
Bart,

Er is hier al erg veel over versnellingsbak olie gesproken.
Ik heb afgelopen jaar mijn eigen experiment gedaan, met diverse op papier geteste olie soorten.
Uiteindelijk doen ze het allemaal wel redelijk als de bak een beetje op temp is.
Maar als de bak koud is doet alleen de ATF het redelijk.
Wat op langere termijn de beste olie is tegen slijtage van de bak kan ik niet zeggen, ik ga er dan maar even van uit dat er na 26 jaar nog steeds dezelfde bak onderzit en dat je dan niets te klagen heb.
Met de vol synthetische zou ik oppassen voor je keerkringen.

Chris


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013, 12:25 
Ik krijg voor 95% Land Rovers binnen in m'n werkplaats met R380 bakken en daar kan zonder probleem een vol syntheet in. Bovendien zijn mijn klanten van diverse pluimage, de een trekt er constant 3000 kg mee, de ander gaat regelmatig de alpen in, noem maar op. Dus je krijgt ook allerlei klachten binnen van slecht schakelen bij bepaalde temperatuur, gehorig, slechte synchromesh na verloop van tijd. Iemand die max. 1000 kg trekt en die geen zwaar terreinwerk doet en die niet in bergachtig gebied komt en max. 10.000 km per jaar, tja, die mag wat mij betrft met ATF rijden. Maar ik zoek gewoon HET perfecte alternatief onder alle omstandigheden en de suggestie van na 26 jaar nog steeds dezelfde bak zonder problemen dat is voor mij niet een reden om er dan maar ATF op te doen. Ik ga morgen shoppen voor een vaatje MT75D en ga er gewoon mee beginnen. Volgens mij is de wonderolie van Ashcroft en difflock.com gewoon die olie, een andere specificatie kan ik me niet voorstellen.

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013, 12:35 
Ooit eens op de LRCH site gevonden:

"
R380 versnellingsbak, gemonteerd aan Tdi en V8 (Defender, Disco I, RRC, Prefix 5oA), automaatolie (ATF) Dexron II D of III D. Bij zware belasting SAE 75W80 GL-4 Semi-sythetic olie.
R380 versnellingsbak, gemonteerd in Td5 en V8 (Defender Td5, Disco II, Prefix 6oA), SAE 75W80 GL-4 Semi-sythetic olie.
Land Rover adviseert de Texaco MTF 94 (=75W80 GL-4) of Castrol SMX-S.
"

of die laatste zin nu alleen voor de TD5 geldt of ook voor de 300TDi is mij onduidelijk (beide een R380 maar wel met andere revisie nummers).

Het is wel zo dat Dexron is door ontwikkeld gedurende de jaren en er mogelijk kwaliteit verschil zal zitten tussen merken onderling, hoewel dat volgens de standaarden niet zou moeten uitmaken, alle voldoen aan de gestelde standaarden.

Maar waarom denk jij (of andere) dat de Dexron IID niet meer zou voldoen in een R380?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen die je hebben doen besluiten om op onderzoek uit te gaan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013, 14:11 
Lees mijn bericht even goed dan kun je zien waarom ik naar alternatieven zoek, en Google geeft ook veel uitsluitsel. De adviezen die op de LRCH staan zijn een jaartje of 20 oud en ondertussen zijn er veel betere alternatieven. Zoals de MT75D.

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013, 16:56 
Tot op heden heb ik altijd Kroon olie gebruikt in mijn Defender TD5 die mij prima is bevallen. In de bak: SP 1061 en Verdeelbak en differentieel GL5- 80W90
Bovendien vrij gemakkelijk te verkrijgen. Op hun site kan je op merk en type een olie advies krijgen.
Vr.Groet Hans

Hieronder even hun (verkoop) verhaaltje:
Transmission Oil SP 1061 75W-80 is een hoogwaardige, synthetische transmissieolie speciaal ontwikkeld voor handgeschakelde transmissies van personenwagens uit de Rover-groep (Rover, MG, Honda en Landrover). Door gebruik te maken van geselecteerde synthetische basisoliën en speciale additieven zijn de volgende eigenschappen verkregen:
•Door de hoge viscositeitsindex een vlot en soepel schakeldrag zowel bij lage- als bedrijfstemperaturen
•Een uitstekende oxydatiestabiliteit, waardoor Transmission Oil SP 1061 een lange gebruiksduur heeft en langdurig bestand is tegen hoge bedrijfstemperaturen
•Door speciale EP-additieven een optimaal functioneren van synchromeshes (“kraakvrij” schakelen) en een optimale bescherming tegen slijtage onder zware bedrijfsomstandigheden
•Een uitstekende weerstand tegen corrosie en een hoge weerstand tegen schuimvorming.
Toepassing
Transmission Oil SP 1061 75W-80 is een speciale versnellingsbakolie die specifiek ontwikkeld is voor toepassing in handgeschakelde transmissies van het type
PG-1, Gertrag 283 en R65. Deze transmissies worden toegepast in diverse Rover- en MG-modellen. Tevens wordt Transmission Oil SP 1061 gebruikt in handgeschakelde transmissies van alle Landrover-modellen en diverse Honda-modellen. Raadpleeg voor optimaal gebruik altijd onze website www.kroon-oil.com of onze Recommendations CD-RO[/i][/i][/i]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013, 17:47 
De Kroon SP 1061 is in principe dezelfde olie als de MTF94 olie, een vol syntheet 75W80. De MT75D olie waar ik vanochtend over begon die kan gebruik worden, zoals men schrijft, in de R380, LT77 end e ZF automaat, maarrrrr, ik kan geen enkele leverancier vinden die deze olie levert. Ik zit dus weer op een dood spoor, het liefst bestel ik de olie in een 60 liter vat om de prijs per liter wat te drukken.

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013, 18:00 
Had Vera toevallig mt 75 D? Of was dat 75 C?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013, 23:03 
Hier hebben ze het over een test in LRO magazine:
is al bijna 10 jaar oud...

[archive.difflock.com]


This month's LROI magazine features a test of our MT75D in an LT77 box that was so bad at gearchanges it was due for a rebuild. The MT75D has made the box driveable again and just like yours, the improvement has got better and better in the weeks following the fill up with MT75D.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013, 23:49 
Ik kreeg inderdaad van m'n vriendin op m'n kop toen ik op afbeeldingen klikte bij Google op MT75D, de mooiste dames komen tevoorschijn. Vannacht weer op de sofa slapengrinning smiley

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013, 23:51 
Die MT75D kan ik nergens terugvinden. Dat Evo1 spul van Difflock is voor mij veel en veel te duur. Als ik nou weet welke specificaties deze olie heeft dan kan ik 's bij Kroon kijken, of Castrol whatever....

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013, 00:04 
Die EVO1 is echter wel de opvolger van de MT75D die je zoekt... De MT75D maken/verkopen ze dan ook niet meer.

Bron: "we've superceded MT75D with our new and improved Evolution 1 Fully Synthetic Gear Oil" (www,difflock.com)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013, 00:21 
Ik doe altijd de SP 1061 van kroon in de LT 77 en R380 en heb er geen klagen over, daar is wel een vaatje van te bestellen.

Die SP 1061 is ook gewoon een 75 w 80 olie, hielp de lupo ook beter te schakelen trouwens!

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/02/2013 22:22 door Andrew Colville.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013, 00:38 
Ik begrijp dat MT75D olie is die gemaakt is voor Difflock (hier) Dat dit geleverd werd door Ovoline, wat overgenomen is door Fuchs, dus misschien kan je het hier eens mee vergelijken, of hun eigen ATF olie?

gr jan


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013, 12:59 
even het verhaal over de olie in de r380
de r380 is gekomen bij de 300tdi en ontwikkeld tot een koppel van 380nm, zoals de bak benaming ook zecht, dit is door lr een bak genomen uit een eerder ontwikkelde engels britisch elnd, dus maw geen nieuwe bak maar een oude.
gevuld met atf, dit voldeed in de 300tdi enz
toen kwam de td5, die zat aan de grens van dit koppel, lr heeft toen problemen gekregen met deze oude bak, nl warm worden.
ze hebben toen gekeken welke olie er op de markt was dit bleek de mtf te zijn, die beter was,
dus deze erin
deze voldeed. mits je niet continu het max koppel door de bak joeg, dus maw, met een reeds warme bak over de alpen,(alleen de auto ging goed, maar als je er 2000kg achter had hangen, dus goed trekken , vol vermogen) tja een probleem, hij liep warm, dus kwam er een olie koeler.op de r380 voor extreem.
nu zijn er velen die een internatinal hebben, meer vermogen, ga je dit dus doen, zoals voorheen beschreven is de kans heel groot dat je r380 stuk gaat, spreek uit ervaring.
je moet de bakolie koelen,
of een olie temp meter erbij. dan weet je het.
een set voor een oliekoeler is te krijgen, zie ascroft, kost iets.
experimenteren met olie is ?????, meestal kom je er na 3 jaar of vele km pas achter, en lag het dan aan de olie????.
trek je concusie
gr pascal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013, 13:31 
Ik ken die oliekoelersetjes, op de RRC hebben ze er standaard opgezeten bij de 3.9i geloof ik. Maar ik ben bijna door m'n MTF olie heen, wil dus een niew vat gaan bestellen. En als ik lees dat Difflock EN Ashcroft een olie in huis hebben die het beter doet dan de MTF94 én de olie mag in de LT77 en R380 én ook in de BorgWarner tussenbak én in de ZF automaat, dan wordt ik helemaal geilwinking smiley

Dit schrijft Ashcroft:

Product Information

Revolution 1 Fully Synthetic Quality Gear Oil suitable for the LT77, R380, ZF Auto and Borg Warner.

A quality high grade transmission product which offers the benefit of extended product life, reduced component failure and reduced fuel consumption. Outstanding oxidation stability and resistance to thermal breakdown. Very high levels of wear protection. Smoother Gear Change. Long service life

Sorry we are not able to ship this product by air.


Opsturen doen ze dus niet, en alleen in 1 litr verpakking en 9 GBP per flesje sad smiley

Dit schrijft Difflock:

Difflock Evolution 1 Fully Synthetic Gear Oil - 1 litre

If you are fed up with the notchy and hesitant gearshift on your manual 5 speed Land Rover, Discovery or Range Rover then this state of the art lubricant is exactly what you've been waiting for.
It transforms the ease and speed of those gearchanges as well as reducing wear, lowering transmission temperatures and improving fuel consumption.
If you are still using ATF,Dexron ll or MTF 94 in your LT77, R380 or other 5 speed manual box then you should think again because they are poor at preventing wear, shears down under the action of the gears and thickens as temperatures drop. This leads to shorter gearbox life and poor, notchy gearchanges, especially 2nd Gear on cold mornings.
A fully synthetic gear oil can solve these problems but it must be specially formulated to give the best possible results. Our EVOLUTION 1 is specially created for Land Rover Transmissions. It has the perfect viscosity required and its high film strength prevents metal to metal wear whilst reducing gear and bearing noise.
Most importantly, it is highly shear stable, maintains it optimum viscosity span hot or cold and it has an ideal coefficient of friction for the gearbox synchro hubs. These exceptional qualities ensure that you'll get far superior gearshifting from your 5 speed box as many of our delighted customers have already found.
Even better, EVOLUTION 1 is also perfect for Automatic gearboxes (where ATF type DII or DIII is specified) and can be used in Freelander manual 5 speed gearboxes.
It is fully compatible with ATF or MTF fluids however its full benefits will only be achieved if as much as possible of the existing transmission oil is drained out and replaced with EVOLUTION 1.
Difflock vraagt meer dan 17 GBP per flesje.


Dit is dus echt de enigste olie die in alle versnellingsbkken gebruikt mag worden, handgesch. en automaat. Deze olie wordt afgenomen van een bepaalde fabrikant en deze olie heeft bepaalde specificties......je raadt het al, daar ben ik naar op zoek. En dan ga ik een 60 liter vat bestellen om de kosten te drukken. Mijn klanten willen natuurlijk ook niet tveel betale, en hier staat een schoorsteentje op het dak en kinderen die een belegde boterham willen.

En als Ashcroft (toch een gerenomeerd bedrijf) deze olie verkoopt dan zal ie toch wel in orde zijn??

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013, 15:43 
Moi Bart,
Difflock is ook maar gewoon een winkel natuurlijk.
Volgens sommigen is het het eigenlijk Fuchs Titan Sintofluid en dan wsch 75W85?
Kan nu even niet zo handig knippen & plakken op dat malle tablet.
www.fuchslubricants.com - is een Duitse club volgens mij.
MVG,
---Peter.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013, 16:34 
Kijk, kan ik weer effe goegele....dank je

gr bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013, 16:45 
Kijk eens naar de vorm van de flesjes:





een-ei-ige tweeling??


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013, 16:52 
En als we verder gaan graven: [www.defender2.net]

Leuk he.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013, 00:58 
Handige site 3 x raden wat ze voor schrijven als je hun voertuig zoeker gebruikt. D2 Td5 handbak.

Het zou me niet verbazen als........winking smiley



Tussenbak
Capacity: Capacity 2,1 liter

Use: Normal
Intervals: Check 20000 km / 12 months
Change 40000 km / 24 months
Products: TITAN SINTOPOID FE 75W-85
TITAN SINTOPOID 75W-90
TITAN SINTOPOID LS 75W-90

Transmission, automatic ZF 4HP22 4/1
Capacity: Capacity 9,1 liter

Use: Normal
Intervals: Check 40000 km / 12 months
Products: TITAN ATF 6000 SL
TITAN ATF 3353
TITAN ATF 5005


Transmission, manual 5/1

Capacity: Capacity 2,3 liter Service fill
Capacity 2,67 liter Dry fill

Use: Normal
Intervals: Change 20000 km / 12 months
Products: TITAN SINTOFLUID 75W-80

Hmmm, Ik wil wel proef konijn zijn, de Td5 lust wel verse olie in zijn bak.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013, 14:13 
Mijn ZF is aan een oliewissel toe.

Gezien bovenstaande duscussie twijfel ik een beetje wat ik erin zal gooien.

De site van Kroon stelf gewoon een ATF olie voor.

What to do?

André


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013, 14:51 
Als je dat fuchs spul ziet zitten Bart, dan kun je misschien even informeren net over de grens bij Roermond (Niederkrüchten) bij Tributech, neem dat je wel "Ein paar Wörtgen Duits spriegt" winking smiley

groet
Joachim


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013, 15:31 
Interessant dit Bart, zeker omdat ik binnenkort ook weer de nodige olieen ga wisselen.

Gr
Lucas


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013, 20:04 
Andre,

Voor mijn zf bak schrijft Kroon ATF A voor terwijl er volgens alle andere adviezen toch echt ATF dextron2D in moet.
Ik zou er gewoon dextron2D of 3D in doen en geen ATF A.

Ik heb een disco TD5 met 'n zf4hp22 bak.


Gr.

Bert.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013, 20:35 
De olie-adviezen van diverse olie-sites liggen soms jaren achter. Fixeer je daar dus niet op! Castrol adviseert zelfs ATF in de R380 bij een 2003 Discovery. Heel fout!!

Als de Evolution 1 van Difflock ook in de automaatbak mag dan vind ik het raar dat geen enkele fabrikant dat ook adviseert. Ook Ashcroft zegt dat dat kan, ik begrijp daar niks van, ik heb uren zitten Googlen op diverse olie-sites en forums en heb geen enkele olie gevonden die in de handbak mag én in de automaat. Hoe gaat Ashcroft om met gevallen waarbij de automaat kapot gaat? Dan kunnen ze een bak verkopen, en cashen....

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013, 23:32 
Waag eens een mailtje aan Ian, die kan het je misschien wel vertellen, met retoeren van oude bakken is hij ook best tolerant,( hoeven niet altijd terug ) misschien geeft hij wel prijs wie de fabrikant is omdat hij niet hier wil/kan leveren.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 feb 2015, 12:47 
Bart ben je hier nog ooit verder meegekomen?, ik ben nl een beetje klaar met mijn R380...

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik krijg voor 95% Land Rovers binnen in m'n
> werkplaats met R380 bakken en daar kan zonder
> probleem een vol syntheet in. Bovendien zijn mijn
> klanten van diverse pluimage, de een trekt er
> constant 3000 kg mee, de ander gaat regelmatig de
> alpen in, noem maar op. Dus je krijgt ook allerlei
> klachten binnen van slecht schakelen bij bepaalde
> temperatuur, gehorig, slechte synchromesh na
> verloop van tijd. Iemand die max. 1000 kg trekt en
> die geen zwaar terreinwerk doet en die niet in
> bergachtig gebied komt en max. 10.000 km per jaar,
> tja, die mag wat mij betrft met ATF rijden. Maar
> ik zoek gewoon HET perfecte alternatief onder alle
> omstandigheden en de suggestie van na 26 jaar nog
> steeds dezelfde bak zonder problemen dat is voor
> mij niet een reden om er dan maar ATF op te doen.
> Ik ga morgen shoppen voor een vaatje MT75D en ga
> er gewoon mee beginnen. Volgens mij is de
> wonderolie van Ashcroft en difflock.com gewoon die
> olie, een andere specificatie kan ik me niet
> voorstellen.
>
> Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 feb 2015, 20:59 
Ik gebruik nog steeds MTF94, die Land Rover en alle sites voorschrijven, het wat hakerige schakelen als ie koud is dat is gewoon een eigenschap van de bak, warm gaat ie gewoon perfect. Deze olie koop ik relatief gunstig omdat ik die krijg van m'n leverancier in 60 liter vaatjes, geleverd voor de deur. Dus ik heb helaas niets anders geprobeerd. Wellicht is het wat om TSL toe te voegen, dat is een bepaald wondermiddel dat de smering doet verbeteren en allerlei andere abracadabra dingetjes. Lucas wat zijn jouw slechte ervaringen??

Gr Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 feb 2015, 21:31 
Jammer, mijn 1/2 en gaan heel moeilijk behalve als ie stil staat. Na een tijdje rijden wel iets beter


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 00:45 
Hoi,

Ik heb dan geen R380, maar gewoon de redelijk Bomb-Proof LT85. Hierin is 20W50 de olie voor deze bak. Motorolie smeert tenminste, ATF doet dat nauwelijks tot weinig bij hoge temperatuur.
Als het even meezit ga ik zaterdag motorolie en versnellingsbak olie wisselen, maar dan komt er wel DiTOIL in de versnellingsbak en motor om de weerstand te minderen. De MT230 komt nog later aan de beurt. Ik moet ook nog een lier monterentongue sticking out smiley.
Dit DiTOIL spul wordt o.a. gebruikt door de bedrijven met de zware grasmaaiers die de hele dag worden afgepeigerd en sinds deze toevoeging nauwelijks nog problemen hebben met motoren, transmissies en lagerpotten van de roterende messen.

Overigens, alle bakken laten na wat soepel schakelen betreft en vooral de tweede versnelling is die wat het meest slijt.

Groeten en sleutel ze,

Jos


Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 119 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.