Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 30 apr 2024, 10:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 00:06 
Wie heeft er ervaring met motorverwarming buiten de standkachels om?
Ik zag een verwarmingssysteem met pomp voor in het koelwater systeem. Op 240V.
Voor het ontdooien van de auto s'morgens lijkt me dit wel wat. S'middags is het toch nooit zo koud meer als ik van mijn werk terug ga. (daar heb ik ook geen stroom beschikbaar op de parkeerplaats).

Alvast bedankt voor de reacties,

Theo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 00:17 
Ik kreeg er eentje van mijn broertje, alleen zit ie nog niet in de auto gemonteerd (ik heb me nog niet gebogen over de beste plek etc.).
Vlgs mijn broertje is het een slim ding - althans dat ding dat mijn broertje aan mij gaf (ze worden zelfs wel als "CV" voor een caravan gebruikt).

Overigens, als je nu toch een 220V draadje naar je auto legt dan kan je direct een druppellader aan de accu hangen: blijft de accu ook op peil.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 02:31 
En de druppelladers liggen weer bij de Lidl voor weing

mvg Hans


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 02:37 
Ben ook geinteresseerd in een motorvoorverwarmer, er staan wel eens van die verwarmers die je in plaats van een vriesplug monteert, zal dat wat zijn? Soort gloeistift. Het wordt niet rond gepompt maar door de goede geleiding van het koelwater zal het hele systeem redelijk verwarmd worden, althans, zo schrijft men......

gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 05:03 
Systemen met verwarmingsspiraal in vriespluggat worden in Zweden en Finland veel gebruikt. o.a. van het merk Defa.
´k Heb zelf ook zo´n systeem thuis liggen, meegenomen uit Finland, maar moet het nog inbouwen.
Je kunt er tevens een straalkacheltje (2000W) op zetten voor cabine verwarming.

Rien
Suomigracht


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 12:31 
Dag Bart,

Ik heb een alternatief dingetje. Een doosje dat je in/tussen een slang zet. Erin zit een verwarmertje, een thermostaat en een klein centrifugaal-pompje - pompje geeft dus geen noemenswaardige weerstand als ie niet pompt. Daarom kan je het ding ook als "CV" voor een caravan gebruiken. De gedachte is het dingetje in de kachelslang op te nemen - slang-diameter is corresponderend - alleen moet ik nog even vragen wat het dingetje doet als ik per ongeluk de kachel uit zet - ik heb een Puma met weer een echte kachelkraan.
Vlgs mijn broertje is dit dingetje dus veel handiger als die vriespluggen oplossing: nl makkelijker aanbrengen (en idem ook makkelijker verwijderen), een pompje en ... omdat je het ding ook direct voor de kachel kan zetten, ook nog eens meer comfort.

Ik heb alleen twee (of drie) handicaps: Ik houd niet echt van sleutelen, althans niet als het gepaard gaat met complexere aanpak (doe mij maar een fiets), ik houd ook al niet van auto-electriek, en bovenal: eigenlijk ben ik heel precies (zodat veel blijft liggen, vooral in combi met de eerste twee handicaps).

Marc

PS Ik kan wel eens aan mijn broertje vragen wat deze "dingetjes" moeten kosten (hij verkoopt ze in Zweden, dus ik heb geen aandelen, maar er is wel een zwak commercieel kantje aan een en ander).


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 13:51 
pak een verwarmings element zo; n ronde van een wasmachine en een pompje van een vw transporter en zet dat in een kachelslang by min 20 in 10 minuten 60 gr gr dick


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 14:47 
Ja, en als je dan pech krijgt moet je niet alleen de WW maar ook de Miele-service-dienst bellen ?

't Kan allemaal, maar ik zie meer in het "dingetje" dat hier nog op de plank ligt.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 15:03 
wij hebben bij onze truckpulling truck (www.madmen.nl of www.truckpulling.nl) ook een motor verwarmer ingebouwd deze verwarmd de motor voor tot 50 graden en verwarmd het water in het blok op dit kan met een verwarmings element in een vriesplug of een blok tussen de kachel slangen (http://www.mypartspartner.nl/mpp-nl/nl/11401/41121/936318/0/Motorvoorverwarming) kijk maar eens
en kijk ook maar eens hierna als je wilt


groeten rinie


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 17:51 
Hoi Marc,

dat klinkt heel goed, zo'n doosje tussen de slangen zetten zal niet zo'n probleem zijn. Als het doosje niet te groot is tenminste. Vorige winter met die -12 temperaturen had ik heel graag een voorverwarmer gehad, het is echt slecht voor je blok zo'n ultra koude start. En troost je, ik heb ook handicaps (kan niet opruimen en moeite soms met dingen afmaken).

Ben benieuwd naar het merk/type van het doosje/dingetje..

groetjes, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 18:30 
ik heb een hotfrog in het koelsysteem zitten, werkt super !! en kost nog geen 100 euro. Smorgens uurtje aan de stroom en starten zonder problemen.
Kan wel een foto voor je maken.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 23:10 
Ik heb 3 jaar geleden een simpele motor verwarmer gekocht via Conrad deze werk perfect en is simpel te monteren in de kachelslang.



Klik hier

RidingHistory
[team29.scanct.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 23:53 
Dat is precies de verwarmer die ik ook op het oog heb. S'morgens in een warme auto instappen (motor warm, dus kachel ook).
En ramen schoon.


Ik denk dat voor €125 wel een lekker confortabele warme start in de morgen,

Groeten Theo

PS die van Hotfrog is de zelfde als van Conrad volgens mij, en toch €50 goedkoper.

Misschien een groeps inkoop doen....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 00:01 
Precies, het Conrad ding lijkt nogal wat op het dingetje van mijn broertje.
Ik denk echter dat de prijsstelling niet dezelfde is, mijn broertje kennende denk ik dat dat dingetje van mijn broertje vast voordeliger is.
(Niet dat ik z'n vrijgevigheid in twijfel trek, maar meer dat hij het een sport vindt niet teveel te betalen voor dit soort gadgets.)
Anyway, mooi dat er nu ook een onafhankelijke testimonial is.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 00:21 
Dit [www.autodinges.nl] lijkt er misschien meer op qua prijs.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 00:51 
Ja klopt is hetzelfe, heb hem rechtstreeks uit duitsland gekocht. Ffe googlen op hotfrog, daar is ie nog goedkoper volgens mij.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 01:00 
[www.suszarkidobutow.pl]

daar heb ik mijne gekocht, zowel de motor verwarming als de schoenwarmers

limburgrover


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 21:21 
vandaag de voorverwarmer gemonteerd heb er wat foto,s van genomen,de plek die ik heb uitgezocht leek mij de geschikste.
nu nog de bekabeling aanleggen naar achteren,dan kan ik het systeem zo aansluiten dat er ook nog een tijd klok tussen kan.
op markplaats staat ook een advertentie van iemand uit zwolle die ze aanbiedt.
nog even uitzoeken hoe ik de foto,s er bij zet .



groetjes



Wim


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 21:25 
Ik sluit me aan bij een groepsinkoop! Dan neem ik d'r direct 2.

gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 21:36 
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik sluit me aan bij een groepsinkoop!

idem grinning smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 22:47 
D-12-PC1000T

ik heb dit model al jaren
zit tusen de onderste radiateur slag
toendertijd gerkocht bij de rekreative (Peter)

limburgrover


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 23:42 
plaetje Schreef:
-------------------------------------------------------
> D-12-PC1000T
>
> ik heb dit model al jaren
> zit tusen de onderste radiateur slag
> toendertijd gerkocht bij de rekreative (Peter)
>
> limburgrover

Plaetje,

Ik heb een paar vragen.
Als die D-12-PC1000T net zo'n dingetje is als de mijne (en dus net als die die hiervoor langs kwam, uit Polen, Duitsland of gewoon maar duur van Conrad) `« de mijne heet kortweg D12 » dan heb ik een paar puntjes:

- 1 - de slangdiameter waarvoor mijn dingetje gedacht is is 16-20 mm
- 2 - het dingetje moet (het liefst) in een open circuit opgenomen
- 3 - het dingetje mag niet lager als 50 cm onder het hoogste punt in het koelcircuit

Mij lijkt dat de onderste radiateurslang dikker is, en bovendien is het radiateur-circuit alleen open als de thermostaat open staat (en dan is de motor al lang warm) en tenslotte kom je met de onderste radiateurslag dicht bij die 50 cm.
Vlgs mij is het opnemen in het kachel-circuit slimmer: slangdiameter is ± goed, het zit lekker hoog, en als de el-voorverwarmer vóór de kachel in het circuit zit dan wordt de kachelmatrix ook lekker voorverwarmd (een klein fannetje erbij en je auto is ook binnen voorverwarmd). Het kachelcircuit is bij veel LandRovers gewoon een open circuit – bij de Puma zit er weer een kraan in, daar moet je dus niet vergeten de kachel aan te zetten bij zo'n opzet – en dan verwarmt het ding het blok in een moeite.

Daarom dus mijn vraag: waarom in de onderste radiatorslang ?

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012, 00:12 
Er is ook een 80 graden versie, als je 'm dan in het 'korte' circuit inbouwt dan gaat de thermostaat vanzelf open als ie de goede temp. heeft bereikt. Verder ben ik ook benieuwd naar Plaetje z'n antwoord.

gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012, 00:55 
Volgens mij moeten deze dingen altijd in de kachelslangen worden ingebouwd. Dat circuit loopt normaal altijd door ook bij koude motor. Dat Landrover nu in sommige modellen daar een kraan tussen heeft gebouwd, ja daar kan de leverancier niets aan doen.

Met een kleine modificatie (het ding wordt toch al gevoed door 220) nog een 12 volt aftakken om de blower aan te sturen in de auto en je interieur is ook nog eens voorverwarmd en misschien zelfs ontwasemd en ontijsd. Dat lijkt me helemaal ideaal. Kleine 220/12 volt geschakelde voeding erbij op de kachelaansturing en klaar is klara.

groet,

Benno


Maare, groepsinkoopje is misschien best een optie. Wie zet het op en tegen welke prijs ?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2012 22:56 door Benno.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012, 01:48 
Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij moeten deze dingen altijd in de
> kachelslangen worden ingebouwd. Dat circuit loopt
> normaal altijd door ook bij koude motor. Dat
> Landrover nu in sommige modellen daar een kraan
> tussen heeft gebouwd, ja daar kan de leverancier
> niets aan doen.

Dat lijkt mij verreweg het slimste, en ook vanwege het dubbeldoel effect.
De motor naar 80º stoken lijkt mij onhandig: als het een beetje koud is verlies je dan erg veel warmte als je al zover komt.
Bovendien ... als die 80º gehaald wordt en de thermostaat open gaat dan ga je via de radiator aan klimaatverandering doen.

> Met een kleine modificatie (het ding wordt toch al
> gevoed door 220) nog een 12 volt aftakken om de
> blower aan te sturen in de auto en je interieur is
> ook nog eens voorverwarmd en misschien zelfs
> ontwasemd en ontijsd. Dat lijkt me helemaal
> ideaal. Kleine 220/12 volt geschakelde voeding
> erbij op de kachelaansturing en klaar is klara.

Ja, ja, dat moet kunnen. Ik ben meer voor een druppellader, da's ook weer dubbel winst.

En qua ventilatie heb ik al vaker gedacht aan een grote diameter computerfan in de luchtingaat. Zo'n fan kan je gerust dagen laten draaien, zeker als je hem wat terug-regelt, dat is dan tegelijk een grote winst in de zomer. Een grote diameter-fan geeft nauwelijks extra weerstand in het inlaat-kanaal dus als je de aanjager op voluit zet zal je weinig verschil merken.

> groet,
>
> Benno
>
> Maare, groepsinkoopje is misschien best een optie.
> Wie zet het op en tegen welke prijs ?

Ik heb al een vraagje bij mijn broertje gedropt mbt de herkomst en de prijsstelling.
Als een ander erin stapt mag het ook.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2012 23:51 door Marc-my-Words.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012, 21:16 
RaRo74 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bart van Dessel Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik sluit me aan bij een groepsinkoop!
>
> idem grinning smiley

Ik ben even aan het informeren of het lonend kan worden.
Gezien de (lage) prijzen in Duitsland wordt het moeilijk die te verbeteren.
Maar ... wat is de belangstelling bij € 100,- per stuk ?

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012, 21:21 
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> RaRo74 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bart van Dessel Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Ik sluit me aan bij een groepsinkoop!
> >
> > idem grinning smiley
>
> Ik ben even aan het informeren of het lonend kan
> worden.
> Gezien de (lage) prijzen in Duitsland wordt het
> moeilijk die te verbeteren.
> Maar ... wat is de belangstelling bij € 100,-
> per stuk ?
>
> Marc


Da's geen gekke prijs, count me in.


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012, 21:42 
VeeTee Schreef:
>
> Da's geen gekke prijs, count me in.

Ho Ho, of het een gekke prijs is moeten we nog maar zien.
Het is een gokje mijnerzijds, omdat je zonder "aantallen" geen prijsje kan maken.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012, 21:50 
Marc, ik wil ook wel zo`n ding. gr. Juppe.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012, 21:58 
Voor mij in ieder geval 2 stuks, misschien meer als ik wat klantjes aanschrijf.

gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012, 22:25 
Stond op al op mijn lijstje voor november, dus ik doe graag mee.
Want ook bij ca 0 heb je er al wat aan.
---Peter.
diehetmonterenvandewinterbandenopdeburgerautotochmaarweereenpaardagenheeftuitgesteld




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 12:06 
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Ik ben even aan het informeren of het lonend kan
> worden.
> Gezien de (lage) prijzen in Duitsland wordt het
> moeilijk die te verbeteren.
> Maar ... wat is de belangstelling bij € 100,-
> per stuk ?
>
> Marc

Het lijkt erop dat mijn inschatting van € 100,- haalbaar is als er nog wat meer afnemers zijn.
Met wat geluk zitten we er van de winter warmpjes bij (wat niet wil zeggen dat er veel winst voor mij of mijn broertje in zit).

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 14:49 
Je weet dat warmwater stijgt daarom de onderste slag.
mijn kacheltje is een alu huis met twee aansluitingen van 48mm
er zit een klein spiraal in wat warm wordt Geen rond pomp instalatie
Hierdoor wordt het blok door opstijgend warm water verwarmd
dus alle water kanalen zijn na een 1/2 uur warm
Dit wordt in de noordelijke landen gebruikt hebben ze mij verteld toen ik het kocht
Het is een gemakelijk systeem omdat je het kunt overzetten naar andere auto's
Je hoeft maar een stukje pijp in de plaats te zetten
Als de radiateur er weer eens uit gaat zal ik wel foto's maken
Nu is het bijna niet te zien (zit tussen de radiateur en de balk en net achter de lier verstopt)

Limburgrover (plaetje) Jo Förster


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 15:24 
't Slimme van mijn dingetje is dat er een klein centrifugaalpompje in zit. Als je hem dus in het kachel-circuit opneemt maakt ie zowel kachel als motorblok warm (of minstens lauw), en omdat er een pompje in zit hoeft ie niet perse op het laagste punt en verder het vertrouwen op de convectie.
Dat maakt dus net het verschil tussen moeizaam starten met olie als stroop en een kachel die pas kilometers verder wat gaat doen en direct enig comfort.
Deze "warmte-pomp" is dus ook makkelijk "verhuisbaar": je hoeft slechts 35 mm met een stukje buis te overbruggen als je het dingetje weer weg wilt halen.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2012 13:29 door Marc-my-Words.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 15:43 
Marc, voor 100 euro doe ik ook mee.

groet,

Benno


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 16:14 
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Het lijkt erop dat mijn inschatting van € 100,- haalbaar is als er nog wat meer afnemers zijn. Met wat geluk zitten we er van de winter warmpjes
> bij (wat niet wil zeggen dat er veel winst voor mij of mijn broertje in zit).
>
> Marc

Het tarief hier is toch altijd een pak gevulde koeken? confused smiley Dat zal er toch wel inzitten? the finger smiley grinning smiley


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 16:24 
Ik heb een Defa in een 200Tdi gebouwd, combi van verwarmingselement in onderste koelslang en een blower voor in de cabine. Mijn ervaring is dat het element in de slang vrijwel niets doet omdat er geen circulatie is en het ding daarom steeds uit slaat. De versie voor b.v. Td5 die in het motorblok gemonteerd wordt is denk ik veel beter aangezien er dan veel meer warmte verspreid kan worden.
De blower kachel in de cabine doet het wel erg goed.

Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 17:15 
Het is crisistijd, maar je ook weer niet overdrijven hé!grinning smiley Of je neemt 100 pakken gevulde koeken....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 17:41 
Ik vind het erg interessant (zou er wel meerdere willen) maar ik moet eerst even de cashflow checken voor ik echt toe kan zeggen... Zit namelijk thuis te vissen naar nieuwe inkomsten.
Ik zal wel ook even op een ander forum een balletje opgooien of ze via mij misschien met je mee willen liften. Dat zal allicht in de kosten cq winstmarge schelen?! Kun je misschien een extra roze koek op mijn naam verorberen?! grinning smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 18:18 
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is crisistijd, maar je ook weer niet overdrijven hé!grinning smiley Of je neemt 100 pakken gevulde koeken....

Met dat pak gevulde koeken bedoelde ik alleen de winst voor Marc, niet de prijs van de verwarming hé, dat zou te gek worden winking smiley


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 18:51 
Hoi Geert,

als je toch thuis zit dan kun je nieuwe inkomsten genereren door de setjes aan te bieden op internet incl. inbouw! Heel veel mensen hebben 2 linkerhanden (of geen handengrinning smileygrinning smiley) en willen het graag ingebouwd hebben. Zit ik ook aan te denken maar ik heb het veel te druk helaas.

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 18:55 
Oh gelukkig, ik dacht al....Marc mag er tussenhouden wat hij zelf wilt, ik gun ieder z'n winst, maar als hij het voor een pak koeken doet, ook goed, als ik maar niet teveel hoef te betalen. Misschien dat ik er een stuk 3-4 neem.

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 19:59 
Marco de Lange Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb een Defa in een 200Tdi gebouwd, combi van verwarmingselement in onderste koelslang en een blower voor in de cabine. Mijn ervaring is dat het
> element in de slang vrijwel niets doet omdat er geen circulatie is en het ding daarom steeds uit slaat. De versie voor b.v. Td5 die in het
> motorblok gemonteerd wordt is denk ik veel beter aangezien er dan veel meer warmte verspreid kan worden.
> De blower kachel in de cabine doet het wel erg goed.

Die Defa elementen die je inde slang monteert hebben geen pomp. De voorverwarmers waarover hier gepraat wordt (zie plaatje Conrad etc.) hebben een ingebouwde circulatiepomp. Dat scheelt de wereld... Zonder pomp moet je het hebben van natuurlijke doorstroming door het verschil in soortelijk gewicht van warm en koud water, en dan is het het heel kritisch hoe het element ingebouwd is i.v.m. de stroming.
Ik zou persoonlijk alleen maar een voorverwarmer met ingebouwde pomp willen...


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 21:05 
Vorig zomer de hotfrog ingebouwd. 10 minuten werk. Werkt naar behoren.
De mijne neemt 1850 W, dus twee stuks zitten samen al tegen de 16 Amp.
De truuk met de tijdschakelaar bleek helemaal het ei van Columbus.
Een vaste invoer voor 240 Volt is in de maak, tweede accu eveneens.
Voorruitverwarming en spiegelverwarming werden reeds gerealiseerd.
Gemak dient de mens,
Na alle inspanning (lees: kosten) .....zal het wel een kwakkelwinter worden.
Moeder Natuur lacht dan in haar vuistje....

Groet Wim


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012, 21:53 
Marco de Lange Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb een Defa in een 200Tdi gebouwd, combi van
> verwarmingselement in onderste koelslang en een
> blower voor in de cabine. Mijn ervaring is dat het
> element in de slang vrijwel niets doet omdat er
> geen circulatie is en het ding daarom steeds uit
> slaat. De versie voor b.v. Td5 die in het
> motorblok gemonteerd wordt is denk ik veel beter
> aangezien er dan veel meer warmte verspreid kan
> worden.
> De blower kachel in de cabine doet het wel erg
> goed.

Ik heb een gloeispiraal van Defa in onze 110, landcruiser en X90. Werkt super. Zeker nu ik bij de Lidl (of Aldi) een los buitenstopcontac met schakelklok gekocht heb (die het vermogen kan hebben). Is 's morgens om 06.00 motor en kachel lekker warm

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: nog een geintresseede
BerichtGeplaatst: do 25 okt 2012, 13:51 
ik ben ook wel in 1tje geïnteresseerd, ik begrijp dat het een vergelijkbare is als die bij conrad aangeboden wordt? Zijn er al wat meer details?


grt


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 okt 2012, 19:01 
Dat lijkt mij geen verkeerd apparaatje en tegen een gunstige prijs, daarom wil ik ook graag meedoen met de groepsinkoop.
Groeten, Eli


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 okt 2012, 21:30 
Ja, Ja, het gaat om een apparaatje vergelijkbaar met dat wat Conrad aanbiedt.

En er wordt gewerkt aan een "deal". Als ik het aantal "vooraanmeldingen" zo zie dan moet het kunnen.
(Maar het is mijn broertje die een zakelijk contact heeft met een leverancier - het loopt over meer schijven.)

Binnenkort - als alles rond lijkt - komt er een aparte definitieve inschrijving.

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012, 12:18 
Het is niet (alleen) de koude olie in de motor waardoor een koude auto zo stroef rijdt, maar (vooral) de koude olie in de versnellingsbak. Een truc om beide olie-en snel op temperatuur te krijgen is: zet de tussenbak in neutraal en de versnellingsbak in achteruit (bijvoorbeeld.) en laat hem zo even warmdraaien. Je zult versteld staan hoe soepel je wegrijdt. Werkt zonder 240 Volt aansluiting. Wel even de deur op slot doen en/of in de buurt blijven.

PN


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012, 12:30 
Olie wordt pas echt warm als het belast wordt, veel truckers laten hun Scania/Daf/.... 's morgens "warm" draaien door 'm een kwartier of langer nog stationair te laten draaien en dan met flink gas weg te rijden, dit is pure moord voor je aandrijflijn!! Maar de tip van PN helpt wel om het stroperige uit de olie te halen, maar echt warm wordt het pas na een kilometer of 15 rijden. Op mijn olietemp.meter tenminste. Maar de bak in achteruit en tussenbak in N is iets waar ik nooit aan gedacht heb.

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.