Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 18:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Swivel pin oil ??
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2004, 22:52 
Ik ben met een steekas voor bezig, nu vertelt Haynes dat het Swivel pin house met olie gevuld dient te zijn en wel met 0,85 ltr. Sae 80/90. Ik alles los gemaakt maar er zit nauwelijks olie in. Wel een soort mengsel van olie en vet.
Ik heb alles schoon gemaakt maar vragg me nu toch af waarom dat daar olie in zit en waarom je de "homokineet"etc niet gewoon in kan vetten.
Wat is trouwens het nederlandse woord voor Swivel pin housing. Het geheel lijkt mij Fusee / stuurkogel huis.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Swivel pin oil ??
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2004, 23:16 
hai keesje

in het swivel huis hoort olie te zitten of vet heb er zelf ep 00 vet in zitten. jou benaming lijkt goed maar ik noem het gewoon de swivels.

groet mario


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Swivel pin oil ??
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004, 00:04 
Zoek effe weer in de history.... SIII en ouder hebben gewoon olie, 90 en 110 weet ik niet Defenders hebben er vet in zitten. Maar ja vet is geen olie.. en olie wordt voorgeschreven. Nu weet ik ook het vershil niet tussen de swifels van een Defender en een SIII. Als er geen verschil is waarom er geen ver in doen?
Ik heb wat lopen vervangen om de boel weer olie dicht te maken. Nadeel van vet is dat als het naar buiten wordt geslingert het niet echt veel smeert.
De expert zeggen dat je er toch beter olie in kan doen zoals het hoort. Daar zit ook wel wat in.

Hieronder een bloemlezing van wat history over olie en vet:

(hoop dat je er wat aan hebt)




zeg wie weet wat ik het beste in de fusee's van mijn defender kan doen
bakolie of lagervet??


Daar zijn speciale tubes voor officieel landrover prijs licht rond de
EUR15,- wielen helemaal uitdraaien vervolgens puntje d'r af(van de tube) en
spuiten maar dikker minder lekage makkelijk aan te brengen en meestal bij
ieder laro verkooppunt te krijgen.


Groeten Theo Kaufmann/Disco

Er is veel te zeggen voor dit vet, echter Rob (van Budget Parts) spreekt
toch zijn voorkeur uit voor olie.

En gisteren tijdens de marshal training is dit ook besproken en hier werd
gezegd dat het af hing van de fusee keering, voor olie en vet heb je
verschillende keeringen nodig dus het beste kan je er indoen wat er in zat.
En als je er nieuwe keeringen in gaat zetten zal ik voor vet gaan, minder
kans op lekkage.

Groetjes Jorrit, LR 110" 2,5 D RHD hardtop "Annabel"


Mijn standpunt is: Doe er in wat er in hoort.

Ik had rechts een lekkende fusee-bol-keerring, hoorde her-en der dat je er
ook vet ik kon doen, was je ook van't probleem af. De jongere Defenders (ik
heb een 110) schijnen fabriek-af ook al vet te hebben. Ik de mijne hoort
olie, en dat lijkt me niet voor niets, geeft toch een andere smering.

Nu lekt de linkerbol...(gaat íe weer)


Mainquestion: WAARVOOR ZIT ER EIGENLIJK OLIE IN???

Die zit er in voor de smering van de kruiskoppelingen van de steekas. Deze
kruiskoppelingen zijn dezelfde als van de cardanassen met dit verschil dat
ze (standaard) geen rubberen afdichtingen rond de naaldlagers hebben (om het
vet op plaats te houden) omdat ze door de bakolie gesmeerd worden. Wanneer
er geen olie meer in de fussees zit loop je het risico dat deze
kruiskoppelingen drooglopen en hierdoor snel stuk gaan/verslijten. Het vet
waar disco het over heeft is bedoeld voor de afdichting van de grote
fusseekeerringen. Maar wanneer deze écht kappot is zal het spoedig weer
beginnen te lekken. (maar blijft derhalve de eerste (goedkoopste) optie.
vergeet niet het fussee weer te vullen met bakolie!). Wanneer het weer
begint te lekken dient dient de keerring vervangen te worden en deze wordt
ook weer gemonteerd met het speciale (dikke) vet (en weer opvullen met
bakolie). In sommige gevallen zijn de kruiskoppelingen vervangen voor het
type met rubberen afdichtingen waardoor het vet op zijn plaats blijft.
Hierdoor zou het fussee niet opgevult hoeven worden met bakolie en dat maakt
de fusseekeerring meer een veredelde stofkap... Enkel zouden de
kruiskoppelingen om de tijd opniew doorgesmeerd moeten worden (net als een
cardanas) en dat is dan een hele klus om daar bij te komen. In de praktijk
gebeurd dit dus niet meer. Dit schijnt toch best lang goed te gaan...

Nu eerst maar

1. fussee aftappen
2. de keerring losschoeven
3. keerring en fusseebol (zand&stof) vrij maken
4. Lip van de keerring met speciale LR vet insmeren
5. keerring weer monteren.
6. fussee vullen met bakolie.
7. hopen & bidden dat het niet meer gaat lekken haha

Cheers,

Ryan


Om wat verwarring te voorkomen:
Ryan schrijft over kruiskoppelingen, maar de vraagsteller (Erick) heeft een
Defender, en die hebben (zoals alle permanent 4wd Land Rovers) Homokineten
(CV-joints).
Ter info: De LR vetpatronen bevatten 370 gram vet, dus de CV-joints of
kruiskoppelingen (series) komen voor bijna de helft in het vet te draaien.

Dennis B.
(met vet in de 101 fc fusees).


Je kunt het beste overschakelen op vet STC3435(ook alleen maar dit vet)
omdat dat ten eerste het goedkoopste(10,25 ex btw per fusee) is want dit is
een eenmalige behandeling alleen wel bij een beurt controleren of er nog
genoeg in zit, het smeert beter(Land Rover is bij de nieuwere modellen niet
voor niks overgeschakeld op dit vet), minder kans op lekkage van de fuseebol
keerring.
Bij sommige Series gaat het sturen zelfs soepeler.

Frank


Dus dat vet kan je ook in een fuseehuis van een Series kwijt? Vindt het wel
vreemd omdat olie wel anders smeert dan vet. Of wordt het vloeibaarder als
het warmer wordt?

Groet,
Martin


Dit vet is speciaal voor de fusee ontwikkeld en ik ga er van uit(tenminste
dat hoop ik dan toch!!!) dat ze daar in Solihull weten waar ze mee bezig
zijn.
Voor een Series vehicle is het zeker een goede oplossing want als de grote
fuseekeerring al een beetje lekt als er olie in zit dan kun je de lekkage
meestal weer stoppen door het vet er in te doen omdat het wat dikker is dan
olie.
We hebben er alleen maar goede ervaringen mee op alle types.

greetz Frank

Daams 4x4 service Holland


Ah mooi zo...... dan ga ik denk ik dat vet eens proberen omdat mijn
fuseehuis ook lekt... en wel aan de binnenzijde zo mijn remtrommel in. Er
was 130 ml uit toen ik de lightweight kocht dat heb ik bijgevult en nu loopt
de olie zo mijn rem in.
Zal ik eens gaan zoeken waar ze het verkopen. In de toekomst wil ik toch ook
de keerring vervangen.

Bedankt voor de info,
Martin


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Swivel pin oil ??
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004, 00:59 
Voor zover ik weet zijn de huidige oliekeerringen niet meer geschikt voor olie en kan alleen het one shot grease toegepast worden. Dit geldt zowiezo voor de 90/110, ik heb geen idee waarom dit voor 88/109 niet zou gelden.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Swivel pin oil ??
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004, 01:08 
heb zelf 88 lwd met vet.

mario


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Swivel pin oil ??
BerichtGeplaatst: zo 25 jan 2004, 02:29 
Of het nu een series is of een ander model het Land Rover vet kan er altijd in.
Als je maar 1 Land Rover hebt zijn de patronen van Land Rover de goedkoopste oplossing, anders is het misschien handiger om een vaatje 00 of 000-vet te kopen.
Dit vet zie je vaak in de Vögel automatische smeersystemen voor vrachtwagens, en is bv. van de firma Rocol verkrijgbaar vanaf 5kg verpakking (ongeveer 12 fusees).
Toevallig heb ik volgende week een afspraak met de importeur van Rocol, ik vraag dan wel even hoe je als particulier aan hun producten kan komen.

Goed nederlands voor "swivelpin housing" is fuseehuis.

Dennis B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Swivel pin oil ??
BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2014, 22:07 
Grappig! De discussie is nog steeds actueel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.