Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 10:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 jan 1970, 02:00 
Quote

Gepost door: Scratch ()
Datum: 05 oktober 2011 17:54

Kan het er iets me te maken hebben dat de velgen van een 88 5j zijn, van een 109/110 5,5j en een 130 6,5j !?

Nope.. Het gaat echt om wat er op dat plaatje hierboven staat.

Ik doe wel eens iets slims winking smiley. De wielbasis van een 80Series LC is idd ergens om en nabij de 108" meen ik, ik zit op ergens om en nabij de 109" dus klopt aardig.
Zelfs bij mijn aftermarket hi-steer knuckles en stuurarmen is er rekening gehouden met Ackerman hoek (voor een gemiddelde wielbasis voor die rockcrawlers), tenminste, als jede spoorstang op de achterste 2 gaten doet. De voorste is voor de stuurstang of voor de full-hydroen 0 Ackerman voor zo veel mogelijk stuuruitslag.




grinning smiley

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 00:25 
Ik lees hier wel eens dat mensen een ombouw doen van een defender met discovery of rangerover assen, maar dan klopt de geometrie van de stuuras toch niet met de wiel basis? hoe los je dat op?

Ikheb ooit eens geleert dat de geometrie van de stuurarm aan de swivelbol in lijn naar het midden van de achteras loopt, en daar kruist met de andere armlijn. (misschien niet erg duidelijk, maar weer niet hoe ik het anders kan omschrijven).
Bij een discovery of rangerover is de as afstand anders, en komt het krijspunt van de lijnen dus niet op maar voor of achter de as te liggen, en klopt de geometrie niet tijdens het sturen. bij rechtuit kun je we zonder wringen rijden.

Wie kan mij ophelderen???

Groeten Theo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 01:34 
Kun je zo verwisselen (de assen dan). Je denkt veel te moeilijk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 09:04 
Dat is het Ackermann principe (zie: [en.wikipedia.org])



Daarin zit volgens mij nogal wat 'marge', want 90 en 110 (voor)assen zijn toch identiek?
Bij het Ackermann principe is naast de hoek van de fusee-arm, de wielbasis van belang.
Die zit bij een RR/Disco met 100" wielbasis tussen 90 en 110" in, dus een ideaal gemiddelde?!

Gerard


Dutch Land Rover Sortout 2013



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2011 07:14 door Gerard.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 09:10 
Het boeide ze bij LR ook niet want er zit geen verschil in die stuurarmen.

Je denkt idd veel te moeilijk winking smiley

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 09:21 
Ik ben met een Disco 123 bezig en dan speelt dit dus ook, weet iemand of een 130 voor as wel een andere hoek heeft?

Groet
Lucas


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 13:26 
Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben met een Disco 123 bezig en dan speelt dit
> dus ook, weet iemand of een 130 voor as wel een
> andere hoek heeft?
>
> Groet
> Lucas


NEe ook die is identiek


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 14:45 
Dacht ik al maar vind het toch maar vreemd, iig dank Bowy.

Groet
Lucas


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 19:30 
het grootste verschil is de remklauwen die zijn niet overal hetzelfde.

dubbele/ enkele leidingen

grote/kleine boutgaten

afstand tussen de blokjes (bij de geventileerde schijven zit er een vulplaatje tussen de 2 helften van de klauw


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 20:39 
En daarop aanvullend nog het verschil in diameter vd zuiger voor 90, RRC, en Discovery versus 110 en 130. Laatst genoemde hebben een grotere diameter zuiger.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 23:14 
Bedankt allemaal voor de info, wist niet dat ze allemaal het zelfde waren. Vind het wel een vreemde keuze van landrover. In de bochten heb je zo altijd veel wringing. bij goed uitgewerkte geometrie hoeft je bijna geen wringing te hebben.

Groeten Theo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011, 00:36 
Ik weet het niet natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat landrover dit met een reden gedaan heeft. Ik ben nu een jaar of 8 met mijn landrover series bezig en ben er onderhand achter dat er in alle simpelheid die een series landrover is, er niets zonder reden is gedaan. Hetgeen er aan technische dingen op de wagen zit is ook echt nodig. Alleen is de reden niet altijd even duidelijk.

Een series is gemaakt om over dirtroads te hobbelen en doet dat ook heel erg goed. Zo goed dat veel modernere wagens in sommige gevallen gewoon alleen de achterzijde van een series zien op dergelijke wegen.
Het zeer beperkte vermogen van de motor bijvoorbeeld. Vervelend op de snelweg hier. Maar op de dirtroads in africa is het vermogen geen probleem. Je komt overal. Voordeel (met vergelijkbare wagens uit dezelfde tijd) is de technische eenvoud, zuinigheid en een stukje betrouwbaarheid. Iets dat de series echt wel waargemaakt heeft. Een sterkere motor was echt minder zuinig en waarschijnlijk minder betrouwbaar geweest. Of het was een loodzwaar blok geworden met de nodige nadelen voor de balans van de wagen.

Als je ook kijkt naar de positie van de bestuurders en bijrijders stoel dan zit die ongeveer midden tussen de voor en achteras. Zeer gunstig om hobbels op te vangen zonder dat de bestuurder tegen het plafond stuitert. Rijdt maar eens een stuk greenlane met een series met de nog standaard harde bladveren. Hij hobbelt verbazend comfortabel over die wegen. Verder zoekt de series landrover zijn eigen weg op die dirtwegen. Sturen doe je eigenlijk niet dat doet de wagen zelf. De stuurinrichting is ook raar en lomp met naar het lijkt veel speling als je er voor het eerst in rijdt. Na enig proberen stuurt een series landrover eerder zeer precies door allerlei rare kuilen. Met de gladde sneeuwzooi van afgelopen winter voel ik me in de series veel zekerder door het exacte stuurgedrag en het zelfsporende karakter van de stuurinrichting dan in een luxe wagen.

Kortom ik weet niet waarom landrover die Ackerman regel niet gebruikt heeft maar ik kan me niet voorstellen dat ze het vergeten zijn. Er zal echt wel een reden voor zijn denk ik. En ik vermoed dat het misschien iets te maken heeft met het feit dat de wagen eigenlijk een terreinwagen is die ook een beetje op de weg kan rijden. En misschien is het effect wel helemaal niet zo erg en merk je het alleen bijvoorbeeld bij een formule 1 wagen die ook bij hoge snelheden zeer exact moet sporen. Een beetje wringen bij zo'n wagen geeft meteen grip verlies.

Arnold.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011, 10:57 
Goeie posting, Arnold, als er een score aan gegeven kon worden kreeg 'ie een plusje van me ;-)

Vooral de zin dat over alles is nagedacht alleen dat de reden van keuzes niet altijd even duidelijk is, heel goed.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011, 11:37 
idd +1 ^^

alles wat landrover maakt is met een bepaalde voorberachte rade en omdat wij het af en toe niet inzien
waarom in godsnaam doet niet af van het feit dat er over nagedacht is.
bv het zware chassis motor en v-bak op een relatief laag punt met een lichte aluminium body zorgt ervoor dat
ik al eens tot 45 graden schuin heb kunnen staan. hier zorgt ook de veer ophanging weer voor. ook het punt waar de motor ophangt zorgt ervoor dat de wielen optimaal grip hebben.

trouwens een serie die in sommige gevallen moderne auto's de achterkant laten zien?
naar mijn ervaring heeft niemand mij nog laten staan maar wel andersom ^^ met mijn serie 2a 88".


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011, 12:38 
Wat een hele leuke is, is het verschil tussen een jeep en een landrover. En dan bedoel ik niet het chroom maar de technische kant. Landrover heeft ooit gekozen voor een zeer stijf chassis met articulerende wielen. De veeruitslag van landrover is groot t.o.v. van die van een jeep. Ik praat over de standaard configuratie natuurlijk.

Omdat het beide echter tereinwagens zijn die toch wel vergelijkbare prestaties hebben. (Volgens sommigen vloek ik nu in de kerk, maar ik probeer graag reeel te blijven en bekijk het alleen technisch.) hebben ze dat probleem bij de jeep opgelost door een enigsinds flexibel chassis te gebruiken. En chassis dat kan torderen. En op die manier houd een jeep met een kleinere veeruitslag zijn wielen aan de grond.

Beide ideen hebben voors en tegens. Bij landrover buigt het niet maar barst het. En de stijve kokerbalken komen na verloop van tijd vol narigheid en roest te zitten. De u profielen van de jeep zijn veel makkelijker schoon te houden maar met het torderen van het chassis buigt behalve het chassis ook de hele carosserie lekker mee. Klinkt leuk maar er zijn vroeger ook luxe auto's geweest met een dergelijk chassis waarbij de deuren dus niet goed meer sloten als er een wiel op de stoep stond. Ik praat dan over nieuwe auto's.

Mijn overgrootvader, opa en mijn oom zijn totaal bijna een eeuw (Vanaf 1900 ongeveer) eigenaar van een garage geweest en dealer van o.a. toyota en nissan. Ik al heel wat verhalen gehoord over de voors en tegens van verschillende technische oplossingen. Er is er geeneen fout maar allemaal hebben ze voors en tegens.

Ik heb zelfs ooit ergens een pleidooi gelezen over de voors en tegens van het gebruik van houten spaakwielen bij auto's. Nu niet meer van deze tijd maar ooit (1920 ofzo) een serieus issue met veel voor en tegenstanders. Ik heb het artikel helaas niet meer maar het was erg leuk om te lezen.

Niet zo lang geleden hebben we natuurlijk de discussie gehad over gebruik van kunstof onderdelen in de wagen en tegenwoordig zijn de dure super sportwagens gewoon van carbonfiber. Voordeel weinig gewicht en heel sterk. Alleen als je brand hebt fikt echt alles weg en houd je alleen maar een paar geblakerde stalen asjes over ofzo. En als je er dan inzit heb je pech.

Zo is er altijd wel iets en er is altijd een goede reden om iets op een bepaalde manier wel of niet te doen.

Arnold.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011, 19:54 
Goede topic !!

Ik zit al een paar dagen met die as geometrie in mijn hoofd eye rolling smiley

Kan het er iets me te maken hebben dat de velgen van een 88 5j zijn, van een 109/110 5,5j en een 130 6,5j !?


Wel slim van Koos dat hij opzoek is gegaan naar assen met de juist geometrie smoking smiley


gr Eric


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.