Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 13:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011, 20:39 
hallo allemaal,
na lang geen vragen gesteld te hebben hier, en een paar maand lekker in mijn 109 gereden te hebben eindelijk weer een mooie vraag.
Ik heb ter verfraaiing en een beetje voor het echte gebruik een liertje gekocht.
mijn 109 is een raar samenraapsel van Nissan en Landrover. de 109 was oorspronkelijk 12 volt, de Nissan 24 volt.
motor, dynamo,startmotor zijn 24, de rest is 12 volt door middel van een transformator, vraag me niet waarom maar zo heb ik hem gekocht.
de lier is 24 volt omdat ik er van uitging dat de accu,s in serie stonden en ik dan "even" 2 draadjes er bij kon plakken.
Ik had van te voren niet van deze aanname uit moeten gaan. ik weet het stom maar het is nu eenmaal zo.

probleem is dus als volgt( en nu wordt het ingewikkeld) ik heb 2 accu,s.
accu 1 heeft 1 draad op de min en 2 op de plus. de draden verdwijnen in een plastic buis.
accu 2 heeft 1 platte aarde draad aan het chassis en 1 plus draad.
de accu,s zijn onderling dus niet verbonden.
accu 1 + gaat (volgens mij) 1 draad (dik) naar de startmotor of dynamo en 1 draad (dun) naar de transformator.
accu 1 - draad verdwijnt in buis en komt volgens mij uit bij de transformator
accu 2 + 1 draad gaat naar transformator
accu 2 - flatcable gaat naar chassis.
nu heb ik geprobeerd bij de transformator te kijken (kan der niet bij) en daar zie ik 2 dikke schroeven
waar wat draden bij elkaar komen (veel!!)
ik heb daar spanning gemeten en ik meet 24 volt.
aangezien ik een meter heb die met ledjes 12.24.36.48 etc aangeeft kan ik niet precies meten maar de 12 brand fel en de 24 zwakjes.

na dit warrige verhaal de ham vraag. waar sluit ik nu mijn 24 volts lier op aan?
bij de kabels op de transformator? op die dikke bouten?
of ik kan zelf iets maken bij de accu,s zodat het rechtstreeks van de accu komt.


Pffff lekker ingewikkeld om uit te leggen.

mocht iemand in de buurt van Wieringerwerf hier verstand van hebben? Ik zorg dat ik koffie heb.
hieronder wat foto,s

[picasaweb.google.com]

gr, en alvast bedankt
Sjaak



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/06/2011 11:53 door sjaak109.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011, 21:39 
Een gelijkstroomtransformator.....kan je een hoop geld mee verdienen!
Het is waarschijnlijk een elektronische omvormer.

2e, gooi je ledjes meetapparaat weg en koop een fatsoenlijke (digitale) multimeter. Hiermee kan je zuiver meten.

Als je startmotor 24V is, hier lopen dus de dikke Amperes die je nodig hebt, volg dan je dikke draad terug nar je accu. Hier de dikke + van je lier op aansluiten. Je moet ook ergens een - hebben, op je accu de massadraad volgen en hier de - van de lier op aansluiten.( Je flatcable naar chassis) Voor de finishing touch zou ik er wel een vette zekering tussen zetten, die past bij het stroomverbruik van je lier.

mvg Hans

(NB Wieringerwerf is een beetje uit de route....)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011, 21:45 
Idd de draden van je dynamo/startmotor terug volgen en even voor 20 euro een multimeter kopen.
Groet Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011, 22:19 
Thanks.

ik heb een multimeter met wijzer plaat maar ik snap daar nooit geen reet van.
die met die ledjes is een professioneel ding van mijn vorige baas. maar daar gaat het niet om hier.
Als ik de + draad dus aan het eind van de kabel van de plus van startmotor zet kan ik de min op een willekeurige accu zetten?
op de rode draad komt dan 24 volt en de zwarte 12 volt? sorry hoor maar ben echt een noob op elektra gebied.
heb sinds ik deze wagen heb leren sleutelen aan remmen, leren lassen (nou ja bakken) leren bikken. etc.
maar die stroom dingen blijven een wondere wereld voor mij.
euh? gelijkstroom transformator? is dat goed?

Heb al een paar keer fik gehad in de kabels, al veel vervangen en er uitgeknipt en nu wilde ik dit wel netjes aanleggen.
heb al een hoofdschakelaar van 1000amp er op gezet maar ja nu de touwtjes nog.
bedankt zo ver.
ga morgen weer verder kijken waar al die draden verdwijnen....................
Sjaak


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011, 22:22 
Sorry maar je verhaal begrijpen doe ik niet. Maar ik heb wel een paar opmerkingen.

Eerste:

Een gelijkstroom transformator bestaat niet. Transformatoren doen het alleen met wisselspanning. Wat wel bestaan zijn omvormers. Die kunnen een gelijkspanning omzetten naar elke andere spanning. Omdat het omvormen van een elektrische spanning naar een andere waarde lastig is, zijn de om te vormen vermogens altijd beperkt. Een omvormer van 2000 Watt is al heel veel.

Tweede:

Een lier trekt enorme stromen. Drie a vierhonderd ampere zijn vrij normale waarden. Dan praat je over een vermogen bij 24 volt van 7200 a 9600 Watt. Omvormers van deze vermogens bestaan wel. Ze zijn alleen voor ons budget onbetaalbaar en fysiek nogal groot. Je bouwt het niet even in je wagen.

Derde:
Je verteld dat je startmotor 24 volt is. Dat is gunstig. Een startmotor trekt namelijk ook enorme stromen en kan ook never nooit via een omvormer gevoed worden. Dat betekend dat je accu's dus gewoon in series moeten staan. Anders kan je niet starten.

Vierde:
Startmotoren en liermotoren kun je alleen maar direct met een dikke kabel op de klemmen van je accu aansluiten. Of wat ook kan, en meestal het geval is, is een dikke kabel van de min van je accu naar je chassis en dan een dikke kabel van het chassis naar je start(lier) motor.

Vijfde:
Ik denk dat je twee accu's gewoon in serie staan met de min pool van de eerste accu aan het chassis. De plus van die eerste accu aan de min van de tweede accu. De plus van de tweede accu gaat dan met een dikke kabel naar je start relais van de startmotor. Verder zit er in jouw auto een 24 naar 12 volt omvormer. Die omvormer zit met de min aan massa en met de plus aan plus aansluiting van je tweede accu. Dit is dan de 24 volt kant van je omvormer.
De 12 volt kant van je omvormer zit waarschijnlijk met de min aan de massa. De +12 volt kant zit dan waarschijnlijk aan de rest van je auto elektra zoals de verlichting, meetinstrumenten enz.

Zesde:
Je lier moet je met de min aan het chassis vast zetten en met de plus direct op de plus van de tweede accu. (Daar waar ook de startmotor aan vast zit). Sluit de lier in geen geval aan op je omvormer. (De fabrikant heeft rook in zo'n omvormer gestopt, en dat gaat er echt uitkomen.)

Zevende:
Koop een fatsoenlijk multimeter. (5 euri's bij Aldi of zo). Zoek uit wat voor je omvormer er eigenlijk in de wagen zit. Het staat er vast wel op. Als je er niet uit komt: post even wat er op die omvormer staat. Misschien kunnen wij er chocolade van maken.)

Ik heb geprobeerd wat info uit jouw verhaal te halen en samen met hoe alles zou moeten werken wat conclusies getrokken. Of het helemaal goed is weet ik niet zeker omdat ik dan het schema moet hebben of alles gewoon zien. Om die reden kan ik ook niet zeggen waar je welk draadje aan vast moet maken. De strekking van dit verhaal zal wel kloppen denk ik. Een ding is echter heel belangrijk. En dat is de vraag of je startmotor echt 24 volt is en niet per ongeluk toch 12 want dan klopt mijn verhaal niet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Arnold.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011, 22:58 
Quote

(De fabrikant heeft rook in zo'n omvormer gestopt, en dat gaat er echt uitkomen.)

Dat is de derde wet van Kirchhoff: Daar waar het rookt loopt de meeste stroom

mvg Hans


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011, 23:01 
Mooie uitleg.

de lier gaat niet via de omvormer of hoe dat ding ook heet want die is maar 30 amp.
Mijn accu,s staan niet in serie, tenminste er zitten geen kabels tussen de accu,s in er lopen echt meerdere touwtjes van de accu,s overal heen maar niet onderling.
alle touwtjes op 2 na gaan naar die omvormer
1 gaat naar het chassis (platte)
en 1 gaat het motor ruim in. startmotor of dynamo denk ik. want de accu,s zullen ook opgeladen moeten worden?

heb geprobeerd een schemaatje te maken maar krijg hem hier niet bij

Morgen ga ik kijken waar de startmotor aangesloten zit en dan doe ik daar de plus opzetten. Als hij inderdaad 24 volt is. zou me niets verbazen als ze dat ook veranderd hebben.
kan de min dan gewoon op de min van de accu?(12 volt?) want heb in het archief gelezen dat aan het chassis niet zo goed is ivm lekstroom ofzo.
Ik kan dus niet de lier zetten op de 2 bouten op de omvormer? dus de ingang? niet de uitgang?

de omvormer is een monark diesel 24>12
verder staat er niets op.
gr,
Sjaak

Gr,
Sjaak


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2011, 00:47 
De enige manier om 24 te maken is door de twee accu's in serie te zetten. Als de accu's niet in serie staan en je dus geen 24 volt hebt kan je startmotor alleen maar 12 volt zijn.

Misschien is je startmotor 12 volt en je dynamo 24 volt. In dat geval zit aan de accu die met min aan de massa zit een dikke kabel die naar de startmotor (of start relais) gaat.

Er kan dan een dunne draad (Die misschien via Rome loopt en daardoor niet te traceren is) tussen de accu's zitten om 24 volt te maken. Met een 24 volt dynamo kunnen de accu's dan in serie geladen worden en de 24 volt omvormer kan dan ook gevoed worden.

Het is een systeem dat werken kan maar waar ik ook gelijk de schaar in zou willen zetten.

Ik denk dat het wijsheid is om eerst uit te zoeken hoe de startmotor is aangesloten en of die 12 of 24 volt is.

Arnold.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2011, 11:08 
Als ik de verhalen zo lees heb ik zoiets van: Helemaal leegtrekken en opnieuw bedraden. Is een wel een klus, maar je bent voor jaren van de ellende af.

mvg Hans


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 01:43 
Hans 109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> (De fabrikant heeft rook in zo'n omvormer gestopt,
> en dat gaat er echt uitkomen.)
>
>
>
> Dat is de derde wet van Kirchhoff: Daar waar het
> rookt loopt de meeste stroom
>
> mvg Hans

Maar daar is wel wat op gevonden hoor! grinning smiley


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 13:12 


Hallo allemaal,

ik kom er nog steeds niet uit.
de startmotor zit zo mooi onder het spruitstuk/luchtfilter/etcetc dat ik daar niet bij kan om te meten of hij 24 of 12 volt is.
de dynamo kon ik wel meten en tot mijn verbazing geeft die 14.7 af.
met een "echte"multimeter meet ik op het "ding"wat een omvormer zou moeten zijn 12.7 en met draaiende motor ook 14.7 volt.
Schiet mij maar lek. heb die wagen gekocht als zijnde 24 volt met omvormer naar 12. nu heb ik dus

2 accu,s
1 omvormer (of wat dan ook)
1 dynamo 14.7 volt (is dus 12)
1 startmotor waar ik echt niet bij kan zonder alles te slopen.

bovenstaand plaatje zat op de omvormer ding. de bedrading lijkt inderdaad aangesloten te zijn als op het schema.
Hoe hebben ze in ....naam die bende geïnstalleerd?

wie kan mij helpen hiermee? Om uit te leggen wat en hoe?

gr,
chagareinigesjaak


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 13:29 
Lijk hier op: [www.autospark.eu]

Dan zou het een battery switch zijn...


Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2011 11:29 door VeeTee.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 13:31 
Trek eens wat lampen uit de fitting...

Ben benieuwt !!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 14:03 
Heb net de startmotor kunnen meten (touwtje,plakbandje,tyrewrap,stekkertje) en zonder starten 12.7 volt.
tijdens het starten bijna 17 volt.

Als het een batteryswitch is wat switcht hij dan? er zit geen schakelaar op of zo.

Schratch... alles is 12 volt in de auto. maar ik ga/ging er al sinds ik hem heb van uit dat er een 24 volt diesel met startmotor en dynamo in zat.
Zo is mij ook verteld door de vorige 2 eigenaren de 1e wist zelfs te vertellen dat de omvormer 30 amp was. (de lul)

Komt er dus op neer dat ik niks aan de 24 volt lier heb.

Sjaak


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 14:23 
Sjaak,

Chagrijnig worden lost in ieder geval niks op. Ik ben zo vrij geweest even je omvormer op te zoeken met google en lees hier het volgende:

geschikt voor parallel EN serie schakeling van 2 12V accu's.

Dit apparaat is dus gemaakt om gedurende korte tijd 2 12V accu's 24V te laten leveren. Dit wordt gedaan bij 24V startmotoren in een 12V bedrijfsomgeving.

De vorige eigenaar is dus geen lul, hij heeft gewoon een apparaatje gekocht waarmee hij een dubbele accu-capaciteit benut om een 24V startmotortje te kunnen gebruiken.

Ik denk dat je hele auto 12V is, en dat er een keer een andere motor in is gebouwd met een 24V startmotor ofzoiets.

Kortom, het valt allemaal wel mee.

Je hebt overigens wel gelijk dat je met die 24V lier niets kan doen, en sorry voor het vergelijk, maar wie is er nou een lul?


Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 14:28 
heeft Sjaak de auto van Arthur gekocht grinning smiley

Wat voor een 24 volt lier heb je, misschien wil ik de motor wel ruilen voor 12 volt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 14:47 
Nee hoor Scratch,

Ik handel niet in auto's, ik stoorde me alleen een beetje aan de manier waarop Sjaak zich uitte. Het kostte mij nog geen 5 minuten om erachter te komen wat die omvormer doet, inclusief het schrijven van het eerdere berichtje. Als hij dat nou ook had gedaan, voordat hij die lier had gekocht, had hij helemaal geen probleem gehad....


Eerst denken, dan doen (helemaal als je Landrover 1/3 Nissan is...)


Arthur :-)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 15:16 
Quote
Sjaak
Als het een batteryswitch is wat switcht hij dan? er zit geen schakelaar op of zo.

Het is gewoon een stevig relais dat met de startknop (contactslot) meeschakelt. Dus alleen als je start, schakelt dit relais. Het schakelt de twee accu's die gewoonlijk parallel staan en gezamenlijk 12 volt leveren en ook met 12 volt geladen worden, alleen tijdens het starten om naar een seriesschakeling. De accu's leveren dan 24 volt om te starten. Het doosje zelf is dus de (elektrisch) schakelaar.

Je hebt twee opties.

Je vervangt de motor van je lier voor een 12 volt exemplaar en laat alles zitten zoals het zit.

Of je maakt de wagen 24 volt.

Je vervangt de dynamo voor een 24 volt versie, zet je accu's permanent in serie. Vervangt alle lampjes door 24 volt exemplaren en plaatst een kleine omvormer om je meetinstrumenten van 12 volt te voorzien. Kijk wel even welke spanning je voorgloeisysteem nodig heeft. Als dat 12 volt is moet je zelf een weerstand maken die de spanning naar 12 volt laat zakken. Je hier ook een omvormer voor gebruiken maar dat wordt dan een kostbare omdat het gloeien nogal wat stroom kost. (Bij landrover gloeiers zo'n 30 a 40 ampere.) Je knipper module en toeter zul je ook voor een 24 volt exemplaar moeten vervangen.

De laatste optie is goed te doen maar voor iemand die het niet gewend is om met draadjes te spelen een boel werk. Ikzelf zou wel voor de laatste optie gaan. Alles 24 volt heeft zo zijn voordelen.

Edit: typefoutje

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2011 14:28 door Exfietser.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 15:28 
Beste Arthur,

Je kunt de achtergrond niet weten hoe ik de wagen gekocht heb.
misschien kun je even zoeken in het archief?
maar tot nu toe heeft deze pas gekeurde en grote beurt afgeleverde 109 alleen nog maar voor nare verrassingen gezorgd.
En geen positieve! Als je dan voor de zoveelste keer zo,n leuke verrassing tegenkomt dan wordt je minder blij, en dan ben ik geneigd om een keer "de lul"
te zeggen. Sorry hiervoor, als ik je hiermee beledigd heb.
Ik heb men eigen de gompes gezocht naar dat apparaat maar ik wist niet dat het een switch was. het enige wat ik wist was de merknaam.
en daar is dan niet veel of verkeerd van te vinden.
ik vraag dan ook niet om jouw mening hoe ik het wel of niet had moeten aanpakken ik vroeg wat het was en daar heb ik netjes antwoord op gekregen.
daarna ben ik opnieuw de 109 in gedoken om het verder uit te zoeken, dat was in die 5 minuten dat jij gegoogled hebt. nou flinke jongen hoor dat je het zo gauw vond.
ik zat met met neus onder mijn stoelen.

verder was mijn originele vraag hoe ik eigenlijk nu die lier moet aansluiten. Tot nu heb ik veel leuke en informatiefe info gehad waar ik wat mee kon.
zoals controleer eerst je startmotor etc. daar had ik wat aan.
Mensen die zich ergens aan storen zonder te weten wat de achtergrond is heb ik helemaal niets aan.(Niemand denk ik)

ik ben dan nu dus ook klaar hier mee.
Ps,

Zo nu blijkt zitten er geen 24 volts apparaten in mijn 109 dus dat ding heeft geen nut. Als je dan toch zoiets inbouwt? en verkoopt als zijnde omvormer 24>12?
dan ben je een LUL.

een ieder bedankt voor de hulp.
Sjaak


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 15:32 
Bedankt,
dat is duidelijk. Hier kan ik wat mee.
ik denk dat ik ga voor een 12 volts lier/motor. want die draadjes en stroompjes zijn echt mijn ding niet.(is wel duidelijk denk ik)
Zal de leverancier eens lief aankijken.

gr,
Sjaakl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 15:35 
Scratch,
het is een Horn lier een 4500 lbs.
Maar ik ga eerst proberen wat te regelen voor ik hem sloop/ombouw.

Bedankt,
Sjaak


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 16:12 
Anders kom ik wel even meten en zien hoe het nu precies zit
Ben komende maandag middag bij Theo dus wip ik wel even langs




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 16:28 
dank,

ik heb hele kleine stroop wafeltjes ipv. gevulde koeken.
is dat ook goed?

Sjaak


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 16:56 
Quote
Sjaak jij plaatst deze opmerking:
Zo nu blijkt zitten er geen 24 volts apparaten in mijn 109 dus dat ding heeft geen nut. Als je dan toch zoiets inbouwt? en verkoopt als zijnde omvormer 24>12?
Denk er om: Je startmotor is waarschijnlijk wel 24 volt. En ik denk dat de vorige eigenaar ook niet geweten heeft hoe het systeem werkte gezien zijn opmerkingen over de omvormer en die dertig ampere. Hij heeft het of door een ander in laten bouwen of zo gekocht. En het systeem is niet stom. Er is wel degelijk over nagedacht.

Ze hebben gewoon het probleem van het inbouwen van een 24 volt motor in een 12 volt auto opgelost op een manier die wel degelijk functioneren kan. Ik begrijp alleen niet dat ze dat zo gedaan hebben. Ik denk dat het goedkoper was geweest om de auto van 12 naar 24 volt om te zetten. Het elektra van een laro is zo eenvoudig dat je er eigenlijk alleen andere lampjes in hoeft te draaien en een andere knipper automaat moet hebben. Een 24>12 volt omvormertje van twee tientjes doet dan het werk voor je meetinstrumenten en klaar. Zo'n monark relais kost toch even iets van 180 euri's

Bij een modernere auto met veel elektronica is dat allemaal veel moeilijker en zou deze oplossing makkelijker en minder kostbaar zijn.

En als je de lier aansluit moet dat op de accu die met de min aan het chassis vast zit. Let op dat de bedrading die de accu's via het monark relais parallel zetten ook dik genoeg zijn om te lieren. De meeste draden zullen dat zijn omdat er ook mee gestart wordt. Als je gaat lieren met de accu's parallel loopt de de stroom anders door het relais dan bij het starten met de accu's in serie. De accu's laden kan met een veel dunnere draad en omdat ze parallel geladen worden, zou de parallelschakeling met dunnere draden uitgevoerd kunnen zijn.
Als de draden te dun zijn worden ze vanzelf heet en dan is het zaak ze te vervangen door dikkere. Wel snel stoppen als dit gebeurt anders smelt alles aan elkaar. Zorg dat er geen brandstof leidingen langs lopen.

succes,

Arnold.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2011, 17:20 
bedankt Arnold,
ik zat al in de tuin bier te drinken om mijn verdriet te verzuipen.
Maarrrrr. je maakt me weer een beetje blijer.
morgen komt Evert even langs voor de puntjes op de I en zal ik kijken wat ik ga doen.
Had gehoopt op de prikkersdag en misschien volgende week op de 4x4 dag lekker te kunnen spelen met het spul.

De draden zijn allemaal 50 of 35 dik. dat is dus wel genoeg. het liertje is max 150 amp las ik.
moet nu alleen uitvogelen wat waar komt.

gr,
Sjaak


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2011, 16:39 
Nou Nou had wat voeten in de aarde,
Maar weet nu wat ik heb met dank aan Evert en Arnold.
Blijkt geen omvormer of switch te zijn maar een diode?
om (als ik het goed begrepen heb) 2 accu,s te laden.
hele autootje zit geen 24 volt in, lachen he?

Gelukkig deden ze bij de lierendiscount helemaal niet moeilijk en op de 4x4 dag 5 juni kan ik hem omruilen voor een 12 volt exemplaar.
Goeie service daar!!!! (geen aandelen gewoon blij dat het kan)

prikkers weer bedankt

enne Evert, bel de volgende keer even aan voor je mijn laro demonteert? Sta ik niet zo raar te kijken.

Sjaak


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2011, 18:44 
Ja ik vond het al vreemt confused smiley
Meestal als ik een auto aan het demonteeren ben die niet van mijn is en de bestuurder zit op de bank t'huis dan worden ze kwaadhot smileysmileys with beer
Vandaag had ik mazzel de bestuurde nodigde me zelfs uit voor koffie
Die koffie kom je tijdens de 4x4 dag 5 juni maar terug halen (incl koek) ben er toch vanaf donderdag middag




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2011, 20:04 
Dat moet je toch weten met Evert, Sjaak. Ga maar eens mee naar Engeland. Alleen bier wordt daar niet uitgeleend. spinning smiley sticking its tongue out

Over bier gesproken: Nu heb jij geen smoesjes meer om met een pot bier in de tuin je verdriet te gaan verdrinken.

Dat is dan wel weer jammer.

Arnold.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011, 14:01 
Na veel hulp van Evert en Arnold zit de lier er op en hij werkt. En luwe trading uiteraard bedankt voor het omruilen en de service.
bleek achteraf heul simpel te zijn.
ik heb een switch die van 2 12 volts accu,s 24 volt kan maken voor een startmotor.
achteraf heb ik helemaal geen 24 volt in de wagen, maar werd dit ding gebruikt om (hopen dat ik het goed zeg) 2 12 volt accu,s parallel te zetten en beiden op te laden.
1 accu voor de startmotor en dan nu 1 voor de lier.
lier zit rechtstreeks aangesloten op accu 2.
moest wel wel even met een mini slijpschijf de bouten van de accu doorslijpen want dit was 1 klomp corrosie en je zag niet eens wat de moer was of de bout.

Maarrrrrr hij doet het..smiling bouncing smileyspinning smiley sticking its tongue out nu weer verder met drinking smiley

Sjaak


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011, 23:43 
Hoi Sjaak,

Goed om hier te lezen dat het, ondanks alles, allemaal gelukt is. Succes met je lier!

Arthur


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 00:22 
Foto's! grinning smiley

gr Niels


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 02:14 
heb het zelfde systeem in mijn 127 zitten,en er zat ook een 12 volt lier op.
en onder de kap nissan pk,s en onder de laro geen drup op de grond.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 10:40 




Hoi Niels!!! ja mocht even duren maar eindelijk een liertje.
Heb gister om te testen geprobeerd een boom omver te trekken in het bos, maar zo,n eik van 30 meter hoog trekt hij net niet om.smiling smiley

Enne Jan, klopt geen druppel onder de wagen alleen een hoop rook als hij koud is met starten. Maar volgens diverse forums is dat normaal voor de sd33.
je kunt het veranderen met andere gloeistiften maar ik vind het wel wat hebben als de hele buurt s'morgens in de rook staat.

Sjaak


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 138 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.