Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 jan 1970, 02:00 
het gaat niet om mijn LW (die is inmiddels verkocht) maar om een LW van een kennis van me die bij me op de brug staat.


quote uit originele bericht:

>Gepost door: lennert ()
>Datum: 21 maart 2011 16:34

>Ben al een tijdje met mijn LW bezig.


istie nou wel of niet van jou?????grinning smiley


Der-rudi
[pe1hlv.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 18:34 
Ben al een tijdje met mijn LW bezig. Hij blijft maar roken en het gaat maar niet over.
Met roken bedoel ik flink roken, van de wit/blauwe rook.

Inmiddels heb ik al de volgende acties ondernomen:
luchtfilter olie ververst
olie ververst
oliefilter vervangen
gehele kop gereviseerd (vlakken, klepafdichtingen, kleppen schuren, nieuwe pakkingen)
kleppen gesteld
rembekrachtiger losgekoppeld

Nog steeds geen resultaat!

Kan iemand mij nog verder helpen???


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 18:59 
staat de pomp optijd
lekt er geen verstuiver
compressie goed
de juiste olie gebruikt
vlinder klep wel goed afgesteld
rook hij ook zonder luchtfilter er aan

groet dirk ambu


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 19:00 
Opbrengst van de pomp nog wel goed en gelijk?

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 20:19 
verstuivers laten testen en zo nodig reviseren.
pomp op tijd zetten
als dit niet meer helpt de distributie eens goed op tijd zetten door de ketting de spanner en de tandwielen te vervangen.

paul


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 01:10 
Oh jee, begint dat ouwe blok van mij nu echt de geest te geven? Volgens mij is het de timingbelt!
De pomp was destijds al niet meer te stellen.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 20:45 
Zoals gezegd laat je verstuivers is testen. Wat is het verbruik van het blok qua km brandstof.




Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 20:54 
Ik zou het ook in het brandstof inspuit systeem zoeken.
Heb zelf bij mij LW eerst de verstuivers vervangen (complete verstuivers met nieuwe tip bij Vis waren goedkoper dan laten reviseren, de oude verstuivers mocht ik houden)
Dit hielp echter niet veel, de pomptiming iets vervroegd en dat maakte wel een enorm verschil. wil niet zeggen dat hij helemaalniet meer rookt maar bij stationair lopen zie je niks meer en bij 80 km/u cruisen zie je ook niks, alleen bij optrekken nog een klein pluimpje en daar moet de buitenwereld dan maar mee leren leven. Hij is van 1979 dus hij hoeft niet door de roetmetingsmiling smiley


Geert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 22:37 
natuurlijk zit de blauw grijze rook in de inspuiting,
pomp en verstuivers kunnen nog goed zijn maar als de ketting,, EN BIJBEHORENDE TANDWIELEN versleten zijn kanjee de pomp niet meer vervroegen en staat hij maximaal versteld.
dan rest er niets dan de ketting te vervangen en de nokkenas timming weer ok te zetten. Zelf ooit een nieuwe pomp en 4 verstuivers gekocht om dit probleem op te lossen..........................

paul


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 22:41 
Hoi,

Zelf ben ik niet de specialist maar heb je ook aan de zuigerveren gedacht?

M.vr.gr.

Marchel
blauwe land rover lightweight


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 22:53 
Bedoel ik ook.winking smiley kijk eerst eens naar de timing, als je een timingtool kan regelen doe je het helemaal goed. Als je de pomp al helemaal rechtsom moet verstellen om de timing goed te krijgen is je distributie op en toe aan vervanging. Inderdaad altijd de ketting samen met de tandwielen vervangen en als je toch bezig bent ook de spaninrichting. (vergeet je voorste krukas afdichting ook niet)
Bij mij was alles goed af te stellen en staat de pomp nog lang niet helemaal rechtsom.
Motortje ging meteen een stuk beter draaien.

Geert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 22:56 
Marchel, dat is bij deze motor niet het probleem...

As said, t is het ouwe blok van Simba waar t om gaat zover ik weet en daarvan kan de pomp niet verder meer om.
Ik had dat probleem al wat erin resulteerde dat ik de indenor van Paulus heb overgenomen smiling smiley
T is de ketting, 100% zeker weten.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 23:03 
leuk klusje om te doen! wel een meetklokje nodig en de sleutel om de pomppositie te bepalen.
bij mijn 88 stond de pomp na deze actie perfect in het midden en starte en liep hij weer als een nieuwe.
echt de moeite om aan te pakken.

paul


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 maart 2011, 16:50 
Ik snap het even niet.
Jullie hebben het over blauwe rook en jullie hebben het over de pomp en verstuivers.

Mijns inziens, en wat ik op dit forum altijd lees, is dit gerelateerd aan (carter-)olie..
Dus: (schraap-)zuigerveren of klepstelen (rubbers).

Bij slechte verbrandig diesel: zwarte rook.(Diesel=Ook olie...!, vandaar denk ik dit misverstand (Bij mij of de buitenwereld..))

Dus dan is er een slechte inspuiting : gloeiborstels , verstuivers, slechte pomp of verkeerde afstelling, brandstoffilter.

Nu stel ik dit omdat ik het zo zeker weet, maar uit eigen verwarring: Ik heb namelijk mijn ouwe 109, exleger uit de schuur en de schorsing gehaald en tot mijn genoegen door de APK gekregen.
En stationnair natuurlijk roken als een schoorsteen (blauw).
De garagepief had het ook al over een of meerdere verstuivers... En ik dacjht in stilte, knap eigenwijs, : tjee, die weet er ook niks van, want dan zou ik ZWARTE rook hebben.
Maar ik ben ook weer niet zo eigenwijs dat ik me door jullie niet anders zou willen laten overtuigen.....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 maart 2011, 18:22 
Bij mijn 2.5D na (iets andere motor) stond ook de straat blauw als die stationair liep. Ook als het verkeerslicht iets te lang op zich liet wachten. Ik had de auto toen nog niet zo lang en heb hem toen weg gebracht naar een diesel specialist die de pomp toen getest hebben. Die gaven aan dat de opbrengst van de pomp tussen de verstuivers teveel verschilde. Nieuwe pomp geplaatst en de rook was weg.

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 maart 2011, 22:15 
Volgens mij heb je helemaal gelijk. We hebben onlangs de timing van de 2,25 diesel in mij LW goed gezet met nieuwe tandwielen en ketting en dat scheelt alles. Nix geen rook meer. Is best wel een klus om alles open en weer dicht te maken (voor een amateur die allen de zaterdagmiddag heeft in ieder geval wel) maar het is de moeite zeker waard. Vervang dan ook meteen de veer van de kettingspanner en het "geleideplaatje" wat onder de bovenkant van de distributieketting zit.
We hebben natuurlijk ook de afstelling van de inspuitpomp goed gezet. Het torretje heeft voor zover ik mij kan herinneren nooit zo mooi gelopen.

Pike



On the eighth day God created Land Rover.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 maart 2011, 23:46 
Daarom hier het zelfde door mijn verstuivers (200Tdi) nu ook opgelost na de revisie daarvan. Ook meteen de timing belt gedaan, maar die verstuivers merk je wel aan het brandsotf verbruik dat die redelijk hoog is (1 op 5)




Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 maart 2011, 02:14 
Kleur is maar betrekkelijk (voor mij altans, ben gedeeltelijk kleurenblind)
Als je zwarte rook hebt dan is de verbranding heel slecht, met een beetje slecht wordt het al gouw grijs/blauw, als het niet verbrand dan is het wit (als je start maar de motor slaat niet aan bv)
Draaiende motor met witte rook is lekke koppakking/koelwater (of condens als het koud weer is)
Als hij geen of weinig smeerolie verbruikt en de compressie is goed kan het dus niet de zuigerveren zijn.
Als hij wel behoorlijk olie gebruikt zal je niet alleen blauwige rook zien maar zal je dit ook zeer zeker kunnen ruiken (doe maar eens wat smeerolie op een papiertje en steek dit aan, als dit net zo ruikt als de rook uit je uitlaat dan weet je dat het smeerolie is)

Geert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2011, 15:02 
Allereerst bedankt voor de vele reacties!

(marijn) om even een misverstand uit de weg te ruimen, het gaat niet om mijn LW (die is inmiddels verkocht) maar om een LW van een kennis van me die bij me op de brug staat.

heb inmiddels uitgesloten dat het om de verstuivers gaat. Pomp is idd niet meer (rechtsom) te verdraaien. Dus nu maar de voorkant uitelkaar halen en de ketting met tandwielen vervangen met spanrol.
Ik hou jullie op de hoogte!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2011, 15:55 
let goed op dat je een juist nokkenas tandwiel krijgt met meerdere splines!
hou je goed aan het wphb en gebruik een meetklok om de nokkenas juist te zetten.

je gaat niet weten wat je meemaakt als hij weer goed loopt!

paul


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2011, 20:22 
heb zojuist het distributie deksel gedemonteerd en trof daar een geheel versleten ketting met tandwielen en een kapotte geleider/spanner aan.

Kan iemand mij vertellen waar ik enigzins aan nieuw, goed en niet al te duur materiaal kan komen?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2011, 21:22 
Len, OH ja, die was al weg winking smiley dom van me dacht even dat je em weer teruggekregen had. Soms weet ik t ook niet bij jou winking smiley grinning smiley
Dat spul kun je t makkelijkst bij Paddockspares of BudgetParts bestellen, maar Jansen zal t ongetwijfeld ook hebben.
Dat zijn gewoon revisiekitjes voor.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2011, 21:40 
hmm als ik dit zo lees moet ik ook de verstuivers maar eens testen.. staat dat ook in het boek? we hebben wel zoon pomp met klokje thuis...

lara rookt ook blauw bij een koude motor en ze heeft een hekel aan lang wachten met draaiende motor... (wachten op een offroad dag, tot de gene voor jou weg is, stop licht nog niet helmaal of het moet echt even duren)

mtvgr: rogier




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2011, 18:17 
[www.budget-parts.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2011, 22:21 
let op dat je voor het nokkenas tandwiel de 276133 (3 splines) hebt en niet de 568474 (met maar 1 spline), die past wel maar heeft maar een mogelijkheid van monteren.
de meeste leveranciers leveren deze gewoon ook voor de diesel motor.
het gaat er om dat je meerdere mogelijkheden van montage nodig hebt om de perfectie in de timing te bereiken.
bij een benzine motor komt het niet zo nauw als bij een diesel !


succes paul


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.