Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2010, 23:05 
Hoi allemaal,

Gaat om de volgende auto:
RRC uit 1982 met een 3.5 SD1 met 3.9 EFI / andere nokkenas / spaghetti uitlaat / K&N filter / Megajolt / LPG (OMVL)

Auto start goed op benzine. Enig probleem is de late reactie op de stappenmotor naar het lijkt. toerental fluctueert het nodige voordat hij stabiel wordt.Lijkt er ook op dat hij ook niet op het hoger toerental uitkomt als hij koud is zoals ik altijd begrepen heb. Valt gewoon terug tot circa 700 toeren. Ik heb de nodige stappenmotoren vervangen (lekte ook aantal keer), maar lijkt het niet te zijn. Ga nu aantal sensoren zoals temp sensor vervangen. Enige suggesties wat het anders kan zijn

Op LPG liep de auto hoger stationair. om dit op te lossen een nieuwe verdamper geplaatst. De vorige was oud en stelschroef werkte niet naar behoren. Vervanging hielp niet. Daarna erachter gekomen dat ontsteking niet helemaal correct was. vaccuumvervroeger werkte niet en vervanging leverde de nodige andere problemen op.
Dit nu vervangen door een megajolt die al langer op mijn verlanglijstje stond. Wat een vooruitgang is dat. Nog het nodige te tweaken op dit vlak, maar loopt al erg goed. Trekt aan een stuk door tot 150km/h. toen gestopt omdat de auto niet echt meer stabiel op de weg lag.

Nu volgende situatie. Auto start alleen met voldoende gas op LPG. blijft daarna met wat gas bijgeven goed lopen. Bij warm lopen doet hij het prima. LPG nu zo aangesloten dat de ECU volledig uit staat op LPG. zou betekenen dat de stappenmotor het ook niet doet. kwam er wel achter dat afhankelijk van omschakelen van benzine naar gas (tijdens rijden, of stationair) het stationair toerental van gas hoger / lager is. Lijkt erop dat de stappenmotor toch ingeschakeld moet zijn.
In eerste instantie LPG ook aangesloten zo dat alleen de injectoren uit staan, echter liep niet lekker en fluctueerde ook. Zou dus de stappenmotor probleem kunnen zijn. Verder zit er ook nog een anti-stall programmering op de megajolt wat inhoud dat de voorontsteking hoger staat bij toerental rond 500. Wat spelen met dat getal maakte toen niet veel verschil.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is wat de rol van de stappenmotor is mbt LPG. Wel of niet meeschakelen?
Verder gisteren na het tanken van LPG en starten op LPG met warme motor een harde knal en stank (te veel gas?)

Dus de volgende vragen:
- stappenmotor issue, wat kan het zijn
- aansluiten LPG, CPU volledig uit of alleen de injectors
- rol van de stappenmotor mbt LPG
- slecht starten op LPG

Graag jullie mening.

Jodi


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2010, 23:11 
Jodi,

Zou je je Megajolt map hier eens willen neerzetten?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2010, 23:18 
Hoi Wim,

Zal eens kijken. Andrew heeft hem ingebouwd en is daar volgens mij ook bij jou voor geweest. Heb de software nog niet op mijn laptop staan. Zie andrew dinsdag weer dus zal even vragen.
Omdat de auto ook goed loopt op benzine verwacht ik nog het nodige te kunnen tweaken, maar wil eerst het goed starten e.d. oplossen.
Verder hebben we nog de uitdaging om het schakelbaar maken van de megajolt. Er zit nu een map in voor benzine en lpg. Andrew moet nog even puzzelen.
Verder zit ik me nog af te vragen of ik de anti-stall erop will hebben. volgens mij staat zo uit het hoofd de voorontsteking bij 1000 toeren nu op 12 graden en de antistall bij 500 op 28. Zit nog te puzzelen of de anti-stall een verkeerde invloed heeft op de ECU / stationair. ook een van de redenen om nu de ECU helemaal uit te schakelen.

Jodi


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2010, 23:21 
Backfire. Niet zo prutsen met LPG. Ga naar iemand die er verstand van heeft voor je mooie spullen naar de knoppen zijn.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2010, 23:25 
Stuur me even een mailtje op w.m.janssen (at) planet.nl dan stuur ik je een schema voor de omschakeling. Werkt perfect.
12 graden bij 1000 rpm is sowieso te weinig. Die antistall kun je beter uitvoeren door op je X-as nog een kolom onder je stationair toerental te maken met daarin een hogere voorontsteking. Bijv. 400 - 700 - 1000 - 1500 enz

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2010, 23:27 
is sowieso een optie maar wil het graag snappen / leren hoe het werkt. laat onverlet dat ik ook nog met de stappenmotor / stationair met benzine zit.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2010, 23:27 
gas injectie van maken je bent al over de helft ( ontsteking is het meeste werk )
heb je ook geen knallen meer ( is niet goed voor de componenten in het inlaattraject ) kan je meteen de injectoren van de benzine aansturen met verschillende karakteristieken


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2010, 23:29 
wat heb ik verder nog nodig voor gas injectie. wil absoluut mijn benzine injectie houden dus wat zijn de verdere opties. Ben al wel een beetje aan het puzzelen geweest op internet maar kwam niet echt verder


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2010, 23:35 
benzine injectoren blijven het zelfde maar er komen gas injectoren bij de computer die nodig is is er een van bv ms of kdfi ( met de laatste ben ik aan het stoeien )
kijk eens op www.bs-autotune.nl hier kun je ook losse gas injectoren kopen
zijn verder genoeg injectoren te vinden op ebay


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2010, 23:39 
Voordat ik besloten heb voor megajolt nog eens goed gekeken naar megasquirt en ook naar KDFI. vond het voor mij wat te complex en wilde eigenlijk benzine houden zoals het was, muv de ontsteking dan omdat dit veel beter kon naar mijn mening.
Zal nog eens kijken naar de BS-autotune website, maar het moet niet veel te complex worden


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2010, 23:46 
je kan ook kiezen voor lpi dit gebruikt de originele computer en rekend om ( timing voor lpg is anders ook voor ontsteking en injectie ) ben je meteen van de stappen motor af


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2010, 23:52 
zal eens kijken, maar zou nog wel graag de rol van de stappenmotor willen weten mbt LPG. LPG mengt immers voor de gasklep (met gewone verdamper) dus vroeg me af of de bypass via de stappenmotor nodig is voor gas


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010, 00:26 
de stappenmotor word als ik het goed herinder ook lambda gecontroleerd maar is traag en het gas moet en te lange weg afleggen met kans op backfire ook is het systeem minder zuinig als injectoren ik kies voor kdfi om het verbruik te verminderen 1 op 4.3 vind ik kostbaar ( gas ) ga ook gebruik maken van en knock sensor om het maximale er uit te halen maar heb en gebrek aan tijd en zoek nog en basis msq file voor de v8 motor ( als iemand die heeft houd ik mij aan bevolen scheelt erg veel tijd ) als alles klaar is hoop ik 1 op 6 te halen uiteraard met en zuinige rijstijl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010, 04:31 
Jodi Ik heb Wim , de map file gemaild.

Misschien heeft hij nog wel een goed idee, ben je al op pad geweest ivm de verdamper?

Groetjes Andrew


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2010, 08:35 
Andrew, nog Niet. Gebeurd eind van de week.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8 / update
BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 09:41 
Eerder deze week gas terug gebouwd van volledige uitsluiting van de ECU als auto op gas loopt naar alleen uitschakelen van de injectoren (bedankt andrew). gisteren nog even langs gegaan bij een gas inbouw station. blijkt inderdaad dat de stappenmotor nodig is dus inderdaad zorgen dat de ECU ingeschakeld blijft, echter zoals nu met de injectoren uit. Verder nog gekeken naar de afstelling. Zag er op zich goed uit (wederom bedankt andrew). heeft hem alleen op iets hoger CO afgesteld omdat een nieuwe verdamper nog iets zakt.
Wel geconstateerd dat er weinig zuiging is wat een negatief effect heeft op de gasstroom. Dit kan oa veroorzaakt worden door het open K&N filter wat er op zit. Advies was om er een kleiner mengstuk op te zetten. Nu zit er een 40mm op, advies om terug te gaan naar 35mm. Enige discussie gehad van wat iwema normaal roept (van wat ik gelezen heb) dat dit dan weer de hoeveelheid lucht belemmert en eerder groter dan kleiner.
Ga nog even contact opnemen met vogels autogas om even voor te leggen en anders over op kleiner mengstuk.
Verder het advies om altijd op benzine te starten. voorkomt dat er grotere hoeveelheden gas zich ophopen in start traject en dat er regelmatig even op benzine gelopen wordt, goed voor de injectoren. Zijn ook weer wat electronica zaken voor die dit automatisch regelen. ook daar nog even wat aandacht aan besteden bij vogels.
volgende stap om te zorgen dat de dual MAP van megajolt goed aangesloten is en dan voorzichtig iets verder tunen. Heb de indruk dat er nog wel eea uit te halen is mbt onsteking al gaat het mij niet om het maximale.
Verder: loopt toch wel goed, zeker met de megajolt

Jodi


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8 / update
BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 10:51 
Hoi Jodi,

Goed om te horen!!
Mijn 3.5 start op benzine en schakelt naar voorbij de 1700rpm naadloos over naar lpg. Dit werkt erg prettig. Het is meteen starten en wegrijden.

Ik ga wel zoals jij kijken naar een MegaJolt ontsteking. Hierbij heb ik ook het gevoel dat er nog genoeg te halen is. Sowieso vind ik mijn 3.5 niet krachtig genoeg boven de 3250rpm. Beetje zuurstof tekort of slechte ontsteking.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8 / update
BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 22:23 
Tom, welk mengstuk gebruik jij?
Mbt megajolt, Ben erg tevreden. Denk dat een andere nokkenas er ook aan bijdraagt dat hij blijft trekken.

Jodi


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2014, 00:56 
Goedenavond,

Ik heb ook Megajolt V3 ingebouwd in mijn Land Rover Defender V8 automaat 3.5, hot wire injectie met Crower nokkenas en Impco gas systeem en EFI luchtfilter. Het heeft even geduurd maar het werkt nu allemaal top smileys with beersmiling smiley
Ook heb ik net de firmware geflasht en extra relais aangesloten zodat ik dual ignition (2 onstekingscurves) kan gebruiken voor benzine en LPG.


Ik heb nu de standaard map gebruikt van Brent van Megajolt maar vroeg af welke jullie gebruikt hebben (voor benzine, en voornamelijk LPG) en dat ik die wellicht kan gebruiken.


Alvast bedankt,


Groet, Tom


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2014, 11:47 
Hoi,

Ik rij al jaren met V8 3.5sd1 motor met 3.9EFI hotwire injectiemotor op LPG. Hotwire is een goed systeem dat zonder backfires en startproblemen kan werken

Ik heb begrepen dat jij het complete benzine injectiesysteem uitschakelt als je op LPG rijdt. Dat is jammer want als je er voor zorgt dat alleen de injectoren en de lambdasondes worden uitgeschakeld kan het systeem zo perfect werken.

Dus starten op benzine en na een kilometer of wat overschakelen naar LPG. Dat kost dus wel de nodige benzine maar je houdt daarmee het benzine injectiesysteem werkend.

Wat ook kan is dat alleen start op benzine en direct overschakelt op LPG. Hij klimt naar het hogere toerental op benzine en met het zakken van het toerental schakelt hij automatisch over naar LPG. Gaat zelfs bij koude start bijna naadloos. De LPG/ benzine schakelaar kun je zo afstellen.

Als het vriest is het wel eens lastig om zo weg te komen maar dan zet ik hem meestal op benzine de eerste km.

Mij lijkt het onverstandig en onnodig om ongeveer 1600 euro uit te geven aan KDFI als het niet meer is. Dat werkt wel perfect maar het rijd zo lekker dat je gewoon weer op de 1 op 5 zit. grinning smiley . Ga je hiermee te ver met afstellen naar arm mengsel dan kan dat ook schadelijk zijn voor de motor. De temperaturen lopen te hoog op en krijg je pingelen e.d.

Met dit oude conventionele systeem kun je ook 1 op 6 rijden. Ik heb zelfs ooit met zuinig rijden 1op 6,7 gehaald. Mijn gemiddelde is rond 1 op 5.5 tot 5,8.
Met aanhanger zit ik net op 1 op 5.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2014, 21:12 
Mrah.... volgens mij vraagt hij om een mapping voor de megajolt die net is ingebouwd..... ... winking smiley
De eerste mail is uit 2010 !!!!

Tom, ik denk dat Wim Janssen je wel kan helpen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2014, 21:26 
Haha, dat denk ik ook!

Denk en hoop dat Jodi het inmiddels voor elkaar heeft...!



Groet, Tom


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 23:19 
Ik heb in 2011 megasquirt ingebouwd. Het grote nadeel is dat ik het10 jaar eerder had moeten doen. Wat een verschil.

Ik heb een dual map voor je. Mail maar even.

Grt, Tom


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2014, 11:59 
Hoi Tom,
Welke (versie van) megasquirt heb je gebruikt?
Ik heb ook interesse in de dual map.
grt Rene101


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LPG / V8
BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2014, 11:45 
V3 qua boardje. V1 als processor.
Processor is prima, hij werkt samen met Edis 8 voor de wasted spark setup. Beter krijg je het niet (icm met Ford bobines). Ms verzorgt daarnaast bank inspuiting. Dus niet sequentieel. Dit doet LR zelf ook niet bij de v8. Voegt ook weinig of niets toe.
Simpel en erg betrouwbaar! Daarnaast loopt mijn 3.5 beter dan 9 vd 10 3.9 blokjes waar ik mee rij.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 81 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.