Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 jan 1970, 02:00 
Quote

Gepost door: Bart van Dessel ()
Datum: 18 juni 2010 19:28

Is er op internet info te vinden over het inbouwen van een Cummins 6BT? Of de dikke 4.0 4 cyl. (4BT?) Er gaat niks boven een dikke diesel met bakken koppel.

Gr, Bart
Wel in een 109", dat is al vaker gedaan. Google maar eens op Timm Cooper, die had een 109" Series1 met Cummins 6BT, Spring over axle, ENV achteras, Sals vooras.... echt een bruut ding.
4BT gaat waarschijnlijk moeilijk passen omdat ie zo hoog is. In 40 Series Cruisers moet je ze 4" verhogen om ruimte te maken voor de carterpan.


Als je een dikke diesel wilt moet plenty koppel en goede driveability moet je bij de Toyota 6cylinders zijn.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: land rover 110 keuzes
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010, 22:23 
hallo allemaal mijn moeder heeft laatst in egnland een 110 uit 1985 gekocht.
het chassis en de moter kunnen er mee door .maar over een een tijdje zullen ze toch vervangen moeten moeten worden er zit een 2.5 nad in en een lt77 in.
maar we willen wel graag wat meer kracht en een r380 versnellingsbak in. zou dat kunnen?
en zouden jullie er voor overwegen mischien hebben julie wat tips want wij weten niet waar we moeten beginnen en wat we moeten doen.
en verder zal ik binnenkort een paar fotos sturen.


gr sytse


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010, 00:13 
bij die versnellingsbak en auto past prima de 300Tdi motor, 110 pk.

defender 110 300TDi


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010, 00:20 
bedankt voor het berichtje


zou er ook een td5 in kunnen zonder al te veel gedoe?
300tdi is ook fijn maar de td5 kan mischien wat meer aan en mischien wat sneller.
of is een tdi ongeveer het zelfde?

ps 200tdi vind ik ook mooie moter


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010, 00:36 
200TDi, 300TDi en TD5 gaan redelijk gelijk op. TD5 is dan de moeilijkste om in te bouwen door alle elektronica die er bij komt.

Ik ben zelf een 200TDi rijder en erg tevreden over dat blok (heb een 300TDi overwogen, maar die loopt wat minder zuinig).

gr Niels


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010, 01:58 
TD5 is niet alleen lastiger vanwege de electronica,maar ook wat moeilijker op kenteken te krijgen omdat je van een 4 cilinder overgaat naar een 5 cilinder.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010, 02:05 
Volgens mij past een 200 Tdi op de lt77 (anders even opzoeken voor de zekerheid) en die is minstens net zo goed als de 300Tdi. Ze verschillen niet veel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010, 04:21 
Zodra de motorcode verandert zal je toch altijd langs de RDW moeten en dan maakt het aantal cilinders niets uit.

Dennis B


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010, 10:16 
200 Tdi past prima - net laten doen en vermogen met 300 tdi verschilt niet zoveel.

LT77 kan gewoon blijven zitten, je moet wel je tussenbak veranderen naar lagere overbrenging. Als ik me niet vergis is hij in 2.5D n/a 1:6 en zou dan naar 1:4 moeten (misschien 1:2 nog wel beter). Ook rekening houden met uitlaat en vooral je koelvan. Ventilator van 2.5d komt bij montage op 200Tdi vrij ver naar voren en open in het motorcompartiment te liggen. Is regelrecht hakblok voor je handen als je met draaiende motor kap open doet. Kan je oplossen door langere tunnel te knutselen maar ik heb er Kenlow op laten monteren en dat werkt prima.

heb mij laten uitleggen dat 300 Tdi meer aanpassingen vergt vwb motorsteunen en dat blok sneller warm kan lopen. Daarbij dus ook andere bak plaatsen en het verbruik...

[twitter.com]



One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010, 12:03 
>het chassis en de moter kunnen er mee door .maar over een een tijdje zullen ze toch vervangen moeten >moeten worden er zit een 2.5 nad in en een lt77 in.
>maar we willen wel graag wat meer kracht en een r380 versnellingsbak in. zou dat kunnen?

Als je dat vervangt dan vervalt de belastingvrijstelling, deze verbouwing kost veel geld, tijd en redelijk ervaren sleutelaar. Easy way en mogenlijk de goedkoopste is een 110 td5 kopen.
Heb een dergelijke vertimmering van mijn eigen 110 achter de rug, van 2.5Na naar 300 tdi, in financieel is dit absoluut niet interessant.

Huub


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2010, 08:24 
Volgens mij mag je gewoon je motor + aandrijflijn vervangen zonder je belastingvrijstelling kwijt te raken. Moet je daarna wel stoppen (2/3 regeling). smiling smiley

gr Niels


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2010, 12:01 
vossehoff Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij mag je gewoon je motor + aandrijflijn
> vervangen zonder je belastingvrijstelling kwijt te
> raken. Moet je daarna wel stoppen (2/3 regeling).
> smiling smiley
>
> gr Niels

En daarna kan je gewoon het chassis vervangen, als je maar kiest voor een "maagdelijk" chassis, en omdat de Marsland chassis als zodanig gelden is zo'n gegalvaniseerd chassis uiterst interessant. Als je het slim doet zou je zelfs direct een Td5 chassis kunnen kiezen (alleen weet ik niet of ze bij de RDW niet bedenkelijk gaan kijken - formeel geen speld tussen te krijgen).
En ... een Td5 heeft natuurlijk meer electronica, maar als je een netjes stukgereden donorauto hebt met weinig km maar verder goed gaar, dus bijv chaasis korm en rondom carrosserieschade dan is de waarde van de resten zodanig dat het in zijn geheel uitnemen van motor + kabelbomen + andere randverschijnselen wellicht lonend als je dat in huisvlijt kan en wil doen.

Marc

PS Ik wou dat mijn moeder zulke "verstandige" aankopen deed!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/05/2010 10:03 door Marc-my-Words.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2010, 18:54 
Marc schreef,

>En daarna kan je gewoon het chassis vervangen, als je maar kiest voor een "maagdelijk" chassis, en omdat de Marsland chassis als >zodanig gelden is zo'n gegalvaniseerd chassis uiterst interessant.

Nee, dat is dus niet mogenlijk, dan heb je 2/3 vervangen. Alleen een orgineel Land Rover chassis dat door de importeur als zodanig is verkocht kan je als reparatiedeel gebruiken waarbij je geen problemen krijgt met de RDW over de 1/3e regel.
Dit is op de clubavond door de RDW nadrukkenlijk zo uitgelegd en volgens hen is niet voor andere interpretatie vatbaar.

Overgens ben je met een nieuw chassis en aandrijflijn ook gewoon een nieuwe auto aan het bouwen en het is juist een van de bedoelingen van de regelgeving om dat tegen te gaan. Financieel niet echt de moeite waard, koop een td5 en betaal gewoon wegenbelasting.

Just my two cents worth.


Huub

(Die een 110na uit 1989 ook gewoon heeft omgebouwd en dus vol de belasting betaald)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2010, 19:06 
Huub Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc schreef,
>
> >En daarna kan je gewoon het chassis vervangen,
> als je maar kiest voor een "maagdelijk" chassis,
> en omdat de Marsland chassis als >zodanig gelden
> is zo'n gegalvaniseerd chassis uiterst
> interessant.
>
> Nee, dat is dus niet mogenlijk, dan heb je 2/3
> vervangen. Alleen een orgineel Land Rover chassis
> dat door de importeur als zodanig is verkocht kan
> je als reparatiedeel gebruiken waarbij je geen
> problemen krijgt met de RDW over de 1/3e regel.
> Dit is op de clubavond door de RDW nadrukkenlijk
> zo uitgelegd en volgens hen is niet voor andere
> interpretatie vatbaar.
>
> Overgens ben je met een nieuw chassis en
> aandrijflijn ook gewoon een nieuwe auto aan het
> bouwen en het is juist een van de bedoelingen van
> de regelgeving om dat tegen te gaan. Financieel
> niet echt de moeite waard, koop een td5 en betaal
> gewoon wegenbelasting.
>
> Just my two cents worth.
>
>
> Huub
>
> (Die een 110na uit 1989 ook gewoon heeft omgebouwd
> en dus vol de belasting betaald)


Just your two cents .... (Sorry maar 't is een inkopper.)

Een Marsland chassis is inmiddels - mits je de juiste weg bewandelt - een erkend reparatiedeel.
Dat was mijn punt, en ook mijn "bedenking" mbt de bedenkelijke blikken bij de RDW:
Het is formeel geheel binnen de regels, maar tegelijk ook het oprekken van die regels tot het uiterste:
Je hebt uiteindelijk een vrijwel nieuwe auto, want bobbelende of roestende carrosseriedelen mag je ook nog vervangen.

Marc

PS Met een 1989-er blijft het vooralsnog ook gewoon doorgaan met belasting betalen, daar helpt niks aan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2010, 20:42 
wat ik me dus ook afvroeg:
stel dat je een 110- wegenbelastingvrij hebt, en je hebt een ongeluk
dan mag je toch vervangen/repareren ??
maw> je bouwt een nieuwe autogrinning smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2010, 20:59 
pp! Schreef:
-------------------------------------------------------
> wat ik me dus ook afvroeg:
> stel dat je een 110- wegenbelastingvrij hebt, en
> je hebt een ongeluk
> dan mag je toch vervangen/repareren ??
> maw> je bouwt een nieuwe autogrinning smiley

Ja dat mag, alleen als het om het chassis gaat mag het alleen een "erkend" vervangingsdeel betreffen, en verder geldt ook de 1/3de - 2/3de regel.
Aangezien de carrosserie een bouwdoos is loopt die 1/3 wel los (zolang je geen bultneus schutbord neemt, nu ja dat mag misschien ook wel weer als nieuw vervangingsdeel).
Alleen als je een recycled chassis wilt gebruiken zit je gauw met problemen (behalve als dat dan minstens zo oud is als de te repareren auto, en bovendien ook voorzien is van alle papieren) -- en zelfs dan kan je met wat pech een samengestelde auto krijgen .... hoe het zit met een samenstel van stuk voor stuk bewijsbaar 25 jarige delen ???

Marc


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei 2010, 22:56 
zou je ook een na diesel met een turbo een een intercooler erop kunnen hebben of zit je dan voor de turbo met een hele boel bedrading.

groetjes


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei 2010, 23:49 
sytse Schreef:
-------------------------------------------------------
> zou je ook een na diesel met een turbo en een
> intercooler erop kunnen hebben of zit je dan voor
> de turbo met een hele boel bedrading.
>
> groetjes


Het kan maar gaat niet goed.
De 2,5 turbo is al niet een van de duurzaamste, maar als je uitgaat van een 2,5 NA dan weet je zeker dat je problemen inbouwt.

Wat betreft het sleutelwerk is een Tdi 200 of 300 weinig ingewikkelder als een 1:1 motorwissel, het is maar wat je wilt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 mei 2010, 13:18 
Marshlandchassis is geen erkent ORGINEEL vervangingsdeel, als je het chassis vervangt door een Marshlandchassis, inderdaad dat mag tegenwoordig en telt dit als een niet orgineel vervangingsdeel. Verdere aanpassingen in de aandrijflijn zoals vervangen van motor en/of bak door een ander type en je bet over de 1/3 regel heen. Inderdaad niet prettig maar wel de realiteit. Als je dit wil gaan doen, Check het tevoren met de RDW en vraag een schriftelijke reactie met naam en toenaam waarop je terug kan vallen. Ons is door de RDW nadrukkenlijk gemeld dat de regelgeving zo in elkaar zit. Ben heel benieuwd of er dan weer een nieuwe uitleg van de regels is gekomen....


Huub


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 mei 2010, 15:01 
Huub Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marshlandchassis is geen erkent ORGINEEL
> vervangingsdeel, als je het chassis vervangt door
> een Marshlandchassis, inderdaad dat mag
> tegenwoordig en telt dit als een niet orgineel
> vervangingsdeel. Verdere aanpassingen in de
> aandrijflijn zoals vervangen van motor en/of bak
> door een ander type en je bet over de 1/3 regel
> heen. Inderdaad niet prettig maar wel de
> realiteit. Als je dit wil gaan doen, Check het
> tevoren met de RDW en vraag een schriftelijke
> reactie met naam en toenaam waarop je terug kan
> vallen. Ons is door de RDW nadrukkenlijk gemeld
> dat de regelgeving zo in elkaar zit. Ben heel
> benieuwd of er dan weer een nieuwe uitleg van de
> regels is gekomen....
>
> Huub

Nu ben ik voorlopig niet toe aan een nieuw chassis -- of eigenlijk juist wel, maar dan met een nieuwe auto eraan vast ...

Ik heb uit recentere berichten begrepen dat het een als gelijk aan origineel vervangingsdeel erkend wordt.
't Kan zijn dat ik me vergis, maar het leek mij een degelijk en steekhoudend verhaal - als je de EU-regels mbt vrij verkeer van diensten en goederen toepast mag de RDW niet strenger zijn als andere EU-landen (niet dat dat je snel helpt, is een lange weg, onze Belgische buren hebben een nog lastiger "RDW" en dus nog langere wegen).

Je kan de NL regelgeving overigens met een U-bocht omzeilen, 't is wel even een gedoe: auto omzetten naar een "ruimdenkender" land, motorisering en/of chassis wisselen, papieren correct maken (en details van de operatie goed administreren) en daarna weer terug-invoeren.
Bij invoer worden de uitlandige gegevens als correct overgenomen zolang de papieren en chassisnummer maar 100% kloppen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2010, 23:05 
zou je ook een turbo kop met met onderdelen er in kunnen zetten?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2010, 23:48 
Sytse,het verschil tussen de 2,5NA en 2,5TD zit hem niet in de kop (koppen zijn hetzelfde) maar in.
1e:Andere zuigers.De NA heeft volledige alu zuigers en die van de TD hebben een stalen plaat in de kroon.
2e:Oliesproeiers onder de zuigers om de zuigers te koelen,maar de latere NA onderblokken(die na de introduktie van de TD van de band zijn gekomen) hebben die sproeiers ook.
3e:Injectiepomp met boostmembraam voor de TD omdat er meer diesel nodig is.
4e:Ander in-en uitlaatspruitstuk.

Misschien ben ik nog wat vergeten,maar dit zijn de grootste verschillen.

Als je een turbo op een NA zet smelten de alu zuigers snel weg,zeker als je nog een vroege versie hebt zonder die oliesproeiers. Zelfs de zuigers van de TD zijn eigenlijk niet bestand tegen de hogere thermische belasting.
HET probleem bij de TD is dat de zuigers scheuren omdat het blok thermisch niet klopt.

Groet.
Eric.






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2010 21:54 door Pepé le Pew&Betty Boop.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010, 00:24 
okee darom lees ik overal dat je geen 2e hands td moet kopen.

zou er ook een perkins blok in passen en zo ja welke?


groetjes sytse


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010, 00:32 
Perkins Prima blokken worden heel vaak gebruikt in een serie,maar daar heb ik geen ervaring mee.
FF zoeken in het archief. Is al heel veel over geschreven.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010, 21:50 
bedankt voor de info weet je ook welke beter is de 3.3 of de 4 liter?


groetjes sytse


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010, 22:04 
Nee,zoals gezegd heb ik hier geen ervaring mee.
FF zoeken in het archief of op het net.Op Engelse fora is ook wel veel te vinden.
Of misschien een nieuw draadje beginnen,er zijn genoeg prikkers die een perkins blok in de auto hebben.

Groet.
Eric.






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2010 20:07 door Pepé le Pew&Betty Boop.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2010, 21:16 
okee doe ik groetjes sytse


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2010, 22:30 
er lekt olie uit de achteras bij de lager.
weet iemand wat er aan de hand is?


groetjes sytse


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2010, 00:41 
Lekke oliekering. Ik neem tenminste aan dat je bedoelt dat er olie uit een van je achterste wielnaven loopt.

Arnold.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2010, 00:08 
ja dat is zo bedankt



groetjes sytse


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jun 2010, 01:37 
zou er ook een 6 cilinder volvo polar diesel motor in passen?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jun 2010, 15:43 
Misschien kun je ook wel een Cummins 6BT pas maken smoking smiley


ohja, dat is al gedaanthe finger smiley

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jun 2010, 00:37 
wat heb je allemaal nog nodig voor een 200tdi conversie


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jun 2010, 00:55 
een 200tdi, een andere downpipe, en ik zou er meteen nieuwe motorsteunen in lepelen ( € 30,-) en je nieuwe radiator moet naar voren, incl. intercooler.
kijk & zoek optie gebruiken, Snorkel heeft een mooie, heb ik veel aan gehad
en ik zou een Disco kopen, alles eraf halen, incl. PAS ( power assist steering= stuurbekrachtigingwinking smiley)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jun 2010, 16:31 
Sytse,

Ga eerst eens lekker een tijdje rijden en maak het originele motortje lekker in orde. Geloof me, al kan je 110 180km/u je wilt niet harder rijden dan 90-100 km/u

Met andere woorden: Je haalt je een hoop werk en kosten op de hals zonder dat je daar echt veel gelukkiger van wordt. Kan je beter je tijd en geld besteden aan comfortverbeteringen.

Mijn idee, doe ermee wat je wilt.

Gerard


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010, 21:28 
Is er op internet info te vinden over het inbouwen van een Cummins 6BT? Of de dikke 4.0 4 cyl. (4BT?) Er gaat niks boven een dikke diesel met bakken koppel.

Gr, Bart

ToyRoverlander Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien kun je ook wel een Cummins 6BT pas maken
> smoking smiley
>
>
> ohja, dat is al gedaanthe finger smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jun 2010, 00:04 
het is ook weer zo dat als je de originele motor er in laat zitten bespaart kosten en blijft ie ook origineel maar hij lekt heel veel olie bij het cartersad smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.