Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Olie
BerichtGeplaatst: do 01 jan 1970, 02:00 
@ Richard nog bedankt voor kompliment.
En verder iedereen bedankt voor de reakties. Na vanavond toch maar eens in het archief gezocht naar reakties over GL4 en GL 5 en er veel gelezen maar ondanks de positieve reaktie van Dennis
Datum: 23 mei 2009 23:49

Aantasting begint pas bij temperaturen boven de 120 graden en als de LT76 versnellingsbak zo warm wordt is hij al defect, bovendien zijn de dopes in GL4 van hetzelfde merk olie precies dezelfde als bij de GL5 variant alleen is de dosering anders.
Overigens zijn er ook vele olieproducenten die al jaren dopes in de versnellingsbakolie gebruiken die zelfs bij de hogere temperaturen geen aantasting veroorzaken.

Dat het eigenlijk geen probleem is ga ik toch voor een GL 4, reden is dat ik nog eens de tech. spec. van de BP Energear Hypo 80W-90 en de
door Eric genoemde BP Energear EP SAE 80W, 80W-90 op de site van BP vergeleken en daar zag ik:

BP Energear Hypo 80W-90 GL 5: Compatibel met de toegepaste afdichtingsmaterialen, en bij de
BP Energear EP SAE 80W, 80W-90 GL4: Compatibel met alle afdichtingen en metaalsoorten.

Roelie




klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/01/2010 23:51 door Roelie.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Olie
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 18:15 
Ik kan BP Energear Hypo 80W-90 olie krijgen maar vraag me af of dit wel geschikt is voor zowel de voor en achteras en ook voor de versnellingsbakken, het kan dan wel bijna gratis zijn maar als het niet goed is heb ik er nog niets aan.

Roelie




klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 18:42 
Ik weet helaas niet het antwoord op je vraag maar wilde even misbruik van dit draadje maken om je te complimenteren met de foto's van je restauratie. Motiveerd me om wat extra en grondiger werk te doen bij mijn eigen restauratiegrinning smiley

keep on the good work.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 19:46 
80w90 kun je voor alles gebruiken....... Maar dan komt de grap, je mag alleen een 80w90 GL4(!!) olie gebruiken voor je hoofdstuurhuis en vbak, aangezien hier bronzen en messing delen inzitten. Hier moet je dus niet(!) de gl5 versie in doen, die toevoegingen bevat, aangezien dat deze materialen aantast. Ga dus ook niet een 80w90 gl5 gebruiken met de tekst "goed genoeg waar gl4 is voorgeschreven" in deze onderdelen. Is al veel over geschreven, moet je maar even zoeken. In je assen, tussenbak en hulpstuurhuis mag wel gl5, maar ik zou dat gewoon allemaal hetzelfde houden, wel zo makkelijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2010 17:47 door roderiquez.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 20:02 
Is dat met die GL4 ook voor de LT77 en R380?

Gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010, 00:56 
In de LT77 gaat ATF (bv Kroon ATF SP2012), dus geen 80W90.

Rien


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010, 00:58 
Ach natuurlijk.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010, 01:17 
Volgens google heeft BP Energear Hypo 80W-90 een GL-5 klasifikatie dus die zou ik niet gebruiken Roelie.

Edit: BP Energear EP SAE 80W, 80W-90 Veelzijdig toepasbare olie voor versnellingsbakken, asaandrijvingen, bouwmateriaal en trekkers
Specificaties & Goedkeuringen:
MIL-L-2105, API GL4
Deze kan je wel gebruiken Roelie,dit is een EP olie ipv hypoid en is ook geschikt voor diffs en tussenbak


Bart dat GL-4 verhaal geld alleen voor de LT76.
De LT77 gaat ATF in zoals Rien schrijft maar volgens mij kan er ook hypoid olie in.
Er staat me iets van bij dat ze voor de LT77 zijn overgestapt van hypoidolie op ATF omdat de LT77 daarmee soepelder schakelt.
Ik meen ook dat Dennis een tijdje geleden iets schreef over een tegenwoordige hypoidolie die ook goed voldoet in een LT77

Groet.
Eric.






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2010 23:51 door Pepé le Pew&Porky Pig.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010, 01:25 
Ik doe tegenwoordig MTF gebruiken in LT77 en R380 omdat het in bepaalde gevallen beter schakelt.

gr, Bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010, 01:32 
Over GL4 en GL5 is inderdaad al veel geschreven, maar gezien jouw reactie wordt het alleen niet allemaal gelezen.

Dennis B


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010, 15:17 
Zucht, het is al lang vastgesteld dat dat hele verhaal over GL4 en GL5 berust op geruchten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.