Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007, 11:40 
Wie kan mij vertellen waar ik nu precies de olie in mijn versnellingsbak moet vullen? Heb nl bij mijn militaire 109 (series III uit ' 77) een militaire handleiding waar soms teveel instaat waardoor het onduidelijk wordt en ik twijfel!

Er zitten nl in de versnellingsbak 3 te openen delen 1: bovenop de opening die te bereiken is door die klem opzij te schuiven 2: aan de zijkant wat ze ook wel een vul en niveau plug noemen en 3: de stop onderop, begrijp ik die is voor het weg laten lopen. Nou is mijn vraag dus: olie vullen aan de zij of bovenkant? Totdat de olie er aan de zijkant uit begint te druppelen!? (ps welke olie bevelen jullie aan?)

En hoe werkt dit bovengenoemde verhaal bij de tussenbak?? (ps welke olie bevelen jullie aan?)

En welke olie is het meest geschikt voor de diferentielen?

mvgr kai en alvast erg bedankt voor de (hopelijk) vele reacties


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007, 11:49 
Militaire bakken schijnen dat klepje te hebben. De meeste (zo niet alle?) civiele bakken hebben dat niet eens. Die vul je via de zijkant (niveauplug) Dus in jou geval is die vulmogelijkheid bovenop gewoon pure luxe.

Inderdaad aflaten via de plug aan de onderzijde, vergeet niet een nieuwe koperen ring te monteren (en dus te kopen vantevoren). Dan weer vullen. Het niveau is inderdaad de plug aan de zijkant. Als het daar uit komt is je bak vol.

De tussenbak vul je gewoon via de plug aan de zijkant. Aan sommige flacons versnellingsbakolie zit een handig 'tuutje' wat je in het gat steken kan, anders wordt het priegelen met trechters of een olievulspuit zoals bijvoorbeeld Hendrik Swane of Landro aanbieden. Soort opzuig - leegpers principe. Verder zelfde verhaal.

In bak, tussenbak en diff's gaat dezelfde olie: 80W90 GL4 volgens de opgave van de fabrikant.

In het archief (zie de rechterkant, pull down menuutje) kun je zoeken. Over olieen en aanverwante zaken is vroeger heel veel gezegd. Er zijn diverse verhalen over viscositeit, GL4, GL5 en nog veel meer. Een eenduidige waarheid bestaat niet, veel meningen en adviezen wel.

succes!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007, 11:51 
[www.castrol.com] op deze en op de kroon olie site vind je alle soorten en hoeveelheden .En het woord vul en peil opening zegt het al tot daar en meer gaat niet want dat loopt eruit .dat is op de bak de tussen bak en de dif s allemaal gelijk .dus op naar de olie boer .En voer de oude olie netjes af .Een afgezaagde metselkuip is een handing hulpmiddel daar de olie stroom vaak andersloopt als verwacht. gr anton en dietert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007, 15:57 
Kai,

Vergeet niet dat je een GL 4 olie in de bak van een series moet gieten, Kendall heeft overigens een TDL olie, Total Drive Line een 80W90 olie met de gl5 specificatie maar met een gereduceerd aantal schadelijke additieven voor bijvoorbeeld bakken met koperen synchromesh ringen.

Groet Sjoerd


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007, 20:13 
Ik heb aan mijn plaatje bovenop de versnellingsbak ook een buisje gemaakt van 8mm dik voor een betere bakontluchting, hierdoor is het lekken van de bak verholpen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2007, 00:56 
Hoi buckx heb je daar een foto van?

Gr Marcel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 22:44 
hoi Laurens

die koperen ring is bij aanvullen niet nodig als ik het zo lees?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec 2014, 23:42 
De versnellingsbakolie van Paddock is mij goed bevallen, een engels merk. En het goedkoopst zelfs incl verzending.
Let goed op waar je het inmikt, je tussenbak heeft een hoog en laag afdekplaatje. De hoge is verleidelijk als zijnde voor je v-bak maar is dus je tussenbak.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 dec 2014, 12:45 
Bericht uit 2007 ......... eye popping smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.