Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 02 mei 2024, 07:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2003, 20:27 
Een paar berichten geleden had ik een paar vragen, maar de antwoorden dwaalden wat van het onderwerp af, dus in de herkansing :

"- Het reparatiehandboek SIII geeft alleen bij de 2.25 diesel aan "slijpen van de krukas niet toegestaan" , enig idee waarom ?
- De meest ingesleten hoofdlager heeft een doorsnee (nu) van 62,92 mm, welke ondermaat komt het eerst in aanmerking ?
- De meest ingesleten drijfstanglager is 58,46 mm, welke ondermaat komt het eerst in aanmerking ?
- Iemand ervaring met de "overmaat" zuigers en bovenstaand materiaal van Paddock "

Louis gaf een rekenschemaatje, Dennis gaf een reden waarom slijpen niet kan/mag!

Dus van Land Rover mag het niet, maar het leger doet het wel ????
Wat is wijsheid, een nieuwe krukas kost een kapitaal!!!
Als we wel slijpen moet ik voor hoofdlager .030 hebben en voor de drijfstanglager .020 als ondermaat ?
Jurjen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2003, 21:21 
Jurjen,
Als je met de krukas en de drijfstangen naar een revisie bedrijf gaat kunnen zij bepalen tot welke ondermaat zij de krukas gaan slijpen. Zij kunnen de as opmeten en in land rover tabellen de ondermaat bepalen. Een paar honderdste van een milimeter heeft weinig effect op de sterkte van de krukas. Wel is belangrijk de oplopende hoek van het draaiwerk niet te scherp is.
Verder moet je weten of de drukas een gietstuk is of een gesmeed exemplaar.
Een nieuwe krukas kopen is naar mijn idee niet nodig.
Louis


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2003, 23:19 
Louis heeft gelijk je kunt een krukas tot een bepaalde maat gewoon laten slijpen.
Een revisiebedrijf kan je hierin prima informeren.

groeten Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2003, 23:37 
Dus kan ik in overleg met een slijpbedrijf kijken naar welke maat de krukas geslepen kan worden, en bijbehorende lagers bij Paddock bestellen ?
Jurjen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2003, 23:38 
Letterlijke tekst uit het repair manual:
WAARSCHUWING: Monteer NOOIT een ondermaat krukas in een diesel motor. Als de krukas van een dieselmotor versleten is dan moet een vervangingskrukas in standaard maat worden gemonteerd.
Zegt genoeg lijkt mij.
De krukassen voor de 3 bearing dieselblokken zijn gegoten, de krukassen van de 5-bearing zijn gesmeed (alleen de eerste serie 5 bearing benzineblokken had ook gegoten krukassen). 5 bearing vervangings assen zijn altijd gesmeed.
Er zit geen verschil tussen krukassen van een diesel, en een benzineblok (zelfde partnr).
Een ondermaats krukas is wel voor een benzine blok te gebruiken, en als vervangingsdeel te koop.

Dennis B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2003, 00:48 
Nog even voor de duidelijkheid.
Er zijn gesmede krukassen gemonteerd in dieselmotoren vanaf motornr: 99100001A en van de 5x gelagerde vanaf motornr: 36600001A
Is dieselmotor al eerder gereviseerd, dan heeft deze vermoedelijk een gesmede krukas. omdat gegoten krukassen niet worden herplaatst. en alleen gesmede krukassen als vervangingsonderdeel worden geleverd. 4/5e echelon geeft dit zo aan.
Verder blijf ik erbij dat een gesmede krukas kan worden geslepen. Wie geeft mij een praktisch voorbeeld van problemen hiermee in dit geval?
Louis


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2003, 01:50 
Mijn vorige blok (3-bearing) had een geslepen krukas, deze is na 12.000 km afgebroken, gelukkig was dit bij een lage snelheid gebeurd, waardoor de wagen en de bestuurder (de vorige eigenaar) het er goed vanaf gebracht hebben (alleen was het complete blok afgeschreven), zodoende ben ik nu 15 jaar (250.000 km) onder andere in het gelukkige bezit van een 88" series3 met 5-bearing dieselblok.
Een van mijn vrienden heeft 25.000 km na revisie (geslepen krukas diesel) een kromme krukas opgelopen, hierna is er een benzineblok in gegaan.
Dit verklaart waarom ik geen voorstander van slijpen ben van 3-bearing diesels.

Over de motornummers: 99100001A is het nummer behorende bij een 5-bearing benzineblok, en deze reeks had inderdaad een gesmede krukas.
De 3 bearings zijn allen gegoten.

Dennis B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2003, 02:06 
Ik zeg toch een gesmede krukas kan worden geslepen, mits met geronde hoek, niet een gegoten krukas.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2003, 02:28 
Het probleem is dat de vervangings krukassen van de 3 bearing altijd gegoten zijn (hier zijn geen gesmede versies van).
Bij de 5bearing worden inderdaad alleen gesmede krukassen als vervangingsonderdeel geleverd. Een 3 bearing diesel heeft dus altijd een gegoten krukas, en een 5 bearing diesel altijd een gesmede, vandaar dat de 5 bearing geslepen mag worden, en de 3 bearing diesel niet.

Dennis B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2003, 03:31 
Dit verhelderd de hele zaak. Ik ging er van uit dat er 3 bearing gesmede krukassen later zijn toegepast na revisie.
In dat geval heeft Jurjen dus een gegoten krukas en is het dus niet mogelijk deze as te slijpen.
Einde krukas, einde verhaal


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: AAAauuuutttcchhhh
BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2003, 09:04 
Dat doet zeer

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2003, 14:16 
met andere woorden, bedankt voor bovenstaande raad.
Dat wordt dus een nieuwe krukas,......slik.....
Jurjen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.