Land Rover Prikbord
http://laroprik.nl/

alweer een lekkende krukaskeerring
http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=3&t=25647
Pagina 1 van 1

Auteur:  Juriaan [ vr 23 mei 2003, 18:49 ]
Berichttitel:  alweer een lekkende krukaskeerring

Hallo allemaal,

Na een lange rit van 23.000 km ben ik nu in Tanzania aangekomen (na Turkije, Syrië, Jordanië, Egypte, Sudan, Ethiopië, Kenia, Uganda, Rwanda) met de 109 diesel hardtop.
Op wat kleine prbleempjes na (scheurtje in chassis, losgetrilde zaken en gebroken bladveren) gaat de LaRo als een speer. Ook nog geen enkele lekke band gehad (even afkloppen), Michelin bewijst zichzelf weer eens.

Nu doet zich alleen het volgende probleem voor dat er motorolie uit het vliegwielhuis komt (vnl. uit het gat waar de waadplug in moet en ook een klein beetje ter hoogte van de startmotor en het klepje voor de timing aan de andere kant). Ik neem aan dat de achterste krukas keerring de geest heeft gegeven.
Ik verlies ongeveer 1 liter per 1000 km en er is nog zo'n 10.000 km voor de boeg naar Kaapstad.

Is het verstandig om door te rijden tot aan Zuid-Afrika? Kan de koppelingsplaat te vet worden en gaan slippen of is die kans erg klein? Kan de keerring totaal de geest geven of zal de lekkage hetzelfde blijven?
Hij rijdt nu nog prima, geen probleem en ik vervang de boel liever op mijn gemakje in NL en vul nu liever telkens wat extra olie bij.

Mocht het toch hier vervangen moeten worden, moet de motor er dan uit of is het handiger om de versnellingsbak uit te bouwen? Nog andere tips bij vervanging?

Wat is wijsheid?

Alvast bedankt, Juriaan

Auteur:  Aad Koene [ vr 23 mei 2003, 23:37 ]
Berichttitel:  Re: alweer een lekkende krukaskeerring

Juriaan,

Leuk te horen dat een Land Rover weer iemand naar de andere kant van de wereld brengt, zonder al te veel problemen.

Om de door jou bedoelde krukas keerring te vervangen moet óf de motor eruit, óf de versnellingsbak ertussen uit, een andere optie is er helaas niet.

Als je de garagefaciliteiten hebt om de versnellingbak ín de auto op te tillen en eronder te draaien verdiend dat de voorkeur t.o.v. de motor demonteren en uittakelen.
De mooiste situatie, in dit geval is een smeerput of een brug zodat je de bak kunt laten zakken en van onder af bij de Bellhouse kunt komen.

Of je dit in Afrika moet doen of wachten tot je terug in Nederland bent hangt van een hoop factoren af.
Wat kost de olie in Afrika, hoeveel tijd en faciliteiten heb je om het daar te repareren en wat zijn de kosten van technische bijstand van bijvoorbeeld een monteur, wat kosten de onderdelen daar in verhouding met hier.

Zolang je rijdt en het gat van de wadeplug open is loop je geen kant op olie op je koppelingsplaten, echter als je stil staat kan de rondgeslingerde olie die aan de bovenkant van je Bellhousing zit wel op je koppelingsplaten druppelen.
Dus in ieder geval opletten wanneer je de LR start nadat deze een nacht stil heeft gestaan.

Succes,

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/