Hallo allemaal, Na een lange rit van 23.000 km ben ik nu in Tanzania aangekomen (na Turkije, Syrië, Jordanië, Egypte, Sudan, Ethiopië, Kenia, Uganda, Rwanda) met de 109 diesel hardtop. Op wat kleine prbleempjes na (scheurtje in chassis, losgetrilde zaken en gebroken bladveren) gaat de LaRo als een speer. Ook nog geen enkele lekke band gehad (even afkloppen), Michelin bewijst zichzelf weer eens. Nu doet zich alleen het volgende probleem voor dat er motorolie uit het vliegwielhuis komt (vnl. uit het gat waar de waadplug in moet en ook een klein beetje ter hoogte van de startmotor en het klepje voor de timing aan de andere kant). Ik neem aan dat de achterste krukas keerring de geest heeft gegeven. Ik verlies ongeveer 1 liter per 1000 km en er is nog zo'n 10.000 km voor de boeg naar Kaapstad. Is het verstandig om door te rijden tot aan Zuid-Afrika? Kan de koppelingsplaat te vet worden en gaan slippen of is die kans erg klein? Kan de keerring totaal de geest geven of zal de lekkage hetzelfde blijven? Hij rijdt nu nog prima, geen probleem en ik vervang de boel liever op mijn gemakje in NL en vul nu liever telkens wat extra olie bij. Mocht het toch hier vervangen moeten worden, moet de motor er dan uit of is het handiger om de versnellingsbak uit te bouwen? Nog andere tips bij vervanging? Wat is wijsheid? Alvast bedankt, Juriaan
|