Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 22:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: scheef
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 16:15 
Hallo allemaal,

Wij hebben een vraagje over het scheefstaan van onze 110 uit '89. Twee dagen nadat we hem bij de verkoper (Besko in Brunsum) hadden opgehaald, bleek ie scheef te staan (rechtsvoor), terwijl we er niets anders mee hebben gedaan dan er mee over de snelweg naar noord Frankrijk rijden. Hoewel ze bij Besko zeggen dat alle laro's scheef staan, vinden wij het in ons geval wel raar omdat ie toen we hem kochten nog recht stond en er twee nieuwe veren voor op moeten zitten. Heeft iemand enig idee hoe het kan komen? We horen in bochten en als we over drempels gaan een raar "klok/kloink"-geluid rechtsvoor en maken ons daardoor wel een beetje zorgen of er niet iets anders mis kan zijn dan "dat gewoon de ene veer wat stijfer is dan de ander".

Verder zijn we op zoek naar een tip voor een laro-deskundige in de buurt van Amsterdam, omdat we voordat we ontdekten dat ie scheef stond, ook al de intercooler hebben moeten vervangen (flens bleek te kort afgezaagd bij overzetten motor - niet door ons, daardoor schoot slang er steeds af) en de motor ook wat minder florisante geluiden lijkt te maken. We worden nu toch wel een beetje ongerust of het wel zo'n goede koop is als we dachten (het is een oud militaire laro uit 1989 met een nieuwere (1992?) 300 tdi motor. Weten jullie een kenner die er eens naar zou kunnen luisteren/kijken?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 17:24 
Het scheef staan van de LR doordat de veren niet een gelijke spanning, etc. zouden hebben klinkt wel als een zeer onzinnige reden indien het gaat om twee gelijke nieuwe veren. Deze voldoen nl aan specs met een zeer beperkte marge vwbt afwijkingen. Dit heeft in iedergeval niet het effect dat de auto scheef staat. Dit kan en mag niet, dus er moet wel wat anders aan de hand zijn. Mijn LR110 staat gewoon recht ook al is ie wat jonger.

Mocht je wat meer tijd hebben en ietsjes verder willen rijden dan zou ik eens bij Ron Bolleboom langsgaan (Berkel & Rodenrijs, bij Gouda). Weet er veel van en heeft mij heel goed geholpen met zgn "vreemde geluiden".

succes!

Gert-Jan
LR110 TREKtor


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 17:53 
Is klonk klonk geluid niet gewoon een verrot schokbreker?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 17:54 
Een vaak voorkomend verschijnsel van scheef staan is dat er aan het chassis is gelast en dan m.n. aan de ophangpunten van de veren. Zet je zo'n ophang punt net iets verkeerd dan gaat de veerschommel platter of juist schuiner staan waardoor de auto scheef komt te staan. Meet, om dit te weten te komen, de afstanden van de ophangpunten totaan een ander punt op het chassis of kijk eerst of beide veerschommels even schuin staan. Het zou ook aan de schokbreker kunnen liggen, wellicht is een van de twee niet meer goed. Dit kun je controleren door aanhet dak te gaan hangen en los te laten, de auto mag maar een keer schommelen, blijft hij deinen dan zijn de schokbrekers niet meer goed.

In ieder geval veel succes..

oh ja, je kunt inderdaad bij RB kijken, of anders naar autoREGA in Ede... Niet echt in de buurt van Amsterdam maar wel twee goede deskundigen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 17:55 
kijk, twee zielen 1 gedachte...


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 17:56 
Tsja, zoals jullie waarschijnlijk al hebben gezien zijn we zelf geen echte 'kenners', maar we zullen daar eens naar kijken.. Ga je daar dan ook van scheef staan?

In ieder geval bedankt voor de tip

groet
Eva


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 17:57 
Hee Johan even tussen haakjes volgens mij hebben 110's geen veerschommels..... winking smiley Maar wat betreft je theorie over het laswerk, ben ik het wel met je eens! Dit wil nog wel een het probleem zijn.... sad smiley

Groetjes Bowy


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 18:36 
In de buurt van Amsterdam is Meteor ook een goed bedrijf (wel een beetje stug in de omgang soms, maar zéér kundig).

LR de Meteor, Bloemendalerweg 54, 1382 KC Weesp. Tel 0294-415240.
[www.lr-meteor.nl]

Succes,


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 19:36 
Arnold Mesman in Cruquius (bij Heemstede, onder Haarlem) kan je ook vast wel verder helpen en een eerlijk oordeel over je auto geven.

René


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 19:49 
chalberhoni in uithoorn is lekker dichtbij.

Zitten je veren niet verkeerd om, 90 en 110's hebben voor twee verschillende veren, die je niet moet omwisselen, dit heeft te maken met je motorblok welke niet helemaal in het midden hangt.

Vergeet trouwens niet dat er bij extreem gebruik torsie in het chassis kan optreden, mijn 90 lijdt daar ook aan, vooral als ik rechtsvoor een hy-jack zet wil, wil de achterdeur niet goed dicht. (Merkwaardig.)

iedere landrover is gelukkig weer op te knappen, dus bekocht heb je je nooit.
Het is een land Rover!

Anton


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: do 22 mei 2003, 00:29 
Mijn 88 stond scheef bij aankoop en na het vernieuwen van chassis, bladveren en schokdempers, bussen, shackles, u-bouten en alle moeren staat ie nog altijd scheef ...

Henk


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: do 22 mei 2003, 02:36 
ook mijn 88 staat overhellend naar links.
Volgende week gaan er voor 2 parabooltjes onder, maar ik weet nu al dat 'ie daarna nog wel scheef zal staan.
(Is trouwens wel een goed excuus voor mijn boekhouder)

Tip: zet je gereedschapskoffer aan de linkerkant.Weegt alsnel zo 'n 50 kilo.

Grtz,
Arie
SIII 88 enz.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: do 22 mei 2003, 09:17 
Ik heb zojuist nieuwe veren onder mijn 109 V8 gezet, dit zijn wellenswaar bladveren, de 110 heeft schroef veren. Bij de montage is mij wel duidelijk verteld dat er een verschil is tussen de bestuurders kant van de auto, en de andere kant. Hier kwam ik achter nadat ik de leverancier beschuldigd had van het leveren van twee verschillende veren voor en twee verschillende veren achter. Mijn Landrover staat op de mm nauwkeurig recht. Het zal mij niets verbazen als zoiets voor schroefveren ook geld. Meet de afstand tussen chasis en as eens aan linker en rechter kant, als die verschillend is, zit het probleem waarschijnlijk in de veren, als die afstand gelijk is moet je verder zoeken.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scheef
BerichtGeplaatst: do 22 mei 2003, 23:41 
Klopt, aan de bestuurders kant zitten andere veren dan aan de passagiers kant

Ik heb de nrs opgezocht en het nr dat in Engeland rechts zit bij mij links gemonteerd

Henk


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 119 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.