Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 20:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2003, 15:15 
Zo ik ben weer terug van een drukke week en dus even een vraagje. Kan het kwaad als ik 7,5x16 banden monteer en bij een lekke band een van deze tijdelijk vervang voor een 6,5x16?
En hoe moet ik de maatvoering interpreten van 7,5 of 6,5x16? Banden maten is nog wat abracadabra voor mij.

Groet,
Martin


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2003, 17:30 
7,5 is de hoogte en de breedte van de band in inches, 16 is de diameter van de velg in inches.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2003, 18:15 
Hoi Martin,

Kijk even op mijn site daar staat alles over banden uitgelegd!

[members.lycos.nl]

Mocht je dan nog vragen hebben. Roept u maar!

(tijdelijke banden (goedkope) dan Ron B even bellen) hij heeft nog een hoop gebruikte winking smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2003, 20:40 
Feitelijk geeft de 7,5 (en ook 6,5) de breedte en hoogte aan. De diameter van de velg wordt met de 16 aangeduid.
Een 6,5 is dus kleiner dan een 7,5. Rijden betekent meer omwentelingen op het 6,5 wiel als je deze monteert t.o.v. de 7,5. Die omwentelingen komen uit je versnellingsbak. Om een lang verhaal kort te maken: In principe betekent dit na verloop van een 100-500km een nieuwe versnellingsbak.

Niet monteren dus.

MVG

Gert

(Ik heb hier nog standaard Land Rover velg (16x7J) met een Michelin X (7,5x16)erop liggen. Omgeving Hilversum. 035-5242243. Euro 25,-


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2003, 21:02 
als jue 2 verschillende banden op 1 as monteerd krijg je verschillen in omwentelingen per seconde. In noodgevallen bij lage snelheid is dat te overzien, bij grotere afstanden niet aan te bevelen. Je hebt dan hetzelfde effect als een thiskomertje.
Wat wel kan, is twee banden verwisselen. Dan staat welliswaar de landrover voor- of achterover, maar dat is niet zo'n groot probleem


JAcco


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2003, 21:09 
Geen vierwielaandrijving inschakelen dan!!! Anders vind je bak het niet echt leuk.....

Groetjes Bowy


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2003, 00:14 
Martin,

Kleinere banden kan ik net als m'n voorganger niet aanbevelen; voordat je bak het begeeft zal je differentieel ook wat moeilijke geluiden produceren!!

Als je op een LW 7,5 x 16 monteert komt de voorbumper erg dicht op je banden.

Ik heb zelf bij 235/85/16 banden de voorbumper 7 cm naar voren geplaatst met een kokerprofiel. Ziet er ook beter uit.

Groet,

Andreas


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2003, 01:03 
klopt, maar ik heb nu wel weer limestone vellegjes :-)

JAcco


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2003, 02:17 
Of het nu 6.50 of 7.50 banden zijn is voor de versnellingsbak niet zo'n probleem, beide maten zijn immers een optie bij 88" LR's, en een LTW is mechanisch verder gelijk.
Als je voor nood twee verschillende maten op 1 as monteert zal het differentieel wel extra werk moeten verzetten (de satelietwielen moeten het snelheidsverschil opvangen). Een noodstop zal waarschijnlijk een erg spannende gebeurtenis worden, zeker als de verschillende maten op de vooras zitten, niet doen dus.
Mocht je in de buurt van Obdam (tussen Alkmaar en Hoorn) komen mag je bij mij een 7.50x 16 band met velg ophalen, hij ligt toch in de weg.

Dennis B.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2003, 10:20 
Bedankt voor alle info...
Nu heb ik nog een vraagje... kan ik dus nu wel 7,5 x16 banden op een lightweight monteren zonder dat de bumper geraakt wordt bij inveren.... of kan het niet?

Groet,
Martin


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2003, 10:38 
Martin,

7,5x16 banden passen gewoon zonder problemen op een Lightweight.
Hoe wel rekening met de snelheidsafwijking van je teller (teller geeft de snelheid van je oude banden aan), de afwijking is meer dan 15% naar boven.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2003, 13:55 
Hey Aad,

Yesss kan ik nog harder scheuren... Rijd ik eindelijk die petjes achterstevoren in die foute golfjes er uit :-)
Ik heb ook gps aan boord dus die geeft de werkelijke snelheid goed weer, van die afwijking was ik op de hoogte.

Martin


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2003, 15:36 
Andreas,

Nog iets anders: ik heb begrepen dat een 109 2,25 Diesel met 235/85R16 nogal traag wordt met optrekken. Heb jij daar geen last mee ??

Groeten,
Peter (C)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2003, 22:36 
Martin,

7,5 x 16 kan je onder een LW monteren, op de weg geeft dit geen problemen.

Voor het echte tereinwerk kan dit problemen opleveren.

Je kan dit heel praktisch oplossen door een koker profiel van 70x70 tussen je chasis en de bumper te moneteren. Het geheel zet je met [langere] bouten weer vast. De trek/hijsogen blijven zo ook [constructief] behouden.

Verder heb ik begrepen dat een band 7,5 x 16 bij het ééne merk hoger dan het andere merk is.

groet,

Andreas


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 01:41 
Andreas,

dat klopt, echter zijn de verschillen niet zo heel erg groot.
Het wordt veroorzaakt door de profieldiepte (eigenlijk profielhoogte) dat op de band zit.
Banden met wat hogere sluitvastheid hebben +/- 8,5mm profiel, zachtere banden (die dus harder sluiten) 10 á 12 mm profiel.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 01:43 
Martin,

als je dan maar uitkijkt dat er in dat foute G*lfj* geen blauwe pet zit met zo`n fout embleempje erop want dan kon die wel eens de verkeerde kant opwaaien.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 10:41 
Van de derde naar de vierde versnelling moet je even doortrekken.

Op de rijksweg rijdt het verder lekker rustig, in het terein heb je meer bodemvrijheid.
[ik heb nog geen steekassen gebroken!!!]

groet,

Andreas


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 11:33 
Ik heb ze er ook onder en ze bevallen me prima. Ondanks dat ik mijn Blue-Box in het terrein aardig kan misbruiken is er nog niets gebroken of vastgelopen.

Wat ik wel gedaan heb is op mijn 88" veerschommels van een 109" gemonteerd. Omdat deze niet iets langer zijn krijg je een centimeter meer ruimte in je wielkasten zodat deze op die plaats minder snel aanloopt. Tevens til je hiermee je chassis iets verder op en heb je meer ruimte onder de auto...

In mijn ogen is dit de maximale bandenmaat die je kan gebruiken zonder dat je de zwakke plekken in de aandrijflijn moet gaan aanpassen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden en maten.....
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2003, 15:20 
Ik denk dat ik het maar 6,5x16 monteer ...
Blijft alles bij het oude.... Zaterdag ga ik wel even langs Ron om te kijken wat mogenlijk is. Kan ik gelijk reserve snaren en een 24V spanningsregelaar mee nemen voor reserve.

Martin


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 118 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.