Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 04 mei 2024, 09:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: troebel koelvloeistof
BerichtGeplaatst: do 15 mei 2003, 22:41 
Wat is er gebeurd als mijn koelvloeistof in zeer korte tijd van helder koelvloeistof naar troebel (stilstaand slootwater troebel) verandert?
Er doorheen roeren levert een soort van soep op. Het lijkt geen olie te zijn daar olie mijns insziens bovenop het water zou gaan "liggen" .
Iemand een idee?
Het betreft een 2,5Td diesel uit 89. Jaren geen problemen gehad. Eerlijkheids halve daarom ook geen koelvloeistof vervangen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 mei 2003, 22:59 
Vermenging met rotzooi die in al die jaren in jouw koelsysteem is opgehoopt doordat koelvloeistof nooit vervangen is. Koelvloeistof hoor je elke 2 jaar te vervangen omdat de conserverende werking dan (hard) achteruitgaat. De conservering wordt gedaan door een klein corrosie laagje( koelvloeistof is nl. corrosief). Als je de koelvloeistof niet vervangt raakt deze als het ware verzadigd en verliest de werking. De corrosie die dan ontstaat bezinkt in het koelsysteem en laat los als je hier verse koelvoeistof op gooit.
Dus remedie is spoelen en spoelen en spoelen en..... het liefst tegen de normale stromingsrichting in, vooral door de radiator, tegen verstoppingen. (tuinslang)
Hierna weer nieuwe koelvloeistof erin, warm draaien tot thermostaat opent en weer aflaten lopen. Af laten koelen en weer opvullen, dan zal het een stuk beter blijven.

Suc6, Jan F.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2003, 01:13 
Om je blok goed te kunnen spoelen kan je de "aftapdop" aan de linkerkant van de motor eruit draaien, en daarna met de tuinslang water door het blok laten lopen, natuurlijk ook de slangen naar de radiator losnemen.

succes


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2003, 01:47 
Ruikt het naar uitlaatgassen? Als dit het geval is dan is je koppakking kapot en verklaart ook de soep(roet en uitlaatgassensoep!).
De pakking is dan doorgeslagen van de cilinder naar een waterkanaal.

greetz Frank


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2003, 11:09 
Dit kun je zo controleren had ik ook met mijn disco. Draai de dop, wel voorzichtig van het expasievat af als de motor heet is. Spuit het water er uit, dan is de kop lek.
Het is ongeveer 12 uur werk en kost Euro 250,- als je nieuwe bouten besteld en de kop laat vlakken.

Edgar
Geen disco meer maar 109 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: LEVENSGEVAARLIJK !!
BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2003, 11:23 
Edgar,

ik hoop dat je dit soort gevaarlijke handelingen die ook veilig op te lossen zijn niet meer meldt.
Je zou iemand voor zijn leven tekenen.

DE VEILIGE MANIER:

-Koude motor
-Radiatordop eraf
-Motor starten en stationair laten lopen
-Als de motor op bedrijfstemperatuur is open de thermostaat vanzelf en kun je de vloeistof zien lopen.
-Als er grotere en/of kleinere luchtbelletjes uit de koelvloeistof omhoogkomen en wel en geen schuim vormen is de koppakking lek of in een erger geval een cilinderwand gescheurd.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: LEVENSGEVAARLIJK !!
BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2003, 15:44 
Je hebt inderdaad gelijk, dit is niet de meest elegante methode, maar levensgevaarlijk valt wel mee. De 200/300 tdi is voorzien van een expansie vat, de slangen van de motor naar dit vat hebben een veel kleinere diameter als de vulopening, dus het water zal er nooit met al te hoge snelheid uit spuiten.De fontijn die je kunt verwachten is ongeveer 10 cm hoog, dus niet met je gezicht er bij.

Wat jij omschrijft is inderdaad een beter idee.

Note: Draai nooit een vuldop er af die direct op de radiator zit zoals bij de 2,25 liter benzine en diesel. En zeker niet als de motor overhit is, want dat is inderdaad goed voor opname in het brandwonden centrum.

Algemeen bij dit soort werkzaamheden moet je toch altijd je verstand er bij houden.

Groeten
Edgar
109 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2003, 18:20 
Hartelijk dank Land Rover vrienden.

Ik ga het opwarmen proberen (hartelijk dank Aad!). Hopelijk blijft het bij het losgelaten sediment (na nieuwe k.vloeistof erbij gedaan te hebben).

MVG

Gert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 73 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.