Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 04 mei 2024, 15:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: overdrive Landrover
BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2003, 15:27 
Dag allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een landrover 109 ambulance. Ik ben me een beetje aan het orienteren wat betreft modificaties t.b.v. het rijcomfort, benzine gebruik etc.
Ik heb gelzen dan Rocky Mountains een overdrive leveren die een toerental verlaging hebben van 28 %. Hoe bereken ik dat terug in mijn benzine verbruik? Ook 28 % minder of moet ik dat hoger/lager zien. Tevens welke invloed heeft het op de snelheid. Wat is de krijssnelheid eigenlijk van zo'n ambulance?
Liefst ervaringen/berekeingen uit de praktijk.

Heeft het toevoegen van vrijloopnaven ook veel invloed op snelheid of benzine verbruik? Zoja hoeveel?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Hopelijk tot gauw.

Met vriendenlijke groeten,

Roland Koster


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: overdrive Landrover
BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2003, 18:36 
Dag Roland,

Ik heb een 110 uit '84 met een Nissan motor erin.
Tevens heb ik een overdrive, daar ik maar 4 versnellingen heb.

Ik heb totaal geen idee hoe je bepaalde berekeningen moet maken omdat ik de auto zo compleet gekocht heb.
Maar ik kan je wel mijn ervaringen delen:

Als ik ga rijden maakt mijn motor relatief veel lawaai en ik moet vrij snel doorschakelen tot er niets meer te schakelen valt.
Als ik in 4 de 90 heb bereikt gaat mijn toerental behoorlijk stijgen.
Dan kan ik door rijden zonder problemen tot de 100-110 km/ph.
Vervolgens zet ik de overdrive in om naar de 120- 130 te gaan.
Als ik de overdrive heb ingeschakeld, is de motor ineens een stuk rustiger en stabieler.
En met rustig BEDOEL ik ook RUSTIG!
In mijn auto kun je de radio en cd goed horen (neeee; niet om z'n max ingezet!!!)
en kan ik ook nogeens gesprekken voeren met mijn medepassagiers, zonder te schreeuwen.
Doordat een overdrive als een soort extra versnelling functioneerd, kun je dus lang doortrekken.
Maar als je de overdrive vergeet terug te zetten als je van stilstaan (bij het stoplicht) wegrijdt, ben je enorm langzaam.
Als je snelheid wilt maken, moet je ook de overdrive eruit halen; een vb is hiervan rijden in Belgie.
Daar moet je heuvels op en af, dat oprijden doe je niet in de overdrive, want dat trekt je wagen echt niet!
Voor je t weet van je terug van 100 naar 60, geloof mij!
Haal je die overdrive eruit trek je door tot 90 en gebruik je de overdrive verder niet meer.
Een overdrive gebruik je alleen maar op vlakke wegen, heb ik ontdekt...

Al met al ben ik zeer content met de overdrive.
Het verbruik van de motor is bij mij met een gemiddelde snelheid tussen de 110 en 120 zo'n liter op ruim 9 kilometer.
Kun je nagaan wanneer ik gewoon gemiddeld 100 zou gaan rijden dat mijn verbruik waarschijnlijk wel 1 op 10 kan zijn.

Hopelijk heb je er iets aan.
Als ik onzin sta te verkopen, vergeef mij dan.
Ik heb ook maar twee maanden mijn wagentje en weet ook niet alles.
En ALS ik onzin sta te verkopen; merk je dat gauw genoeg op deze site aan het commentaar!

Greetzzz DaMarco; an eightyfour 110driver


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: overdrive Landrover
BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2003, 21:16 
vrijloopnaven zorgen ervoor dat de vooras welke normaal aan het wiel vastzitten, nu losgekoppeld wordt van het wiel. Dus in 2wd draait de vooras niet meer mee. De as hoeft dus niet in beweging gezet worden, en dit bespaart zeker brandstof. Tevens heb je minder slijtage, en dat is de voornamelijkste reden.

Een overdrive bespaart brandstof als je hem inschakeld MAAR niet harder gaat rijden. Dus stel in zijn 4 , en je rijdt 80 km/h en je zet nu de overdrive erin, en je blijft 80 km/h rijden dan maak je minder toeren, en dus minder brandstofverbruik. Dit is niet evenredig aan het aantal procenten wat het toerental verlaagd wordt omdat de hoeveelheid arbeid die verricht moet worden een rol speelt. De overdrive wordt vaak gemonteerd om toch een hogere snelheid te krijgen, en om lawaai te reduceren.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: overdrive Landrover
BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2003, 23:47 
Vrijloopnaven besparen echt niet zo veel brandstof hoor.
Vraag me uberhaupt of je het merkt.
Het grote nadeel is dat je as niet meer ronddraait en dus geen smering meer krijgt en dus kan gaan koeken.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: overdrive Landrover
BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2003, 01:21 
Een overdrive is een mooi stuk mechanica, dit speeltje is alleen verdomd duur.
Vergeet niet met een overdrive ingeschakeld maakt de moter dus minder toeren, minder geluid meer rijcomfort etc etc dit houdt echter wel in dat een S2/3 ambulance met de airodinamica van een ??????(hoe hou ik het netjes) met een beetje kopwind niet meer vooruit te branden is.
Met name de benzine moteren zijn te tunen waardoor er meer uit te halen is.
de kabine kan uiteraard ook geisoleerd worden wat ook een behoorlijke geliud reductie opleverd.
Op mijn S3 had ik ook vrijloopnaven zitten het scheelt wel in geluid,maar er is mij ooit eens eenberekening voorgehouden dat het nog geen 0,04% brandstofbespaart.
Echter een landrover is niet zuinig,erg rumoerig en zeer zeker niet snel.
Samenvattend je moet dus volkomen geschift zijn om een landrover te bezitten welkom bij de club.

Lees boven aan het smoelenboek even lach/huiver en zet je verhaal erbij.

Groeten Theo Kaufmann/Disco(met een werkende centrale vergrendeling dankzij Aad G(roothuis),zelf m'n raampies kunnen nog steeds elektriek)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: overdrive Landrover
BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2003, 08:51 
Theo kan je mij eens wat tips geven om een series III 109 met een benzine motor te tunen. Lijkt mij wel wat? Alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes uit Weelde van de Blauwe LAndROver


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tunen landrover
BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2003, 09:23 
Kijk eens op deze sites:


[www.turnerengineering.co.uk]

[www.automotivecomp.com]

[www.lrenthusiastforum.com]


Groetjes Bowy

ps voor vragen roep maar!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tunen landrover
BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2003, 10:49 
Wat heb ik dan bv nodig om hem meer vermogen te geven een andere cilinderkop andere luchtfilter of wat?????????


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tunen landrover
BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2003, 12:03 
beginnen met ander luchtfilter en ander uitlaat pijp/demper, daarna andere kop/carburateur/ daarna andere nokkenas en daarna .......


Ikzelf heb al een andere uitlaatpijp (freeflow) en een Weber carb (beter dan een Zenith in mijn ogen....(voor power)) nu nog de andere kop en een ander luchtfilter (beste is open luchtfilter a la KN maar voor mij ongeschikt omdat ik soms iets teveel water in mijn motorruimte heb.....

Groetjes Bowy


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tunen landrover
BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2003, 13:31 
Alvast bedankt voor de tips. Ik ga eens kijken wat het een en ander koste en waar ik het kan bestellen Tips altijd welkom


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tunen landrover
BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2003, 14:38 
Hoi Arno,

Een weber carb heb ik nog wel liggen (te koop) een uitlaat is goed zelf te maken (als je kunt lassen) verder zul de spullen volgen smij gewoon bij 1 van deze 2 leveranciers moeten bestellen.....

Succes ermee!

Groetjes Bowy


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tunen landrover
BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2003, 17:35 

He Bowy,

Van Turner heb ik begrepen dat een Weber zeker geen power-modificatie is aangezien de 'aanzuigzijde' 2mm smaller is dan bijv een Zenith of SU. Hierdoor krijgt de motor dus juist minder lucht.

Ik heb momenteel al een gasflowed 8:1 CR kop van Turner Engineering gemonteerd. Het volgende word waarschijnlijk een ander inlaatspruitstuk en carburateur (i.p.v. mijn huidige Weber!) om meer lucht het blok in te krijgen. Daarna is evt de uitlaat aan de beurt.
Waar ik nog niet over uit ben is wat voor een luchtfilter ik zal plaatsen. Bij een K&N(look-a-like) ben ik inderdaad nogal bang voor water. Het huidige oliebad lijkt mij nogal belemmerend werken op de luchttoevoer naar de motor, dat moet beter kunnen.
Over een andere nokkenas zijn de meningen nogal verdeeld......

Ik heb overigens altijd begrepen dat je het beste met tunen bij de kop kan beginnen.

Greetz, Maarten


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tunen landrover
BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2003, 17:43 
Wat moet die carberateur kosten???????????


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tunen landrover
BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2003, 18:04 
Maarten ik ben het gedeeltelijk met je eens. Het beste is natuurlijk te beginnen bij de kop (grootste resultaat) maar dat is ook meteen het duurste. Daarom zou ik voor de andere route gaan.

Mijn ervaringen met een Webers zijn beter dan met een Zenith (met name op gas....presteert hij in mijn ogen beter) Ook zijn ze makkelijker goed af te stellen.

Dat luchtfilter zal bij mij denk gewoon een defender filter worden met snorkel winking smiley

Groetjes Bowy


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tunen landrover
BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2003, 18:24 
He Bowy (ik moet de foto's nog mailen hoor)

Heb jij al wat gegevens over dat Defender-luchtfilter met snorkel?
Bij mijn dieseltje lijkt me dat wel wat. Het oliebad ligt er nu toch uit. Zou de kachel op dezelfde snorkel passen of happen ze dan teveel lucht voor elkaar weg.
(2 snorkels plaatsen? 1 voor de motor en 1 voor de kachel, staat wel interessant denk ik.......)
groet,
Noud 109


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: overdrive Landrover
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 11:08 
Hallo Roland,

Zelf heb ik een 109 Ambulance met diesel motor zonder overdrive, ik heb grotere banden 235/85R16 i.p.v. 205/80R16 laten monteren, het verschil is bijn 10 %.

Wat mijn vooral opviel is dat de auto een stuk rustiger is geworden op hoge snelheden (85-90km/u).

Het optrekken duurt wel langer.

Aangezien de aerodynamica van een ambulance erg slecht (stoeptegel op zijn kant) is denk ik dat je een overdrive voornamelijk moet inzetten om een "stillere" auto te krijgen, voor topsnelheid en verbruik zal het heel weinig schelen.

Als je nog op kleine banden rijdt, is het de overweging waart om grotere te laten monteren.

Groeten, Victor (www.series3.nl)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tunen landrover
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 12:08 
kijk eens bij RB te B&R hij sloopt regelmatig militaire 110's en hier zitten ze standaard op.
Een S2/S3 is zonder veel problemen aan te passen naar een 110 lucht filter.
je zou er ook aan kunnen denken om een saab 900 filter te monteren(dit schijn ook zo te passen.
eventueel om het een en ander optisch verantwoord zou je een filter in je olie bad kunnen plaatsen,dit word wel zoek werk want hier weet ik niet een pasklare oplossing voor.
voor defender/disco filters bestaan ook gewoon K&N filters voor(heb alleen er nog geen voor een disco 200TDI gevonden)

Groeten Theo Kaufmann/Disco


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: overdrive Landrover
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 19:55 
besparing is weinig. Het nadeel klopt, maar er wordt ook altijd geadviseerd om minimaal 1 keer per maand minstens 20 km met de naaf ingeschakeld te rijden.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.