Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 20:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een TDV6? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - Dat heb ik weer ... in december
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: Dat heb ik weer ... in december  Antwoord met een citaat
Tja ... het malle bij mij was nu juist géén roest maar kennelijk nog steeds zoveel lak dat het contact soms wat zwak was.
Wellicht hielp de aanhoudende seizoenswisseling: is het geen voorjaar dan is het wel herfst ... het is vooral groeizaam voor algen.

En het was verrassend dat het motorkapslot als lichtschakelaar kan werken.

Wat ik overigens iedereen kan aanbevelen: Bindt een tiewrap aan het slot-vrijgave mechaniekje: dan kan je de motorkap van buiten vrijgeven nadat je de grill hebt verwijderd ... dat scheelt een boel zinloos heen en weer lopen (nu ja, dit geldt dan voor een Defender).

En ... er is verder niks tegen het gebruik van het chassis als massa, die massa ijzer is een prima massa. Het is het mooist als het zonder roest kan.
Bericht Geplaatst: zo 22 dec 2019, 11:35
  Berichttitel:  Re: Dat heb ik weer ... in december  Antwoord met een citaat
Goede morgen,

Allemaal zo herkenbaar, bij mijn oude transit gaat heel de zekeringenkast en bedrading op de schop. De zekeringkast(6 bakeliete zekeringen) zat onder het raam. Je raad het al onder het rubber roest en lek en weggeroeste kast. Bij mijn 109, je raad het ook al omdat hij van een agrariër geweest is???????? haha drie splitpennen door zekringkast en alles doorverbonden!!!! Dus enig huiswerk(echt iedere functie nalopen met het complete schema) met behoud van zoveel mogelijk originaliteit is wel aan de orde! Ga er ook alarmlicht op maken met een ouderwetse trek schakelaar van een vw kever . Maar dit is slechts een klein agendapuntje van het grote geheel. Goede feestdagen en een gezond en succesvol storingsvrij Landrover jaar 2020. groeten Nico
Bericht Geplaatst: zo 22 dec 2019, 10:07
  Berichttitel:  Re: Dat heb ik weer ... in december  Antwoord met een citaat
tja massa,
ik heb er door de 45 jaar oude roest vorig jaar een hoop ellende mee gehad.
je krijgt ook bijna geen aarde als de kabel alleen met een schroefje in de losse roest hangt.
als ik mijn lier afrolde vonkte mijn kabel .
ik heb tijdens de roestoratie naar alle "in mijn ogen" hoofdgroepen een eigen massa kabel gelegd vanaf de accu.
had nog wat massa kabel over van de zonnepanelen van ons huis.
heb nu dus een extra kabel naar het dashboard/schutbord/achter de grill (want daar zitten mijn relais en zekeringen van de verlichting en toeter en richtingaanwijzers).naar de achterbumper voor de verlichting. en naar de seatbase want daar zaten al een paar massadraadjes van de vorige bewoners.
sindsdien nooit geen last meer gehad van knipperlichten die aangaan als ik mijn licht aan doe of lichten die uitgaan als ik richting aanwijs.
wat ook scheelde was de 12volt kabel die ik nu op doorvoerplekken omwikkeld heb met tape en rubber zodat ze niet schrapen tegen het aluminium. en bloot komen te liggen. geeft ook rare verschijnselen.
Bericht Geplaatst: zo 22 dec 2019, 09:37
  Berichttitel:  Dat heb ik weer ... in december  Antwoord met een citaat
Is het anderhalve week geleden een beetje weer ... doe ik een bandenwissel.
De "r" is al weer ruime tijd in de maand dus werd het langzaamaan tijd voor de winterbanden ... dacht ik.
Sindsdien lijkt het wel voorjaar.   :cry:
Extra "triest" is dat ik gelijk ook maar de radiator-muff dicht had gezet (zo erg is dat nu ook weer niet, maar het moet nu niet nog warmer worden)

Bovendien, tijdens het korte ritje om een en ander even te beproeven ... doen ineens beide koplampen het niet.
Het lijkt weliswaar bijna zomers, maar qua zonlicht is het toch nog steeds winter, met 16 uur duisternis.

Gelukkig was het tijdelijk ... maar ook wat wisselvallig, soms ook even een korte brown-out.
Nu heb ik al lang - langer als ik deze auto heb - een Zweedse Lichtversterker, dus de lichtschakelaar leek "uitgesloten".
Het seinlicht deed het ook al niet, dat is de eerste test om het niet werken van de lichtschakelaar vast te stellen.
Een gelijktijdig uitvallen van twee relais was ook niet aannemelijk. Gelijktijdig los raken van de twee 12V voedingsdraden is evenmin normaal.

Na even wat zoeken en uitsluiten bleek de motorkap een nieuwe lichtschakelaar, op een gegeven moment zag ik zelfs een vonkje.
De massa - die je bij een Zweedse Lichtversterker liefst ergens in de buurt van de koplampen zoekt zat links en rechts op een boutje van het grill-raamwerk. Kennelijk was er ergens tussen dat raamwerk en het chassis een nieuwe isolatie ontstaan en zorgde het motorkapslot voor de laatste massa-verbinding.
Inmiddels na wat demonteren, kopervet, en weer terugmonteren is de massa weer in orde en geven de koplampen weer subliem licht
Bericht Geplaatst: za 21 dec 2019, 00:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.