Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 30 apr 2024, 23:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een TD5? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - Even voorstellen en vraag om advies.
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: Even voorstellen en vraag om advies.  Antwoord met een citaat
Beste mensen, volgens mij gaat dat wel lukken.
Jullie hebben mij tips gegeven waar ik wat mee kan.
Dank daarvoor, ik hou jullie op de hoogte!
Groet, Bram
Bericht Geplaatst: zo 30 jan 2022, 00:41
  Berichttitel:  Re: Even voorstellen en vraag om advies.  Antwoord met een citaat
Die wobble is precies wat ik bedoelde met mijn advies.
Wat dacht je dat er gebeurt als je auto lang stil gestaan heeft en je met 4 platte kantjes op de banden gaat rijden?
Als die 4 in cadans komen wobble hobbel wobble hobbel je bijna van de weg af :mrgreen: :evil: :mrgreen: uit ervaring :shock:
Bericht Geplaatst: do 27 jan 2022, 21:17
  Berichttitel:  Re: Even voorstellen en vraag om advies.  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
....
Je moet in ieder geval de voorspanning afstellen als de keerring er toch uit is, heel belangrijk voor het stuurgedracht.

Tja, dat blijft weer zo'n LandRover "dingetje".
De voorspanning afstellen zonder keerring is niet voor het stuurgedrag maar voor de swivel-lagers.
Was dit afstel-voorschrift voor het stuurgedrag bedoeld dan was juist de "stroefheid" met alles erop en eraan van belang.

Toch speelt die voorspanning wel een rol in het stuurgedrag: Te licht maakt de kans op een "wobble" in het stuur snel onaangenaam groot. De voorspanning samen met de weerstand van de afdichting is als het goed is tezamen precies groot genoeg om een eventuele "wobble" uit te dempen. Is alles goed en is er toch iets "wobble" dan kan het helpen om de banden iets minder hard op te pompen (ik rijd graag op harde banden), zachtere banden "dweilen" iets en ook dat geeft een demping.

O ja, allerlei andere vrijwel onbeduidende spelingen kunnen ook een "wobble" veroorzaken, vooral als je met een paar spelinkjes op elkaar te maken hebt.
Bericht Geplaatst: do 27 jan 2022, 19:25
  Berichttitel:  Re: Even voorstellen en vraag om advies.  Antwoord met een citaat
Weet niet wat die deelbare keerringen kosten maar dat is weinig werk en dan zou ik het met het alleen polijsten van de bol uitproberen in combinatie met one shot vet. Mocht dat niet dicht genoeg zijn kan je altijd de bol nog vervangen.
Je moet in ieder geval de voorspanning afstellen als de keerring er toch uit is, heel belangrijk voor het stuurgedracht.
Bericht Geplaatst: do 27 jan 2022, 18:44
  Berichttitel:  Re: Even voorstellen en vraag om advies.  Antwoord met een citaat
Hallo Bram, welkom.
Bijna vier jaar geleden heb ik de fusee links vervangen voor nieuw. Het is best te doen. De reden dat ik dit deed was dat de aftapplug (het is een klein testiekel plugje) afbrak.
De voorspanning moet 4,5 kilogram zijn. Onbelast, dus zonder pakking, en nadat de aanvangsweerstand is overwonnen. Als je met een unster aan het huis gaat trekken meet je in eerste instantie heel veel kracht, pas de laatste centimeters zie je de juiste waarde. Meten is weten en veel meten is zekerder weten.

Het Land Rover werkplaatsboek, Haynes en de 2TH of 3TH van de KL geven allemaal andere waardes. Die in de militaire boeken slaan helemaal nergens op. Iemand heeft de waarde van Britse pond gewoon 1:1 over genomen naar kilo. Ik heb het nagerekend.

Op mijn site heb ik de reparatie beschreven. http://www.13afdra.nl en dan de knop "Onderhoud". Op die pagina zoeken naar 27 april 2018, daar begint de story. Het repareren begint 5 mei 2018.

En zoals Jamaar al schreef, vervang elke pakking.

Land Rover schrijft 80W90 GL4 voor als olie in de fusees. Dat echter iets te dun, werd mij ooit verteld door een monteur bij Van Dam. Je kan natuurlijk Oneshot gebruiken maar dit kan je ook zelf maken. Een flinke klodder vet (GP grease wat je ook gebruitk om de kruisjes te smeren is prima) en dan afvullen met de olie.
Bericht Geplaatst: do 27 jan 2022, 18:36
  Berichttitel:  Re: Even voorstellen en vraag om advies.  Antwoord met een citaat
Beste mensen,

Bedankt voor jullie advies en ervaringen.
Is een bol met klein roestplekje te polijsten of wordt dat niks en kan ik beter vervangen?
Groet.
Bericht Geplaatst: do 27 jan 2022, 17:32
  Berichttitel:  Re: Even voorstellen en vraag om advies.  Antwoord met een citaat
Heb mijn fuseebol keerring na 25 jaar vervangen en met de nieuwe keerring 0 lekkage, geen deelbare.
Heb er wel leren hoesen om, de bollen zijn nog als nieuw.
Met dat vet heb ik geen ervaring maar als je van plan bent door water te gaan rijden lijkt mij dat niet de juiste oplossing.
Als het zich met water vermengd is vet verdomd lastig om er uit te krijgen.
Bericht Geplaatst: do 27 jan 2022, 16:09
  Berichttitel:  Re: Even voorstellen en vraag om advies.  Antwoord met een citaat
ik zou de olie aftappen(lekker laten uitlekken) en dan one-shot swivelbolvet er in doen.
De vet is dikker dan olie en loopt er minder makkelijk uit. Grote kans dat ook na een reparatie de seals blijven lekken omdat (zoals gezegd) je bollen niet helemaal lekker zijn.
Het vet kan ook gebruikt worden in stuurhuis en hulpstuurhuis.
Kun alsnog later beslissen of je alles wilt vernieuwen. De deelbare ringen zijn echt een aanrader (standaard op een 101) hoeft niet alles uit elkaar.
Op internet zijn een hoop onderdeel/ werkplaats boeken te downloaden https://www.solidebolide.nl/downloads.html
succes!
Bericht Geplaatst: do 27 jan 2022, 12:09
  Berichttitel:  Re: Even voorstellen en vraag om advies.  Antwoord met een citaat
Is goed te doen al zitten sommige moeren in een k. u. t. Positie waar je bij het losmaken maar een kleine slag met de sleutel kan maken.
De bol goed inspecteren op putting, als zo vervangen. Kan van Dam landrovers in rhenen aanbevelen maar er zijn anderen onderdelen leveranciers in overvloed.
Als je toch bezig bent gelijk de keerringen in de as vervangen en als je geluk hebt heb je een losse slijtring op de as, die zijn niet duur en al is het uit voorzorg gewoon vervangen, heb je de volgende 100k km rust.
Demontage van die slijt ring, met een staalbeitel het loopvlak in de breedte diep inslaan zodat de ring wijder wordt, dan komt hij zo los.
Als je echt lui wilt zijn, er bestaan deelbare dichtringen voor de bollen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Als alle andere onderdelen ok zijn zou ik zo een deelbare ring proberen, scheelt heel veel werk.
Bericht Geplaatst: do 27 jan 2022, 09:49
  Berichttitel:  Re: Even voorstellen en vraag om advies.  Antwoord met een citaat
welkom Bram.

mooi, nog een oudje er bij.
ja hoor die bollen kun je zelf doen. als je de handleiding volgt komt het goed. bij het afstellen met de shims op kg,s moet het wel zonder pakking etc. maar dat staat ook in de handleiding.
in de militaire handleiding staat geloof ik een getal met pakking. maar dat zou ik na moeten kijken.
enige waar ik ooit tegen aanliep was de 1000 moertjes die vastzaten.

hier nog wat handleidingen. http://smithies.co.nz/land_rover/
er zullen nog wel meer komen met tips.
Bericht Geplaatst: do 27 jan 2022, 08:15
  Berichttitel:  Even voorstellen en vraag om advies.  Antwoord met een citaat
Beste mensen,
Ik ben Bram, sinds kort lid van dit forum en geen ervaring met LR.
Woonachtig in het midden van het land en sinds afgelopen zomer in het bezit van een 88, volgens de papieren en Vin een 2A uit '63. Maar er zijn veel onderdelen van een 3 getransplanteerd. Dat wil ik maar zo houden. Rhd.
De rechter fuseebol lekt echt veel olie. Keerring moet vervangen worden.

Mijn vraag aan jullie: Is dit goed zelf te doen en weer af te stellen?
Ik heb de Owners Manual Workshop van Haynes. Ook heb ik voldoende gereedschap met Engelse maten omdat ik veel sleutel aan Engelse en Amerikaanse oldtimer motoren.
Alvast bedankt voor jullie advies!
Groet, Bram
Bericht Geplaatst: do 27 jan 2022, 06:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.