Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 00:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een TDV6? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - Help! Start probleem met 2.5 Di
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
Vaag staat mij bij dat ik iets soortgelijks gehad heb, verdacht toen vet en vloeibare pakking de massa geblokkeerd te hebben.
Had de bouten goed ingevet omdat bij het losmaken ze aardig vast zaten door roest en de startmotor met vloeibare pakking gemonteerd om te voorkomen dat er water in zou komen, geen goed idee, er kon daardoor niet genoeg stroom door.
Maar goed dat het bij jou nu werkt, op naar het volgende probleem, het blijft natuurlijk een landrover :evil: :cry: :shock: :o :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bericht Geplaatst: za 13 nov 2021, 09:35
  Berichttitel:  Re: Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
GELUKT, het werkt allemaal weer!
Iedereen dank voor suggesties en hulp.
Ik heb de oude startmotor getest, die werkt nog wel maar geen overbodige luxe deze preventief te vernieuwen. De nieuwe startmotor nogmaals los gemaakt en getest (werkt), montageflens op blok schoongemaakt en terug gemonteerd. Eerst met boutjes niet volledig aangetrokken en extra aardkabel, wellicht stond hij niet lekker “voor z’n werk” daarna succesvol gestart. Toen bouten aangetrokken en verschillende keren succesvol gestart. Helaas niet helemaal zeker wat de oorzaak was maar ik vertrouw het wel.
Bericht Geplaatst: za 13 nov 2021, 08:53
  Berichttitel:  Re: Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
Gast schreef:
sjeroens schreef:
In welke omgeving woon je?
Als het rond breda is dan wil ik wel eens meekijken.
J.


Wat een geweldig forum, dank voor jullie reacties!
Ik wil nog een paar oorzaken uitsluiten waaronder;
- motor tornen (ca 180gr), wellicht heb ik de pech dat tandkrans lokaal beschadigd is
- oude startmotor eens testen
- auto (compleet) stukje voor/ achteruit duwen om zekerste zijn dat bak en koppeling los (vrij) staan
- start poging!
-indien wederom niet zal ik nw gemonteerde startmotor ook weerloos halen en testsen

Ik ben vrij zeker dat bekabeling goed zit, ondertussen al door mij vervangen. 70mm2 met zware aangeklemde


(Excuses, spellcheck op telefoon volgt ook zijn eigen weg)
Bericht Geplaatst: do 11 nov 2021, 08:32
  Berichttitel:  Re: Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
sjeroens schreef:
In welke omgeving woon je?
Als het rond breda is dan wil ik wel eens meekijken.
J.


Wat een geweldig forum, dank voor jullie reacties!
Ik wil nog een paar oorzaken uitsluiten waaronder;
- motor tornen (ca 180gr), wellicht heb ik de pech dat tandkrans lokaal beschadigd is
- oude startmotor eens testen
- auto (compleet) stukje voor/ achteruit duwen om zekerste zijn dat bak en koppeling los (vrij) staan
- start poging!
-indien wederom niet zal ik nw gemonteerde startmotor ook weerloos halen en testsen

Ik ben vrij zeker dat bekabeling goed zit, ondertussen al door mij vervangen. 70mm2 met zware aangeklemde
Bericht Geplaatst: do 11 nov 2021, 08:30
  Berichttitel:  Re: Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
In welke omgeving woon je?
Als het rond breda is dan wil ik wel eens meekijken.
J.
Bericht Geplaatst: do 11 nov 2021, 07:41
  Berichttitel:  Re: Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
Meet tijdens het starten de spanning op de accu, als die duidelijk onder de 12 volt komt loopt er een hoge stroom en is de startmotor en bekabeling in orde maar is hij ergens geblokkeerd of is je accu toch kapot.
Loopt er geen hoge stroom blijft mijn vorige verhaal staan, dan heb je een aansluitings fout gemaakt, met massa of in je nieuwe plus kabels.
Het is in theorie mogelijk dat het tandwiel tegen de starteŕkrans komt en dat daardoor de bendix de stroom niet inschakelt, maar dat is hoogst onwaarschijnlijk als je de juiste startmotor hebt. Een paar mm aan het vliegwiel draaien zou al genoeg zijn om dat op te lossen.
Kom je er niet uit haal de startmotor er uit en test hem, vergelijk ook het tandwiel met de oude. Test de oude ook eens, aansluiten met starhulpkabels en met een schroevendraaier de bendix bekrachtigen. In de bankschroef of je voet er stevig op want anders springt hij weg.
Bericht Geplaatst: do 11 nov 2021, 04:44
  Berichttitel:  Re: Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
Welkom op dit forum ;)

Net wat andere zeggen, test de (oude) startmotor eens op de werkbank.

Wat ik is mis
- wat voor motor (200 300 tdi zonder turbo? 2.5na ?…. Nissan merkedes…)
- wat voor versnellingsbak zit er achter lt76 / lt77 ……..
- wat voor tussenplaat en/of vliegwielhuis is er gebruikt?

Want een nieuwe startmotor met nieuwe accu en bekabeling zou het gewoon moeten doen.
Als je de motor kan tornen moet je startmotor zelfs als hij in zijn versnelling staat de auto van zijn plek trekken.

En heb je de PO al eens benaderd? Verborgen gebreken (die hij stiekem toch kon weten) mmmmmm… want je loopt al aardig in de kosten op deze manier.
Bericht Geplaatst: wo 10 nov 2021, 20:02
  Berichttitel:  Re: Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
test je oude startmotor, deze ligt er toch al uit, dan zie je of de bendix uitslaat. / solenoid even overbruggen
* hoor de je startmotor ronddraaien? Als ie draait dan zou het best kunnen dat ie niet dat je starterskrans raakt, misschien is deze kaal/ tanden er af?
je hoort een kloenk: dat kan ook je solenoid zijn. als de solenoid net doet en de bendix slaat uit: hoor je hem dan draaien? als ie vast slaat dan kunnen de kabels behoorlijk warm worden: worden de kabels niet warm dan zou ik toch de bedrading checken.
en zoals jamaar zegt: trek even een nieuwe massakabel van de accu naar je startmotorhuis. Gebruik hiervoor geen startkabels tenzij je zeker weet dat het goede (vrachtwagen) zijn. die van de bouwmarkt oid zijn te dun en teveel verlies. liever ogen en erop bouten. afhankelijk van de lengte 50 mm2 of dikker.
j.
Bericht Geplaatst: wo 10 nov 2021, 18:40
  Berichttitel:  Re: Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
Zet eens een start kabel van de min van de accu direkt naar de starmoter, daar waar geen verf zit en even met een staalborstel blank maken. Kan een massa probleem zijn. Bij een onderbroken massa zal de stroom een andere weg vinden door een dunne draad en dan krijg je jou klachten.
Is de accu echt nieuw of nieuw opgeladen? Bij een oudere accu kan je bij een kapotte cell laden wat je wil en lijkt hij vol maar zal de motor niet rond krijgen maar wel de klik laten horen.
Dit zijn de 2 enige mogelijke oorzaken tenzij je de pech hebt een nieuwe kapotte starmoter gekocht hebt.
Vergeet er nog één, zit er ergens een massa schakelaar die uit staat?
Succes


Dank voor je reactie en suggesties; ik heb de massa risico’s denk ik uitgesloten door nieuwe zware kabels te monteren. Ook heb ik poging gedaan door een externe accubooster rechtstreeks op de startmotor en hijsoog van de motor te zetten. Zo om gebrek aan startcapaciteit en of matige massa uit te sluiten. Ik heb de indruk dat de bendix “verkeerd” ingrijpt en zal de motor een paar slagen tornen (draaien) en dan nogmaals proberen. Het enige wat veranderd is sinds het draaiend weg zetten is immers de stand van de motor. Suggesties blijven uiteraard welkom!
Bericht Geplaatst: wo 10 nov 2021, 09:43
  Berichttitel:  Re: Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
Zet eens een start kabel van de min van de accu direkt naar de starmoter, daar waar geen verf zit en even met een staalborstel blank maken. Kan een massa probleem zijn. Bij een onderbroken massa zal de stroom een andere weg vinden door een dunne draad en dan krijg je jou klachten.
Is de accu echt nieuw of nieuw opgeladen? Bij een oudere accu kan je bij een kapotte cell laden wat je wil en lijkt hij vol maar zal de motor niet rond krijgen maar wel de klik laten horen.
Dit zijn de 2 enige mogelijke oorzaken tenzij je de pech hebt een nieuwe kapotte starmoter gekocht hebt.
Vergeet er nog één, zit er ergens een massa schakelaar die uit staat?
Succes
Bericht Geplaatst: wo 10 nov 2021, 09:28
  Berichttitel:  Re: Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
sjeroens schreef:
kun je de motor handmatig tornen/ draaien?
Komt de koppeling vrij, start hem in zijn vrij, tussenbak neutraal.
Zit er nog olie in de motor?
Succes,
Jeroen


Dank voor je snelle reactie! Ja ik kan de motor soepel tornen en alles neutraal stand, koppeling ingetrapt etc. Toch is beleving dat motor vast zit als bendix uit startmotor in starterkrans slaat. Wellicht is er nog iemand met suggesties?
Bericht Geplaatst: di 09 nov 2021, 22:02
  Berichttitel:  Re: Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
kun je de motor handmatig tornen/ draaien?
Komt de koppeling vrij, start hem in zijn vrij, tussenbak neutraal.
Zit er nog olie in de motor?
Succes,
Jeroen
Bericht Geplaatst: di 09 nov 2021, 21:40
  Berichttitel:  Help! Start probleem met 2.5 Di  Antwoord met een citaat
Ik ben nieuw in dit forum en sinds kort eigenaar van een 109 series 3 met een later ingebouwde 2.5 di motor. Na aankoop naar huis gereden en probleemloos binnen gezet. Bij eerst volgende poging een ritje te maken teleurgesteld door falende motor. Ondertussen preventief startmotor vervangen (nieuw), nieuwe (opgeladen) accu, voedingkabels van accu en kabelogen vervangen, stuurstroom kabel vernieuwd, motor op krukas getornd, maar…. Desondanks geen start. De startmotor wordt bekrachtigd, sterke “klunk” dus bendix zal uitschieten maar krijgt motor geen mm rond.
Wie kan me wegwijs maken, zie ik iets over het hoofd of heeft dit te maken met vertanding op starterkrans of bendix? Bij voorbaat dank voor jullie advies!
Bericht Geplaatst: di 09 nov 2021, 20:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.