Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een TDV6? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - U-bolts Lightweight
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
nico1970 schreef:
Ziet er allemaal netjes uit
Thnx !
Doordat ik teleurgesteld was in u-bolts met de achteras, heb ik ze van de vooras een flinke beurt gegeven met een komborstel op de haakse slijper en een brilletje op. Na de roest- en coatbehandeling was ik heel tevreden.
En die torenbouten vielen me reuze mee. Eigenlijk gingen ze hartstikke makkelijk los, terwijl er het behoorlijk ernstig uit zag..
Hopelijk gaan ze makkelijk bij je los... !
Bericht Geplaatst: di 26 mei 2020, 00:31
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Ziet er allemaal netjes uit!

Maar het klopt van de U bolts. Er zijn diverse vormen lengtes soorten. Verschilt per as en positie.
De lange zal denk ik aan de kant van het diff hebben gezeten.

Nou, als die van Paddoc idd zo belabbert zijn? Die heb ik ook aangeschaft. Als de oude er dus nog heel onder uit komen zal ik ze nog maar ff bewaren dan. Heb ze nu met de roestborstel schoongemaakt en alvast 3x in de kruipolie gespoten voordat ik ze los ga draaien .Tijd zal het leren.

Heb ook ontdekt dat er verschil in dikte van de torenbout van de bladveer kan zitten wat dus gevolgen heeft voor de grootte van de kop en de passing onder in de pads op je as. Dat was bij mij flink uitgelubberd. Dus dikkere torenbouten erin gedaan , uit boren van de veren viel niet mee!!!! RVS boor gebruikt, weinig toeren en veel druk erop met veel snijolie.
Met een verse grotere kop en de aspad zuiver gemaakt. Hopen dat het nu niet meer gaat schuiven en losgaat.
Volgens mij heeft een vooras dunnere torenbouten als achter.

Nog al wat ervaring mee opgedaan in de vrachtwagen wereld. Vooral bij korte opleggers zonder meesturende assen met zware beladingen die erg veel kort bochtenwerk bij de klant hadden. Veerbladen en constructies braken eronderuit als koekjes en meestal op vrijdag als ik naar huis wilde!

Tip, trek de stroppen na een duizend kilometer en wat verkeersdrempels nog maar eens na.

groeten Nico
Bericht Geplaatst: ma 25 mei 2020, 23:23
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
En, de U-bolts zitten er weer op en de as hangt er weer aan!
Dank voor het meedenken allemaal!
Bericht Geplaatst: ma 25 mei 2020, 21:41
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Voor alle duidelijkheid: Met de softtop voor een LW doel ik op de kunststof kappen zoals de KL die gebruikte. Canvas is wel verkrijgbaar maar verre van goedkoop.
Bericht Geplaatst: zo 17 mei 2020, 14:50
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Heel soms kom ik wel eens bij Van Dam. Maar het is nogal een eind rijden vanuit Drenthe. Gelukkig heb ik me tot nog toe goed kunnen redden. Nooit verwacht dat dingen als dopjes voor reservoirs of de witte reflectoren 'op kunnen zijn. Wist trouwens ook niet dat soft top voor een lighweight weer anders is dan een gewone series!.
Als ik daar in de buurt kom voordat ik jarig ben, ga ik daar polshoogte nemen voor en boekie!
Bericht Geplaatst: za 16 mei 2020, 16:53
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Crazy-G schreef:

Makkelijkste is i.d.d. gewoon van Dam Rhenen bellen, die weten echt heul veul en hebben/hadden (wordt rap minder geloof ik) navenant veel liggen voor o.a. de Lightweight.

Gert-Jan


Was gisteren nog bij Van Dam. De voorraad gangbare onderdelen is groot genoeg. Bovendien hebben ze nog een depot in Herkenbosch.
Sommige dingen zijn echter gewoon op en dan zijn ze niet alleen bij Van Dam op maar vrijwel overal. Denk aan een softtop voor de Lightweight, het dopje op het reservoir voor de ruitenwisservloeistof of witte reflectoren voor de LW of 109.

Zag daar ook de militaire (ex KL dus) onderdelenboeken liggen. Zowel het boek met de open gewerkte tekeningen als het bijbehorende tekstboek met de verwijzing naar de NSN nummers en de civiele Land Rover onderdeel nummers. Heb niet gevraagd wat die kosten.
Bericht Geplaatst: za 16 mei 2020, 16:19
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Crazy-G schreef:
Jep die is d'r, is niet goedkoop en behoeft enig geduld want het is niet zo makkelijk en duidelijk als dat van de civiele series of Defenders, kortom, je zoekt je de peentjes, maar goed, het is d'r wel en het werkt, als je weet hoe er mee om te gaan.

Wat goed zeg! En ook nog te koop.... Dus dat wordt mijn volgende verjaardagscadeautje!
Bericht Geplaatst: za 16 mei 2020, 07:59
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Leendert schreef:
De vierkante moet rechts voor omdat het diff daar een beetje in de weg ligt. de rest zou zich zelf moeten wijzen.

Top! Dankjewel!
Had ik eigenlijk zelf ook kunnen bedenken :oops:
Heb natuurlijk meteen even gekeken en de vierkante past daar perfect, want het is aan die kant inderdaad een beetje hoger en vierkanter.
Bericht Geplaatst: za 16 mei 2020, 07:56
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
kijk , weer wat geleerd . dat wist ik dus echt niet ......
Bericht Geplaatst: vr 15 mei 2020, 23:07
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Pieter K schreef:
maar uh... onderdelenboek van de lightweight? Ik wist niet eens dat die er was!

Jep die is d'r, is niet goedkoop en behoeft enig geduld want het is niet zo makkelijk en duidelijk als dat van de civiele series of Defenders, kortom, je zoekt je de peentjes, maar goed, het is d'r wel en het werkt, als je weet hoe er mee om te gaan.

Makkelijkste is i.d.d. gewoon van Dam Rhenen bellen, die weten echt heul veul en hebben/hadden (wordt rap minder geloof ik) navenant veel liggen voor o.a. de Lightweight.

Oh ISBN nummer onderdelenboek Lightweight: 1-85520-154-2, € 35,- bij bol.com

Military Land Rover Series III (lightweight) Parts Catalogue

Gert-Jan
Bericht Geplaatst: vr 15 mei 2020, 17:32
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Neem aan rechts voor :?: :?: :?: :idea:
Bericht Geplaatst: vr 15 mei 2020, 16:17
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
De vierkante moet rechts voor omdat het diff daar een beetje in de weg ligt. de rest zou zich zelf moeten wijzen.
Bericht Geplaatst: vr 15 mei 2020, 10:31
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Dus toch niet het resultaat van een historische klus :shock:

De vierkante bocht was mij inderdaad ook opgevallen. Vreemd dacht ik, vandaar ook dit topic. Ik ga zeker vandaag of morgen goed ga kijken/passen om te zien op welke plek de 'vierkante' dan hoort. Thnx!!

En ja, paddocks. Zoals gezegd paste de nieuwe U-bolts bij de vooras niet goed. En toen ik eindelijk de nieuwe U-bolts op de plek had zitten, trok ik bij het juiste koppel de moer inderdaad over het draad heen....

maar uh... onderdelenboek van de lightweight? Ik wist niet eens dat die er was!
Bericht Geplaatst: vr 15 mei 2020, 09:26
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Zoveel mensen, zoveel meningen, de u-bolts van een lightweight zijn NIET allemaal hetzelfde en NIET van dezelfde lengte, profiel van één(?) van de u-bolts is "vierkant" vanwege de vorm van de as waar deze gemonteerd moet worden, daardoor is de lengte ook niet bij allemaal gelijk.

Als je ze op hun juiste plek plaatst zul je zien dat de schroefdraad die onder de schokbreker/veerplaat uitsteekt wel hetzelfde is, dus het is niet zo simpels even alle u-bolts d'r af tieften en even een paar nieuwe d'r op hangen, even wat navraag werk bij de desbetreffende experts vragen voor je brokken maakt, een "ronde" u-bolt monteren op de plaats waar een "vierkante" hoort is killing voor de u-bolt en vice versa.

Vooral bij Paddock weten ze d'r geen reet vanaf, ik kreeg een setje die "speciaal voor de lightweight" was, bij navraag bleek dat dat zo was omdat "iemand het daar zo had opgeschreven, als je in het onderdelenboek van de lightweight kijkt zie je precies welke je moet hebben, helaas is daar verder niet uit te destilleren waar ze geplaatst moeten worden maar met simpel passen en meten is daar moeilijk fouten mee te maken, vooral de "vierkante" zijn overduidelijk.

Ook zijn de Paddock u-bolts 10mm in plaats van de correcte 7/16, die zijn behoorlijk steviger en draai je niet zomaar aan flinters.

De nieuwere types hebben ze zelfs van 12mm, die zijn nog dikker.

Die Paddock u-bolts kun je nog niet in de buurt van hun aanhaalkoppel krijgen of ze zijn al gestript.

Gert-Jan.

Bijlage:
Schermafbeelding 2020-05-15 om 08.15.16.jpg
Bericht Geplaatst: vr 15 mei 2020, 08:10
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
wat behalve de lengte , nog veel belangrijker is : de linker op de foto heeft een heel ander profiel van de bocht , deze zal dus niet goed om je as passen , en dus ook niet goed vastzitten .... ik zou eens even kijken of je niet een paar nieuwe kunt vinden (als iemand een onderdeelnummer heeft kan ik kijken of ik ze hier misschien nog heb liggen .)
Bericht Geplaatst: do 14 mei 2020, 23:16
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Ha... ik dacht het wel. Ze horen natuurlijk hetzelfde te zijn, maar je weet maar nooit :?
Maar aangezien ze hetzelfde horen te zijn, maakt het dus niet uit waar ik de lange terug plaats. Want dat had ik natuurlijk niet genoteerd.

Voor de achteras had ik ook nieuwe besteld en die zijn inderdaad niet duur. Maar ook die waren flink langer en door krappe passing, kon ik afzonderlijke uiteinden niet met goed fatsoen door de gaten van de 'schokbrekerplaat' krijgen. Uiteindelijk heb ik toen de oude opgepoetst en die maar gebruikt en die gingen zonder 'pijn en moeite' zo op de plek...

thnx!!
Bericht Geplaatst: do 14 mei 2020, 20:14
  Berichttitel:  Re: U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Er zijn diverse lengtes van de U-bouten en ook de lengte van de schroefdraad op die dingen kan verschillen.

Ze zouden allemaal even lang moeten zijn dus ik denk aan klusgeschiedenis. Ik heb ze zelf ooit besteld bij Paddock. Die waren veel langer en hadden minder draad waardoor ik heel veel ringen heb moeten gebruiken om de boel te kunnen monteren. De APK meneer had hier echter geen opmerkingen over. Heb ze nu, zowel voor als achter, van Van Dam.

Ik zou zelf gaan voor nieuwe exemplaren. Zo duur zijn ze ook weer niet.
Bericht Geplaatst: do 14 mei 2020, 19:03
  Berichttitel:  U-bolts Lightweight  Antwoord met een citaat
Hoi,
ik wil van het weekend mijn vooras er weer onder hangen. Maar natuurlijk niet voordat ik de boel een beetje gekuisd nheb.
Maar terwijl ik de U-bolts erbij pak, zie ik ineens dat ze van verschillende grootte zijn. De linkse is een flink stuk langer en de tweede is net even korter dan de rest. Hoort dit? Of is dit het resultaat van 'historische klussen'?
Bericht Geplaatst: do 14 mei 2020, 17:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.