Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 20:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een 300tdi? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - Bladveren Defensie
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Nee, 100% M12! Heb de u-bouten tegelijk met de bladveren gekocht bij van Dam...

Dat ze hard zijn was ik al bang voor... Misschien toch maar op maat laten maken...
Bericht Geplaatst: do 28 mei 2020, 21:49
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Mag je wel een zeer goede kopen en veel snijolie gebruiken want de goede veerstroppen zijn verdomd hard en let op de spoed, standaard M12 is 1.75 maar er kan ook fijnere draad op zitten, 1.5 of 1.25.
Weet je zeker of het m12 is en niet 1/2 inch unf?
Bericht Geplaatst: do 28 mei 2020, 21:46
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Ja, dat dansen ook al gedaan! Leuk hoor! Maar omdat ik dus 4 bladen heb verwijderd, zijn de stroppen nu ook te lang. Normaal geen probleem, flex er in en klaar. Maar de m12 draad is ook te weinig aanwezig... Toch maar eens op zoek naar een snijmoer m12...
Bericht Geplaatst: do 28 mei 2020, 17:15
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Wat ik gedaan heb: alle veerbouten, dus ook de U-bouten, een stukkie meer dan handvast gedraaid. Toen de auto op zijn pootjes en op elke hoek even op de bumper gaan staan en een beetje "dansen". Zo zet de boel zich al een beetje. Daarna alle bouten en moeren op het juiste moment gezet.
Bericht Geplaatst: do 28 mei 2020, 17:09
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Maar die voorspanning gaan mijn van originele rubbers in de veren niet leuk vinden, denk ik... zet ze pas vast als de auto op haar pootjes staat... Mooi neutraal gebied...
Bericht Geplaatst: do 28 mei 2020, 13:16
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Ik heb hier in het verleden eens gelezen dat je de auto uit de veren moest tillen en dan pas de bouten strak vast draaien, dit om voorspanning te creeren.
Alleen waren dar de meningen toen ook al verdeelt over.
Ik eerst ook hoge militaire shackles, maar met de plaatsing van parabooltjes heb ik die toch verwijdert omdat hij anders wel erg hoog kwam.

Groet
Bericht Geplaatst: do 28 mei 2020, 12:45
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Ik ging er vanuit dat ze in verticale stand niet meer verder konden uitveren... maar ze kunnen dus ook gewoon naar voren scharnieren, heb ik gister kunnen zien!
Bericht Geplaatst: do 28 mei 2020, 06:59
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Het gaat er denk ik met name om dat ze niet té vlak staan want dan heb je bijna geen mogelijkheid tot veren meer, bij mijn Lightweight kwam de veer zelf al tegen het chassis met de oude doorgezakte veren, nu staan ze inderdaad net als plaatje één, en achter staat ook ongeveer als plaatje twee, dus het zal wel ongeveer overeen moeten komen met de plaatjes.

Gert-Jan.
Bericht Geplaatst: do 28 mei 2020, 06:48
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Dank voor de info! Voor staat dus perfect, achter zou er nog een blaadje bij kunnen...
Bericht Geplaatst: wo 27 mei 2020, 22:38
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Plaatje uit WPH, bovenste betreft 88" en onderste 109" voorveer, het gaat hier dan wel om de afstand tussen as en chassis, niet om de stand van de shackle, maar ze zullen ze niet voor niets zo afbeelden:
Bijlage:
Schermafbeelding 2020-05-27 om 17.01.37.jpg


Plaatje uit WPH, betreft 88" en 109" achterveer:
Bijlage:
Schermafbeelding 2020-05-27 om 17.00.55.jpg
Bericht Geplaatst: wo 27 mei 2020, 17:06
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Is de ideale stand van de veerschommels nagenoeg verticaal, met een lichte graad naar achteren? Of is 45° ideaal? Heb nu eindelijk nieuwe militaire "van Dam" hd bladveren gemonteerd rondom. Áchter staan ze op 45° vóór juist iets naar achteren t.o.v. verticaal. Heb de onderste 4 bladen verwijderd, zat anders meteen op 6 cm verhoging...
Nu nog iets van 4 centimeter hoger, met lange shackles vóór. Verhouding met achter is al beter, hangt minder achterover. HD bladveren vóór is dus wel overkill, maar hoop dat ze nog wat gaan doorzakken de komende tijd!
Dan kan ik altijd een blad toevoegen, mocht het te gek gaan worden...
Bericht Geplaatst: wo 27 mei 2020, 00:29
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Ik heb ook originele defensie veren bij van Dam gekocht.
Zien er goed uit en passen perfect.
Verder heb ik met mijn vorige Laro altijd op gewone bladveren gereden en vond dit goed te doen.
Schoonhouden en af en toe een drupje olie tussen de bladen.
Doe ik al meer dan 20 jaar zo en dit werkt voor mij prima.
Bericht Geplaatst: zo 19 apr 2020, 16:39
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Zo het nu staat ga ik morgen de bladveren ophalen bij van Dam. Nieuwe veerstroppen ook, uiteraard. Maar "passen" de veren zo op de originele veerplaten? Of moet ik die ook vervangen door ex-defensie exemplaren?
Bericht Geplaatst: do 16 apr 2020, 14:42
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Tja, qua duur is het een keuze. We kunnen niet in je portemonnee kijken.
Als de manuren reparatie etc. gratis zijn dan is alles wat arbeid bespaart duur.

Zoals je in het spoorgaon-veren-verhaaltje kan lezen: Parabolen lonen kennelijk.
En ... parabolen kunnen ook extra gewicht aan, daar zijn parabolen misschien zelfs uiteindelijk winnaar.

De belangrijkste hobbel lijkt mij eigenlijk dat het onduidelijk is wat welke parabolen precies doen en kunnen.
Bericht Geplaatst: wo 27 nov 2019, 23:19
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Tsja, parabolen... gezien de uitrusting en het extra gewicht ga ik voor rondom heavy duty...

Parabolen wordt me dan toch te duur...
Bericht Geplaatst: wo 27 nov 2019, 21:55
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Ik had eerst ook de 9 blads voor, met een 2.25 peziene stonden de veren al niet bol, zeg maar bijna vlak.

Onbelast trokken ze wel wat ronder, maar naar het plaatsen van een modernere diesel stonden de bladveren net zoals ervoor. Misschien kan je naar een treffen in de buurt, ik weet niet of deze nog georganiseerd worden. Veel zal nu wel via het gezichtjes-boek gaan. Maar soms is het wel lekker om bij een ander onder de motorklap te gluren.

Ik zou... maar jij bent mij niet ;)
Ik zou mij geld één keer uitgeven en voor parabool-veren gaan.
Bericht Geplaatst: wo 27 nov 2019, 20:25
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
ik had voor eerst ook gewone 9 blads veren onder mijn 88 diesel, maar deze ging 5 cm scheef hangen,
toen had ik de veren omgewisseld, maar na 1 week weer precies hetzelfde. (Is natuurlijk ook niet zo gek, de bak hangt aan de linker kant)
Toen heb ik het linker voor pakket uit elkaar gehaald en een zwaarder blad erbij gezet van een oud achterpakket. daarna stond hij wel veel rechter.
Nu heb ik parabolen ( ik weet niet welk merk, 2e hands gekocht), en dat bevalt voor hier veel beter.

Groet
Geert 88 SIIID
Bericht Geplaatst: wo 27 nov 2019, 13:23
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Voor zit nu ook 9 blads, achter 11
Bericht Geplaatst: di 26 nov 2019, 16:03
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
200tdi is volgens mij zwaarder als de 2.25. Hoeveel bladen heb je voor erop liggen?
Mijn s3 88" heeft er voor een 9 blads. (benzine)
Bericht Geplaatst: di 26 nov 2019, 15:58
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Nu liggen mijn bladveren vóór nagenoeg horizontaal.
Is mijn 200 (t)d(i) dan zoveel zwaarder dan de 2.25 diesel die er eerst in lag? Is heavy duty vóór dan overkill?
Of zou ik ook een extra blad kunnen toevoegen aan nieuwe defensie-veren?
Bericht Geplaatst: di 26 nov 2019, 13:22
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Ik heb ook defensie bladveren bij Van Dam gekocht.
Prima leger kwaliteit.
Ik rij al 20 jaar op bladveren: schoonhouden en af en toe drupje olie tussen de bladen.
Niks mis mee.
Bericht Geplaatst: di 26 nov 2019, 13:09
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Goed, dan nog even een kleine ontsporing, de harde (spoor) praktijk zoals die door een collega wordt samengevat.
(een collega zonder LandRover, dus collega op een ander terrein)

Paraboolveren hebben het voordeel boven "gewone" bladveren dat ze lichter zijn (circa 1/3), soepeler veren en (gerekend tot de voertuigen waarin ze geplaatst zijn) een "levenslange" gebruiksduur hebben. Daartegenover staat de hogere kostprijs. Maar voor spoorwagens hebben ze nog een voordeel. Door hun constructie zijn ze relatief eenvoudig te maken als "2-trapsveer". Daarbij zijn ze relatief slap bij weinig belasting, en worden ze stijver vanaf een bepaalde belasting. Bij spoorwegmaterieel is het van belang datalle wielen een redelijk gelijke wieldruk hebben. Bij slappe wagens is het onderstel zo flexibel dat dit zich aanpast. Maar een stijve wagen. Daarom moeten bij die stijve wagens op één as altijd 2 veren met vrijwel gelijke veerwerking en -hoogte geplaatst worden. Bij slappe veren is dat niet nodig, die corrigeren dat. De 2-traps paraboolveer heeft de voordelen van 2 veren. Slap bij weinig belasting, stijf bij hogere belasting. Deze eigenschap + de lange levensduur maken zo'n veer aantrekkelijk. En Qua kosten speelde een belangrijke rol dat veel spoorwegbedrijven hun eigen verensmederij hebben opgedoekt en zij hun bestaande ("gewone") veren niet meer zelf kunnen behandelen. Als alles buiten de deur wordt gekocht is het veel gemakkelijker om een eerlijke kostprijs te bepalen. Bij NS speelde lange tijd mee dat er werk moest blijven om de smederij in gebruik te houden.

Waarmee gelijk verklaard wordt waarom je bij parabool-veren geen linkse en rechtse veren hebt.
Bericht Geplaatst: zo 24 nov 2019, 13:04
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Maar ik vind afdwalen ook helemaal niet erg, hoor! En
bier lust ik ook wel pap van!
Als ik een bevredigend antwoord krijg, maar het best een beetje off-topic gaan...
Bericht Geplaatst: za 23 nov 2019, 19:17
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Misschien een goedmakertje voor de toyo haters :evil: het nummerbord van mijn toyo is LBZ LR109 ;) speciaal om verstokte toyo fans een beetje te stangen :P en ter ere van mijn ambu 8-) LBZ staat voor Lubz en daar word een heel lekker biertje gebrouwen :roll: en afdwalen levert soms verassende info op :idea:
Bericht Geplaatst: za 23 nov 2019, 18:32
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
Mooi zo, het wil op dit forum nogal eens gebeuren dat de discussie een andere wending neemt .. maar dat is altijd nog beter dan een dood forum ...


De vraagsteller heeft ook nooit iets gezegd over Afrika etc. ... .

Bovendien ... een forum dat alleen maar antwoord:
        Vraag: Defensie bladveren ?   Antwoord:   "Goed"   (of in indien van toepassing "Fout" )
Zo'n forum is weinig aantrekkelijk, althans in mijn ogen.

Het is in mijn ogen alleen maar beter als "het forum" meedenkt, en ook een beetje afdwaalt.
Je weet dan veel beter wat er nog meer op de markt (in alle betekenissen) is.

Ga je jaarlijks naar Afrika dan wil je wellicht ook weten welke veren daar "deugen" en waarom.
Bericht Geplaatst: za 23 nov 2019, 13:44
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
Mooi zo, het wil op dit forum nogal eens gebeuren dat de discussie een andere wending neemt :? maar dat is altijd nog beter dan een dood forum :cry:
@ Sjeroens volgende maand zit ik weer in Afrika :oops: onder mijn auto zit achter een enorm paket veren plus luchtbalgen en voor verzwaarde spiraalveren, mag ook 3.5 ton wegen :geek: Afbeelding
Dit is niet mijn auto maar hij lijkt er op en is gelukkig niet door bimobil gebouwd


:cry: Hoezo afdwalen :twisted: ( :D :D :D :D :D )
Een Toyo op de Land Rover Prik :x posten :shock: :lol:

Maar over bladveren gesproken.

Deze is ook iets te zwaar (turbo) geladen :D

Groet, Rob (die ook wel van Toyo’s houdt)
Bericht Geplaatst: za 23 nov 2019, 13:10
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Mooi zo, het wil op dit forum nogal eens gebeuren dat de discussie een andere wending neemt :? maar dat is altijd nog beter dan een dood forum :cry:
@ Sjeroens volgende maand zit ik weer in Afrika :oops: onder mijn auto zit achter een enorm paket veren plus luchtbalgen en voor verzwaarde spiraalveren, mag ook 3.5 ton wegen :geek: Afbeelding
Dit is niet mijn auto maar hij lijkt er op en is gelukkig niet door bimobil gebouwd
Bericht Geplaatst: za 23 nov 2019, 12:51
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Dank voor de reacties! Ik heb het antwoord op mijn vraag gekregen, of de bladveren van van Dam een beetje voldoen.

Parabolen kunnen altijd nog, ga ws nieuwe bladveren aanschaffen...
Bericht Geplaatst: za 23 nov 2019, 12:17
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
sjeroens schreef:
@ jamaar: ik heb altijd geleerd dat je het probleem bij de bron moet aanpakken: Dus niet naar afrika gaan ;)
Maar alle gekheid op een stokje: mijn 101 heeft ook parabooltjes eronder en dat rijd veel comfortabeler dan mijn series 3.
En ik snap de vraag, ik ben ook al aan het zoeken geweest voor parabooltjes voor de series 3 en heb het gevoel dat je iets gaat kopen waarvan je de uitkomst gedeeltelijk weet. je wilt natuurlijk ook je laadgewicht behouden. en het is vaak de keuze: of rijcomfort of laadgewicht.
bij een onbeladen 101gs (1800kg) zijn de parabooltjes eigenlijk te stijf, bij een 101ambu (2800kg, bij mij 3200kg) hangt ie lekker in zijn veren en doen de parabolen het goed.


Bij spoorwagons (en denkelijk ook bij vrachtwaggles) hebben ze vaak parabolen met een helper-veer die pas bij belading gaat werken.
Nu zijn bij spoorwagons (en vrachtwaggles) de verschillen tussen leeg en beladen ook heel veel groter.

Verder blijft het natuurlijk altijd een compromis: voor in het terrein wil je een eindeloze articulatie, op de weg naar dat terrein wil je een geciviliseerd weggedrag, op een verkeersdrempel heb je niks aan articulatie en ga zo voort.

En dan tenslotte: De parabolen onder de 101 (en onder de latere Santana's) hebben bewezen dat parabolen geen probleem zijn.
Het probleem zijn de slechte parabolen. Volgens mij is het zelfs zo dat goede parabolen minder problemen geven als bladveren (dat zou ik na moeten vragen bij mijn spoorse-techniek-liaison) ... de spoorwegen zijn in het algemeen nogal behoudend, en zeker nogal berekenend: parabolen zijn duurder dus er moet ook ergens winst in zitten anders had je nooit parabolen onder een spoorwagons gezien.
Bericht Geplaatst: za 23 nov 2019, 11:19
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
@ jamaar: ik heb altijd geleerd dat je het probleem bij de bron moet aanpakken: Dus niet naar afrika gaan ;)
Maar alle gekheid op een stokje: mijn 101 heeft ook parabooltjes eronder en dat rijd veel comfortabeler dan mijn series 3.
En ik snap de vraag, ik ben ook al aan het zoeken geweest voor parabooltjes voor de series 3 en heb het gevoel dat je iets gaat kopen waarvan je de uitkomst gedeeltelijk weet. je wilt natuurlijk ook je laadgewicht behouden. en het is vaak de keuze: of rijcomfort of laadgewicht.
bij een onbeladen 101gs (1800kg) zijn de parabooltjes eigenlijk te stijf, bij een 101ambu (2800kg, bij mij 3200kg) hangt ie lekker in zijn veren en doen de parabolen het goed.
j.
Bericht Geplaatst: za 23 nov 2019, 09:41
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Probeer in afrika maar een parabool bladveer te vinden als er een stuk gaat, standaard landroververen geen enkel probleem en met 1 parabool en 1normale bladveerset onder je auto krijg je wel een heel vreemd gewaggel. :lol:
Ken te veel mensen die problemen met parabool veren in afrika hadden, afrika is niet af en toe een beetje offroad spelen zoals je dat in Europa doet, nee als je daar een zware piste rijd zijn er 2 mogelijkheden 1: je auto gaat stuk 2: jij en je auto gaan stuk. Persoonlijk ken ik niemand die zonder reparaties afrika doorgereisd is. Paar hondert km wasbord :twisted: rijden met 90km/h krijgt ook een landcruiser op zijn knieën :cry:
Maar voor de thuisblijvers zijn parabooltjes prima en worden verkeersdrempels vriendelijker :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bericht Geplaatst: vr 22 nov 2019, 22:00
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Goed ik heb ook de “p@dock” gme-tjes met pro-com’s.

Denk nu 2 jaar en ik maak best wel veel drempel kilometers.
Was tijdens de montage geen rechter of linker, daar doen ze niet meer aan.

Maar de auto staat nog steeds recht en piept tijdens het veren af en toe.
Maar dat vond ik bij het tijdperk horen, doe ik niets aan

:D ;) :lol: :mrgreen:
Bericht Geplaatst: vr 22 nov 2019, 19:16
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Gerben schreef:
zou me dus niet zo druk maken om de "betrouwbaarheid"

Da's nou net het punt, als je goede kwaliteit, speciaal voor en/of door het merk gemaakte parabolen hebt is er inderdaad niets aan de hand, maar helaas is er in de Land Rover wereld een hele berg leveranciers en fabrikanten die het zeg maar "minder nauw" nemen met die kwaliteit en betrouwbaarheid en troep leveren voor een hele aantrekkelijke prijs maar achteraf helaas vaak een prijs die plots niet meer zo goedkoop is als je twee of drie keer zo vaak moet gaan vervangen.

En om nou net die, kwalitatief goede, parabolen te vinden is de kunst en maakt het heel lastig.

Simpelweg de duurste nemen is veelal ook niet de juiste weg, je moet echt door iemand op de juiste weg gezet wordt.

Ik heb achter parabolen bij Paddock vandaan, zijn van GME Springs uit Engeland, ik vond ze niet duur, complete set thuis op de mat voor € 233,00, pasvorm en alles heel erg goed, zien er kwalitatief goed uit, alleen de toekomst moet uitwijzen of ze echt ook "leveren", vooralsnog doen ze het beter als de parabolen die d'r onder zaten, daar zaten geen standaard bussen in, in de GME wel.

Ik heb goede dingen over GME gehoord, maar ja, wat brengt de toekomst?

Waar ik wel stevig van overtuigd ben geraakt door eigen ervaring, is dat Poly bussen het niet zijn met bladveren, veel beter doen de originele staal/rubber bussen het, mits correct gemonteerd conform werkplaatshandboek.

Veel stabieler en vooral ook geen geklonk en gebonk en geratel meer van de veren.

Gert-Jan.
Bericht Geplaatst: vr 22 nov 2019, 18:52
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Na een bongy en daarna dan een 109 met “echte” bladveren was wel afzien.
Na enige tijd toch Parabooltjes met gasveertjes genomen ;)

Dat is dag en nacht verschil, alleen stond enige tijd hoger op zijn “veertjes” maar na een paar is de hoogte bijna gelijk maar het veren is een stuk soepeler.

En waarom zou je er niet mee naar Afrika te .... je bladveren de schuld geven is een zwak excuus om niet te gaan :mrgreen:
Bericht Geplaatst: vr 22 nov 2019, 18:36
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
paraboolveren worden al jaren gebruikt in de bedrijfswagen wereld (ook de hele grote vrachtwagens gebruiken deze), zou me dus niet zo druk maken om de "betrouwbaarheid"
en naar afrika met paraboolveren zou ik wel aandurven , ze zijn daar handiger met repareren als de westerse wereld ....
Bericht Geplaatst: vr 22 nov 2019, 18:20
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
Ik heb de zware uitvoering van van dam onder mijn ambu 109 2A en ondanks of dankzij dat ik altijd rond max 2800 kg :roll: rondrij zeer tevreden.   Wil geen parabool er onder vanwege niet te repareren in Afrika, dat bomen bos verhaal, welke goed slecht zijn plus de euro's maakte de beslissing heel makkelijk.


Tja, dat wil ik best geloven: Met permanent om en nabij de 3 ton voertuiggewicht .. en met Afrika in gedachten zijn gewone (zware) bladveren geen gekke keuze.

Als je evenwel bedenkt dat Santana - waar men doorging met het ontwikkelen van een "Serie 4 en 5" - overging op parabolen, en dat verschillende testen zeggen dat die parabolen de auto bijna gelijkwaardig aan een moderne schroefveer-versie maakt ... dan weet ik genoeg.

Hoe het dan verder met de bomen en het bos zit weet ik ook niet, kennelijk zijn er bagger-parabolen in de markt.

Versneld achteruit gaan is overigens géén kenmerkende eigenschap van parabolen ... onder (sommige) spoorwagons worden danwel gewone bladveren danwel paraboolveren gebruikt ... en daarbij heb ik nog nooit gehoord van grotere onderhoudskosten bij parabolen.
Bericht Geplaatst: do 21 nov 2019, 22:50
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Ik heb de zware uitvoering van van dam onder mijn ambu 109 2A en ondanks of dankzij :? dat ik altijd rond max 2800 kg :roll: rondrij zeer tevreden. Wil geen parabool er onder vanwege niet te repareren in afrika, dat bomen bos verhaal, welke goed slecht zijn plus de euro's maakte de beslissing heel makkelijk. :P :mrgreen:
Bericht Geplaatst: do 21 nov 2019, 18:15
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Ik heb bladveren van Van Dam onder de Lightweight, rondom. Ze zijn NOS en veren prima.
Bericht Geplaatst: do 21 nov 2019, 18:02
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Waarom origineel? Met name vanwege het financiële plaatje, maar ook omdat ik door alle bomen in het verenbos er nog niet achter ben wélke parabolen de goede zijn...
Bericht Geplaatst: do 21 nov 2019, 16:11
  Berichttitel:  Re: Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
HPS schreef:
Ik ben van plan om de bladveren onder mijn series 3 109" hardtop rondom te vervangen.

Heeft er iemand ervaring met de ex-defensie bladveren bij van Dam uit Rhenen vandaan?

Parabolen overweeg ik ook wel, maar wil eerst originelen proberen.


Waarom wil je originele bladveren eerst proberen ?

Mooie nieuwe bladveren, goed in het vet veren prima, bijna net zo goed als parabolen.
Echter .. met de tijd neemt de wrijving tussen de verschillende veer-bladen toe en dan krijg je steeds meer een eerste tik/stoot bij een oneffenheid. Na een paar verkeersdrempels wordt het dan weer wat beter, maar je blijft een stugheid houden.

Parabool-veren lossen dit probleem definitief op ... alleen moet je ze wel van een zodanige kwaliteit hebben dat ze niet moe worden.
En ... je moet met parabolen bijpassende schokbrekers hebben.
Bij bladveren komt het met de schokbrekers niet zo nauw omdat de veren zelf heel veel (en steeds meer) inwendige frictie kennen.
Bericht Geplaatst: do 21 nov 2019, 13:30
  Berichttitel:  Bladveren Defensie  Antwoord met een citaat
Ik ben van plan om de bladveren onder mijn series 3 109" hardtop rondom te vervangen.

Heeft er iemand ervaring met de ex-defensie bladveren bij van Dam uit Rhenen vandaan?

Parabolen overweeg ik ook wel, maar wil eerst originelen proberen.
Bericht Geplaatst: do 21 nov 2019, 13:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.