Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een TD5? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - Trillende rempedaal
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
Tenzij je in Afrika rijd, dan wil je geen paradingens of schroefschroot, die zijn onderweg namelijk niet te repareren.


Hmm ... hoe vaak gaat dat "schroefschroot" dan stuk ??
Het enige wat je over de LandRover schroefveren hoort is dat ze te slap worden ... en dat treedt eigenlijk ook alleen maar op bij de serieus aoude en zwaar gebruikte LandRover (en/of bij die versies waar de veren nieuw al te "vriendelijk" waren).

Ik heb ruim 9 jaar geleden afscheid genomen van een 110 die toen ruim 10 jaar oud was ... ik denk dat ie zelfs nu nog op z'n originele schroefveren staat.
Bij mijn huidige 110 heb ik onlangs de veren gewisseld, dit vanwege slechts één klacht mbt die veren namelijk dat ze een beetje stug waren, althans, er was een nog net iets betere LandRover veer en qua kosten behapbaar.
De originele veren heb ik hier nog liggen, ze zien er behalve ietsje roestig verder nog als nieuw uit: de lengte is nog "als nieuw" en ... ze waren ondanks de jaren nog steeds aan de stugge kant.

Voor de liefhebbers van details: Ik had onder de "Puma" achter de standaard tweetraps-veren en heb nu de "luxe" variant die LandRover later onder de luxere 110 stationwagon leverde <> een drietraps-veer waarbij er een extra soepel eerste veertraject is toegevoegd aan de twee volgende trappen die verder gelijk zijn aan de oude tweetraps-veer. Verder achter ook de stabilisatorstang afgenomen.
... en het resultaat bevalt, verkeersdrempels kan ik met ± 10 km meer nemen.

O ja, als je klachten hoort over de schroefveren onder een Defender(oïde) ... dan is het dus of een oude te slappe veer vanwege de toentertijd gebruikte Boge unit, of het is vanwege geknutsel met "nieuwe" maar weinig adequate after-market veren, veren waarvan de karakteristiek niet passend is bij het gebruik. (Zoals bijv. de verhogingsveren die vooral zo stijf zijn dat de auto rijdt als een plank.)

Overigens kan je een schroefveer ook "oplappen" met wat hout ... als een schroefveer breekt dan is dat bijna altijd nabij een uiteinde en eigenlijk nooit in het midden, dus hoef je de restanten alleen maar een beetje bijeen te houden
Bericht Geplaatst: ma 09 sep 2019, 19:25
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
Tenzij je in Afrika rijd, dan wil je geen paradingens of schroefschroot, die zijn onderweg namelijk niet te repareren.
Good old leafspring kan je desnoods met een stuk hout en wat touw nog bij elkaar houden :lol: tot de volgende "werkplaats " waar vervolgens een oude bladveer op maat gemaakt wordt voor de volgende 10.000 km. :P
En ja het onderhoud aan trommels is strondvervelend, maar serieus, het is toch kikken voor de gokkers om te voorspellen welke kant de LR opgaat als je op de rem trapt! :shock: :shock:
Bericht Geplaatst: ma 09 sep 2019, 17:44
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
Crazy-G schreef:
Marc-my-Words schreef:
 
Tja, 'ts is natuurlijk vloeken in de kerk ... maar de makkelijkste oplossing is ... schijfremmen.

Euh, die heb ik voor d'r op en man wat remt dat fijn, lijkt wel een echte auto zo, al een keer een noodstop moeten maken, met aanhanger d'r achter, en volledige controle, perfect, was voor de schijfreconversie wel anders.

Afgelopen APK ook weer fluitend door de remmentest met voor 0% en achter 0,25% afwijking Links en rechts, lekker gevoel.


Tja, puristen zeggen altijd dat een goed afgestelde trommelrem net zo goed remt
  < alleen die randvoorwaarde "goed afgesteld" is het probleem >
Hetzelfde geld voor de bladveren, althans volgens die puristen, en ja ... nieuwe veren altijd (eventjes) lekker ...
... is dat even voorbij dan wil je parabolen of schroefveren.
Bericht Geplaatst: ma 09 sep 2019, 15:57
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
Marc-my-Words schreef:
 
Tja, 'ts is natuurlijk vloeken in de kerk ... maar de makkelijkste oplossing is ... schijfremmen.

Euh, die heb ik voor d'r op en man wat remt dat fijn, lijkt wel een echte auto zo, al een keer een noodstop moeten maken, met aanhanger d'r achter, en volledige controle, perfect, was voor de schijfreconversie wel anders.

Afgelopen APK ook weer fluitend door de remmentest met voor 0% en achter 0,25% afwijking Links en rechts, lekker gevoel.

Gert-Jan.
Bericht Geplaatst: ma 09 sep 2019, 13:05
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
Mmmm Schijf, heb ik niet aan gedacht.
Even een montage plaatje maken en een klauw monteren, nieuwe schijven heb ik nog liggen :oops:

Het trillen werd van de week al minder :?
Gister alles losgenomen, tijdens de montage ging de schijf er gewoon ruim op.
Afstellen en rijden.......... :?
Toch een braampje geweest :?
Bericht Geplaatst: zo 08 sep 2019, 15:54
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
 
Tja, 'ts is natuurlijk vloeken in de kerk ... maar de makkelijkste oplossing is ... schijfremmen.
Bericht Geplaatst: za 07 sep 2019, 22:38
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
Ik moest ooit bij mijn Lightweight de remtrommels achter met een hamer centreren, ging op zich prima maar dat leek me toch niet de bedoeling, werkte wel want remde goed, maar ik heb ze later toch maar vervangen door een originele leger set bij van Dam vandaan, die zijn op maat van de remschoenen gedraaid en remmen perfect na de voorgeschreven in-rem periode zonder gefröbel.

Daar kan ook nog het probleem zitten, nieuwe remmen monteren en dan meteen even kijken of hij weer lekker hard remt, FOUT, eerst een paar honderd, ja een paar honderd, kilometer gepast inremmen, dan komt vanzelf de dag dat ze perfect gaan remmen.

Doe je dat niet dan loop je heel grote kans dat je ze de eerste of tweede keer te hard remmen al krom hebt getrapt en de remvoering verglaasd.

Gert-Jan.
Bericht Geplaatst: za 07 sep 2019, 12:28
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
Wat ook zou kunnen dat je nieuwe remschoenen niet helemaal zuiver zijn.
Tegenwoordig is de boven en onderkant al een schuin stukje erop. Ik haal er voor de zekerheid altijd een schuurpapiertje overheen.
Ook aan de zijkanten (daar zit soms een kleine oneffenheid).
Succes,
J.
Bericht Geplaatst: za 07 sep 2019, 08:48
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
Het is bij zo’n asje geen rocket science :ugeek:

Vuil zou normaal kunnen dat dan de trommel scheef op de asstomp kan zitten.
Hoewel ik juist alles verwijderd heb, daarna alles gereinigd (één kant had lekkage gehad) en daarna de nieuwe spullen gemonteerd heb kan ik het me niet voorstellen, maar sluit het niet uit.

We gaan het zien.. :cry:
Bericht Geplaatst: vr 06 sep 2019, 16:55
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
@ Sjaak
misschien te ver gezocht maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
ik heb die schroeven om je trommel vast te zetten wel eens verkeerd er in gehad. remde ook met horten en stoten.
dacht dat 1 schroefje wel genoeg was maar dan trek je je trommel scheef.


Heb wel vaker trommels gehad waar standaard maar 1 schroefje in zat, nooit last gehad van trillende remmen.
Je kan door die schroeven de trommel helemaal niet scheef trekken, je wielmoeren trekken de trommels tegen de (asstomp?) ankerplaat? Hoe heet dat ding?, ze zijn er alleen als een soort borg, ook niet om te centreren want dat doet de rand op de ankerplaat.

Wat wel kan is roest of vuil tussen de trommel en ankerplaat :?
Bericht Geplaatst: vr 06 sep 2019, 15:49
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
sjaak109 schreef:
marc je bent me net een slag voor. ik doe het zo met de 109.

alleen ipv stift deed ik het met stoepkrijt. maar ik neem aan dat Rob dat niet heeft liggen. :-}


Leuk die parallelle gedachten ...
... je weet nu: het is ook inzetbaar voor het verhelpen van een slag in een fietswiel.

Een viltstift van de ACtion kost niet veel :ugeek:
Bericht Geplaatst: vr 06 sep 2019, 15:03
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
marc je bent me net een slag voor. ik doe het zo met de 109.

alleen ipv stift deed ik het met stoepkrijt. maar ik neem aan dat Rob dat niet heeft liggen. :-}
Bericht Geplaatst: vr 06 sep 2019, 11:29
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
Tja, of het bij een remtrommel gaat werken weet ik niet maar bij de fiets gebruik ik een viltstift om de slag in het wiel op te sporen.
Nu gaat het bij de fiets om meer dan tienden van millimeters.

Maar goed, als je een streep met een viltstift in de remtrommel kan zetten en daarna eens voorzichtig remt - precies met die kracht waarbij het trillen optreedt (of eenvoudig de rem ietsje opdraaien en dan draaien), dan zou je maar zo kunnen hebben dat je een onrondheid terugziet doordat de viltstiftstreep niet overal weggepoetst is.
Bericht Geplaatst: vr 06 sep 2019, 11:15
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
:oops: Dank jullie voor jullie hulp :D

;) * Ik heb de spullen bij de vrienden in Gouda vandaan en ben niet voor de goedkoopste gegaan.
;) * Als je de leading en trailing verwisseld heb je niet opgelet en ben je eigenlijk best wel handig 8-)
;) * En om een nieuwe trommel uit te laten draaien is eigenlijk wel een bijzondere actie

Ik hoop dat het in de trommel zichtbaar is doordat een deel van de binnenkant niet of minder ingesleten is. Ik hoop dat jullie tips hebben om het één en ander uit te sluiten.

Iemand al eens de trommel “binnenste buiten” op de as vast gezet en dan met een meetklok gemeten? Of gaat dat niet werken, ik heb van het weekend niet een draaibank bij de hand om de trommel op te spannen. Wellicht is de diameter van de trommel onder verschillende hoeken opmeten al voldoende?
Tevens kreeg ik nog de tip om de trommels om te wisselen en te kijken of het “afstellen issue” meeverhuist, dat zou al een :| veeg teken kunnen zijn :roll:

Ps Sjaak,
Sorry betreft een Defender as, is iets anders dan bij een series.

PPs
Misschien rest me niets om nog een trommel te bestellen en dan te kijken of het over is.
Bericht Geplaatst: vr 06 sep 2019, 11:04
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
Misschien heb je de voorste en achterste verwisseld. Leading/trailing.
https://www.akebono-brake.com/english/p ... tive/drum/
j.
Bericht Geplaatst: vr 06 sep 2019, 10:26
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
misschien te ver gezocht maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
ik heb die schroeven om je trommel vast te zetten wel eens verkeerd er in gehad. remde ook met horten en stoten.
dacht dat 1 schroefje wel genoeg was maar dan trek je je trommel scheef.
Bericht Geplaatst: vr 06 sep 2019, 10:22
  Berichttitel:  Re: Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
Weet niet waar je die nieuwe spullen gekocht hebt maar ik heb al vaker moeten vaststellen dat er helaas wat LR remmen betreft rotzooi op de markt is.
Controleren is lastig daar het om 0.1mm afwijking kan gaan, dat is al genoeg voor trillend rempedaal.
Je kan naar een specialist gaan om ze na te laten kijken en eventueel uit te laten draaien.
Zelf zou ik trommels en schoenen terug sturen en ergens anders nieuwe kopen.
Bericht Geplaatst: vr 06 sep 2019, 10:10
  Berichttitel:  Trillende rempedaal  Antwoord met een citaat
Na het vervangen van de achterremmen trilt mijn pedaal bij het remmen.
Bij lagere snelheid lijkt het er niet meer te zijn. :?

Nieuwe cilinders, remschoenen en trommels op de achteras van een ninety 1985

Nu viel me tijdens het plaatsen dat één trommel er net op ging.
De schoenen lopen vrij maar kan niet 2 klikjes de schoenen stellen want dan lopen ze al aan.
Andere kant ging beduidend beter, daar kon ik wel enige klikken verstellen voordat ik er 2 terug moest.

Ik heb het vermoeden dat de trommel niet rond is en zal van het weekend de boel weer los halen. Hoe kan ik dit controleren?

Heeft iemand dit al eerder aan de hand gehad en waar kan je het aan zien :? :?:
Bericht Geplaatst: vr 06 sep 2019, 08:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.