Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 03:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een TD5? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - Kachel Puma 2.4
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: Kachel Puma 2.4  Antwoord met een citaat
Sylvester schreef:
Dat de kraan slecht regelt is mij bekend, als Land Rover geen modificatie heeft gedaan moet ik hem zelf maar eens open maken om te zien of de regeling niet verbeterd kan worden, of is er iemand die dit al heeft gedaan. Ik hoor het graag.
Groet, Sylvester.


Misschien kan je het best aan het andere "eind" de slag van de "waterkraan" aanpassen.
Dat wil zeggen: Koud moet koud blijven, maar de verdraaiing van die kraan mag gerust half zo groot zijn bij dezelfde verdraaiing van de knop binnen. Wellicht krijg je dan wel een zinvoller regel-traject. Verschil tussen "heet", "heter" en "heetst" heb ik nooit gemerkt. Mocht je met een modificatie "heter" en "heetst"als verwarmingsstanden kwijtraken dan is daar weinig aan verloren.
Bericht Geplaatst: wo 26 dec 2018, 20:27
  Berichttitel:  Re: Kachel Puma 2.4  Antwoord met een citaat
Dat de kraan slecht regelt is mij bekend, als Land Rover geen modificatie heeft gedaan moet ik hem zelf maar eens open maken om te zien of de regeling niet verbeterd kan worden, of is er iemand die dit al heeft gedaan. Ik hoor het graag.
Groet, Sylvester.
Bericht Geplaatst: wo 26 dec 2018, 18:59
  Berichttitel:  Re: Kachel Puma 2.4  Antwoord met een citaat
Sylvester schreef:
In het archief lees ik diverse draadjes over de temperatuur regeling van de kachel in de Puma, nu heb ik daar ook last van, regelen doet ie erg slecht, het is meer aan en uit. Is er iets bekend van een aanpassing door LandRover van de regeling? :?


Dag Sylvester,

Ik heb geen kennis aan modificaties (behalve dan dat er iets was waarmee je de links-rechts hitte-verdeling aanpaste - bij de eerdere LHD "Puma" werd het rechterbeen van de chauffeur geroosterd - maar dat kan iedereen ook naar wens klussen).

De regeling van de kachel blinkt niet uit in fijngevoeligheid.
Bovenin tussen blauw (koud) en een streepje rood (warm) en de rest van het rood (heet) daar ergens bovenin zit een regelgebiedje.
Omdat de bediening een zekere speling kent, en omdat je bij de "Puma" een waterzijdige kraan hebt heb je te maken met twee vertragende en vervagende effecten.
Zet de knop dus ergens bovenin tussen blauw en het eerste streepje rood, wacht rustig even af, en als het warmer moet, of kouder, draai de knop dat twee klikjes in de gewenste richting ... en wacht 2-3 minuten (vanwege die waterzijdige kraan duurt het even wat langer, en vanwege die speling beter twee klikjes).
Na even wat langer deze strategie moet je de kachel toch min of meer redelijk kunnen regelen. Er blijft - bij echt koud weer - nog een tweede effect: gaat de thermostaat open dan zakt de warmteafgifte (want de kachel-temperatuur zakt), je merkt zelfs verschil tussen stevig trekken en een eindje de helling af. (Tenminste, ik merk het verschil.)

O ja, ik heb een radiator-muff (normaal zou die nu al dicht staan, maar het is tot nog toe nauwelijks winter).
De radiator-muff houdt het onder de motorkap iets warmer en hij zorgt er ook voor dat de radiator net iets minder hard koelt (maar bij het openen van de thermostaat wordt er toch een bel koud water losgelaten, de radiator-muff verandert daar maar weinig aan).  
Wat betreft die koudwater-plons en de thermostaat: Je zou een buitentemperatuur-gecompenseerde thermostaat moeten hebben - 's winters zou de thermostaat veel voorzichtiger/trager kunnen openen als 's zomers. Bedenk dat 's winters de radiator op ± 0 º zit en 's zomers op 40 º (of meer, boven het hete asfalt) en de thermostaat gaat open bij ± 80 º, die eerste liter van 40 º doet net iets aan koeling, die eerste liter van 0 º geeft een merkbare daling ... dit effect wordt nog erger als de thermostaat juist open gaat omdat je even vermogen vraagt en daarna eenmaal op snelheid weer op weinig vermogen verder rolt, dan is er een plons koud water toegevoegd en de motor produceert inmiddels weer weinig warmte. Omgekeerd, 's zomers moet de thermostaat snel genoeg open want je koelt met misschien wel 50 º hete lucht.
Bericht Geplaatst: wo 26 dec 2018, 13:01
  Berichttitel:  Kachel Puma 2.4  Antwoord met een citaat
In het archief lees ik diverse draadjes over de temperatuur regeling van de kachel in de Puma, nu heb ik daar ook last van, regelen doet ie erg slecht, het is meer aan en uit. Is er iets bekend van een aanpassing door LandRover van de regeling? :?

Groet Sylvester.
Bericht Geplaatst: wo 26 dec 2018, 11:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.