Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 23:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een 300tdi? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - Groeten uit....
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
fenix2 schreef:
Marc-my-Words schreef:
Die malle smalle race-fietsbandjes zijn verre van een optimalisatie van de rolweerstand, en zeker niet comfortabel, dit soort banden zijn vooral geoptimaliseerd op een laag gewicht en een minimalisatie qua luchtweerstand.
Hier is wel een nuance aan te brengen. Bij die malle smalle racefietsband telt ook een andere eigenschap mee, namelijk een zo rond mogelijke dwarsdoorsnede voor goede stuur eigenschappen bij het snellere bochtenwerk. Een kleinere band diameter helpt hier ook voor extra dwars stabiliteit.

Daar heb je een puntje:
Ik heb van de voorbanden het ruwere randprofiel deels weggeslepen (en daarmee ook de band wat ronder gemaakt).
Het belangrijkste nadeel van het iets te grove randprofiel was dat het voorwiel te graag uit sporen wilde klimmen en dat gaf een onrustig effect (dit is overigens een interessant punt, ook voor de 4x4: randprofiel maakt de band beter qua het uit de sporen klimmen maar kan ook doorslaan naar te zoekerig).

Maar ... als het zo uitkomt rijd ik er zonder bibbers (niet zelf noch in de fiets) 60 of 70 km/u mee (de helling af).
Qua dwarse stabiliteit is het toch vooral de bandenspanning die het doet, een klein beetje vervormen helpt bovendien bij het aan het wegdek kleven en ook bij het comfort, niet voor niks doen ze Paris-Roubaix op wat dikkere banden
Bericht Geplaatst: ma 10 sep 2018, 10:41
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
Marc-my-Words schreef:
Die malle smalle race-fietsbandjes zijn verre van een optimalisatie van de rolweerstand, en zeker niet comfortabel, dit soort banden zijn vooral geoptimaliseerd op een laag gewicht en een minimalisatie qua luchtweerstand.
Hier is wel een nuance aan te brengen. Bij die malle smalle racefietsband telt ook een andere eigenschap mee, namelijk een zo rond mogelijke dwarsdoorsnede voor goede stuur eigenschappen bij het snellere bochtenwerk. Een kleinere band diameter helpt hier ook voor extra dwars stabiliteit.
Marc-my-Words schreef:
PS Net nog even dat breed-spectrum tous-chemin-aspect uitgeprobeerd: Even een rondje naar vrienden een dorp verder, een bescheiden helling op (tot 6-7%) daarna strak omlaag en dus met meer dan de toegestane snelheid door de bebouwde kom, en terug eerst wat gevarieerd asfalt en een tot fietspad omgetoverde spoorlijn en vervolgens wat grindwegen door het bos (incl edelherten) om uiteindelijk binnen de snelheidsgrenzen "thuis" de bebouwde kom weer binnen te rijden
lekker bezig Marc, have fun daar :)
Bericht Geplaatst: zo 09 sep 2018, 22:02
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
fenix2 schreef:
Marc-my-Words schreef:
Schwalbe Marathon Plus Tour 37-622 - misschien wel de beste banden voor onder een fiets.

zou zomaar kunnen, uitgaande van een toerfiets met wat bepakking.


Dat is ook mijn hoofddoel (eventueel ook met meer dan "wat" bepakking). De banden voldoen echter ook super voor de alledaagse boodschappenfiets, en ook voor de fiets voor een ommetje in het bos etc. etc. (de typische mountainbike band gooit vooral veel modder in het rond en is lawaaiig op de gladde weg, net als bij de LandRover ben je bijna altijd beter uit met een of ander "AT" compromis).
Bij mij is dit alles overigens ook steeds dezelfde fiets, net zoals ik maar één LandRover heb.

Zelfs als je aan een semi-sportieve fiets denkt zou je een een vergelijkbare band maar een maatje smaller kunnen kiezen.
Het lijkt paradoxaal maar qua rolweerstand is een wat dikkere fietsband alleen maar winst, zeker als ie dat wel tot 5 of 6 atmosfeer opgepompt mag worden. Die malle smalle race-fietsbandjes zijn verre van een optimalisatie van de rolweerstand, en zeker niet comfortabel, dit soort banden zijn vooral geoptimaliseerd op een laag gewicht en een minimalisatie qua luchtweerstand.

PS Net nog even dat breed-spectrum tous-chemin-aspect uitgeprobeerd: Even een rondje naar vrienden een dorp verder, een bescheiden helling op (tot 6-7%) daarna strak omlaag en dus met meer dan de toegestane snelheid door de bebouwde kom, en terug eerst wat gevarieerd asfalt en een tot fietspad omgetoverde spoorlijn en vervolgens wat grindwegen door het bos (incl edelherten) om uiteindelijk binnen de snelheidsgrenzen "thuis" de bebouwde kom weer binnen te rijden
Bericht Geplaatst: zo 09 sep 2018, 21:02
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
Marc-my-Words schreef:
Schwalbe Marathon Plus Tour 37-622 - misschien wel de beste banden voor onder een fiets.


zou zomaar kunnen, uitgaande van een toerfiets met wat bepakking.
Bericht Geplaatst: zo 09 sep 2018, 15:50
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
fenix2 schreef:
Veel plezier Marc :)

btw nu kun je niet op de sortout een Series met Latitude Cross proberen ;)

Ja, Ja, I know, ieder voordeel hep se nadeel.

Maar was ik niet per LandRover alhier dan was het op de fiets geweest ...
... op Schwalbe Marathon Plus Tour 37-622 - misschien wel de beste banden voor onder een fiets.
Bericht Geplaatst: zo 09 sep 2018, 15:44
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
Veel plezier Marc :)

btw nu kun je niet op de sortout een series met latitude cross proberen ;)
Bericht Geplaatst: za 08 sep 2018, 21:27
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
Inmiddels alweer nieuwe groeten uit de Vogezen.

Eergister eindelijk eens de ruitenwissers op de snelste stand nodig gehad, het regende echt hard, zo hard dat de snelste stand nog niet snel genoeg was (meestal is de snelste stand alleen maar onrust en geen verbetering van het zicht).
Bericht Geplaatst: za 08 sep 2018, 19:22
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
Mijn 109 Stawag heeft mij via een grote rondreis door Frankrijk over secundaire wegen ook weer tot in het zuiden van de Ardeche gebracht. Enige aandachtspunt over 2700 km was 1,5 ltr olie bijvullen.

Afbeelding
Bericht Geplaatst: za 08 sep 2018, 10:31
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
Ook hier de groeten uit Haute Savoie. Echt super gebied om lekker te toeren. Het greenlanen over de kleine Chemins is af en toe echt serieus sturen. Zeker nu het een paar dagen wat geregend heeft kan het spekglad zijn op de rotspaden.
Bericht Geplaatst: di 14 aug 2018, 20:16
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
O ja, in de Vogezen ook van nabij mogen zien hoe een ander "all terrain" voertuig zijn diensten verleende.

Een EC 135 van het Peloton de Gendarmerie de Montagne Hohrod Haute-Rhin.
Ehh voor wie het niet weet: Een EC 135 is een helikopter, ook hier in NL hebben we dit type, bij de politie en als traumahelikopter.
Als je ook maar iets meer weet van wat er wel en niet kan met zo'n ding dan heb je groot ontzag voor de inzet.

Overigens was ook de prestatie van de "gewone" pompiers ook niet mis: die kwamen te voet en liepen in 10 minuten waar een normaal mens minstens een half uur over doet.

LandRover linkje: het Peloton de Gendarmerie de Montagne Hohrod Haute-Rhin heeft ook twee Defenders tot zijn beschikking

    Afbeelding
Bericht Geplaatst: do 09 aug 2018, 12:00
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
Tja, ik was in totaal 3 weken naar de Vogezen, niet al te ver dus, en mijn "hap" is ook nog niet "oud".

Het verbruik zat aan de goede kant van 1:11 (dat moet ook wel want hoe houd ik anders het overall gemiddelde van 1:10,7 hoog).
    Interessant puntje: ik rijd dus sinds nieuw gemiddeld één kilometer per liter extra ten opzichte van de fabrieksopgave ... zou je de slurptax daarover terug kunnen krijgen ??

En ... de helling achter Luik rijdt ie nog steeds in de hoogste versnelling omhoog mits ik onderaan met voldoende snelheid aan de klim kan beginnen (dwz mits het lukt om minstens iets boven het max-koppel-toerental te blijven).

Ik heb die drie weken weinig andere LandRovers gezien, wel iemand die zijn Stage One thuis had gelaten (foei, foei), nu ja, thuis was Noorwegen.
Bericht Geplaatst: wo 08 aug 2018, 12:42
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
En zo moet dat. Rijden met die oude hap. Wij vertrekken volgende week zaterdag voor 3 weken naar Zuid Frankrijk met een 46 jaar oude 109 Series III
Bericht Geplaatst: di 07 aug 2018, 20:13
  Berichttitel:  Re: Groeten uit....  Antwoord met een citaat
Gisteren middag terug gekomen na ruim drie weken Frankrijk. Twee nachten tussen Calais en Boulogne en toen door naar Normandië. Op de Pont de Normandie moest ik terug naar de derde versnelling, dat zijn de charmes van een volle Lightweight en een volle 1/4 ton Polynorm er achter ;)
Twee weken op de camping in Bayeux. Veel bekijks op de camping (ook van een collega :evil: ) en onderweg naar de stranden en musea.
Vervolgens nog een week aan de Somme, in Albert, een heel ander slagveld.
Bijna 2700 km afgelegd waarvan ongeveer 1500 volgeladen en met aanhanger, met een verbruik van 1:8.8. Niet slecht.

Het grootste probleem was de koelbox die de temperatuur af en toe niet aan kon waardoor het bier niet koud werd. Black Bush is ook lekker :D.
Verder is er door de warmte nogal wat kit tussen het frame van de doortops en het vaste ruitje uit gesmolten:
Afbeelding
Bericht Geplaatst: ma 06 aug 2018, 16:17
  Berichttitel:  Groeten uit....  Antwoord met een citaat
Vakantietopic. Of je nu thuis aan het sleutelen bent, dagtripjes maakt of onderweg bent/ gaat.
Ik ben net terug van Guernsey. Met de 101 in 2 dagen naar st Malo (Frankrijk) gereden en daar de boot gepakt.
Leuk om allemaal positieve reacties te krijgen op de auto. Het lijkt wel of de Engelsen onze ouwe zooi veel meer waarderen.
Wegen op Guernsey zijn erg smal (veel gemetselde muurtjes van ruw steen aan beide kanten, de ambu had soms aan beide kanten weinig ruimte) daardoor heb ik maar weinig rond gereden (fiets was sowieso sneller..). Nog wel een oude veteraan ontmoet die gelegerd was in duitsland en met een 101 communicatiewagen had rond gereden, "that brings back good memories..". Ook nog een kleine meeting gehad met de Guernsey Land Rover Club. Die vonden het wel gaaf om een 101 in het echt te zien..
Ook op de terugweg met de boot allemaal blije blikken van de bemanning als je de boot op komt rijden.
terugreis in een keer gereden, geen problemen gehad met de 101. Koeling bleef redelijk. (ik heb de 2 traps kenlowe fan zo geschakeld dat ie als ie aanspringt meteen op volle snelheid gaat draaien. Ik heb alleen het idee dat de rijwind de sensor beinvloed. Als ie stil staat springt ie op 92 graden aan, als ie rijd pas bij 100 graden, soms later afhankelijk van de tegenwind) Maar daar heb ik al een oplossing voor gevonden: Motor 5 cm achteruit en de viscofan weer terug!
Ik ben benieuwd hoe dat het jullie is gegaan/ met jullie gaat: aanvulling kan hieronder:
Jeroen
Bericht Geplaatst: ma 06 aug 2018, 13:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.