Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een TDV6? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - Raar probleem
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Ron schreef:
Wederom te hoge temperatuur. Dus de thermostaat ook vervangen.
Nu eindelijk alles weer in orde.


Tja, een dubbel-probleem - te weinig koelmiddel en een ongehoorzame thermostaat - dubbel maakt het meer dan dubbel lastig want de symptomen lopen dan door elkaar.
Wellicht oorspronkelijk een enkelvoudige oorzaak - het tekort aan koelmiddel kan natuurlijk goed komen door de momenten van te hoge temperatuur.

Anyway: mooi dat het nu weer in orde is.
Bericht Geplaatst: zo 11 maart 2018, 20:47
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Wederom te hoge temperatuur. Dus de thermostaat ook vervangen.
Nu eindelijk alles weer in orde.

Iedereen bedankt en Pike bedankt voor de uitleg via de mail.
Je had 100% gelijk.
Bericht Geplaatst: za 10 maart 2018, 22:27
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
sjeroens schreef:
Ron,
Ik mis in heel het verhaal nog het volgende:
* wat voor motor heb je?


Als je 8 en 9 berichtjes terug kijkt...
Bericht Geplaatst: di 27 feb 2018, 18:48
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Ron,
Ik mis in heel het verhaal nog het volgende:
* wat voor motor heb je? Een v8 heeft een overstroomvat, wat word geregeld via de dop radiateur, als er in het systeem teveel druk is gaat in de dop een klep open naar overstroomvat. Een diesel heeft een expansievat, open verbinding
* Koelvloeistof in je olie kun je checken door op de pijlstok even een aansteker te houden: begint het te knetteren dan kan er koelvloeistof in je olie zitten (als indicatie). Vaak zie je het ook als er witte sludge in de dop zit waar je de olie bijvult (kan ook een indicatie zijn van vaak korte ritten, je blok word dan niet warm en je condensatievocht verdwijnt niet.

Soms kunnen de aansluitingen slangen minimaal lekken. De warme koelvloeistof verdampt dan en het valt niet op dat hij lekt. Op Je koelwater nivo na.
Indien je echt een overstort resorvoir hebt: Je kunt kijken of de overstortventiel in je radiatordop Nog goed is, er staat een getal op bij welke druk hij overgaat, eventueel een zwaardere er in zitten. Toen ik nog een v8 in de 101 had liggen Begon deze altijd over te geven als ik vanuit volle snelheid de motor uitzette. bv als ik moest tanken op snelweg, ik liet hem altijd even lopen. Theoretisch zou bij afkoelen een kleine onderdruk ontstaan en dat alles weer terug word gezogen.
Sccs
Bericht Geplaatst: di 27 feb 2018, 09:54
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Ja ik heb dit al weer aan mijn 2 weekse onderhoudslijstje toegevoegd.

Op de pijlstok zit zuivere olie, geen koelvloeistof. Dus dat is goed.
Bericht Geplaatst: ma 26 feb 2018, 21:45
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Ron, nu wel even blijven opletten of er geen koelmiddel "zoek" raakt, maar je merkt nu gauw genoeg als de kachel het niet doet.
Bericht Geplaatst: zo 25 feb 2018, 19:43
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Vandaag de motorkap open en opzoek naar het probleem.
Dop van de radiator eraf gedraaid en gekeken naar het vloeistof niveau.
Zag nog dat de koelvloeistof gelijk was met de lamellen, wat koelvloeistof ebij gedaan tot het aan de rand vol was.
Toen ik aan het schudden was zag ik dat de koelvloeistof zakte. Uiteindelijk 1 liter bij moeten vullen.

Motor gestart en warm laten draaien. "Kachel" blies weer warme lucht.
Alleen vroeg ik me af waar een liter koelvloeistof was gebleven.
Het overstort reservoir gaf het antwoord. Daar zat alle verloren vloeistof in.

Kortom alles weer in orde.

Heerlijk zo'n Land Rover met de eenvoudige techniek en uiteraard zo'n Forum.
Allen bedankt voor het meedenken.
Bericht Geplaatst: zo 25 feb 2018, 18:24
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
De thermostaat kan ook (volgens mij) op zijn kop erin gezet worden (gaatje naar beneden), dan blijft er lucht hangen en gaat hij niet open. Maar dit zou je al eerder gemerkt moeten hebben.
Wat ook kan is dat je radiator lek is, lammelen vochtig en bij verwarming het lekwater kan verdampen (nattestoom). Mijn corsa A staat soms ook te dampen het verwarmen van het condensatievocht op de lamellen (bij warm worden). Hier wat info over thermosstaat. https://www.autoweetjes.com/Thermostaat ... staat.html

Persoonlijk zou ik de thermostaat even er uit halen en er dan mee gaan rijden, na het bijvullen van koelvloeistof (action=ok).
Ook dan zou je ietwat lauwe lucht uit je verwarming moeten voelen,
Als je zeker weet dat er voldoende koelwater is zit, zie ook post van Marc (en geen luchtbellen) dan kun je de werking van je globaal pomp testen (als indicatie) dop reservoir er af, gas geven, je ziet nivo iets dalen (wel ff koud doen ;))
sccs,
J.
Bericht Geplaatst: za 24 feb 2018, 13:29
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Eric&Betty Boop schreef:
Het kachelcircuit zit buiten de thermostaat om en heeft dus altijd doorstroming, ook als de thermostaat nog dicht is.
Komt er geen warme lucht uit de kachel dan heb je daar dus lucht zitten en geen koelvloeistof.

Groet,
Eric


klopt, maar als je thermostaat open blijft staan op gegeven moment ipv dicht te moeten wordt de motor niet warm en de kachel ook niet. (heb ik gehad)
en als hij tijdens de volgende rit dicht blijft terwijl hij open moet ofwel blijft hangen op een standje wordt je motor te warm.

en ja en luchtbel kan ook.
Bericht Geplaatst: do 22 feb 2018, 08:26
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Het kachelcircuit zit buiten de thermostaat om en heeft dus altijd doorstroming, ook als de thermostaat nog dicht is.
Komt er geen warme lucht uit de kachel dan heb je daar dus lucht zitten en geen koelvloeistof.

Groet,
Eric
Bericht Geplaatst: do 22 feb 2018, 00:02
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Wat er ook aan koelmiddel in zit (dwz alles is beter als water, water bevriest), de eerste vraag was: zit er genoeg koelmiddel in ?
Zit er een luchtbel in het koelcircuit dan krijg je pas circulatie bij voldoende waterpomp-werking, dwz zoveel pompwerking dat de luchtbel wordt weggedrukt, dus waarschijnlijk niet bij stationair of weinig toeren.
Bericht Geplaatst: wo 21 feb 2018, 22:10
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Land Rover serie III 109" ex NL Leger 2.25 Diesel.
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977

Dank voor de antwoorden.

Pike waar kan ik zo'n complete set pakkingen, thermostaat bestellen?

Ik heb er koelvloeistof in, op aanraden van iemand hier gehaald bij de Action. En wel de goedkoopste vloeistof
waar geen additieven in zitten.
Bericht Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:08
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Misschien is het makkelijk als we weten wat voor auto het is. En misschien nog makkelijker wat voor motor er in ligt.
Thermostaatklep kun je er uit halen, even zonder rijden. Thermostaat kun je testen door hem in warm mater (90'te leggen en kijken of deze helemaal open gaat)
Soms helpt het om te vergelijken met een nieuwe. Bij een 300tdi bv gat de thermostaatklep open en sluit de by-pass af. Als hij dus niet helemaal open gaat blijft de bypass gedeeltelijk open staan en word dus je warm motorwater niet gekoeld.
Groet,
J
Bericht Geplaatst: wo 21 feb 2018, 17:39
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Van de bovenkant van de radiator gaat een dikke slang onder een haakse hoek naar beneden. De onderkant van die slang zit op het thermostaathuis. Slang er af, drie bouten er uit en je kan het 'deksel' van het huis er af halen. Het deksel en het huis kunnen vast zitten, even tikken met een nylon hamer maakt de boel wel los. Je kan een beetje koelvloeistof verliezen maar de radiator en het blok hoef je niet af te tappen.

De pakkingen zullen tijdens het demonteren waarschijnlijk kapot gaan. Nieuwe kosten een drol en vervang ook meteen de rubberen o-ring. Voor nog geen 10 euro heb je pakkingen en thermostaat nieuw.

Welke vloeistof heb je in het koelcircuit? Water, water met anti-vries of koelvloeistof?

Thermostaat testen kan je in een pannetje water op het gasfornuis met een thermometer in de pan. Bij 82 graden moet die open gaan.

Als je een nieuwe thermostaat aanschaft is het ook de moeite waard deze te testen voor je die monteert. Ik heb er eentje gehad waar 82 (graden) in gestanst was maar toch al bij 74 graden open ging.

Haal ook even de oliepeilstok er uit, niet afvegen, en laat een aansteker onder het uiteinde branden. Als je een knetterend geluid hebt duidt dit op kloelvloeistof / water in de olie. Dit kan een lekke koppakking aanduiden.

Pike
Bericht Geplaatst: di 20 feb 2018, 20:47
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Wel weer genoeg dingen om te gaan controleren.

Vraagje: waar kan ik die Thermostaat vinden?
Bericht Geplaatst: di 20 feb 2018, 20:12
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
thermostaat blijft hangen?
Bericht Geplaatst: di 20 feb 2018, 09:27
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Deze situatie ken ik van mijn te vroeg overleden peugeot... die had structureel last van koelwaterverlies. Heeft me een paar koppakkingen gekost voor ik er achter was waar het lek zat (een gescheurde leiding naar de kachelradiatorslang, verstopt onder het inlaat spruitstuk). Na reparatie geen problemen meer gehad (totdat de hele auto ondersteboven in een winterse Noorse greppel lag).

Maar goed het is een kenmerk van te weinig koelvloeistof en dat tekort kan meerdere oorzaken hebben. koppakking, scheurtje in de kop, een leiding die niet vast zit, een leiding met een miniscuul scheurtje dat je niet zomaar vindt.
Olie in de koelvloeistof of koelvloeistof in de olie kan een indicatie zijn en evt een snuffeltest laten doen (dan wordt getest of er uitlaat/verbrandingsgassen in de koelvloeistof zijn gekomen. Of misschien gewoon slecht ontlucht na de laatste koelvloeistof wissel... Oh ja, een lekke (kachel)radiator kan ook nog

succes, Fenna
Bericht Geplaatst: ma 19 feb 2018, 20:44
  Berichttitel:  Re: Raar probleem  Antwoord met een citaat
Als eerste vraag: Zit er genoeg koelvloeistof in ?
Zonder voldoende koelvloeistof heeft de waterpomp het moeilijk en krijg je pas bij voldoende pompvermogen (= voldoende toeren) warmte in de kachel.
Bericht Geplaatst: ma 19 feb 2018, 20:14
  Berichttitel:  Raar probleem  Antwoord met een citaat
Vorige week verliet ik de snelweg en stond nog geen 4 minuten in de rij te wachten toen ik stoom zag onder de motorkap.
Buiten temperatuur was -3 graden met mijn motor aan de kook.

Zaterdag even wezen rijden en de "verwarming" aan, kwam alleen maar steenkoude lucht uit de openingen.
Eenmaal boven de 60 km per uur en er komt warme lucht uit.

Bij een stoplicht stil staan en de temperatuur van de motor stijgt snel maar wederom geen warme lucht uit de verwarming.

Waterpomp?
Circulatie niet goed, iemand een idee?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Bericht Geplaatst: ma 19 feb 2018, 20:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.