Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 16:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een TD5? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - Olie vraagje.
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
Wel ik wil mijn Leger Laro zo origineel mogelijk houden. Dus voorlopig zal
een ander soort motor er in plaatsen geen optie zijn.

Het is juist en onbenullige, lompe rijgedrag en het geluid wat me doet terug denken aan mijn
jaren bij defensie.

Ik ga over 10 dagen mijn motor Flushen en vervolgens nieuwe olie er in gooien.
Kijken of het enig sinds wat uit maakt. Zo niet dan gaan de valve-seals vernieuwd worden.

En voordat iemand denkt dat ik verstand er van heb ---> Een professional gaat het met mijn hulp doen.
Zodat ik het de volgende keer compleet zelf kan doen.
Bericht Geplaatst: za 26 aug 2017, 17:14
  Berichttitel:  Re: Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
Wim Janssen schreef:
In theorie wel, maar in de praktijk zul je er niets van merken. Maar olieverbruik los je er niet mee op.


Bij een Naturally Aspirated diesel heb je vooral een relatie tussen toerental en "vacuüm".
Bij veel toeren gaat er de grootste stroom lucht door de motor, en hoe groter de luchtstroom hoe groter de weerstand van het inlaatkanaal en dus het grootste "vacuüm" (en dat vacuüm is dus nooit groot).
Als de valve-seals een beetje lekken geeft dat alleen maar een beetje extra olie-damp en die verbrandt gewoon mee met de diesel.
De olie verdwijnt dus eventueel wel (afhankelijk van de drukverschillen tussen kop en inlaat) maar je ziet er weinig van want het is een geleidelijk proces, en dus vooral met veel toeren.
Bij een benzine-motor heb je veel grotere verschillen in het vacuüm en dus momenten dat er ineens veel meer olie-damp aangezogen wordt, en dus ook juist op het moment van remmen op de motor. Bij een Landmacht Series III creëren ze een benzine-motor-achtig vacuüm met de beruchte klep en dus bij zo'n motor zie je bij lekkende valve-seals een bijna benzine-auto-effect.
Bericht Geplaatst: vr 25 aug 2017, 09:46
  Berichttitel:  Re: Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
In theorie wel, maar in de praktijk zul je er niets van merken. Maar olieverbruik los je er niet mee op.
Bericht Geplaatst: do 24 aug 2017, 17:08
  Berichttitel:  Re: Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
Precies, een standaard Landmacht Series III heeft een "vacuüm-klep" en dat maakt klep-seal-lekkage eventueel tot een serieus probleem.
Maar goed, die "vacuüm-klep" is natuurlijk zelf een probleem.

Maar ... mijns inziens kan ook een gewone "Natural Aspirated" diesel nog steeds wat olie aanzuigen, daar gaat het dan om het evenwicht tussen de luchtdruk in het inlaattraject (vlgs mij iets onderdruk) en de druk onder het kleppendeksel.
Bij een turbo-diesel heb je een bescheiden overdruk in het inlaat-traject dus daar hoef je je niet zo gauw zorgen te maken.
Bericht Geplaatst: do 24 aug 2017, 15:38
  Berichttitel:  Re: Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
Klepseals, en dan alleen bij de inlaatkleppen, kunnen met name bij een benzinemotor veel rook veroorzaken, maar niet veel verbruik. Als je afremt op de motor, dus gas los en gasklep in de carburateur dicht, gaat de motor met vol vacuum lucht langs de inlaatkleppen trekken. Hierbij worden er vooral oliedampen aangezogen omdat daar geen echt olieniveau is. Deze dampen worden direct verbrandt en zorgen dus voor dikke rook bij starten en bergaf rijden waarbij je afremt op de motor.
Een diesel heeft geen gasklep en dus heb je ook geen diep vacuum en dus worden er langs de kleppen ook geen oliedampen aangezogen. De 2.25 heeft echter wel de vacuumklep voor de rembekrachtiger en hierbij zou het dus wel kunnen. Reden om die klep zo snel mogelijk op te ruimen.
Ikzelf rij met een 2.5 petrol, 70.000 km geleden gereviseerd met alles erop en eraan. Ik rij nu al met de 3e set klepseals. Deze zijn niet vermoeid, maar kunnen gewoon niet tegen de temperatuur en verharden. Het is gewoon bagger. Rook kan dus veel zijn en los je ook acuut op, maar verbruik blijft hetzelfde.
Ik zou me echter met een 2.25 diesel geen zorgen maken over een olieverbruik van 1:1000 en gewoon blijven bijvullen. Als je geld wilt uitgeven aan een revisie, dan doe dat in ieder geval bij een ander blok bijv. 2.5NA of 200(T)di.
Bericht Geplaatst: do 24 aug 2017, 15:16
  Berichttitel:  Re: Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
De Land Rover wil wel 105 km per uur rijden maar dat rijdt nu niet echt
comfortabel. 73 km per uur rijdt de Land Rover qua geluid het fijnst.
Dus dagelijks met 70-73 km per uur naar mijn werk. :mrgreen:
Bericht Geplaatst: wo 23 aug 2017, 18:01
  Berichttitel:  Re: Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
nice.. dankje voor de informatie. misschien dat ik die ook eens moet controleren om die pluim achter de auto uit te krijgen :P
Bericht Geplaatst: wo 23 aug 2017, 15:04
  Berichttitel:  Re: Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
piet_g schreef:
dat is idd ook nog een optie. maar kunnen die ook voor een hoger olieverbruik zorgen dan? of is dat waar dan de olie er langs het kleppen deksel in lekt?

Kijk hier eens: https://itstillruns.com/bad-valve-seals ... 48959.html

Ron schreef:
Mijn diesel verbruik is 1 op 10 bij max 73 km per uur.

Dieselverbruik lijkt mij OK, die max. snelheid eigenlijk niet.
Bericht Geplaatst: wo 23 aug 2017, 14:52
  Berichttitel:  Re: Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
Mijn diesel verbruik is 1 op 10 bij max 73 km per uur.
Bericht Geplaatst: wo 23 aug 2017, 12:38
  Berichttitel:  Re: Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
dat is idd ook nog een optie. maar kunnen die ook voor een hoger olieverbruik zorgen dan? of is dat waar dan de olie er langs het kleppen deksel in lekt?
Bericht Geplaatst: wo 23 aug 2017, 11:06
  Berichttitel:  Re: Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
Misschien gewoon vermoeide "valve-seals" ?

Het worst-kaas (of ander broodbeleg) scenario kan altijd nog.
Bericht Geplaatst: di 22 aug 2017, 09:52
  Berichttitel:  Re: Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
geloof dat als je 1 liter per 1000 km er bij moet gooien, dat het niet goed zit. geloof da een blok geen tot minimaal olie mag verbruiken (nou ja volgens die stelregel zo een beetje alles onder de liter per 1000KM ;) )
dat verklaard dan ook het blauwe walmen.

maar goed, dan zou ik de compressie van het blok eens meten en daarna misschien de kop even lichten. gezien hij veel olie verbruikt zou het kunnen liggen aan de een lek bij de koppakking of je zuigerveren zijn versleten (worst case zelfs ingevreten cilinder wanden.) maar goed dat kun je pas zien door die meeting of de kop te lichten.

in de winter is minder dikke olie beter dan dikke olie omdat dat dus minder weerstand geeft bij het starten en tot de olie warm is. dus dan ga je naar 15w40 toe. 20W50 is wat dikker. moet aan de andere kant eerlijk zeggen dat ik ook 20W50 er in heb zitten en als je goed gloeid en je geeft hem wat tijd om warm te worden, dan is het ook geen probleem.
Bericht Geplaatst: ma 21 aug 2017, 22:29
  Berichttitel:  Olie vraagje.  Antwoord met een citaat
In mijn ex leger Laro 2.25 Diesel uit 1976, heb ik bij 27000 mijn olie ververst.
Gevuld met 6,7 liter Olie. 20W50

Nu 1500 km verder moest ik 1,5 liter olie erbij gooien.

--> Verdwijnt er toch meer in het oliefilter en oliefilterhuis, dan ik dacht?

Er ligt nooit olie op de tegels waar de Laro opstaat.

Zie uiteraard na het stationair draaien en bij het gas geven en weg rijden een blauwe walm uit de uitlaat komen.

--> Wat is normaal in het olie verbruik?

--> Welke olie is het beste voor de winter?
Bericht Geplaatst: ma 21 aug 2017, 20:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.