Auteur |
Bericht |
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Yessss,
vandaag een mechanische brandstofpomp gevonden voor mn Mercedes dieseltje!!! daar ben ik blij mee, die dingen zijn al aardig schaars....
Yessss,
vandaag een mechanische brandstofpomp gevonden voor mn Mercedes dieseltje!!! daar ben ik blij mee, die dingen zijn al aardig schaars....
|
|
|
|
Geplaatst: vr 07 apr 2017, 22:56 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Master heeft een et van 66. Mijn patrol Assen zijn 149cm breed. De spoorbreedte mag maximaal, vanuitgaand van std lr spoorbreedte van 135cm, 138cm zijn. Dus heb ik minimaal een et nodig van 555 nodig. Dus met et 66 ben ik er.....
Master heeft een et van 66. Mijn patrol Assen zijn 149cm breed. De spoorbreedte mag maximaal, vanuitgaand van std lr spoorbreedte van 135cm, 138cm zijn. Dus heb ik minimaal een et nodig van 555 nodig. Dus met et 66 ben ik er.....
|
|
|
|
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 22:39 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Hey, ja!!!!! Dat is waar ook!! De master heeft veel kleiner naafgat dan iveco!!!!
Over het aanlopen ben ik niet zo bang voor, een series loopt ook niet aan toch? Ik Hoef niet smaller te zijn dan een standaard series...... Daarnaast hoef ik alleen tijden het wijzigen van het kenteken een kloppende spoorbreedte te hebben. Bij apk kijken ze daar niet naar. 2 jaar naar kenteken wijziging moet de 109 hoogst waarschijnlijk nog maar 1x voor apk..... Daarna valt ie waarschijnlijk in de apk vrij regeling, wat ik overigens maar een vreemde regel vind.....
Hey, ja!!!!! Dat is waar ook!! De master heeft veel kleiner naafgat dan iveco!!!!
Over het aanlopen ben ik niet zo bang voor, een series loopt ook niet aan toch? Ik Hoef niet smaller te zijn dan een standaard series...... Daarnaast hoef ik alleen tijden het wijzigen van het kenteken een kloppende spoorbreedte te hebben. Bij apk kijken ze daar niet naar. 2 jaar naar kenteken wijziging moet de 109 hoogst waarschijnlijk nog maar 1x voor apk..... Daarna valt ie waarschijnlijk in de apk vrij regeling, wat ik overigens maar een vreemde regel vind.....
|
|
|
|
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 22:28 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Overigens .... welke offset/ET heb je nu werkelijk nodig. ..... even de "spoorbreedte" van de aanleg-vlakken op de assen meten en dat afzetten tegen de gewenste spoorbreedte en je weet de benodigde (dubbele) offset/ ET (de offset/ET is onafhankelijk van de velgbed-breedte want deze maat wordt gegeven ten opzichte van het "midden" van de velg).
Overigens .... welke offset/ET heb je nu werkelijk nodig. ..... even de "spoorbreedte" van de aanleg-vlakken op de assen meten en dat afzetten tegen de gewenste spoorbreedte en je weet de benodigde (dubbele) offset/ ET [size=85](de offset/ET is onafhankelijk van de velgbed-breedte want deze maat wordt gegeven ten opzichte van het "midden" van de velg).[/size]
|
|
|
|
Geplaatst: za 04 feb 2017, 17:36 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
hlaan schreef: Nog een tip ... maar waarschijnlijk net zo lastig te vinden en net zo bewerkelijk om passend te krijgen; Lada Niva steek 5×139,7mm Mijns inziens zijn Lada Niva velgen een stuk lastiger qua bewerkelijkheid. De Renault Master velgen hebben een riante vrijwel vlakke centrale schijf. Verder zijn ze vast en zeker ook "zwaarder" uitgevoerd*, en bieden daarmee ook meer houvast als je ze verlast. * ze zijn ongeveer per definitie zwaarder qua belastbaarheid, en daarnaast vraagt de vorm om dikker materiaal. ------ NB Bij een beetje grofstoffelijke velg is de steekmaat makkelijker aan te passen als de offset/ET.
[quote="hlaan"]Nog een tip ... maar waarschijnlijk net zo lastig te vinden en net zo bewerkelijk om passend te krijgen; Lada Niva steek 5×139,7mm[/quote]
Mijns inziens zijn Lada Niva velgen een stuk lastiger qua bewerkelijkheid.
De Renault Master velgen hebben een riante vrijwel vlakke centrale schijf.
Verder zijn ze vast en zeker ook "zwaarder" uitgevoerd*, en bieden daarmee ook meer houvast als je ze verlast.
* ze zijn ongeveer per definitie zwaarder qua belastbaarheid, en daarnaast vraagt de vorm om dikker materiaal.
------
NB Bij een beetje grofstoffelijke velg is de steekmaat makkelijker aan te passen als de offset/ET.
|
|
|
|
Geplaatst: za 04 feb 2017, 11:46 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Even op steekmaat.nl gekeken Hier kan je de gegevens van je huidige en alternatieve maar zeker passende steekmaat e.d. vinden. Nu Patrol assen en velgen toch ? Bijlage: Steekmaat Patrol 1987-1997.JPG Bijlage: Steekmaat Patrol alternatief 1987-1997.JPG
Even op steekmaat.nl gekeken Hier kan je de gegevens van je huidige en alternatieve maar zeker passende steekmaat e.d. vinden. Nu Patrol assen en velgen toch ?
[attachment=1]Steekmaat Patrol 1987-1997.JPG[/attachment]
[attachment=0]Steekmaat Patrol alternatief 1987-1997.JPG[/attachment]
|
|
|
|
Geplaatst: za 04 feb 2017, 11:40 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Nog een tip ... maar waarschijnlijk net zo lastig te vinden en net zo bewerkelijk om passend te krijgen; Lada Niva steek 5×139,7mm Bijlage: Lada Niva.JPG GrT Huub
Nog een tip ... maar waarschijnlijk net zo lastig te vinden en net zo bewerkelijk om passend te krijgen; Lada Niva steek 5×139,7mm
[attachment=0]Lada Niva.JPG[/attachment]
GrT Huub
|
|
|
|
Geplaatst: za 04 feb 2017, 11:25 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Marc-my-Words schreef: tijdrovers schreef: Ik snap wat je bedoeld, maar als ik de spoorbreedte smaller maak, gelijk aan series landrover , dan kom ik toch nooit tegen het chassis aan?ook bijbehorende achteras niet. Ook niet als ik de 3e en 4e veerhand 6cm naar buiten breng, want het wiel zit tussen de veerhanden in. Pas met een diameter van meer dan 1.20mtr komen de veerhanden inboet geding Door het verbrede van het velgbed verplaats ik ook het midden.... Dus bij 4cm verbreden aan binnenkant velg gaat het midden van de velg 2cm naar binnen . Een ander hart erin kan ook. Heb ook gekeken naar de velgen (dubbele lucht) van een iveco daily..... is ook 16 inch maar dat past niet. Of ik moet een hart laten maken.... denk dat dat behoorlijk duur is Ik bedoel precies dat wat je beschrijft. Een breder velgbed kan en daarmee ga je als je aan de binnenkant verbreedt naar een Series-spoorbreedte maar er komt steeds meer wiel + band aan de chassis-kant. Zodra je wilt sturen gaat dat snel schuren, en als je achter een beetje pech hebt loopt het ook aan bij wat meer "articulatie". Hoeveel een nieuw hart in een Iveco-velg kost weet in niet, maar ... of dat veel duurder is als een velgbed verbreden ?? Ik ken iemand die met wat huisvlijt bij een set LandRover wielen de steek heeft veranderd -- daar keek vervolgens een andere keuringsdienst als RDW of TüV naar, en die vond het goed (ik weet niet eens of ze ernaar gekeken hebben). Vandaag zag ik eindelijk een mooie oude Renault Master (een mobiele visboer, dus hij stond ook mooi stil). Het hart is erg groot qua diameter en erg vlak, en ... het ligt zelfs net buiten de velg-bed-buitenkant. O ja, er zat een 205/80x16 band om dus het velgbed is niet te breed, daar past ook 7.5x16 op. Als je het hart niet pas kan maken, dan is het uitzagen van het hart en er een nieuwe schijf inlassen beslist een optie. Het pas-maken is in ieder geval iets lastiger want de Master heeft een weliswaar grote steek-cirkel, maar ook een 5-gats steek. 't Moeilijkste is wellicht een leuk sloop-setje oude Master-velgen vinden.
[quote="Marc-my-Words"][quote="tijdrovers"]Ik snap wat je bedoeld, maar als ik de spoorbreedte smaller maak, gelijk aan series landrover , dan kom ik toch nooit tegen het chassis aan?ook bijbehorende achteras niet. Ook niet als ik de 3e en 4e veerhand 6cm naar buiten breng, want het wiel zit tussen de veerhanden in. Pas met een diameter van meer dan 1.20mtr komen de veerhanden inboet geding :-)
Door het verbrede van het velgbed verplaats ik ook het midden.... Dus bij 4cm verbreden aan binnenkant velg gaat het midden van de velg 2cm naar binnen .
Een ander hart erin kan ook. Heb ook gekeken naar de velgen (dubbele lucht) van een iveco daily..... is ook 16 inch maar dat past niet. Of ik moet een hart laten maken.... denk dat dat behoorlijk duur is[/quote] Ik bedoel precies dat wat je beschrijft. Een breder velgbed kan en daarmee ga je als je aan de binnenkant verbreedt naar een Series-spoorbreedte maar er komt steeds meer wiel + band aan de chassis-kant. Zodra je wilt sturen gaat dat snel schuren, en als je achter een beetje pech hebt loopt het ook aan bij wat meer "articulatie".
Hoeveel een nieuw hart in een Iveco-velg kost weet in niet, maar ... of dat veel duurder is als een velgbed verbreden ?? Ik ken iemand die met wat huisvlijt bij een set LandRover wielen de steek heeft veranderd -- daar keek vervolgens een andere keuringsdienst als RDW of TüV naar, en die vond het goed (ik weet niet eens of ze ernaar gekeken hebben).[/quote]
Vandaag zag ik eindelijk een mooie oude Renault Master (een mobiele visboer, dus hij stond ook mooi stil). Het hart is erg groot qua diameter en erg vlak, en ... het ligt zelfs net buiten de velg-bed-buitenkant. O ja, er zat een 205/80x16 band om dus het velgbed is niet te breed, daar past ook 7.5x16 op.
Als je het hart niet pas kan maken, dan is het uitzagen van het hart en er een nieuwe schijf inlassen beslist een optie. Het pas-maken is in ieder geval iets lastiger want de Master heeft een weliswaar grote steek-cirkel, maar ook een 5-gats steek.
't Moeilijkste is wellicht een leuk sloop-setje oude Master-velgen vinden.
|
|
|
|
Geplaatst: vr 03 feb 2017, 16:32 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Heel mooi project - dank voor de info !!!
Maakt mijn 200 Tdi in Series Hybrid een beetje tam..
Keep it coming..
Heel mooi project - dank voor de info !!!
Maakt mijn 200 Tdi in Series Hybrid een beetje tam..
Keep it coming..
|
|
|
|
Geplaatst: do 02 feb 2017, 11:29 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
tijdrovers schreef: Ik snap wat je bedoeld, maar als ik de spoorbreedte smaller maak, gelijk aan series landrover , dan kom ik toch nooit tegen het chassis aan?ook bijbehorende achteras niet. Ook niet als ik de 3e en 4e veerhand 6cm naar buiten breng, want het wiel zit tussen de veerhanden in. Pas met een diameter van meer dan 1.20mtr komen de veerhanden inboet geding Door het verbrede van het velgbed verplaats ik ook het midden.... Dus bij 4cm verbreden aan binnenkant velg gaat het midden van de velg 2cm naar binnen . Een ander hart erin kan ook. Heb ook gekeken naar de velgen (dubbele lucht) van een iveco daily..... is ook 16 inch maar dat past niet. Of ik moet een hart laten maken.... denk dat dat behoorlijk duur is Ik bedoel precies dat wat je beschrijft. Een breder velgbed kan en daarmee ga je als je aan de binnenkant verbreedt naar een Series-spoorbreedte maar er komt steeds meer wiel + band aan de chassis-kant. Zodra je wilt sturen gaat dat snel schuren, en als je achter een beetje pech hebt loopt het ook aan bij wat meer "articulatie". Hoeveel een nieuw hart in een Iveco-velg kost weet in niet, maar ... of dat veel duurder is als een velgbed verbreden ?? Ik ken iemand die met wat huisvlijt bij een set LandRover wielen de steek heeft veranderd -- daar keek vervolgens een andere keuringsdienst als RDW of TüV naar, en die vond het goed (ik weet niet eens of ze ernaar gekeken hebben).
[quote="tijdrovers"]Ik snap wat je bedoeld, maar als ik de spoorbreedte smaller maak, gelijk aan series landrover , dan kom ik toch nooit tegen het chassis aan?ook bijbehorende achteras niet. Ook niet als ik de 3e en 4e veerhand 6cm naar buiten breng, want het wiel zit tussen de veerhanden in. Pas met een diameter van meer dan 1.20mtr komen de veerhanden inboet geding :-)
Door het verbrede van het velgbed verplaats ik ook het midden.... Dus bij 4cm verbreden aan binnenkant velg gaat het midden van de velg 2cm naar binnen .
Een ander hart erin kan ook. Heb ook gekeken naar de velgen (dubbele lucht) van een iveco daily..... is ook 16 inch maar dat past niet. Of ik moet een hart laten maken.... denk dat dat behoorlijk duur is[/quote]
Ik bedoel precies dat wat je beschrijft. Een breder velgbed kan en daarmee ga je als je aan de binnenkant verbreedt naar een Series-spoorbreedte maar er komt steeds meer wiel + band aan de chassis-kant. Zodra je wilt sturen gaat dat snel schuren, en als je achter een beetje pech hebt loopt het ook aan bij wat meer "articulatie".
Hoeveel een nieuw hart in een Iveco-velg kost weet in niet, maar ... of dat veel duurder is als een velgbed verbreden ?? Ik ken iemand die met wat huisvlijt bij een set LandRover wielen de steek heeft veranderd -- daar keek vervolgens een andere keuringsdienst als RDW of TüV naar, en die vond het goed (ik weet niet eens of ze ernaar gekeken hebben).
|
|
|
|
Geplaatst: do 02 feb 2017, 00:13 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Ik snap wat je bedoeld, maar als ik de spoorbreedte smaller maak, gelijk aan series landrover , dan kom ik toch nooit tegen het chassis aan?ook bijbehorende achteras niet. Ook niet als ik de 3e en 4e veerhand 6cm naar buiten breng, want het wiel zit tussen de veerhanden in. Pas met een diameter van meer dan 1.20mtr komen de veerhanden inboet geding Door het verbrede van het velgbed verplaats ik ook het midden.... Dus bij 4cm verbreden aan binnenkant velg gaat het midden van de velg 2cm naar binnen . Een ander hart erin kan ook. Heb ook gekeken naar de velgen (dubbele lucht) van een iveco daily..... is ook 16 inch maar dat past niet. Of ik moet een hart laten maken.... denk dat dat behoorlijk duur is
Ik snap wat je bedoeld, maar als ik de spoorbreedte smaller maak, gelijk aan series landrover , dan kom ik toch nooit tegen het chassis aan?ook bijbehorende achteras niet. Ook niet als ik de 3e en 4e veerhand 6cm naar buiten breng, want het wiel zit tussen de veerhanden in. Pas met een diameter van meer dan 1.20mtr komen de veerhanden inboet geding :-)
Door het verbrede van het velgbed verplaats ik ook het midden.... Dus bij 4cm verbreden aan binnenkant velg gaat het midden van de velg 2cm naar binnen .
Een ander hart erin kan ook. Heb ook gekeken naar de velgen (dubbele lucht) van een iveco daily..... is ook 16 inch maar dat past niet. Of ik moet een hart laten maken.... denk dat dat behoorlijk duur is
|
|
|
|
Geplaatst: wo 01 feb 2017, 21:04 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
tijdrovers schreef: Of de velg naar binnen toe verbreden ..... velgen 4cm verbreden betekent 2cm naar binnen. Dus in totaal 4cm. Ik weet nog niet hoe breed de velgen nu zijn en of de 4cm extra wel haalbaar is voor een band. Krijg je zo'n golf 1/2 achting uiterlijk waarbij de banden getrokken om de velg ligt. De velg buiten de band uitsteekt Velgen 4 cm verbreden ? Niets is onmogelijk en zelfs dat niet. Ik bedoelde dat het versmallen ervoor zorgt dat de banden wel naar binnen komen en dus de spoorbreedte halen zonder dat ze binnen aanlopen. Met een setje stoom-wals-wielen gaat het vast ook, maar dan heb je een draaicirkel van een mamoettanker. En .... sommige bestel-modellen hebben nog veel extremer velgjes als die oude VW Golf. Bijv de oude VW LT of de oude Renault Master, waarbij het hart buiten de band uitsteekt. Het hart steekt zoveel uit dat de wielen ruggelings gemonteerd dubbellucht-wieltjes geven (wieltjes met ruim lucht tussen de twee banden). Overigens is het ook nog de vraag welke spoorbreedte geadministreerd is. Voor de 110 is de HD-velg óók een standaard-montage, dus daarvoor zou naast de standaard spoorbreedte ook de één inch grotere spoorbreedte als standaard moeten gelden. Voor een 109 is het wat schimmiger, maar voor de 109 bestonden ook heavy-duty velgen, en die waren op verzoek leverbaar (vroeger werd er nog veel meer op verzoek geleverd). Als nu de standaard spoorbreedte naast 1350 ook 1375 mag zijn dan ben je er al bijna met de 2% speelruimte.
[quote="tijdrovers"]Of de velg naar binnen toe verbreden ..... velgen 4cm verbreden betekent 2cm naar binnen. Dus in totaal 4cm. Ik weet nog niet hoe breed de velgen nu zijn en of de 4cm extra wel haalbaar is voor een band.
Krijg je zo'n golf 1/2 achting uiterlijk waarbij de banden getrokken om de velg ligt. De velg buiten de band uitsteekt :?[/quote]
Velgen 4 cm verbreden ? Niets is onmogelijk en zelfs dat niet.
Ik bedoelde dat het versmallen ervoor zorgt dat de banden wel naar binnen komen en dus de spoorbreedte halen zonder dat ze binnen aanlopen. Met een setje stoom-wals-wielen gaat het vast ook, maar dan heb je een draaicirkel van een mamoettanker.
En .... sommige bestel-modellen hebben nog veel extremer velgjes als die oude VW Golf. Bijv de oude VW LT of de oude Renault Master, waarbij het hart buiten de band uitsteekt. Het hart steekt zoveel uit dat de wielen ruggelings gemonteerd dubbellucht-wieltjes geven (wieltjes met ruim lucht tussen de twee banden).
Overigens is het ook nog de vraag welke spoorbreedte geadministreerd is. Voor de 110 is de HD-velg óók een standaard-montage, dus daarvoor zou naast de standaard spoorbreedte ook de één inch grotere spoorbreedte als standaard moeten gelden. Voor een 109 is het wat schimmiger, maar voor de 109 bestonden ook heavy-duty velgen, en die waren op verzoek leverbaar (vroeger werd er nog veel meer op verzoek geleverd). Als nu de standaard spoorbreedte naast 1350 ook 1375 mag zijn dan ben je er al bijna met de 2% speelruimte.
|
|
|
|
Geplaatst: ma 30 jan 2017, 16:58 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
verlagingssetje er onder en de RDW verdenkt je van niks
verlagingssetje er onder en de RDW verdenkt je van niks :P
|
|
|
|
Geplaatst: ma 30 jan 2017, 15:04 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Of de velg naar binnen toe verbreden ..... velgen 4cm verbreden betekent 2cm naar binnen. Dus in totaal 4cm. Ik weet nog niet hoe breed de velgen nu zijn en of de 4cm extra wel haalbaar is voor een band. Krijg je zo'n golf 1/2 achting uiterlijk waarbij de banden getrokken om de velg ligt. De velg buiten de band uitsteekt
Of de velg naar binnen toe verbreden ..... velgen 4cm verbreden betekent 2cm naar binnen. Dus in totaal 4cm. Ik weet nog niet hoe breed de velgen nu zijn en of de 4cm extra wel haalbaar is voor een band.
Krijg je zo'n golf 1/2 achting uiterlijk waarbij de banden getrokken om de velg ligt. De velg buiten de band uitsteekt :?
|
|
|
|
Geplaatst: ma 30 jan 2017, 13:48 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
piet_g schreef: wat je kunt doen voor de keuring is kijken of je velgen kunt vinden die nog meer naar binnen staan. maar ik zie dat je daar al vrij aan de max zit. of smallere velgen met smallere banden. dan schuift de spoorbreedte ook wat naar binnen. Hmm, hier loopt wat door elkaar. Een grotere off-set (= ET = EinpressTiefe) helpt. En als die off-set dan zorgt dat de banden aanlopen dan helpen smallere banden. Smallere banden en/of velgen alleen helpen niet want de spoorbreedte wordt op halve bandbreedte gemeten. In het ergste geval moet je voor deze spoorbreedte-wielen-set naar een velgen-bedrijf. Daar dan vragen of ze speciale smalle velgjes met een heel grote off-set kunnen maken. Ze zullen er pret aan hebben, meestal komen de klanten met juist een omgekeerd wensenpakket: extra breed in alle opzichten. En dan dus een setje 7.5x16 banden (of zelfs 7x16) dan heb je een prettig smalle band die niet gauw zal aanlopen. < 7.5x16 is nominaal 7.5 inch breed, dus 190 mm, en het loopvlak is dan ± 15 cm breed als het een band is met een beetje vriendelijk profiel.>
[quote="piet_g"]wat je kunt doen voor de keuring is kijken of je velgen kunt vinden die nog meer naar binnen staan. maar ik zie dat je daar al vrij aan de max zit. of smallere velgen met smallere banden. dan schuift de spoorbreedte ook wat naar binnen.[/quote]
Hmm, hier loopt wat door elkaar.
Een grotere off-set (= ET = EinpressTiefe) helpt. En als die off-set dan zorgt dat de banden aanlopen dan helpen smallere banden. Smallere banden en/of velgen alleen helpen niet want de spoorbreedte wordt op halve bandbreedte gemeten.
In het ergste geval moet je voor deze spoorbreedte-wielen-set naar een velgen-bedrijf. Daar dan vragen of ze speciale smalle velgjes met een heel grote off-set kunnen maken. Ze zullen er pret aan hebben, meestal komen de klanten met juist een omgekeerd wensenpakket: extra breed in alle opzichten. En dan dus een setje 7.5x16 banden (of zelfs 7x16) dan heb je een prettig smalle band die niet gauw zal aanlopen. [size=85] < 7.5x16 is nominaal 7.5 inch breed, dus 190 mm, en het loopvlak is dan ± 15 cm breed als het een band is met een beetje vriendelijk profiel.>[/size]
|
|
|
|
Geplaatst: ma 30 jan 2017, 11:16 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
wat je kunt doen voor de keuring is kijken of je velgen kunt vinden die nog meer naar binnen staan. maar ik zie dat je daar al vrij aan de max zit. of smallere velgen met smallere banden. dan schuift de spoorbreedte ook wat naar binnen.
wat je kunt doen voor de keuring is kijken of je velgen kunt vinden die nog meer naar binnen staan. maar ik zie dat je daar al vrij aan de max zit. of smallere velgen met smallere banden. dan schuift de spoorbreedte ook wat naar binnen.
|
|
|
|
Geplaatst: ma 30 jan 2017, 09:23 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
tijdrovers schreef: :oops: Kruiwagenbandjes..... Jij zegt het, ik dacht het. Een obscuur merk, maar wel een leuk winter-profieletje.
[quote="tijdrovers"]:oops: Kruiwagenbandjes.....[/quote]
Jij zegt het, ik dacht het. Een obscuur merk, maar wel een leuk winter-profieletje.
|
|
|
|
Geplaatst: ma 30 jan 2017, 00:55 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Kruiwagenbandjes.....
:oops: Kruiwagenbandjes.....
|
|
|
|
Geplaatst: zo 29 jan 2017, 21:28 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
[img]https://myalbum.com/photo/8WpmUiEWO5KK/360.jpg[/img]
[img]https://myalbum.com/photo/atzpH5C1KPYa/360.jpg[/img]
[img]https://myalbum.com/photo/D4p9sWZj5Eq7/360.jpg[/img]
[img]https://myalbum.com/photo/smv8VGrpLlDg/360.jpg[/img]
|
|
|
|
Geplaatst: zo 29 jan 2017, 21:27 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Marc-my-Words schreef: Sorry, ik zat verkeerdom achter het scherm Tja, je moet ook niet achter het scherm gaan zitten, maar er voor. Aan de achterkant is niets te zien...
[quote="Marc-my-Words"] Sorry, ik zat verkeerdom achter het scherm :?[/quote]
Tja, je moet ook niet [i]achter[/i] het scherm gaan zitten, maar er [i]voor[/i]. Aan de achterkant is niets te zien... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
|
|
|
|
Geplaatst: zo 29 jan 2017, 20:59 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
tijdrovers schreef: Ik kan me ergeren als banden verkeerd onder een auto gemonteerd zijn, het lijkt me sterk dat ze verkeerd zitten Ik zal strak ff fototje schieten van het merk type Sorry, ik zat verkeerdom achter het scherm
[quote="tijdrovers"]Ik kan me ergeren als banden verkeerd onder een auto gemonteerd zijn, het lijkt me sterk dat ze verkeerd zitten :-)
Ik zal strak ff fototje schieten van het merk type[/quote]
Sorry, ik zat verkeerdom achter het scherm :?
|
|
|
|
Geplaatst: zo 29 jan 2017, 20:54 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Ik kan me ergeren als banden verkeerd onder een auto gemonteerd zijn, het lijkt me sterk dat ze verkeerd zitten Ik zal strak ff fototje schieten van het merk type
Ik kan me ergeren als banden verkeerd onder een auto gemonteerd zijn, het lijkt me sterk dat ze verkeerd zitten :-)
Ik zal strak ff fototje schieten van het merk type
|
|
|
|
Geplaatst: zo 29 jan 2017, 14:04 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Leuke bandjes < wat is merk en type? >. 't Lijkt wel alsof ze links-recht verkeerd onder het chassis zitten, dit type profiel is meestal uni-directioneel en het <<<< profiel moet gewoonlijk met de "pijl-vorm" tegen de rijrichting in wijzen.
Spoorbreedte kan je veranderen door de off-set (ook wel ET - van Einpresstiefe ?) van de velgen te veranderen (of een speciaal setje keurings-velgen te zoeken/maken met een kleiner spoor). Wel moet je dan kijken of je niet ook smallere banden nodig hebt, banden met 4 cm meer off-set en veren met 6 cm meer breedte zouden elkaar kunnen raken.
Tenslotte heeft 6 cm meer "spoorbreedte" van de achterveren het voordeel dat je soepeler veren kan hebben en toch meer dwarse stabiliteit, dat verhoogt dus het comfort aan twee kanten.
Leuke bandjes < wat is merk en type? >. 't Lijkt wel alsof ze links-recht verkeerd onder het chassis zitten, dit type profiel is meestal uni-directioneel en het <<<< profiel moet gewoonlijk met de "pijl-vorm" tegen de rijrichting in wijzen.
Spoorbreedte kan je veranderen door de off-set (ook wel ET - van Einpresstiefe ?) van de velgen te veranderen (of een speciaal setje keurings-velgen te zoeken/maken met een kleiner spoor). Wel moet je dan kijken of je niet ook smallere banden nodig hebt, banden met 4 cm meer off-set en veren met 6 cm meer breedte zouden elkaar kunnen raken.
Tenslotte heeft 6 cm meer "spoorbreedte" van de achterveren het voordeel dat je soepeler veren kan hebben en toch meer dwarse stabiliteit, dat verhoogt dus het comfort aan twee kanten.
|
|
|
|
Geplaatst: zo 29 jan 2017, 10:43 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
inderdaad... back on topic deze week een inputshaft op gehaald die in de landrover tussenbak past! hier een flensje aan hechten en een cardanasje in elkaar flansen en dan kan ik de tussenbaksteunen concreet maken. vandaag ook een setje assen, met xtra vooras, van een patrol r160 gekocht. datsun velgen met nog knappen banden erom erbij. met deze velgen heb ik een spoorbreedte van 1420mm ipv van landrover orignele maat van 1350.... ik mag 2% afwijken dus moet ik 40mm ergens vandaan halen..... ben er nog niet helemaal uit... de vooras lijkt zo op de landrover bladveren te passen. bladverenpads zitten op de zelfde plek. de achterveren zitten bij de patrol 6cm verder naar buiten. ik kan 2 dingen doen, de pads verzetten/veranderen, of de bladveer montagepunten aan het chassis verder naar buiten zetten..... eerste optie is het minste werk, tweede optie is stabieren....
inderdaad... :cry: back on topic :lol:
deze week een inputshaft op gehaald die in de landrover tussenbak past! hier een flensje aan hechten en een cardanasje in elkaar flansen en dan kan ik de tussenbaksteunen concreet maken.
vandaag ook een setje assen, met xtra vooras, van een patrol r160 gekocht. datsun velgen met nog knappen banden erom erbij. met deze velgen heb ik een spoorbreedte van 1420mm ipv van landrover orignele maat van 1350.... ik mag 2% afwijken dus moet ik 40mm ergens vandaan halen..... ben er nog niet helemaal uit...
de vooras lijkt zo op de landrover bladveren te passen. bladverenpads zitten op de zelfde plek. de achterveren zitten bij de patrol 6cm verder naar buiten. ik kan 2 dingen doen, de pads verzetten/veranderen, of de bladveer montagepunten aan het chassis verder naar buiten zetten..... eerste optie is het minste werk, tweede optie is stabieren....
[img]https://myalbum.com/photo/12YSCTgmOUcS/360.jpg[/img]
[img]https://myalbum.com/photo/55Ke7dvQsOOi/360.jpg[/img]
|
|
|
|
Geplaatst: za 28 jan 2017, 23:50 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
GatheRRoveR schreef: veetee schreef: Aha, weer wat geleerd! Om dit draadje helemaal uit z'n verband te trekken.... Vierkante en kubieke meters? Ohm tekentje...... Voor kwadraat ed gebruik een app waarin allerlei tekens staan. Zoals ¼ √ ↺ ↻, is wel copy paste. Het Ω kan ik ook nog nergens vinden, behalve ook copy paste uit een stukje tekst. Dit alles op ipad dan, op macbook heb je weer toets combi's Ennnnnnn back on topic Groet Jan
[quote="GatheRRoveR"][quote="veetee"]Aha, weer wat geleerd! :)[/quote]
Om dit draadje helemaal uit z'n verband te trekken.... Vierkante en kubieke meters? Ohm tekentje...... :lol:[/quote]
Voor kwadraat ed gebruik een app waarin allerlei tekens staan. Zoals ¼ √ ↺ ↻, is wel copy paste. Het Ω kan ik ook nog nergens vinden, behalve ook copy paste uit een stukje tekst. Dit alles op ipad dan, op macbook heb je weer toets combi's
Ennnnnnn back on topic :shock:
Groet Jan
|
|
|
|
Geplaatst: ma 16 jan 2017, 12:45 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Tja, de Omega (=Ohm) zit op de McBk onder de altZ (altZ => Ω, want met alto en altO krijg je al wat anders), met de m2 en m3 blijf ik ook tobben.
Tja, de Omega (=Ohm) zit op de McBk onder de altZ (altZ => Ω, want met alto en altO krijg je al wat anders), met de m2 en m3 blijf ik ook tobben.
|
|
|
|
Geplaatst: ma 16 jan 2017, 11:35 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
veetee schreef: Aha, weer wat geleerd! Om dit draadje helemaal uit z'n verband te trekken.... Vierkante en kubieke meters? Ohm tekentje......
[quote="veetee"]Aha, weer wat geleerd! :)[/quote]
Om dit draadje helemaal uit z'n verband te trekken.... Vierkante en kubieke meters? Ohm tekentje...... :lol:
|
|
|
|
Geplaatst: ma 16 jan 2017, 09:06 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Aha, weer wat geleerd!
Aha, weer wat geleerd! :)
|
|
|
|
Geplaatst: ma 16 jan 2017, 05:07 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
veetee schreef: Er zit niet zo'n mooi graden tekentje op de iPad ). Geen input voor de hoeken maar het graden tekentje zit wel op de ipad Vincent, de 0 ingderukt houden en je kunt ° selecteren Groet Jan
[quote="veetee"] Er zit niet zo'n mooi graden tekentje op de iPad ;) ).[/quote]
Geen input voor de hoeken maar het graden tekentje zit wel op de ipad Vincent, de 0 ingderukt houden en je kunt ° selecteren ;)
Groet Jan
|
|
|
|
Geplaatst: ma 16 jan 2017, 01:46 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: OT landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Dus eigenlijk best off topic....
Dus eigenlijk best off topic....:D
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:51 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
En zo beland je van motorombouw naar etymologie.... Spirit komt inderdaad van 'geest' van de wijn - het distilleren dus. En alcohol van het arabische 'al kuhl', een zwart poeder vroeger gebruikt voor make-up, gewonnen door antimoonpoeder te laten verdampen en weer neerslaan, later verbasterd en 'veralgemeniseerd' voor het verdampen en neerslaan van vloestoffen (distilleren). Toch leuk zo'n Land Rover forum...
En zo beland je van motorombouw naar etymologie.... Spirit komt inderdaad van 'geest' van de wijn - het distilleren dus. En alcohol van het arabische 'al kuhl', een zwart poeder vroeger gebruikt voor make-up, gewonnen door antimoonpoeder te laten verdampen en weer neerslaan, later verbasterd en 'veralgemeniseerd' voor het verdampen en neerslaan van vloestoffen (distilleren).
Toch leuk zo'n Land Rover forum... :D
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:46 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Daarom snapte ik spirit niet..... heeft niets met heilige geest te maken maar dat is nu helemaal duidelijk! Ik ga vanavond de nog eens wat op papier tekenen. Daarbij wil ik nog eens kijken wat er gebeurd als ik de assen onder de bladveren zet.... Ik ga het chassis aanpassen voor lange (achter) bladveren op de vooras om zo meer comfort te krijgen. Door op 2 blads veren voor en 3 blads achter en de assen onder de bladveren zal de auto soepel veren en toch niet zo onbenullig hoog zijn. Daarbij wil ik stabi stangen en een panhard stangen gebruiken om de wagen stabiliteit te geven. Mijn 88 heeft ook lange bladveren voor, 3 blads voor en 4 blads achter (geen hulpveer maar echt een 4e veerblad) auto rijd stuk soepeler , maar zou geen blad voor en achter willen missen omdat ie dan bij een beetje snelle bocht op zn kant gaat.....
Daarom snapte ik spirit niet..... heeft niets met heilige geest te maken :-) maar dat is nu helemaal duidelijk!
Ik ga vanavond de nog eens wat op papier tekenen. Daarbij wil ik nog eens kijken wat er gebeurd als ik de assen onder de bladveren zet....
Ik ga het chassis aanpassen voor lange (achter) bladveren op de vooras om zo meer comfort te krijgen. Door op 2 blads veren voor en 3 blads achter en de assen onder de bladveren zal de auto soepel veren en toch niet zo onbenullig hoog zijn. Daarbij wil ik stabi stangen en een panhard stangen gebruiken om de wagen stabiliteit te geven.
Mijn 88 heeft ook lange bladveren voor, 3 blads voor en 4 blads achter (geen hulpveer maar echt een 4e veerblad) auto rijd stuk soepeler , maar zou geen blad voor en achter willen missen omdat ie dan bij een beetje snelle bocht op zn kant gaat.....
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:35 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
veetee schreef: Handige app inderdaad, en de naam is niet zo gek als het lijkt: "level" betekend horizontaal in het engels, en het ding waarmee je dat meet, de waterpas, is gewoonlijk niet met water gevuld maar met een gekleurde alcohol: "spirit" ... Het ding waarmee een waterpas "meet" heet ook wel libel en dat schijnt verwant te zijn aan nivel/niveau en wellicht ook aan level. Wat er precies voor mix in een "libel" zit weet ik niet, wellicht een of andere "spirit" = alcohol (wat overigens ondanks de verwantschappen weer toch vermakelijkheden kan leiden als je in het buitenland spiritus wil kopen ... dat geeft snel verwarring met de heilige geest waarvoor men je graag naar een kerk verwijst).
[quote="veetee"]Handige app inderdaad, en de naam is niet zo gek als het lijkt: "level" betekend horizontaal in het engels, en het ding waarmee je dat meet, de waterpas, is gewoonlijk niet met water gevuld maar met een gekleurde alcohol: "spirit" ...[/quote]
Het ding waarmee een waterpas "meet" heet ook wel libel en dat schijnt verwant te zijn aan nivel/niveau en wellicht ook aan level. Wat er precies voor mix [u]in[/u] een "libel" zit weet ik niet, wellicht een of andere "spirit" = alcohol (wat overigens ondanks de verwantschappen weer toch vermakelijkheden kan leiden als je in het buitenland spiritus wil kopen ... dat geeft snel verwarring met de heilige geest waarvoor men je graag naar een kerk verwijst).
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:01 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Wel makkelijk idd!
Wel makkelijk idd!
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:00 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Level had ik misschien ook wel bedacht, maar spirit......
Level had ik misschien ook wel bedacht, maar spirit......:?
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 19:59 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Handige app inderdaad, en de naam is niet zo gek als het lijkt: "level" betekend horizontaal in het engels, en het ding waarmee je dat meet, de waterpas, is gewoonlijk niet met water gevuld maar met een gekleurde alcohol: "spirit" ...
Handige app inderdaad, en de naam is niet zo gek als het lijkt: "level" betekend horizontaal in het engels, en het ding waarmee je dat meet, de waterpas, is gewoonlijk niet met water gevuld maar met een gekleurde alcohol: "spirit" ...
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 19:02 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Ik meet de hoeken trouwens met mn telefoon. App heet spirit level, vreemde naam maar goed..... dat is niet van belang
Ik meet de hoeken trouwens met mn telefoon. App heet spirit level, vreemde naam maar goed..... dat is niet van belang :-) :-)
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 17:32 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Ik heb bij de 127 gemeten. Helaas zit de aandrijfas al gemonteerd. Kheb op 2 plekken gemeten maar de hoek zit ergens tussen 12 en 16 graden. De tussenbak hangt 5 graden achterover... en 3 cm uit lijn ten opzichte van het achterdiff ... 14 tegenover 17cm gemeten vanaf chassis balk. Bij mijn 109 op paraboolveren en 2.5td in het vooronder meet ik 3 graden op voordiff en 6 graden op voorste aandrijfas flens tussenbak .... Bij mijn 88 heb ik een flinke trilling in de achterste aandrijfas. Deze is gebalanceerd op 1800rpm, tolerantie weet ik niet meer. Maar daar heb ik eigenlijk nergens naar gekeken. Asje is 37cm lang en maakt ook best wel grote hoek. Daarom mijn extra aandacht bij dit project en ook de vraag hoe jullie er over denken. Maar als ik de gegevens bekijk van de defender's dan vraag ik me af waar ik me druk om maak
Ik heb bij de 127 gemeten. Helaas zit de aandrijfas al gemonteerd. Kheb op 2 plekken gemeten maar de hoek zit ergens tussen 12 en 16 graden. De tussenbak hangt 5 graden achterover... en 3 cm uit lijn ten opzichte van het achterdiff ... 14 tegenover 17cm gemeten vanaf chassis balk. Bij mijn 109 op paraboolveren en 2.5td in het vooronder meet ik 3 graden op voordiff en 6 graden op voorste aandrijfas flens tussenbak ....
Bij mijn 88 heb ik een flinke trilling in de achterste aandrijfas. Deze is gebalanceerd op 1800rpm, tolerantie weet ik niet meer. Maar daar heb ik eigenlijk nergens naar gekeken. Asje is 37cm lang en maakt ook best wel grote hoek. Daarom mijn extra aandacht bij dit project en ook de vraag hoe jullie er over denken.
Maar als ik de gegevens bekijk van de defender's dan vraag ik me af waar ik me druk om maak :-)
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 17:29 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
tijdrovers schreef: Ik zal zo eens even meten bij een 127.... Vlgs het boekje zou je bij een 127 een net iets kleinere hoek moeten meten want (standaard) dezelfde veren vóór als een 110 en iets meer gewicht op de voorkant (want langere wielbasis en dus een langere "helft" die voor meeweegt).
[quote="tijdrovers"]Ik zal zo eens even meten bij een 127....[/quote]
Vlgs het boekje zou je bij een 127 een net iets kleinere hoek moeten meten want (standaard) dezelfde veren vóór als een 110 en iets meer gewicht op de voorkant (want langere wielbasis en dus een langere "helft" die voor meeweegt).
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 16:48 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Het is een nonius-schaal: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/NoniusVanaf de foto niet goed exact af te lezen, maar zo te zien een kleine 19 gr. Er zit niet zo'n mooi graden tekentje op de iPad ).
Het is een nonius-schaal: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nonius
Vanaf de foto niet goed exact af te lezen, maar zo te zien een kleine 19 gr. Er zit niet zo'n mooi graden tekentje op de iPad ;) ).
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 16:38 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
tijdrovers schreef: Haha.... ik snap jou gradenboogje helemaal niet Je moet de kleinste schaal (naar het hart) hebben. Hij wijst net geen 20 aan............. Gelukkig, ben niet de enige die het niet snapte
[quote="tijdrovers"]Haha.... ik snap jou gradenboogje helemaal niet :-)[/quote]
Je moet de kleinste schaal (naar het hart) hebben. Hij wijst net geen 20 aan............. Gelukkig, ben niet de enige die het niet snapte :lol:
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 16:27 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Haha.... ik snap jou gradenboogje helemaal niet
Haha.... ik snap jou gradenboogje helemaal niet :-)
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 16:25 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Ik zal zo eens even meten bij een 127....
Ik zal zo eens even meten bij een 127....
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 16:18 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
:oops: Oepz :oops:
Schaal lezen is nog niet zo makkelijk. Als je goed kijkt zie je dat het inderdaag rond de 18 graden is..... Zonder motor, met standaard hockeysticks..
:shock: Sorry :o
[img]http://0042.nl/imoticons/thud.gif[/img] :? kom maar met de pek en veren [img]http://0042.nl/imoticons/thud.gif[/img]
[img]https://myalbum.com/photo/tZXE7xUBqObR_6JGz3p/360.jpg[/img]
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 16:15 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
tijdrovers schreef: Ik heb vanmorgen na het bericht van veetee ook eens de rekenmachine erbij gehaald. Na ook wat googlenen, ik ben niet zo'n rekenwonder, kwam ik idd op een hoek van de achterste cardanas van 16.69 graden. De horizontale hoek 1.9 graden. Ik denk dat die 2 graden geen trillingen zullen veroorzaken. De voorste cardanas heeft een hoek van 17.28 graden. De horizontale hoek is 2÷113=0.017 2nd tan = 1.013 graden..... dat is natuurlijk niks Precies, die 1.9 gr daar zou ik me niet druk om maken. Die 16 moet ook wel te doen zijn, wellicht een Wide-Yoke of Double-Cardan gebruiken?
[quote="tijdrovers"]Ik heb vanmorgen na het bericht van veetee ook eens de rekenmachine erbij gehaald. Na ook wat googlenen, ik ben niet zo'n rekenwonder, kwam ik idd op een hoek van de achterste cardanas van 16.69 graden. De horizontale hoek 1.9 graden. Ik denk dat die 2 graden geen trillingen zullen veroorzaken. De voorste cardanas heeft een hoek van 17.28 graden. De horizontale hoek is 2÷113=0.017 2nd tan = 1.013 graden..... dat is natuurlijk niks[/quote]
Precies, die 1.9 gr daar zou ik me niet druk om maken. Die 16 moet ook wel te doen zijn, wellicht een Wide-Yoke of Double-Cardan gebruiken?
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 16:09 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Ik heb vanmorgen na het bericht van veetee ook eens de rekenmachine erbij gehaald. Na ook wat googlenen, ik ben niet zo'n rekenwonder, kwam ik idd op een hoek van de achterste cardanas van 16.69 graden. De horizontale hoek 1.9 graden. Ik denk dat die 2 graden geen trillingen zullen veroorzaken. De voorste cardanas heeft een hoek van 17.28 graden. De horizontale hoek is 2÷113=0.017 2nd tan = 1.013 graden..... dat is natuurlijk niks
Ik heb vanmorgen na het bericht van veetee ook eens de rekenmachine erbij gehaald. Na ook wat googlenen, ik ben niet zo'n rekenwonder, kwam ik idd op een hoek van de achterste cardanas van 16.69 graden. De horizontale hoek 1.9 graden. Ik denk dat die 2 graden geen trillingen zullen veroorzaken. De voorste cardanas heeft een hoek van 17.28 graden. De horizontale hoek is 2÷113=0.017 2nd tan = 1.013 graden..... dat is natuurlijk niks
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 16:01 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Mijns inziens maakt het niks uit of de hoeken horizontaal of verticaal of schuin zijn, het gaat om het totaal.
En ... vlgs mij moet je een en ander zo goed mogelijk optimaliseren, en dus niet de hoeken op één terrein minimaliseren ten koste van elders weer een toename. Het is al "erg" genoeg dat de voor-cardan-as korter is en dus daardoor al gemakkelijk grotere hoeken maakt.[/quote]
Het maakt idd niks uit, horizontale of verticale hoek. Maar beide kan denk ik niet. Tenminste..... niet te veel
Mijns inziens maakt het niks uit of de hoeken horizontaal of verticaal of schuin zijn, het gaat om het totaal.
En ... vlgs mij moet je een en ander zo goed mogelijk optimaliseren, en dus niet de hoeken op één terrein minimaliseren ten koste van elders weer een toename. Het is al "erg" genoeg dat de voor-cardan-as korter is en dus daardoor al gemakkelijk grotere hoeken maakt.[/quote]
Het maakt idd niks uit, horizontale of verticale hoek. Maar beide kan denk ik niet. Tenminste..... niet te veel
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 15:53 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
GatheRRoveR schreef: Ik heb even de foto's erbij gehaald. 26 graden voor de demontage was de hoek van de voordif van mij Ninety Ik keek net even onder mijn 110 en ik tendeer toch meer naar die ± 12º van VeeTee. NB De voortrein van de verschillende Defenders is gelijk , maar bijv. bij verhogen verandert er van alles. De vooras hoek wordt bepaald door de "hockey-sticks".
[quote="GatheRRoveR"]Ik heb even de foto's erbij gehaald. 26 graden voor de demontage was de hoek van de voordif van mij Ninety[/quote]
Ik keek net even onder mijn 110 en ik tendeer toch meer naar die ± 12º van VeeTee.
NB De voortrein van de verschillende Defenders is gelijk , maar bijv. bij verhogen verandert er van alles. De vooras hoek wordt bepaald door de "hockey-sticks".
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 14:52 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Ik heb even de foto's erbij gehaald. 26 graden voor de demontage was de hoek van de voordif van mij Ninety https://myalbum.com/album/LwBKom2vmByU
Ik heb even de foto's erbij gehaald. 26 graden voor de demontage was de hoek van de voordif van mij Ninety
[url]https://myalbum.com/album/LwBKom2vmByU[/url]
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 12:13 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: landrover sIIa 109 met OM606 |
|
|
Welke hoek het precies is weet ik zo ook ff niet, (kan er ook niet ff onder gaan liggen nu ), ik weet wel dat er verschil is tussen de 'leafers' en 'coilers' ... Ik meen bij de Defende iets van 12 gr. N.B. @ Gatherover, bij de jouwe is zowat alles aangepast, wellicht is die hoek bij jou ook 'niet-standaard' ?
Welke hoek het precies is weet ik zo ook ff niet, (kan er ook niet ff onder gaan liggen nu :mrgreen: ), ik weet wel dat er verschil is tussen de 'leafers' en 'coilers' ... Ik meen bij de Defende iets van 12 gr. N.B. @ Gatherover, bij de jouwe is zowat alles aangepast, wellicht is die hoek bij jou ook 'niet-standaard' ? :lol:
|
|
|
|
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 12:06 |
|
|
|