richard78 schreef:
Waarom vrijloopnaven op een series? Deze heeft al instelbare 2x4/4x4. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je uit moet stappen, in de regen, om de 4x4 in te schakelen.
Maar idd, in low gearing en rustig naar boven tuffen. Met genoeg toeren heeft het blokje weinig te lijden. Olie word goed rondgepompt en fan koelt voluit.
Ik denk dat de vrijloopnaven gesuggereerd worden omdat een Series zonder in Low een vaste 4x4 geeft (of heb ik het mis?).
Op een harde ondergrond heb je dan een probleem. In Low met vrijloopnaven heb je overigens wel weer het gevaar dat de steekassen achter erg veel vermogen te verwerken krijgen, dus wel met beleid gebruiken anders sta je na een laatste krak stil.
Maar vraag één lijkt mij: Is een 2,25 diesel altijd zo amechtig dat 17% al oververhitting geeft? Ik heb zelf niet veel ervaring met de 2,25 diesel, maar ik dacht dat die vooral traag was, maar het verder niet zo gauw opgaf. Ik ben eens een weekend meegereden naar de Haute Fagnes, en de belangrijkste "problemen" waren toen de herrie en de vering (en dat was toentertijd met een "gloednieuwe" 109D - dus al even geleden).
En antwoord twee: De hellingen "achter Luik" zijn wel steil en lang, maar ook weer niet zo steil of lang dat je ze per sé moet vermijden. En als je ze dan toch wilt vermijden: er zijn ook andere wegen die naar Rome leiden: Langs Brussel en Namen bijv. kom je ook in de Ardennen (met een helling achter Namen). Je kan ook even op de kaart kijken, in plaats van die autoweg-hellingen kan je zoeken naar de "oude weg" zodat je de helling in etappes kan nemen zonder het snelverkeer op te houden.
Marc
[quote="richard78"][size=85]Waarom vrijloopnaven op een series? Deze heeft al instelbare 2x4/4x4. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je uit moet stappen, in de regen, om de 4x4 in te schakelen.
Maar idd, in low gearing en rustig naar boven tuffen. Met genoeg toeren heeft het blokje weinig te lijden. Olie word goed rondgepompt en fan koelt voluit.[/size][/quote]
Ik denk dat de vrijloopnaven gesuggereerd worden omdat een Series zonder in Low een vaste 4x4 geeft (of heb ik het mis?).
Op een harde ondergrond heb je dan een probleem. In Low met vrijloopnaven heb je overigens wel weer het gevaar dat de steekassen achter erg veel vermogen te verwerken krijgen, dus wel met beleid gebruiken anders sta je na een laatste krak stil.
Maar vraag één lijkt mij: Is een 2,25 diesel altijd zo amechtig dat 17% al oververhitting geeft? Ik heb zelf niet veel ervaring met de 2,25 diesel, maar ik dacht dat die vooral traag was, maar het verder niet zo gauw opgaf. Ik ben eens een weekend meegereden naar de Haute Fagnes, en de belangrijkste "problemen" waren toen de herrie en de vering (en dat was toentertijd met een "gloednieuwe" 109D - dus al even geleden).
En antwoord twee: De hellingen "achter Luik" zijn wel steil en lang, maar ook weer niet zo steil of lang dat je ze per sé moet vermijden. En als je ze dan toch wilt vermijden: er zijn ook andere wegen die naar Rome leiden: Langs Brussel en Namen bijv. kom je ook in de Ardennen (met een helling achter Namen). Je kan ook even op de kaart kijken, in plaats van die autoweg-hellingen kan je zoeken naar de "oude weg" zodat je de helling in etappes kan nemen zonder het snelverkeer op te houden.
Marc