Hoi,
Ik ben niet zo een diesel specialist, maar ik weet van de oude Bosch injectiepompen (van de DAF diesels) dat er achter de "gas-handle" in de pomp een toerental regeling zat (Rev-control). Dit was om de PTO uitgaande as op een constant toerental te kunnen laten lopen. Als je dan een beetje gas gaf, ging de motor naar een bepaald toerental en bleef daar dan ook op hangen. Andere pompen, meestal voor motoren in bussen en vrachtwagens zonder kiepbak (waarvoor de PTO dus niet gebruikt werd) hadden dit effect niet ( z.g. Torq-control). Als je "gas" gaf, steeg het toerental en werd het toerental alleen geremd door de "belasting" ofwel tegenwerking.
Het kan zijn dat door het lange stilstaan, de regeling wat vast zit en niet meer helemaal terugvalt. Olie gaat uiteindelijk plakken en kan dit redelijk fijne mechanisme blokkeren. Nu is het zo, dat je een dieselpomp niet zomaar voor de lol even uit elkaar gooit. Dat is specialistisch werk en bij het uit elkaar halen moeten bepaalde onderdelen echt vervangen worden om de boel weer goed druk te laten leveren en vooral geen olie te laten lekken. Ik weet niet of de Oliepomp een eigen (gesloten) oliecarter heeft (te herkennen aan de olie-pijlstok), of dat deze de smering van de motor krijgt (met retourleiding naar de carterpan of het blok in). In beide gevallen zou je een additief kunnen gebruiken, waarmee een oudere en vermoeide motor wat betere smering krijgt. Echter vooraf, zou je de boel wat intern kunnen reinigen door wat ATF olie toe te voeren aan de smeerolie. Laat de motor dat op temperatuur komen en tap dat de olie van de pomp, of de hele motor af en ververs deze.
Bij het vervangen van de olie zou ik eens kijken of je aan Ditoil toevoeging kunt krijgen (je zit volgens mij heel ver weg). Dit is een additief wat zeer goede smeereigenschappen heeft, vooal voor mechaniek wat een beetje speling heeft gekregen.
Succes en sleutel ze,
Jos
Hoi,
Ik ben niet zo een diesel specialist, maar ik weet van de oude Bosch injectiepompen (van de DAF diesels) dat er achter de "gas-handle" in de pomp een toerental regeling zat (Rev-control). Dit was om de PTO uitgaande as op een constant toerental te kunnen laten lopen. Als je dan een beetje gas gaf, ging de motor naar een bepaald toerental en bleef daar dan ook op hangen. Andere pompen, meestal voor motoren in bussen en vrachtwagens zonder kiepbak (waarvoor de PTO dus niet gebruikt werd) hadden dit effect niet ( z.g. Torq-control). Als je "gas" gaf, steeg het toerental en werd het toerental alleen geremd door de "belasting" ofwel tegenwerking.
Het kan zijn dat door het lange stilstaan, de regeling wat vast zit en niet meer helemaal terugvalt. Olie gaat uiteindelijk plakken en kan dit redelijk fijne mechanisme blokkeren. Nu is het zo, dat je een dieselpomp niet zomaar voor de lol even uit elkaar gooit. Dat is specialistisch werk en bij het uit elkaar halen moeten bepaalde onderdelen echt vervangen worden om de boel weer goed druk te laten leveren en vooral geen olie te laten lekken. Ik weet niet of de Oliepomp een eigen (gesloten) oliecarter heeft (te herkennen aan de olie-pijlstok), of dat deze de smering van de motor krijgt (met retourleiding naar de carterpan of het blok in). In beide gevallen zou je een additief kunnen gebruiken, waarmee een oudere en vermoeide motor wat betere smering krijgt. Echter vooraf, zou je de boel wat intern kunnen reinigen door wat ATF olie toe te voeren aan de smeerolie. Laat de motor dat op temperatuur komen en tap dat de olie van de pomp, of de hele motor af en ververs deze.
Bij het vervangen van de olie zou ik eens kijken of je aan Ditoil toevoeging kunt krijgen (je zit volgens mij heel ver weg). Dit is een additief wat zeer goede smeereigenschappen heeft, vooal voor mechaniek wat een beetje speling heeft gekregen.
Succes en sleutel ze,
Jos
|