Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 23:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een 300tdi? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - Is dit nou Reverse-Engineering van een koppelingcilinder
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: Is dit nou Reverse-Engineering van een koppelingcilinder  Antwoord met een citaat
Heb ook eens een dag verprutst vanwege een verkeerd rubbertje...ik had toen nog een nieuwe set liggen (hoofd- en hulpcilinder), kwam er nadien pas achter dat 1 rubbertje vervangen voldoende was. :-)

Slimme manier van ontluchten trouwens. :D
Bericht Geplaatst: wo 01 okt 2014, 23:42
  Berichttitel:  Re: Is dit nou Reverse-Engineering van een koppelingcilinder  Antwoord met een citaat
Da's inderdaad vreemd Jos. In elk geval weer wat geleerd.
Ipv alleen de hoofdkoppelingscylinder te demonteren (wat inderdaad een k..klus is) haal ik meestal het hele koppelingspedaal eruit. Ding in de bankschroef en het werkt wat handiger, ook met terugmonteren.
Het werkt in ieder geval weer.
Bericht Geplaatst: wo 01 okt 2014, 23:28
  Berichttitel:  Is dit nou Reverse-Engineering van een koppelingcilinder  Antwoord met een citaat
Hoi,

Ik was afgelopen zondag met onze dochter Fabienne lekker aan het boenjeren in de Landsard (4x4Limburg). We hebben meegedaan aan ballonprikken en daarvoor kregen we een naald met een magneet :?: op ons spatbord gezet.... maar ze hadden Duct-tape en na drie pogingen ging de ballon er aan.
Modder tot over onze oren en het ging een keer weer behoorlijk diep, waarbij de motorruimte weer helemaal gewassen werd :) .

Daarna verder en weer door de blub en achter ons naam een Jeep rijder heel enthousiast een andere route en met zijn speciale "ingraaf-profiel"stond hij vrijwel meteen stil en hing vast.
Enfin, ik tussen de bomen omgedraaid en hem terug uit de blub getrokken:
https://www.youtube.com/watch?v=LllwffvQR9Y

En net toen ik hem los had, plakte mijn koppelingspedaal zowat op de footwel, geen koppeling meer. Das knap lastig midden in de blub waarin ik stond op het eind van het filmpje.
Met wat proberen had ik af en toe weer koppeling, maar voorzichtigheidshalve toch maar langzaam richting uitgang van het terrein gegaan.
Even gekeken, maar bij het indrukken van het koppelingspedaal, steeg het oliepeil in het reservoir, dus werd de oliestroom naar het reservoir niet afgesloten, tenminste, meestal niet.
Daarna naar de wasstraat in Veldhoven (echt een aanrader) en daar voor 5 Euri's onze Ninety weer spic & Span gemaakt.

Naar huis met de nodige voorzichtigheid en de auto bij ons voor de deur gemanouvreerd. Bij de afrit van de autoweg had ik weer wat druk en heb het pedaal niet meer losgelaten totdat ik thuis was.

Maandagavond, even de hoofd-koppelcilinder demonteren, maar dat was geen succes. Wat een ellende om die onderste moer los te krijgen. In al hun onmetelijke wijsheid hebben de ontwerpers er maar voor gekozen dat je dit met twee man moet doen, anders lukt dit nooit van ze leven.
Ik had wel vooraf even de hulpcilinder losgedraaid, zodat er olie in de hulpcilinder zou lopen, later kom ik hierop terug.

Na anderhalf uur eindelijk de cilinder er uit en deze uit elkaar gehaald. Wat schetst mijn verbazing: de rubber van de plunjer zat verkeerd om:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/y ... directlink
Maar de cilinder lekte niet :?

Is dit nou Reverse Engineering :lol:

Daarna de cilinder gepolijst, met Ate vet in elkaar gezet en gemonteerd. Dot 3 drie er in en een paar keer op het pedaal gedrukt, totdat de olie uit het aansluitpunt kwam, daarna de leiding er op gezet, maar deze niet helemaal vastgezet.
Ik heb toen de hulpcilinder weer vastgedraaid, waardoor de olie daar weer uitgedrukt werd en de lucht uit de leiding werd geperst. De leiding vastgedraaid en daarna meteen druk en dus geen lucht in de leiding :mrgreen:

Wel nog even de stand van het pedaal afgesteld want dat was ook een beetje buiten de marges. Het pedaal stand veel te diep.

Aldoende weer wat geleerd en er wordt af en toe wat afgeprutst.

Groeten en sleutel ze,

Jos
Bericht Geplaatst: wo 01 okt 2014, 23:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.